Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä arvoilla olette saaneet verenpainelääkityksen?

Vierailija
23.11.2018 |

Mulla on alapaine huidellut jo pitkään siinä 90-100 välillä, yläpaine on kohtuullisen normaali. Ylipainoa ja stressiäkin on, johtuu varmaan niistä. Muuten olen terve, kaikki veriarvot yms. ovat kunnossa.

Päätä särkee toispuoleisesti aika usein ja korvissakin jumputtaa, ehkä juuri tämän verenpaineen vuoksi? Millä arvoilla on teile verenpainelääkkeitä määrätty, ja ovatko auttaneet? Onko mitään sivuvaikutuksia tullut? Olisin kiitollinen vastauksista.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli parin vuoden ajan alapaine välillä 90-100, yläpaine normaali. Jos olisi jatkunu olisi tullu lääkitys. Yritin ruokavaliomuutoksella ja lisäravinteilla muuttaa arvoja.

Muutin melko paljon ruokavaliota, joiden avulla verenpaine laski muutamassa kuukaudessa niin, että alapaine on alle 85. Ruokavaliota muutin siten, että aloin syömään kunnon terveelliset lounaat ja päivälliset, kun ennen jäi naposteluksi tai ne jäi välistä.

Nämä muutokset / lisäykset tein:

- lisäsin hyviä öljyjä eli joka aamu lusikallinen suoraan suuhun seuraavia

- luomu neitsytoliviiöljy

- luomu kookosöljy

- camolina öljy (todella hyviä tuloksia myös kolesterolin laskuun)

- reishiuute (reishi on sieni, sitä on käytetty tuhansia vuosia mm. kiinalaisessa lääketieteessä)

- ruusunjuuriuute (vähentää stressiä)

- vähemmän kovaa rasvaa

- vähemmän sokeria

- enemmän kalaa ruokavalioon

- Karin havupuu uutetta (tehty 40 vuotta Suomessa, voi alentaa myös verenpainetta, Turun Yliopisto tutkinut, että sisältää satoja hiven- ja kivennäisaineita)

Seuraavia vitamiini tai hivenainelisiä:

- D vitamiini, rauta, magnesium, sinkki, seleeni, B-vitamiinit, K2 vitamiini

Näillä lähti monta vuotta kestäny verenpaine alenee. Käytin jo ennestään hyvin kasviksia ja hedelmiä, joten niihin ei tarttenu tehdä muutosta

Lisäys: käytän myös joitain muita lisäravinteita, joita en tässä maininnu, mutta tuossa siis tärkeimmät. Ja netistä taustalle aina kun mahdollista youtubesta rentouttavaa musiikkia esim. hakusanoilla "music for stress relief"

Vierailija
42/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akupunktio laski minun verenpaineita (alapaine lähes 100 vuosia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 160/95. Sain lääkkeet ja vielä aivoinfartinkin kaupan päälle.

Vierailija
44/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli verenpainelääkitys nyt 40-vuotiaana. Alapaine oli 90-100, yläpaine 115-130. Ylipaino (n. 20kg) on syy, johon nyt voin itse vaikuttaa ja painonpudotus on käynnissä. Toivon, että painoa pudottamalla saisin lääkityksen pois tai ainakin pienemmäksi.

Muutenpa en oikein voi mitään. En tupakoi ja käytän alkoholia tosi vähän. Työ on stressaavaa, elän ruuhkavuosia kotona, mies jatkuvasti työmatkoilla ja vastaan kodin arjesta melkein yksin (hatunnosto totaali-yh:ille). Nukun myös aivan liian vähän, mutta pyrin nukkumaan enemmän/paremmin. Kotityöt vaan tahtoo jäädä iltaan, sillä päivät menee töissä ja illat kuljettaen lapsia harrastuksiin. Viikonloppuisin helpottaa ja yritänkin jättää suurimmat hommat sinne.

Perimästä on vaikea tietää, sillä en tiedä isäni sukua ollenkaan. Ehkä siellä on verenpainetautia, ehkä ei. Äitini aloitti vp-lääkityksen muutama vuosi sitten.

Mutta ylipaino, stressi ja liian vähäinen nukkuminen, siinäpä ne syyt varmaan onkin.

Vierailija
45/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säryt niskassa usein aivan mahdottomat + päänsärky, kuin migreeni. Alapaine aina yli sadan terv.hoidossa mitattuna.

Terv.hoitaja sen oivalsi: jos särky johtuukin verenpaineesta (arvelin itse, että verenpaine johtuu särystä, ja särky niskasta...)

Osui terkkari oikeaan. Aloitin aika vahvan vp-lääkkeen. Sen jälk en ole särkytablettia ottanut, yhtään. Lisäksi lääkäri mainitsi, että EKG:ssa näkyy, paine ollut koholla jo pitkään. En tätä kohtaa mitenkään tajua, eli miten se tuosta on nähtävissä.

Pitänee kysyä uudestaan.

No nyt lääkkeen kanssa aina alle 120 yläpaine, alapaine 75/80/90 seilaa...

Ilman lääkettä nousee. Valsartaani alentaa yläpainetta hyvin. Verisuonten laajeneminen teki lopun noihin niskasärkyihin.

Yritän edelleen kävelyä puoli tuntia päivässä ym omaa hoitoa. Välillä olleet liian alhaalla paineet, 100/69 on minulle jo huono olo. Jos saisi lääkitystä hiukan vähemmäksi, olisi hienoa.

Minulla on pahoja perinnöllisiä juttuja takana. No, kaikki lähisukulaiset kuolleet näihin. Olen yli 50 v. Onko teillä kolesterolit ok? Minulla ovat, mutta tuo vp aivan hirveä.

Vierailija
46/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä neuvotaan pudottamaan painoa. En usko että haluat syödä loppuikääsi lääkkeitä.

Joo, en halua. Ylipainoa on reippaaastikin ja sitä yritän pudottaa jatkuvasti. Ajattelin lähinnä nyt sitä, että auttaisiko tuo verenpainelääkitys saamaan olon ns. normaaliksi, säryttömäksi ja pirteämmäksi, ja siten antaisi enemmän motivaatiota laihduttamiseenkin. Vielä varmasti olisi jotain tehtävissä.

AP

Auttaa lääkitys, ehdottomasti. Itse huomasin heti ensimmäisestä pilleristä miten helpompi oli hengittää, olo pirteämpi ja jaksoi liikkua enemmän. Todella heikkoon happeen sai mennä ja paineet vaarallisen korkealle ennen kuin minä sain lääkityksen. Ensimmäisestä lääkkeestä sain kamalat vatsavaivat jotka tokeni kyllä reilussa kuukaudessa, lääkäri ei suostunut vaihtamaan lääkettä. Lisäksi paineet alkoi nousta jälleen liian korkealle noin vuoden jälkeen. Sain uuden lääkkeen ja tämä näkyy sopivan paremmin. Olen jaksanut tehdä fyysisesti raskasta työtä koko ajan ja vielä liikkua kohtuullisen paljon. Uudesta lääkkeestä riittää puolikas pilleri pitämään paineet suht normaaleina, stressin aikana saatan ottaa kokonaisen napin. Paino vaan ei putoa vaikka miten liikkuisi ja miten vähän söisin.

Vierailija
47/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä neuvotaan pudottamaan painoa. En usko että haluat syödä loppuikääsi lääkkeitä.

Joo, en halua. Ylipainoa on reippaaastikin ja sitä yritän pudottaa jatkuvasti. Ajattelin lähinnä nyt sitä, että auttaisiko tuo verenpainelääkitys saamaan olon ns. normaaliksi, säryttömäksi ja pirteämmäksi, ja siten antaisi enemmän motivaatiota laihduttamiseenkin. Vielä varmasti olisi jotain tehtävissä.

AP

Auttaa lääkitys, ehdottomasti. Itse huomasin heti ensimmäisestä pilleristä miten helpompi oli hengittää, olo pirteämpi ja jaksoi liikkua enemmän. Todella heikkoon happeen sai mennä ja paineet vaarallisen korkealle ennen kuin minä sain lääkityksen. Ensimmäisestä lääkkeestä sain kamalat vatsavaivat jotka tokeni kyllä reilussa kuukaudessa, lääkäri ei suostunut vaihtamaan lääkettä. Lisäksi paineet alkoi nousta jälleen liian korkealle noin vuoden jälkeen. Sain uuden lääkkeen ja tämä näkyy sopivan paremmin. Olen jaksanut tehdä fyysisesti raskasta työtä koko ajan ja vielä liikkua kohtuullisen paljon. Uudesta lääkkeestä riittää puolikas pilleri pitämään paineet suht normaaleina, stressin aikana saatan ottaa kokonaisen napin. Paino vaan ei putoa vaikka miten liikkuisi ja miten vähän söisin.

Et vain tiedä, miten sitä painoa pudotetaan.  Liiallisella liikkumisella ja liian vähäisellä syömisellä ei laihdukaan.

Vierailija
48/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Minkä niminen oli tuo ensimmäinen lääke, joka aiheutti vatsavaivoja?

Vierailija
49/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Et vain tiedä, miten sitä painoa pudotetaan.  Liiallisella liikkumisella ja liian vähäisellä syömisellä ei laihdukaan.

Täällä on nyt näköjään joku, jonka mielestä on hauskaa vängätä sekä liikkumisesta, että nyt painonpudotuksesta. Kaikki menee väärin hänen mielestään. Etkö voisi mennä vääntämään johonkin toiseen ketjuun? Kun täällä yritetään puhua asiaa.

Vierailija
50/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen, urheilen paljon, rankemmin 2 kertaa viikossa ja kevyemmin 2 kertaa, kävelen joka päivä töihin 2 km. Syön suolaa n. 4-5g päivässä, tarkalleen. En syö voita, leipää, piilorasvoja enkä piilosuoloja. Syön kaurapuuroa ja paljon marjoja, käytän pehmeitä rasvoja. Silti verenpaine aina koholla ja lääkitystä harkitaan. Ei ole elintavoista aina verenpaineet kiinni, mulla kun ei ole mistä laihduttaa tai ruoassa, mistä vähentää.

Vierailija
51/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Haha, juuri tuolla konstilla minä sain 10 kg pois. Fyysisesti raskas työ ja lenkkeily yhdistettynä 4 vuotiaan lapsen ruoka-annoksiin. Paino putosi reipasta tahtia mutta eihän sitä kukaan jaksa pitemmän päälle kun tekee fyysisesti raskasta työtä. Kukaan asiantuntijakaan ei ole osannut sanoa miten terveemmällä tavalla painoa saisin pois kun heidän ohjeensa ei ole tuottanut mitään tulosta. Liikun kuitenkin sillä nyt jaksan kun paineet on pienemmät ja olo on paljon parempi. Ja syönkin maltilla, herkkupäivä kerran viikossa. Painolle ei tapahdu yhtään mitään vaikka nuorempana olin sutjakka tuolla ruokavaliolla.

Vierailija
52/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola on hiukan yksilöllistäkin, eli jotkut ollaan enemmän suolaherkkiä. Itse huomaan kesällä, paineet aina paremmat.

Meillä toinen voi syödä vaikka mitä suolattuja makkaroita,on aina ollut ihanteelliset paineet hänellä. No minun täytyy olla suolattomalla.

Kyllä lääkkeet auttoi päänsärkyihin, todella.

Vierailija
53/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen normaalipainoinen, urheilen paljon, rankemmin 2 kertaa viikossa ja kevyemmin 2 kertaa, kävelen joka päivä töihin 2 km. Syön suolaa n. 4-5g päivässä, tarkalleen. En syö voita, leipää, piilorasvoja enkä piilosuoloja. Syön kaurapuuroa ja paljon marjoja, käytän pehmeitä rasvoja. Silti verenpaine aina koholla ja lääkitystä harkitaan. Ei ole elintavoista aina verenpaineet kiinni, mulla kun ei ole mistä laihduttaa tai ruoassa, mistä vähentää.

Tai ehkä kuitenkin siksi eikä silti.  Tuolla ravinnolla verenpaine nouseekin.

Vierailija
54/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Minkä niminen oli tuo ensimmäinen lääke, joka aiheutti vatsavaivoja?

Enalapril meinasi viedä tajun, paineet putosi vaarallisen alhaisiksi ja suolisto oli niin sekaisin kuin ikinä olla voi reilun kuukauden ajan. Tietysti yksilöllistä miten kukakin lääkkeeseen reagoi mutta minulle ei sopinut ollenkaan.

Vierailija
55/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaisen mulle tekemä ruokavalio lääkärikonsultaation avulla, verenpaineeseen. Vuosi noudatettu, välillä suolan määrää nostettu, välillä laskettu, ei vaikutusta, valio laski verenpainetta vähän, mutta ei tarpeeksi. Kaloteita valiolla päivässä 2500-3000 riippuen urheilun määrästä. Pistäppä mulle vaihtoehtoinen ruokavalio, kun kerran olet eri mieltä ammattilaisten kanssa, kokeilen oikein mielelläni, sillä en halua lääkitystä😊.

Vierailija
56/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ruoka - toinen nuoresta asti loistavat paineet/ toinen nuoresta asti liikaa painetta. Näin se vaan menee. Ja etenkin vp-lääkityksessä ollaan kaikki yksilöitä.

Vierailija
57/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaisen mulle tekemä ruokavalio lääkärikonsultaation avulla, verenpaineeseen. Vuosi noudatettu, välillä suolan määrää nostettu, välillä laskettu, ei vaikutusta, valio laski verenpainetta vähän, mutta ei tarpeeksi. Kaloteita valiolla päivässä 2500-3000 riippuen urheilun määrästä. Pistäppä mulle vaihtoehtoinen ruokavalio, kun kerran olet eri mieltä ammattilaisten kanssa, kokeilen oikein mielelläni, sillä en halua lääkitystä😊.

On sulla ainakin asenne kohdallaan :)  Joten en viitsi vaivautua, menisi täysin hukkaan.

Vierailija
58/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Täällä on nyt näköjään joku, jonka mielestä on hauskaa vängätä sekä liikkumisesta, että nyt painonpudotuksesta. Kaikki menee väärin hänen mielestään. Etkö voisi mennä vääntämään johonkin toiseen ketjuun? Kun täällä yritetään puhua asiaa.

Vähän sama kuin ne jotka vänkäävät, että pahan aknen saa taltutettua ruokavaliolla...

Vierailija
59/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun anna palaa vaan, mut taidatkin vain huviksesi louskuttaa leukoja 😊 olisi ollut mielenkiintoista kuulla sun mulle tarjoama ruokavalio.

Vierailija
60/77 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta nostan, jos vielä syntyisi keskustelua.

Minullakin tuntui päässä erikoinen humina ja "jumputus" ennen lääkitystä. Varsinkin mahallani maatessani ja päätä nostaessani humisi päässä. Muita verenpaineen oireita minulla ei ole ollut. Migreenit ovat vähentyneet, mutta joitakin verenpainelääkkeitähän käytetään myös migreenin estolääkkeenä.

Päänsärkyjä on minullakin, osa varmasti ihan niskajuntturoista johtuvia. Mutta tälläinen "paineen" tunne päällä on todella ikävän tuntuinen.

Oliko sinulla siis millaiset verenpainearvot, kun sait tuon lääkityksen?

Minullakin osa säryistä on varmasti johtunut niskasta. Verenpainearvot oli ennen lääkitystä 140-145/90. Olen tuo munuaistautinen, joka kirjoitti aikaisemmin tänne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi