Mitä suomalaiset te teette itsenäisyyspäivä?
Sain Suomen kansalaisuuden tänä vuosi. Haluaisin yllättää mieheni kuka on suomalainen perinteisilla juhlilla :) kysyin hänen tapaa juhlia ja käymme hautausmaalle ja katsomme elokuvan. Onko teillä perinteisesti erityistä ruokia? Tekevätkö suomalaiset usein jotain kivaa itsenäisyyspäiväksi?
Kommentit (19)
Meillä katsotaan telkkarista linnan juhlia, arvostellaan pukuja ja yritetään tunnistaa ihmisiä.
Ihanaa kun haluat juhlia perinteisesti! Me tehdään pääruoaksi aina karjalanpaistia. https://www.k-ruoka.fi/reseptit/karjalanpaisti
Ei me ainakaan tehdä mitään. Se on yleensä arkipäivänä ja seuraavana aamuna täytyy lähteä töihin. Eli ei vieraita, ei juhlaruokia, ei juomista eikä mitään muutakaan. Mä katson joskus Tuntemattoman sotilaan telkkarista mutta kun sen nähnyt jo kymmeniä kertoja niin usein nukahdan kesken leffan. Mies ei edes vaivaudu katsomaan vaan pelaa mieluummin pleikkaa.
Minä ainakin uhraan pari lammasta sinivalkoiselle lipulle. Asetan maton lattialle ja kumarrun itään päin, kohti saimaata. Kuuntelen marssilauluja, syön karjalanpaistia ja juon viinaa. Illan päätteeksi käyn puukottamassa naapurin (joka on muuten punainen), tästä saan vähintään marskin ristin.
tee sille jälkiruuaksi mustikkapiirakkaa
Suomen ns. itsenäisyys on pelkkää silmänlumetta. EU täällä määrää ja Suomi sen mallioppilas. Kun EU sanoo HYPPÄÄ niin Suomi kysyy; Kuinka korkealle?!?!
Katsomme kun eliiti juhlii Presidentin linnassa. Suomessahan kansa on kuin renkipoika omassa talossaan. Toki Suomen ilmasto ei mahdollista mitään spontaaneja puistojuhlia mutta silti.
Minä halusin neuvoja itsenäisyyspäivä juhlimiseen. En minä halua polttaa lippua tai valittaa EU
Kossu. ja. tuntematon. sotilas. televisiosta.
Katso järjestetäänkö kotikaupungissasi ilotulitus. Niiden katseleminen yhdessä on varmasti mukavaa!
Aattelin laittaa itseni roikkumaan. Löysin hyvän köydenkin 👌
Ei täällä itsenäisyyspäivä ole mikään 4th of July. En tunne ketään joka sitä "viettää" muuta kuin sohvalla makaamalla töllöä tuijottaen.
Meillä on pitkään ollut samat perinteet. Tykkään itsenäisyyspäivästä kovasti.
Ensin päivällä leivotaaan piparit ja kasataan piparkakkutalo. Mulla tuo piparikakkuhomma on vähän monesti karannut, joten siihen saa kulumaan useamman tunnin, koristeluineen jne.
Päivällä juodaan itsenäisyyspäiväkahvit, kylmäsavulohileipien ja leivosten kera. Linnanjuhlien etkoja on usein katseltu/ kuunneltu.
Kuuden aikaan ollaan käyty kävelyllä ( ja laskettu monellako ikkunalla palaa kaksi kynttilää).
Tykkään kattaa kauniisti, kun on jokin pienikin juhla ja itsenäisyyspäivä on minulle tärkeä päivä, jolloin silloin satsaan kattaukseen erityisesti. Myös ruoka on ollut usein jotain " parempaa". Tai ainakin aikaavievämpää kuin arkena. Siskoni en meillä yleensä syömässä itsenäisyyspäivänä.
Illalla on katseltu sitten perinteisesti linnanjuhlat ja on ollut jokin juustotarjotin tms. siinä.
Joskus meillä on ollut myös ystäviä ruokailemassa itsenäisyyspäivänä.
Tänä vuonna oletettavasti olen itsenäisyyspäivän työpaikkakunnallani, joten vietän itsenäisyyspäivää yksin. Pitää koittaa loihtia itsenäisyyspäivän tunnelma tännekin
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä itsenäisyyspäivä ole mikään 4th of July. En tunne ketään joka sitä "viettää" muuta kuin sohvalla makaamalla töllöä tuijottaen.
Onneksi näin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pitkään ollut samat perinteet. Tykkään itsenäisyyspäivästä kovasti.
Ensin päivällä leivotaaan piparit ja kasataan piparkakkutalo. Mulla tuo piparikakkuhomma on vähän monesti karannut, joten siihen saa kulumaan useamman tunnin, koristeluineen jne.Päivällä juodaan itsenäisyyspäiväkahvit, kylmäsavulohileipien ja leivosten kera. Linnanjuhlien etkoja on usein katseltu/ kuunneltu.
Kuuden aikaan ollaan käyty kävelyllä ( ja laskettu monellako ikkunalla palaa kaksi kynttilää).
Tykkään kattaa kauniisti, kun on jokin pienikin juhla ja itsenäisyyspäivä on minulle tärkeä päivä, jolloin silloin satsaan kattaukseen erityisesti. Myös ruoka on ollut usein jotain " parempaa". Tai ainakin aikaavievämpää kuin arkena. Siskoni en meillä yleensä syömässä itsenäisyyspäivänä.
Illalla on katseltu sitten perinteisesti linnanjuhlat ja on ollut jokin juustotarjotin tms. siinä.
Joskus meillä on ollut myös ystäviä ruokailemassa itsenäisyyspäivänä.
Tänä vuonna oletettavasti olen itsenäisyyspäivän työpaikkakunnallani, joten vietän itsenäisyyspäivää yksin. Pitää koittaa loihtia itsenäisyyspäivän tunnelma tännekin
Kiitos ideoista!
Kaivan persehettä ja katson Linnan juhlia.
Karjalanpaistia ja pottumuusia. Ruokajuomaksi olut. Perjantaina töihin, joten siinä se.
Juodaan kossua ja katotaan tuntematon ja linnan juhlat telkusta.