Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä käytännössä tarkoitetaan sillä, että parisuhde vaatii paljon töitä mä

Vierailija
23.11.2018 |

Jotkut tuntuvat tarkoittavan tällä esimerkiksi treffeillä käymistä, säännöllistä seksielämää, keskusteluja, hellimistä ja toisen tarpeiden kuuntelemista ja niihin vastaamista.

Minusta olisi vähän outoa kutsua tätä miksikään parisuhteen ylläpidoksi. Minusta tämä juuri on sitä parisuhteessa olemista ja se syy, miksi toisen kanssa ollaan.

Mikä sinusta on parisuhteen huoltoa tai työtä parisuhteen eteen?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhdetta vaalimalla pidetään perhettä kasassa. Ei nuori lapseton pariskunta mitään parisuhteen työstämistä kaipaa. Jos kaipaa, niin sitten on väärä kumppani.

Vierailija
2/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni teemme paljon töitä kumpikin itsemme kanssa, jotta olisimme toiselle hyvä kumppani. Luultavasti sitä tällä tarkoitetaan. Se vaatii oikeasti vaivannäköä ja panostamista, että pystyy mm. näkemään asiat toisen näkökulmasta ristiriitatilanteessa, asettamaan toisen tarpeet omien edelle, kehittymään jossain asiassa niin, että elämästä tulee toiselle vähemmän kuormittavaa, jne. Tämä vaatii mm. omien pelkojen ja ahdistuksen tunnistamista, kohtaamista ja käsittelyä rakentavilla keinoilla. Jos molemmat tekevät tällaista työtä aktiivisesti, suhde onnistuu ja kestää, ellei siinä ole jotain vakavaa valuvikaa (esim. erilaiset lapsitoiveet tmv.). Ja siinä on kummallakin hyvä olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja mieheni teemme paljon töitä kumpikin itsemme kanssa, jotta olisimme toiselle hyvä kumppani. Luultavasti sitä tällä tarkoitetaan. Se vaatii oikeasti vaivannäköä ja panostamista, että pystyy mm. näkemään asiat toisen näkökulmasta ristiriitatilanteessa, asettamaan toisen tarpeet omien edelle, kehittymään jossain asiassa niin, että elämästä tulee toiselle vähemmän kuormittavaa, jne. Tämä vaatii mm. omien pelkojen ja ahdistuksen tunnistamista, kohtaamista ja käsittelyä rakentavilla keinoilla. Jos molemmat tekevät tällaista työtä aktiivisesti, suhde onnistuu ja kestää, ellei siinä ole jotain vakavaa valuvikaa (esim. erilaiset lapsitoiveet tmv.). Ja siinä on kummallakin hyvä olla.

Teillä taitaa olla alkujaan turvattomat kiintymyssuhdetyylit?

Vierailija
4/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoin tuohon joskus ja jälkeenpäin voin todeta, että kumppani oli väärä. Suhde toki vaatii vaalimista eikä sitä voi ottaa itsestäänselvyytenä. Silti suhde oikean ihmisen kanssa tuntuu helpolta, kevyeltä ja virkistävältä. 

Vierailija
5/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla outo, mutta minusta parisuhteet ovat tosi helppoja. Esimerkiksi työt ja opiskelut ovat stressanneet todella paljon, mutta suhteet eivät koskaan. Olen kyllä leppoisa luonne ja minulla on hyvät parisuhdetaidot. Deittailen myös aina "helppoja" ihmisiä enkä huoli ensimmäistä, joka haluaa kanssani olla. Yhteensopivuus määrittelee hyvin pitkälle, vaatiko suhde vaivannäköä vai ei.

Vierailija
6/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden vuosikymmenen kokemuksella kirjoitti:

Uskoin tuohon joskus ja jälkeenpäin voin todeta, että kumppani oli väärä. Suhde toki vaatii vaalimista eikä sitä voi ottaa itsestäänselvyytenä. Silti suhde oikean ihmisen kanssa tuntuu helpolta, kevyeltä ja virkistävältä. 

Sanasta sanaan yhtä mieltä!

Vierailija
7/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhdetta vaalimalla pidetään perhettä kasassa. Ei nuori lapseton pariskunta mitään parisuhteen työstämistä kaipaa. Jos kaipaa, niin sitten on väärä kumppani.

Sulla on siis mielipide vaan ei  tietoa kun menee parisuhde ja perhe sekaisin. Parisuhdetta vaalitaan nimenomaan huomiomalla PUOLISOA arkenakin.

Vierailija
8/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin se oli tuota lähes 20 vuotta, kunnes ei enää ollutkaan vaan tuli ensimmäinen vaikeus. Sitten olenkin miettinyt, kannattaako tehdä nyt töitä, koska suhde oli hyvä vai onko se menetetty.

Vierailija
9/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on siis mielipide vaan ei  tietoa kun menee parisuhde ja perhe sekaisin. Parisuhdetta vaalitaan nimenomaan huomiomalla PUOLISOA arkenakin.

Ei vaan siis se "parisuhteen vaaliminen" on perheelliselle yksinkertaisesti sitä, että muistetaan välillä tehdä niitä parisuhdejuttuja. Lapsettomalle tuo on vain parisuhteessa olemista.

En minä ainakaan millään tavalla "huomioi puolisoani arjessakin" vaan käyn hänen kanssaan ulkona tapahtumissa, harrastan seksiä, pussailen, pesen selkää saunassa, käyn keskusteluja ja tarjoan rohkaisevia halauksia. Tuosta se meidän parisuhde koostuu.

Vierailija
10/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin se oli tuota lähes 20 vuotta, kunnes ei enää ollutkaan vaan tuli ensimmäinen vaikeus. Sitten olenkin miettinyt, kannattaako tehdä nyt töitä, koska suhde oli hyvä vai onko se menetetty.

Haluaisitko avata kokemustasi vähän enemmän?

Vierailija
11/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on yksilökohtaista. Joidenkin täytyy tehdä töitä enemmän kuin toisten. Usein se on enemmän töitä omien menneisyyden kokemusten ja köyttäytymismallien kanssa.

Joku mainitsi kiintymyssuhdetyylit, ja se on tosiaan yksi tapa hahmottaa asiaa. Esimerkiksi ahdistuva ja välttelevä tyyli joutuvat kyllä näkemään paljon vaivaa ihan persjuttujen kanssa, koska toinen haluaa kipeästi vahvistusta ja toinen vetäytyy sitä enemmän, mitä lähemmäs toinen pyrkii.

Vierailija
12/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla outo, mutta minusta parisuhteet ovat tosi helppoja. Esimerkiksi työt ja opiskelut ovat stressanneet todella paljon, mutta suhteet eivät koskaan. Olen kyllä leppoisa luonne ja minulla on hyvät parisuhdetaidot. Deittailen myös aina "helppoja" ihmisiä enkä huoli ensimmäistä, joka haluaa kanssani olla. Yhteensopivuus määrittelee hyvin pitkälle, vaatiko suhde vaivannäköä vai ei.

Kuulostaa siltä, että sinulla ei kovin pitkiä parisuhteita ole!,?

Vierailija
13/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sinulla ei kovin pitkiä parisuhteita ole!,?

12 vuotta pisin.

Vierailija
14/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä näkee pariskuntia, joiden perusvuorovaikutuskin on ihan kamalaa. Että miten nuo olisivat edes kavereita, kumppanista puhumattakaan. Mutta silti puurretaan eteenpäin. Mallit varmaan lapsuudesta?

Vierailija
15/64 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on päivittäistä suuseksiä.

Vierailija
16/64 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme tee hirveästi töitä parisuhteemme eteen, vaikka varmaan pitäisi. Se vaan on niin työlästä. Olemme olleet kohta yhdesä 25 v. Odotan että esikoinen saa kohta ajokortin ja toivottavasti kuopus alkaa haluta kohta olla enemmän yksin. Sitten ehkä on aikaa sille parisuhteelle.

Se on se valinta, että mennäänkö jonnekin (lomamatkalle, ravintolaan, leffaan, teatteriin, saunaan) kahdestaan vai koko perheenä. Tähän asti ollaan ollaan menty perheenä lähes aina (tai saunaan mä menen tytön kanssa, mies pojan). Nyt uhkailtiin, että mennään miehen kanssa 25v häämatkalle kaksin. Kauhean kovaa vastustusta tuli kuopukselta. Esikoinen kannusti ja yritti perustella siskolleen, että pitää isän ja äidin saada joskus olla kaksinkin.

Meillä on vaativat työt, eri päivärytmit ja paljon hartastuskuskauksia. Ei siinä jää aikaa parisuhteelle muuten kuin nopeiden halausten, suukkojen ja wa-viestien muodossa.

Vierailija
17/64 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme tee hirveästi töitä parisuhteemme eteen, vaikka varmaan pitäisi. Se vaan on niin työlästä. Olemme olleet kohta yhdesä 25 v. Odotan että esikoinen saa kohta ajokortin ja toivottavasti kuopus alkaa haluta kohta olla enemmän yksin. Sitten ehkä on aikaa sille parisuhteelle.

Se on se valinta, että mennäänkö jonnekin (lomamatkalle, ravintolaan, leffaan, teatteriin, saunaan) kahdestaan vai koko perheenä. Tähän asti ollaan ollaan menty perheenä lähes aina (tai saunaan mä menen tytön kanssa, mies pojan). Nyt uhkailtiin, että mennään miehen kanssa 25v häämatkalle kaksin. Kauhean kovaa vastustusta tuli kuopukselta. Esikoinen kannusti ja yritti perustella siskolleen, että pitää isän ja äidin saada joskus olla kaksinkin.

Meillä on vaativat työt, eri päivärytmit ja paljon hartastuskuskauksia. Ei siinä jää aikaa parisuhteelle muuten kuin nopeiden halausten, suukkojen ja wa-viestien muodossa.

Tässä yksi keskeisimmistä syistä, miksi en tule koskaan hankkimaan lapsia.

Vierailija
18/64 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain opittu, että parisuhde muka vaatisi paljon vaivannäköä ja kompromisseja. Ei kyllä vaadi. Elämä ei ole mitään Ensitreffit alttarilla -kuviota, jossa pitää vain opetella tulemaan toimeen jonkun randomin kanssa. Ihan rauhassa voi katsella itselleen sopivan kumppanin, jonka kanssa on vaivaton olla.

Vierailija
19/64 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä työn tekemisellä parisuhteen eteen tarkoitetaan, on mietityttänyt myös minua viime aikoina. Olen seurustellut miesystäväni kanssa kolme vuotta, joista kaksi on asuttu yhdessä. Suhde on alkanut tuntua minulle työltä, ehkä miehellekin. Meillä ei alkuhuuman laannuttua tunnu oikein olevan yhteisiä mielenkiinnonkohteita tai keskustelunaiheita. Joudun nykyään pinnistelemään saadakseni itseni kiinnostumaan hänen jutuistaan. Yritämme myös ottaa osaa toistemme mielenkiinnonkohteisiin ja harrastuksiin, mutta huomaa kyllä, milloin osallistuminen on toiselle pakkopullaa. Samoin käymme treffeillä, mutta ihan mukavankin illan tai pidemmän reissun jälkeen mietin yleensä, että minulla olisi ollut hauskempaa vaikka jonkun läheisen ystävän kanssa. Kuinka paljon on kohtuullista "tehdä työtä" suhteen eteen? Onko sellainen vaihtoehto mahdollinen, että yrittämisestä huolimatta homma vain kuivuu kasaan?

Vierailija
20/64 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se että suutelee omaa puolisoa voi olla vaivannäköä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi