Ovatko nämä ruoat terveellisiä?
Ovatko nämä ruoat mielestäsi terveellisiä? Miksi tai miksei.
1. Kuivatut hedelmät
2. Luonnonjogurtti (maustamaton)
3. Soijavalmisteet (maustamaton)
4. Soijarouhe
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivatut hedelmät kohtuullisesti nautittuna voivat olla ihan terveellisiä. Parempi kuin karkit, saa kuitua ja vitamiineja jne. Tuoreet hedelmät ja marjat on vähäkalorisempia ja eivät sisällä niin tiiviissä muodossa hiilareita.
Jugurtti on terveellistä, kannattaa valita maustamaton. Sokerilitkut ei ole terveellistä nähneetkään saatika makeutusainejugurtit. Rasva ei haittaa, vaikkakaan sitä rasvaista versiota ei kannata ihan hirveitä määriä syödä. Jugurteissa on mahalle hyviä maitohappobakteereja.
Soija varmasti vähän nautittuna ei myöskään ole haitaksi. Itse suosin tofua jossa soijapavut on fermentoidussa muodossa.
Erään maustamattoman soijajugurtin pakkausseloste: vesi, kuoritut soijapavut (7,9%), sokeri, trikalsiumsitraatti, stabilointiaine (pektiini), happamuudensäätöaineet (natriumsitraatti, sitruunahappo), aromi, merisuola, hapettumisenestoaineet (tokoferoliuute, askorbyylipalmitaatti), hapate (S.thermophilus, L.bulgaricus), vitamiinit (B12, D2). Jokainen voi tuosta miettiä onko tuo terveellistä vai ei. Ei varmaan pahimmasta päästä kumminkaan.
Ei varmaan pahimmasta päästä, mutta en silti tuota söisi :)
Kuivatut hedelmät ei ole millään lailla terveellisiä, pelkkää sokeria ne on.
Hedelmäsokeri ei ole epäterveellistä pieninä määrinä. Ihminen tarvitsee hiilihydraattiakin.
Eivätkä kuivatut hedelmät edes ole "pelkkää sokeria", sehän nyt riippuu ihan siitä, mitä kuivattuja hedelmiä syöt. Kuivatussa ananaksessa on 90% hiilohydraattia, kuivatussa banaanissa taas 47%.
Luvut voi jokainen tarkistaa www.fineli.fi:stä.
9
Suomessa on useita, jotka on saaneet maksakirroosin nimenomaan kuivatuista hedelmistä.
Älä puhu paskaa.
Ja jos tuo olisi totta - mitä en ilman lähteitä edes usko - kyse ei ole hedelmäsokerista, vaan hepatiitin (B- ja C-hepatiitin) aiheuttamasta maksatulehduksesta, jonka voi saada mistä tahansa ruuasta huonolla tuurilla.
9
Ei C-hepatiitti tartu ruuasta sen yhtään helpommin kuin HIV.
No ei sinänsä, likaisista ruokailuvälineistä kyllä. Siksi mainitsin tuon.
9
Vierailija kirjoitti:
Soija on suurina määrinä nautittuna miehille haitallista, koska nostaa estrogeenitasoja. Tämä riippuu paljolti kyseisen soijan isoflavoni pitoisuudesta. Naisilla ja miehillä kohtuullisesti nautittuna haittoja ei juuri ole. Jos soija ei sisällä korkeampia määriä isoflavoneja, voivat miehetkin mässäillä sillä huoletta.
Juu ei pidä paikkaansa. Lue linkit, jotka laitoin.
9
Mikä määrä kuivattuja hedelmiä on kohtuullisesti? Minä saatan napsia muutaman kuivatun luumun välipalaksi joskus, onko se liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä määrä kuivattuja hedelmiä on kohtuullisesti? Minä saatan napsia muutaman kuivatun luumun välipalaksi joskus, onko se liikaa?
Ei tietenkään ole, voit syödä päivittäin hyvin. Sisältävät kuitujakin hienosti ja vauhdittavat vatsan toimintaa.
9
Vierailija kirjoitti:
On, välipalaksi ei ole hyvä syödä sokeria. Toki ei aikuinen mitään välipaloja edes tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ovat ne kaikki terveellisiä. Mutta toisaalta mikään ei ole terveellistä, jos sitä syö yksipuolisesti.
Kasvisruoka on hyväksi terveydelle, mutta B12-vitamiinia ei saa kasvisruoasta, sitä on otettava purkista.
Soijasta liikkuu paljon huttua netissä, mm. soijan sisältämän kasviestrogeenin takia. Todellisuudessa se EI vaikuta ihmisen hormonitoimintaan.
https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo95663.pdf
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-68715
Soijan ympäristövaikutukset ovat tosiaan hiukan huonommat kuin vaikka papujen. Ne liittyvät kumminkin enemmän lihantuotantoon eli soijalla ruokittuun lihakarjaan. Eli silti se on ympäristön kannaltakin parempi vaihtoehto kuin liha. Eikä ap edes kysynyt ympäristövaikutuksista, vaan terveellisyydestä.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/miksi-wwf-suosittelee-so…
Kuivatuissa hedelmissä voi olla torjunta-ainejäämiä, mutta luomuhedelmissä ei ole tätäkään vähäistä haittaa.
Tämä. Monipuolisuus on aina hyväksi, liika ruokavalion kaventaminen tekee melkein mistä tahansa ruuasta epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole, voit syödä päivittäin hyvin. Sisältävät kuitujakin hienosti ja vauhdittavat vatsan toimintaa.
9
Kuituja saa paremmistakin lähteistä, ei siihen sokeria tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat ne kaikki terveellisiä. Mutta toisaalta mikään ei ole terveellistä, jos sitä syö yksipuolisesti.
Kasvisruoka on hyväksi terveydelle, mutta B12-vitamiinia ei saa kasvisruoasta, sitä on otettava purkista.
Soijasta liikkuu paljon huttua netissä, mm. soijan sisältämän kasviestrogeenin takia. Todellisuudessa se EI vaikuta ihmisen hormonitoimintaan.
https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo95663.pdf
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-68715
Soijan ympäristövaikutukset ovat tosiaan hiukan huonommat kuin vaikka papujen. Ne liittyvät kumminkin enemmän lihantuotantoon eli soijalla ruokittuun lihakarjaan. Eli silti se on ympäristön kannaltakin parempi vaihtoehto kuin liha. Eikä ap edes kysynyt ympäristövaikutuksista, vaan terveellisyydestä.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/miksi-wwf-suosittelee-so…
Kuivatuissa hedelmissä voi olla torjunta-ainejäämiä, mutta luomuhedelmissä ei ole tätäkään vähäistä haittaa.
Tämä. Monipuolisuus on aina hyväksi, liika ruokavalion kaventaminen tekee melkein mistä tahansa ruuasta epäterveellistä.
Sokerin vähentäminen on aina hyväksi ja edistää terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, välipalaksi ei ole hyvä syödä sokeria. Toki ei aikuinen mitään välipaloja edes tarvitse.
Huokaus. Itse asiassa kyllä tarvitsee, koska verensokeria on hyvä pitää tasaisena, niin riski sortua syöpöttelyyn pienenee ja vireystaso pysyy hyvänä.
Aiheesta löytyy vaikka kuinka paljon evidenssiä netistä, mutta tässä nyt yksi:
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005066868.html
Sokeripöpinäsi kaadoin jo aiemmin, en ala toistaa.
9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Sinulla on oikeasti nyt luetun ymmärtäminen nollassa. En jaksa noin tyhmän ihmisen kanssa keskustella, jokainen löytää oikeaa tietoa minun jo aiemmin laittamistani linkeistä.
9, lähtee siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Itse asiassa kyllä tarvitsee, koska verensokeria on hyvä pitää tasaisena, niin riski sortua syöpöttelyyn pienenee ja vireystaso pysyy hyvänä.
9
Ohis.
Itse asiassa siitä on aikalailla konsensus nykyään, että ruokavalio ei voi olla terveellinen, oli se millainen tahansa, jos se sisältää sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Sinulla on oikeasti nyt luetun ymmärtäminen nollassa. En jaksa noin tyhmän ihmisen kanssa keskustella, jokainen löytää oikeaa tietoa minun jo aiemmin laittamistani linkeistä.
9, lähtee siivoamaan.
Heh, aikamoista heijastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Verensokerin tasaisena pysymiseen ei sokeri edes sovi eikä välipaloja tarvita kun muu ruokailu on ok.Ymmärrän, ettet tajua asiaa, onhan lähteenäsi keltainen lehdistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soija on suurina määrinä nautittuna miehille haitallista, koska nostaa estrogeenitasoja. Tämä riippuu paljolti kyseisen soijan isoflavoni pitoisuudesta. Naisilla ja miehillä kohtuullisesti nautittuna haittoja ei juuri ole. Jos soija ei sisällä korkeampia määriä isoflavoneja, voivat miehetkin mässäillä sillä huoletta.
Juu ei pidä paikkaansa. Lue linkit, jotka laitoin.
9
Joo luin ja sieltä lainattu: "Runsaasti isoflavoneja sisältävien erityisvalmisteiden käyttöä ei suositella, koska niiden vaikutukset ovat kyseenalaisia ja pitkäaikaiseen käyttöön liittyy riskejä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Verensokerin tasaisena pysymiseen ei sokeri edes sovi eikä välipaloja tarvita kun muu ruokailu on ok.Ymmärrän, ettet tajua asiaa, onhan lähteenäsi keltainen lehdistö.
Sitä nauroin itsekin, että täällä haukkuu ihmisiä tyhmäksi henkilö, joka linkittelee jotain iltiksiä lähteiksi.
Liian huvittavaa.
Kaikki ruoka on terveellistä, se on se määrä mikä tekee epäterveelliseksi.
Ymmärrän sokerin demonisoinnin, mutta mikä synti se on jos joskus syö jotain sokeripitoista? Meneekö terveys harvoista herkuista pilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Riippuu ihan siitä mitä syö, miten paljon välipaloja tarvitsee. Rasva palaa pitkään ja sokeri nopeasti. Jo meinaa elää kuivahedelmillä, niin niitä saa toki popsia jatkuvasti pitkin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sokerin demonisoinnin, mutta mikä synti se on jos joskus syö jotain sokeripitoista? Meneekö terveys harvoista herkuista pilalle?
Se riippuu ihan susta, kannattaa tehdä niin kuin itsestä tuntuu hyvältä, ja sen mukaan mitä sun elimistö kestää.
Ei jeesus sinun musstuksiasi. Totta kai se on epäterveellistä, jos ihminen ei muuta syö kuin kuivattuja hedelmiä. Tässäkin yksipuolisuus on pahasta.
Normaaliravinnon osana ja muun herkuttelun korvaajana kuivatut hedelmät ovat todellakin terveellisiä.
Ja tuo väitteesi glukoosista ja fruktoosista on älytöntä pseudotiedettä.
Täältä voi lukea faktoja.
https://www.terve.fi/artikkelit/onko-fruktoosi-haitallista
"Epäilijät vastaavat useilla eri vastaväitteillä. Sakkaroosi ja maissisiirappi sisältävät lähestulkoon yhtä paljon fruktoosia ja glukoosia (50 – 50 ja 55 – 45), joten on kyseenalaista, voisivatko niiden aineenvaihdunnalliset vaikutukset olla niin erilaisia. Monissa metaboliatutkimuksissa on käytetty puhtaita fruktoosiliuoksia eikä maissisiirappia. Ongelmana on epäilijöiden mielestä pikemminkin kaikki ruokiimme lisätyt turhat sokerit eikä mikään yksittäinen sokeri.
Hedelmiä kannattaa toki syödä
Mihin tämä johtaa? Kenenkään ei todellakaan kannata lopettaa hedelmien syömistä pelkästään fruktoosiin liitettyjen epäilysten takia. Useimmat hedelmät ovat erinomaista terveysruokaa, jossa on runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita, ravintokuitua, mutta melko vähän fruktoosia ja muita sokereita."
Lisäksi kannattaa nyt ymmärtää tässäkin, että jokaisen hedelmän sokerikombo vaihtelee. Ei voi siten julistaa mitään yleispätevää koskien kaikkia hedelmiä.
9
Ps. Olet toistuvasti jäänyt tässä ketjussa kiinni valheista ja vääristä tiedoista. Lähteitä et osaa linkata. Olisikohan sinun syytä nyt vähän vaihtaa tekemistä?