Mitä mieltä yrityksestä joka nykyaikana kieltää etätyöt kaikilta työntekijöiltä.
1. Hiilijälki kasvaa järkyttävästi kun ajetaan kymmeniä kilometrejä työpaikalle skype palaveriin (voi ihan yhtä hyvin tehdä kotoa)
2. Flunssassa mennään töihin ja tartutetaan muut
3. Lapsi sairas lonalla ei pysty tekemään töitä vaikka aikaa ja nahdollisuus olisi
4. Aikaeron takia olet työpaikalla palaveeraamasss joko aamu kolmelta tai ilta kymmenen jälkee. (Asiakkaita Aasiassa ja Amerikan mantereella)
5. IT-tukea ei enää saa klo 16 jälkeen koska he eivät suostj vastaamaan puhelimeen klo 16 jälkeen.
En itse keksi yhtään positiivista juttua. Jos keksitte niin kertokaa äkkiä ennenkiin lähden ko. Kivikaudelle siirtyneestä firmasta.
Kommentit (54)
Sellainen on asiallinen firma ja sillä on viisaat johtajat. Etätyö on epätyötä.
Nykyään kaikki on tätä etähössötystä. Ei töissä ole pakko käydä eikä palkkaa ole pakko nauttia: jättäytykää etätyön ystävät työttömiksi niin saatte kiertää kaikki työt ja työpaikat etäältä joka päivä. Niiden 200 000 - 300 000 suomalaisen ja mitä lie n. 30 miljoonan EU-työttömän joukosta löytyy varmaan monta sellaistakin, joiden koulutus, osaaminen, terveydentila ja persoonalliset ominaisuudet riittävät töidenne tekemiseen, ja jotka minä päivänä tahansa olisivat motivoituneita täyttämään teidän hylkimänne työpaikat.
Miksi muuten tässä etä-aiheessa täytyy käyttää tuollaista uudiskieltä: etäohjaus, etäpuhelu, etälähetys ja -tilaus? Suomenkielinen sana on kauko-: kauko-ohjaus, kaukopuhelu, kaukolähetys ja -tilaus, ja nyt tässä asiayhteydessä kaukotyö(päivä), kaukotyöskentely sekä kauko-opetus.
"Ojennaks' mulle sen etäsäätimen siitä pöydältä?"
Joustavat työajat ja etätyömahdollisuus ovat tietyillä aloilla ihan edellytys, jos halutaan pitää kiinni osaavasta henkilöstöstä. Esim. it-alalla ei voisi kuvitellakaan mitään tiukkaa 8-16-toimistossaolopakkoa. Kun oma lapseni oli lukion jälkeen ensimmäistä kertaa kesätöissä, hänellä oli joustavat työajat, ei työajanseurantaa ja lisäksi etätyömahdollisuus, jota hän käytti jonkin verran ja saattoi tehdä töitä viikonloppunakin. Jos jo kesätyöntekijöillä on tällainen vapaus ja vastuu, niin aika heikoilla on rekrytoinneissa sellainen firma, joka ei anna ollenkaan tehdä etätöitä. Sinne kertyy pelkkää rupusakkia ja osaajat äänestävät jaloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse teen etäpäivänä töitä pari kolme tuntia enemmän koska työmatkoihin ei kulu aikaa ja olisihan tuo nyt ihan järjetöntä ajaa työpaikalle "puhelin palaveeraamaan" itsellä on välillä 8h pelkkiä skypejä muualle maailmaan. Eli istuisin yksin neukkarissa skypettämässä ja kuluttaisin 2h työmatkoihin + tuhoaisin ympäristöä fossiilipäästöillä.
Sama täällä. Etäpäivät ovat poikkeuksetta paljon tehokkaampia työpäiviä kuin toimistopäivät. Jää paskanjauhaminen, työmatkat ja usein venähtävä lounastauko väliin, ja on muutenkin rauhallisempaa ja avokonttoria paremmat mahdollisuudet keskittyä.
