Mitä mieltä yrityksestä joka nykyaikana kieltää etätyöt kaikilta työntekijöiltä.
1. Hiilijälki kasvaa järkyttävästi kun ajetaan kymmeniä kilometrejä työpaikalle skype palaveriin (voi ihan yhtä hyvin tehdä kotoa)
2. Flunssassa mennään töihin ja tartutetaan muut
3. Lapsi sairas lonalla ei pysty tekemään töitä vaikka aikaa ja nahdollisuus olisi
4. Aikaeron takia olet työpaikalla palaveeraamasss joko aamu kolmelta tai ilta kymmenen jälkee. (Asiakkaita Aasiassa ja Amerikan mantereella)
5. IT-tukea ei enää saa klo 16 jälkeen koska he eivät suostj vastaamaan puhelimeen klo 16 jälkeen.
En itse keksi yhtään positiivista juttua. Jos keksitte niin kertokaa äkkiä ennenkiin lähden ko. Kivikaudelle siirtyneestä firmasta.
Kommentit (54)
Etätyö sopii töihin, joissa työpanosta on helppo mitata esimerkiksi laskutuksen määrällä. Sen sijaan se sopii huonosti aloille, joissa läsnäolo on suuri osa työtä, kuten vaikka hoitoalalle.
Meillä yksi työntekijä tekee etätöitä ulkomailta käsin 2-3 kuukautta vuodessa. Yleensä on kuukauden kerrallaan ulkomailla. Hän on erittäin hyvä ja tehokas työntekijä. Hänen miehensä on ulkomaankomennuksella, ja tämän takia on pyytänyt erityisjärjestelyjä. Olen erittäin tyytyväinen, että tämä asia toimii, koska muuten hän luultavasti ottaisi virkavapaata tai jotain muuta vapaata, ja työt jäisi meille muille tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä etätyöt loppuivat siihen, kun huomattiin etäpäivien olevan jonkinlaisia yhdistettyjä lastenhoito-"koulutuspäiviä" eli porukka teki osa-aikaisen päivähoitosopimuksen (muutamaa kymppiä halvempi kuin täydet viikkotunnit) ja sitten etäpäivien avulla hoiti lapsensa. Työt ei edenneet, soittaa ei voinut ("olen koulutuksessa" tarkoitti sitä, että katson videokoulutusmateriaalia intrasta) ja väki kertoi ihan vapaasti viikolla, että perjantaiksi ei sitten voi sopia mitään, kun on etäpäivä ja 2v lapsi kotona vahdittavana. Jopa muutama isoäiti selitti innoissaan, miten ihanaa on, kun lapsenlapsi tulee sunnuntaina ja on koko maanantain mummin kanssa, kun mummi "suunnittelee" seuraavan viikon töitä etänä.
Etätyö onnistuu vain silloin, kun työnantaja voi luottaa siihen, että tehdään töitä.
Julkinen sektori?
Yksityinen. Julkisella työt on helposti mitattavissa, nehän on pääosin samoissa yhteisissä järjestelmissä, missä koko ajan näkee, kuka tekee mitä.
Melkoinen yleistys. Ei tuollaisia järjestelmiä ole kuin sellaista työtä tekevillä, jotka eivät käytännössä voisi etätyötä edes tehdä. Tyhmä on sellainen yksityinen firma, joka ei edellytä riittävän yksityiskohtaista työajanseurantaa. Itse merkitsen 15min tarkkuudella mitä olen milloinkin tehnyt, ja aika lyhyeksi jäisi työura jos alkaisin päästäni keksimään (asiakkailta laskutettavaa) työtä jota olen ”muka” tehnyt todellisuudessa laiskotellessani kotona.
Olen töissä julkisella sektorilla ja meillä seurataan kaikkea työtä lähestulkoon reaaliaikaisesti, joten on ihan se ja sama, kirjoitanko raporttia kotona vai toimistossa, koska kuka tahansa samasta tiimistä/yksiköstä näkee koko ajan, mitä kirjoitan. Jos siis haluaa asiaa seurata. Lisäksi iso osa työstä tehdään ns. projekteina, joissa voidaan seurata vaikka päätösten läpimenoaikaa tiimeittän ja yksilöittäin. Jos näyttää siltä, että etäpäivinä työ ei etene, niin yhdessä esimiehen kanssa mietitään, että miksi ei. Tavallisin ongelma ovat etäyhteydet eli palvelunestohyökkäys "valuu" työpöydille siten, että palomuuri ei päästä etätyöläistä töihinsä. Toinen syy voi olla se, että on erikseen sovittu, että tietty henkilö tekee etäpäivinä vain erittäin haastavia töitä, jolloin suoritemäärä jää pieneksi, mutta esim. takaisinperinnän määrä on tavallista suurempi.
Yksityisellä on paljon lepsumpaa eli usein seurataan pelkkää tulosta, ei työn tekemistä.
Ei suurimmalla osalla yksityisitä firmoja ole tuollaisia kyttäyssysteemejä jotka eivät oikeastaan tuota mitään. Ja kuka niitä ehtisi edes seurata? Mieluummin antaa vaikka niitä puolittaisia lomapäiviä etätyön merkeissä kun maksaa itsensä kipeäksi tuollaisista turhista systeemeistä. Tämä siis sillä edellytyksellä, että ne projektit tulee tehdyksi.
Isäni sai viime vuonna töistä läppärin että töitä voi tehdä muuallakin. Tästä huolimatta firmassa on etätyökielto 😂 eli kone annettiin sinsi että töitä pitäisi pystyä tekemään tarvittaessa myös vapaalla tai työmatkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse teen etäpäivänä töitä pari kolme tuntia enemmän koska työmatkoihin ei kulu aikaa ja olisihan tuo nyt ihan järjetöntä ajaa työpaikalle "puhelin palaveeraamaan" itsellä on välillä 8h pelkkiä skypejä muualle maailmaan. Eli istuisin yksin neukkarissa skypettämässä ja kuluttaisin 2h työmatkoihin + tuhoaisin ympäristöä fossiilipäästöillä.
Juuri näin. Minusta jo 50% palavereja työajasta riittää siihen, että ei kannata lähteä toimistoon. Jos työpäivässä on vain muutama tunti palaveritonta aikaa, sen ajan työrauhan turvaaminen on entistä tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Joustavat työajat ja etätyömahdollisuus ovat tietyillä aloilla ihan edellytys, jos halutaan pitää kiinni osaavasta henkilöstöstä. Esim. it-alalla ei voisi kuvitellakaan mitään tiukkaa 8-16-toimistossaolopakkoa. Kun oma lapseni oli lukion jälkeen ensimmäistä kertaa kesätöissä, hänellä oli joustavat työajat, ei työajanseurantaa ja lisäksi etätyömahdollisuus, jota hän käytti jonkin verran ja saattoi tehdä töitä viikonloppunakin. Jos jo kesätyöntekijöillä on tällainen vapaus ja vastuu, niin aika heikoilla on rekrytoinneissa sellainen firma, joka ei anna ollenkaan tehdä etätöitä. Sinne kertyy pelkkää rupusakkia ja osaajat äänestävät jaloillaan.
En ole oikein varma siitä, että etätyö nuorimmille työntekijöille olisi välttämättä hyvä ja kannustettava asia. Olen itse sitä ikäluokkaa, jolloin nuorena vietettiin vilkasta sosiaalista elämää. Työpaikan sosiaalisuus oli tärkeä tekijä sille, että työelämä ylipäätään veti puoleensa. Toki Skypet ja muut etätyön välineet tuovat nykyisinkin sosiaalisuutta, mutta jotenkin kuva 24/7 yksin kotona nököttävästä nykynuoresta ei tunnu hyvältä..
Meille keski-ikäisille asia on toki ihan toinen. Etätyön ja toimistolla olemisen sopiva yhdistelmä antaa henkistä tilaa ja auttaa jaksamaan sinne jonnekin n. 67 v:n tavoite-eläkeikään.
Onko iso firma?
Kuulostaa kyllä aivan uskomattomalta ja järjettömältä nykypäivänä, jos kyseessä on it-painotteinen yritys.
Meillä on isohko suomalainen yritys ja etätyö on täysin vapaata. Työpaikalla työpisteet on mobiileja eikä kaikille olisi lähimainkaan tilaa, jos kaikki yhtäaikaa menisivät työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä etätyöt loppuivat siihen, kun huomattiin etäpäivien olevan jonkinlaisia yhdistettyjä lastenhoito-"koulutuspäiviä" eli porukka teki osa-aikaisen päivähoitosopimuksen (muutamaa kymppiä halvempi kuin täydet viikkotunnit) ja sitten etäpäivien avulla hoiti lapsensa. Työt ei edenneet, soittaa ei voinut ("olen koulutuksessa" tarkoitti sitä, että katson videokoulutusmateriaalia intrasta) ja väki kertoi ihan vapaasti viikolla, että perjantaiksi ei sitten voi sopia mitään, kun on etäpäivä ja 2v lapsi kotona vahdittavana. Jopa muutama isoäiti selitti innoissaan, miten ihanaa on, kun lapsenlapsi tulee sunnuntaina ja on koko maanantain mummin kanssa, kun mummi "suunnittelee" seuraavan viikon töitä etänä.
Etätyö onnistuu vain silloin, kun työnantaja voi luottaa siihen, että tehdään töitä.
Julkinen sektori?
Yksityinen. Julkisella työt on helposti mitattavissa, nehän on pääosin samoissa yhteisissä järjestelmissä, missä koko ajan näkee, kuka tekee mitä.
Olen ollut niin kauan tulosvastuullisessa, asiakkaan piikkiin tehtävässä konsulttityössä että en yksinkertaisesti pysty kuvittelemaan sellaista työtä jossa työn tulos ei kerro siitä että työtä oikeasti tehdään. Jos tuloksella ei ole väliä ei kai silläkään ole väliä missä sitä työtä tehdään tai ollaan tekemättä?
Vierailija kirjoitti:
Taidan tietää mustä firmasta on kyse ja kyllä tästä kohta lehdissä varmaan kirjoitetaan. Kyse on kuitenkin pörssiyhtiöstä ja tuollaisella päätöksellä on vaikutusta osakekurssiin.
Mikä firma? Ettei kukaan vahingossa menisi sinne töihin..
Vierailija kirjoitti:
Isäni sai viime vuonna töistä läppärin että töitä voi tehdä muuallakin. Tästä huolimatta firmassa on etätyökielto 😂 eli kone annettiin sinsi että töitä pitäisi pystyä tekemään tarvittaessa myös vapaalla tai työmatkoilla.
Monet firmat haluavat tosiaan vain rusinat pullasta. Ex-työpaikallani siviilipuheluiden soittaminen firman liittymällä oli kielletty, joten hommasin tietenkin oman puhelimen ja liittymän työpuhelimen lisäksi. Sitten ihmettelivät moneen otteeseen, miksi en vastannut (työpuhelimeen) vapaa-aikana. Etätyö oli myös tuossa paikassa juhla- ja mainospuheissa hyvä juttu, mutta käytännössä heti tuli napinaa jos etätyötä teki (ei kuitenkaan mitään todellista käytännön syytä miksi olisi pitänyt tulla toimistolle). Vedin omat johtopäätökseni, ja nyt olen ollut järkevämmässä paikassa töissä jo vuosia.
Työtään hallitsemattomat esimiehet ei ymmärrä alaistensa töitä ja sen takia haluavat ne siihen nenän alle kontrolloitavaksi tai ainakin esittämään, että tekevät töitä.
Vuosia sitten, siis mennään 30 vuotta ainakin taaksepäin, eräässä valtion virastossa vaihtui isopomo ja alkoi puuttua siihen, että porukka tulee ysiltä ja lähtee kolmelta. Antoi komennon tulla kahdeksaan. Tarkasti asian oman työhuoneensa ikkunasta katsomalla viereistä siipeä ja onko valot työhuoneisiin syttyneet. Virkamiehet fiksuna rekrytoi työkavereitaan ja vaksia käymään sytyttämässä lamput. Sen jälkeen kuulemma työnteko tehostui tämän isopomon mukaan, kun hän laittoi porukan kuriin....:)
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole aika loogista, että työmatkalla voi joutua tekemään töitä?
Meillä ei edes ole kaikille työpisteitä toimistolla. Ne jotka tulevat aikaisemmin töihin saavat työpöydän, loput kyyhöttävät jossain sohvalla selkä kumarassa tai taukotilassa. Itse olen vähän myöhäisemmässä rytmissä kuin suurin osa kollegoista ja on ihan normaalia, että kun tulen klo 9 toimistolle siellä ei ole enää yhtään vapaata työpistettä. Siinä sitten yrität miettiä, että missä löytyisi rauhallisin paikka saada jotain töitä hoidettua. Ilman isoa näyttöä tai näppäimistöä. Menetkö taukotilaan, jossa kaikki pälättävät ympärillä joko palaveri- tai yksityisasioitaan, vai onko jotain kokoushuonetta vapaana edes tunniksi, useimmiten ei. Koko työpäivä on hyppimistä yhdestä nurkasta toiseen. Ja koska olet yhteisissä tiloissa, kaikki olettavat, että sinut voi tulla keskeyttämään omilla kiireisillä tai vähemmän kiireisillä asioilla. Ei voi mennä ns. puhelinkoppiinkaan, koska sitten ne joille tulee soittoja mulkoilevat kun eivät pääse rauhassa puhumaan.
Vähän pakkokin tehdä etätöitä, jos meinaa saada viikon työt tehtyä...
Pidän aika vanhanaikaisena ja joustamattomana firmana. Me asumme alle 10 minuutin kävelymatkan päissä työpaikalta ja silti mies on etätöissä kaksi päivää viikossa. Ihan sen takia että pystyy paremmin keskittymään kun esim. pitää kirjoittaa joku raportti. Työnantajalle tämä ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Ei häntä kiinnosta missä mies tekee työnsä, kunhan tekee.
Itse en taas sovellut etätöihin. Tarvitsen sen työympäristön että pääsen hyvään työvireeseen. Kotona on liikaa muita houkutuksia.