Minä teen pääsääntöisesti etätöitä. Työni on 99% Skype-palavereja muilla paikkakunnilla olevien kanssa, joten ei ole väliä teenkö sen kotoa vai toimistolta. Kotona on vain paljon parempi rauha työskennellä, kun ei tarvitse kuunnella toimiston naisten kaakatusta samalla kun yrittää keskittyä johonkin ajatustyötä vaativaan. Lisäksi saan tarvittaessa tehtyä pidemmän työpäivän kun ei mene matkoihin aikaa ja myös lounastauon pitäminen on joustavampaa kun ei mene aikaa ruuhkaisessa ruokalassa jonottamiseen.
Olisi aivan järkyttävää jos meillä kiellettäisiin etätyöt, koska työteho ahtaassa meluisassa avokonttorissa on paljon pienempi. Jos työympäristö olisi hyvä, ei asialla olisikaan niin suurta merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä etätyöt loppuivat siihen, kun huomattiin etäpäivien olevan jonkinlaisia yhdistettyjä lastenhoito-"koulutuspäiviä" eli porukka teki osa-aikaisen päivähoitosopimuksen (muutamaa kymppiä halvempi kuin täydet viikkotunnit) ja sitten etäpäivien avulla hoiti lapsensa. Työt ei edenneet, soittaa ei voinut ("olen koulutuksessa" tarkoitti sitä, että katson videokoulutusmateriaalia intrasta) ja väki kertoi ihan vapaasti viikolla, että perjantaiksi ei sitten voi sopia mitään, kun on etäpäivä ja 2v lapsi kotona vahdittavana. Jopa muutama isoäiti selitti innoissaan, miten ihanaa on, kun lapsenlapsi tulee sunnuntaina ja on koko maanantain mummin kanssa, kun mummi "suunnittelee" seuraavan viikon töitä etänä.
Etätyö onnistuu vain silloin, kun työnantaja voi luottaa siihen, että tehdään töitä.
Julkinen sektori?
Yksityinen. Julkisella työt on helposti mitattavissa, nehän on pääosin samoissa yhteisissä järjestelmissä, missä koko ajan näkee, kuka tekee mitä.
Melkoinen yleistys. Ei tuollaisia järjestelmiä ole kuin sellaista työtä tekevillä, jotka eivät käytännössä voisi etätyötä edes tehdä. Tyhmä on sellainen yksityinen firma, joka ei edellytä riittävän yksityiskohtaista työajanseurantaa. Itse merkitsen 15min tarkkuudella mitä olen milloinkin tehnyt, ja aika lyhyeksi jäisi työura jos alkaisin päästäni keksimään (asiakkailta laskutettavaa) työtä jota olen ”muka” tehnyt todellisuudessa laiskotellessani kotona.
En ajattele työnantajasta mitään, mutta työntekijöistä kylläkin. Siellä on osa porukkaa käyttänyt etätyö mahdollisuutta hyväkseen ja sehån on sitten kiellettävä kaikilta. Harmi, mutta ei semmoisessa tilanteessa työnantajalla ole muuta mahdollisuutta.
Jätkäshenkilö 46 vuotta kirjoitti:
Nykyään kaikki on tätä etähössötystä. Ei töissä ole pakko käydä eikä palkkaa ole pakko nauttia: jättäytykää etätyön ystävät työttömiksi niin saatte kiertää kaikki työt ja työpaikat etäältä joka päivä. Niiden 200 000 - 300 000 suomalaisen ja mitä lie n. 30 miljoonan EU-työttömän joukosta löytyy varmaan monta sellaistakin, joiden koulutus, osaaminen, terveydentila ja persoonalliset ominaisuudet riittävät töidenne tekemiseen, ja jotka minä päivänä tahansa olisivat motivoituneita täyttämään teidän hylkimänne työpaikat.
Miksi muuten tässä etä-aiheessa täytyy käyttää tuollaista uudiskieltä: etäohjaus, etäpuhelu, etälähetys ja -tilaus? Suomenkielinen sana on kauko-: kauko-ohjaus, kaukopuhelu, kaukolähetys ja -tilaus, ja nyt tässä asiayhteydessä kaukotyö(päivä), kaukotyöskentely sekä kauko-opetus.
Just teikäläiset ovat niitä jotka jäävät firmaan....lisäksi mitä sitä mitään muuttamaan kun jo 80-luvulla kaikille tuli firmaan omat "sähkö" kirjoituskoneet ja oma rulla korjausnauhaa kaupan päälle....kyllä on hienoa. Et yhtään osaa ajatella sitä että töitä tehdään toisella mantereella olevien kanssa. Ei v...tu oo mitään järkeä jäädä työpaikalle odottamaan viideksi tunniksi että tunnin palaveri jenkkien kanssa alkaa. Lisäksi väkillä voisi autella kolleegaa kotoa käsin kun hänellä on ongelma toisella puolella palloa......
PÄÄTÖS ON TEHTY: Menen kilpailijalle, joten työvelvoitekin loppunee heti maanantaina. Saan 2kk palkallista lomaa.
-AP-
Vierailija kirjoitti:
Yrityksen johto ei luota työntekijöihinsä, vaan pitää heitä epärehellisinä huijareina.
Ja usein johto peilaa tässä omaa maailmankuvaansa ulkomaailmaan. Kun kerran minä, niin sittenhän muutkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä etätyöt loppuivat siihen, kun huomattiin etäpäivien olevan jonkinlaisia yhdistettyjä lastenhoito-"koulutuspäiviä" eli porukka teki osa-aikaisen päivähoitosopimuksen (muutamaa kymppiä halvempi kuin täydet viikkotunnit) ja sitten etäpäivien avulla hoiti lapsensa. Työt ei edenneet, soittaa ei voinut ("olen koulutuksessa" tarkoitti sitä, että katson videokoulutusmateriaalia intrasta) ja väki kertoi ihan vapaasti viikolla, että perjantaiksi ei sitten voi sopia mitään, kun on etäpäivä ja 2v lapsi kotona vahdittavana. Jopa muutama isoäiti selitti innoissaan, miten ihanaa on, kun lapsenlapsi tulee sunnuntaina ja on koko maanantain mummin kanssa, kun mummi "suunnittelee" seuraavan viikon töitä etänä.
Etätyö onnistuu vain silloin, kun työnantaja voi luottaa siihen, että tehdään töitä.
Julkinen sektori?
Yksityinen. Julkisella työt on helposti mitattavissa, nehän on pääosin samoissa yhteisissä järjestelmissä, missä koko ajan näkee, kuka tekee mitä.
Melkoinen yleistys. Ei tuollaisia järjestelmiä ole kuin sellaista työtä tekevillä, jotka eivät käytännössä voisi etätyötä edes tehdä. Tyhmä on sellainen yksityinen firma, joka ei edellytä riittävän yksityiskohtaista työajanseurantaa. Itse merkitsen 15min tarkkuudella mitä olen milloinkin tehnyt, ja aika lyhyeksi jäisi työura jos alkaisin päästäni keksimään (asiakkailta laskutettavaa) työtä jota olen ”muka” tehnyt todellisuudessa laiskotellessani kotona.
Meillä (valtio) on juuri sellainen järjestelmä, mitä kaikki käyttävät ja pomoilla mahdollisuus ottaa siitä erilaisia ajoja, mistä näkee kuinka paljon mitäkin on tehty. Jos tänään velttoilet, teet huomenna enemmän koska kukaan muu ei työtäsi tee. Avokonttori on meillä ylibuukattu eli paikkoja ei ole kaikille. Työnantaja kannustaa etätöihin ja suurin osa tekeekin 1-2 päivää viikossa. Itse saan paljon enemmän kotona aikaan, kuten joku muukin totesi, ei jatkuvaa häiriötä vaan ihana hiljaisuus ja työrauha.
Vierailija kirjoitti:
Useimmille etäpäivät ovat ylimääräisiä lomapäiviä.
Teen etätöitä 50% työajastani. Kyllä tulisi potkut alta aika yksikön, jos lomailisin tuon ajan.
Vierailija kirjoitti:
Etätöihin liittyy myös tietoturvariski, varsinkin jos niitä voi tehdä myös omalla koneella. Kaikki talon ulkoa tuleva liikenne vaatii "reikiä" palomuuriin ja kaikki rei'ät ovat potentiaalisia tietoturvauhkia. Käyttäjätunnuksetkin saattavat etätöissä joutua vääriin käsiin (kone auki kotona tai kahvilassa ja itse hetken aikaa muualla).
Ei kannata höpöttää tietoturvasta jos ei siitä ymmärrä. Perimetria-ajattelu kuoli jonnekin ysärille softamuurien myötä ja viimeisen niitin sen arkkuun viimeistään löi SaaS ja SDN.
Ja jos ihminen ei osaa lukita konetta poistuessaan sen ääreltä eikä ymmärrä että sitä ei jätetä valvomatta julkisilla paikoilla niin avaimet ja henkilökortti pois ja kortistoon.
Ensin lääkkeet, sitten ulos palstalta.
Otsikon firman johtajat ovat seniileitä ja ko. Firma kuolee näiden mukana. Kannattaa lähteä ennenkuin lähetetään. Ei pysty nykyaikana tuollainen firma kauaa pystyssä ellei sen pää toimiala ole kaivaa ojaa lapiolla päivän valossa.
Taidan tietää mustä firmasta on kyse ja kyllä tästä kohta lehdissä varmaan kirjoitetaan. Kyse on kuitenkin pörssiyhtiöstä ja tuollaisella päätöksellä on vaikutusta osakekurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Just teikäläiset ovat niitä jotka jäävät firmaan....lisäksi mitä sitä mitään muuttamaan kun jo 80-luvulla kaikille tuli firmaan omat "sähkö" kirjoituskoneet ja oma rulla korjausnauhaa kaupan päälle....kyllä on hienoa. Et yhtään osaa ajatella sitä että töitä tehdään toisella mantereella olevien kanssa. Ei v...tu oo mitään järkeä jäädä työpaikalle odottamaan viideksi tunniksi että tunnin palaveri jenkkien kanssa alkaa. Lisäksi väkillä voisi autella kolleegaa kotoa käsin kun hänellä on ongelma toisella puolella palloa......
PÄÄTÖS ON TEHTY: Menen kilpailijalle, joten työvelvoitekin loppunee heti maanantaina. Saan 2kk palkallista lomaa.
-AP-
Jaa, sainkin nähtävästi juuri ylennyksen "firmaan", jossa olen ollut töissä jo kouluikäisenä 1980-luvulla. Tai ehkä se on kuitenkin kaksoispersoonani: ykköspersoonani tai alter egoni ei kärky työpaikkaasi, koska sen nuo luettelemani koulutus, osaaminen, terveydentila ja persoonalliset ominaisuudet eivät riitä firmanne oikeiden töiden tekemiseen, eikä tähänastinen työnantajafirmasi mitä todennäköisimmin huoli minua palvelukseensa: olen ollut vaivaiseläkkeellä heinäkuun alusta lähtien (pienimmällä mahdollisella, eli takuueläkkeellä). Yritän nyt seuraavaksi anoa hoitotukea. Siis jos ymmärrät: en tarkoittanut itseäni kun kirjoitin niistä n. 30 miljoonasta EU-työttömästä ja sen joukon todennäköisesti sisältämästä hyvästä ihmisaineksesta, joka voi milloin tahansa korvata Sinut.
Mutta tuossa lauseessa: "Just teikäläiset ovat niitä jotka jäävät firmaan....lisäksi mitä sitä mitään muuttamaan kun jo 80-luvulla kaikille tuli firmaan omat "sähkö" kirjoituskoneet ja oma rulla korjausnauhaa kaupan päälle....kyllä on hienoa" ; myönnät itsekin tuon kaukotyöläisten logiikan ja työmoraalin: tärkeintä on liike eikä päämäärä. Hienointa ja kiehtovinta ovat uudet lennokkaat opinkappaleet ja maailman tuulet eikä ole niin nokon nuukaa, vaikka ne eivät tuottaisi työhön ja firman tulokseen mitään lisäarvoa, tai vaikka niiden vaikutus työn tehoon, laatuun ja tulokseen olisi miinusmerkkinenkin: kunhan vain saa leikkiä näillä uusilla ultima-cyber-fantasy-futuro -vehkeillä. Kaukotyön ystävien kiinnostus ja sitoutuminen itse työtä kohtaan on vähäinen tai olematon ja työ sekä sen tulos ovat toisarvoisia seikkoja: sensijaan kiinnostuksenne kohdistuu työvälineisiin ja niihin riemukkaisiin postmoderneihin työpsykologisiin muotioppeihin.
"Kato eks' sä snaijaa, kehitys kehittyy You know..."
Firmanne ei olisi voinut kehittyä 10 000 työntekijän suuryhtiöksi, jos se olisi antanut koko massiivisen koneistonsa muuttua teidän kaukotyöläisten mielen mukaiseksi Kindergarteniksi. Kun Sinä ja muut scifi-unelmoijat lähdette sieltä, sekä firma että te kaukotyöläiset voitatte, mutta uudet työnantajanne häviävät - ainakin siihen asti, että nekin ymmärtävät lopettaa tuon kauko-pseudotyön.
Eikö teidän kaukotyöläisten kannattaisi perustaa hiekkalaatikoksenne oma osakeyhtiö, jossa te Taisteluplaneetta Galacticaa liikaa katsoneet uneksijat saisitte kaukotyöllistää jokainen itsenne kuten haluatte ja parhaimmin taidatte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen sektori?
Olen töissä julkisella sektorilla ja meillä seurataan kaikkea työtä lähestulkoon reaaliaikaisesti, joten on ihan se ja sama, kirjoitanko raporttia kotona vai toimistossa, koska kuka tahansa samasta tiimistä/yksiköstä näkee koko ajan, mitä kirjoitan. Jos siis haluaa asiaa seurata. Lisäksi iso osa työstä tehdään ns. projekteina, joissa voidaan seurata vaikka päätösten läpimenoaikaa tiimeittän ja yksilöittäin. Jos näyttää siltä, että etäpäivinä työ ei etene, niin yhdessä esimiehen kanssa mietitään, että miksi ei. Tavallisin ongelma ovat etäyhteydet eli palvelunestohyökkäys "valuu" työpöydille siten, että palomuuri ei päästä etätyöläistä töihinsä. Toinen syy voi olla se, että on erikseen sovittu, että tietty henkilö tekee etäpäivinä vain erittäin haastavia töitä, jolloin suoritemäärä jää pieneksi, mutta esim. takaisinperinnän määrä on tavallista suurempi.
Yksityisellä on paljon lepsumpaa eli usein seurataan pelkkää tulosta, ei työn tekemistä.
Mites tuo it-tuen puute liittyy mitenkään etätöihin?
Sairaana ollaan lomalla eikä tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse teen etäpäivänä töitä pari kolme tuntia enemmän koska työmatkoihin ei kulu aikaa ja olisihan tuo nyt ihan järjetöntä ajaa työpaikalle "puhelin palaveeraamaan" itsellä on välillä 8h pelkkiä skypejä muualle maailmaan. Eli istuisin yksin neukkarissa skypettämässä ja kuluttaisin 2h työmatkoihin + tuhoaisin ympäristöä fossiilipäästöillä.
Sama täällä. Etäpäivät ovat poikkeuksetta paljon tehokkaampia työpäiviä kuin toimistopäivät. Jää paskanjauhaminen, työmatkat ja usein venähtävä lounastauko väliin, ja on muutenkin rauhallisempaa ja avokonttoria paremmat mahdollisuudet keskittyä.
Just näin. Mä teen säännöllisesti kaksi etäpäivää viikossa ja ovat todellakin tehokkaampia kuin toimistolla. Vihaan avokonttorimeininkiä, työmatkoihin menee Helsingissä julkisillä 1,5 h päivässä ja ruokailu hoituu kotona alle vartissa. Meillä onneksi kannustetaan etätöihin, mutta se tosiaan edellyttää tehokkaita virustorjuntaohjelmia kotikoneella. Ja mulla on joka päivä tietty määrä töitä, joka on tehtävä. Ei auta lintsailla ja jos saldoa kertyisi liikaa niin siihen varmasti kiinnitettäisiin huomiota.
No voihan v...ttu. Kyllä se etätyön tekeminen / salliminen tarkoittaa käytännössä sitä että olet 24/7 tavoitettavissa ja teetkinntöitä ajasta ja paikasta riippumatta. Vapaus on tuossa se PAIKASTA RIIPPUMATTA" kyllä tekee välillä ihan hyvää tehdä,työt vaikka kesämökin terassilta. Yo. Kommentoija on varmasti jollain julkisella alalla tai muuten vaan vastuuton. Ei tulisi mieleenkään jättää hommia tekemättä etäpäivänä, kun just sillojn niitä pystyy tekemään kun kokoajan joku ei ole häiritsemässä.