Millä arvoilla olette saaneet verenpainelääkityksen?
Mulla on alapaine huidellut jo pitkään siinä 90-100 välillä, yläpaine on kohtuullisen normaali. Ylipainoa ja stressiäkin on, johtuu varmaan niistä. Muuten olen terve, kaikki veriarvot yms. ovat kunnossa.
Päätä särkee toispuoleisesti aika usein ja korvissakin jumputtaa, ehkä juuri tämän verenpaineen vuoksi? Millä arvoilla on teile verenpainelääkkeitä määrätty, ja ovatko auttaneet? Onko mitään sivuvaikutuksia tullut? Olisin kiitollinen vastauksista.
Kommentit (77)
Kannattaa tilata aika lääkäriin. Seuraa siihen asti verenpainetta päivittäin ja merkitse paperille. Voit näyttää ne sitten lääkärille. Vastaanotolla mitatessa paine voi nousta jännityksen takia, joten on hyvä seurata arvoja kotioloissa.
Minulla paineet oli kotimittauksissa 140-145/90 ja sain lääkityksen. Vastaanotolla oli jännityksen takia 180/110! Verenpaineeni ei ollut kovin korkea, mutta minulla on munuaissairaus.
Itse olen laiha, liikun päivittäin, syön paljon kasviksia ja marjoja jne. En polta enkä juo alkoholia. Silti paine on ollut koholla.
Lääkkeestä ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia. Haluaisin pystyä olemaan ilman lääkettä, mutta en tiedä, mitä voisin tehdä toisin. Verenpaineen kurissa pitäminen hidastaa munuaistautini etenemistä, joten mieluummin kuitenkin syön lääkettä.
Päänsärkyä minulla on edelleen, mutta migreenit ovat vähentyneet. Muuten en huomaa olossani mitään eroa.
Sain lääkityksen kun alapaine oli parin kk:n seuranta-ajan toistuvasti n. 95-100. Olin vähän päälle 30-vuotias, elintavat kunnossa mutta henkisesti kuormittava työ ja geneettinen alttius. Eka lääkitys (ramipriili) sopi. Aluksi oireena suun kuivumista, nyt ei mitään. Viikottaiset kovat päänsäryt jäivät pois, samoin lähes jokailtainen nukahtamista häiritsevä korvien humina.
Mulla alapaine 90-100 kun en pariin vuoteen aktiivisesti käynyt salilla niin kuin ennen. Ikää 33-35 vuotta. Kun taas aloin käymään salilla 2-3 krr/vko niin paineet eilen mitattuna 114/74. Eli kyllä liikunta auttaa oikeasti moneen vaivaan.
Sitä suosittelen itse verenpaineen, diabeteksen yms hoitoon ensisijaisena hoitona terveellisen ruokavalion lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenpainetta voit alentaa tekemällä päivittäin puolen tunnin kävelylenkki. Kaura myös laskee verenpainetta. Vältä lääkkeitä viimeiseen asti, niistä on aina haittaa. Toki useimmat ihmiset ovat niin laiskoja itsensä hoitamiseen, että ottavat mieluummin napin naamaan ja heittäytyvät sohvalle.
Siinä vaiheessa, kun minulle 50-vuotiaana määrättiin verenpainelääkitys, olin juuri juossut eräässä juoksutapahtumassa kympin alle 55 minuuttiin. Söin joka aamu kaurapuuroa, ja välissä kaurahiutaleita maidon kanssa illallakin. Siitä huolimatta verenpaineeni oli luokkaa 160/105.
Se kyllä varmasti auttaisi, jos lopettaisin työt ja niiden aiheuttama stressi hellittäisi.
Lääkityksen aloittamisen jälkeen monta kertaa viikossa tullut päänsärky jäi pois.
Ei verenpaineeseen autakaan joku kympin juoksu, vaan päivittäinen puolen tunnin kävely.
Et selvästikään tajunnut pointtia: se, että jaksaa juosta kympin alle 55 minuuttiin vaatii selvästi enemmän säännöllistä liikuntaa kuin puolen tunnin kävelyn päivittäin. Näin ainakin silloin, jos on jo viisikymppinen.
Mulle määrättiin ihan niillä arvoilla, missä lääkäri on hippokrateen valaa vannoessaan lupautunut noudattamaan.
Kiitos asiallisista vastauksista! Tämä verenpainejuttu jotenkin lisää jo itsessään stressiä, kun mietin mitä seurauksia sillä voi olla. Tuo toispuoleinen päänsärky ja jumputus päässä on kyllä todella ikävää.
Lääkärillä kävin muusta syystä n. kk sitten ja mainitsin tästä. Hän ei oikein ottanut kantaa asiaan mitenkään, joten ajattelin että ehkä tämä ei sitten ole niin vakavaa. Mutta nyt kun olen lukenut tästä enemmän, niin olen ymmärtänyt että näillä lukemilla jo lääkitystäkin määrätään. Siksi tätä kyselin.
Mutta ehkä pitää vierailla uudelleen lääkärillä. En siis todellakaan "hingu" lääkkeitä, mutta jos ne helpottaisivat tätä oloa, niin olisihan se hyvästä.
Terveydenhoitaja mittasi korkeat arvot (näin käy aina vastaaanotolla mulle) ja käski mittaamaan itse viitenä peräkkäisenä päivänä. Mittasin töissä, kun ei omaa mittaria ollut, ja alapaineet oli 90-100, yksi mittaus taisi olla yli ja yksi alle. Yläpaineet ei olleet hoitoa vaativat, mutta noilla arvoilla lääkäri määräsi heti lääkkeen, kun vein hänelle tulokset. Myös elintapamuutoksiin tuli kehoitus.
Ostin oman mittarin ja huomasin, että paineet laskivat aika pian, joten ekan kuukauden jälkeen olen käyttänyt puolikasta pilleriä. Meilaan mittaustuloksia taas lääkärille, kunhan toinen paketti on lopussa. Laihdutan myös ja olen jättänyt suolaiset ruuat pois. Pyöräilen satakunta kilometriä viikossa ja kävelen jonkin verran, joten liikuntaa ei ole tarvinnut lisätä.
Ei ole ollut sivuvaikutuksia, vaikka ensin epäilin, että olisi tullut yskää, mistä tuoteselosteessa varoitettiin, mutta se taisi olla muuta köhää.
Lisäyksenä vielä, mulle lääkäri sanoi, että omassa mittauksessa paineiden pitäisi olla alle 135/85
En ole aloittaja, mutta nostan, jos vielä syntyisi keskustelua.
Minullakin tuntui päässä erikoinen humina ja "jumputus" ennen lääkitystä. Varsinkin mahallani maatessani ja päätä nostaessani humisi päässä. Muita verenpaineen oireita minulla ei ole ollut. Migreenit ovat vähentyneet, mutta joitakin verenpainelääkkeitähän käytetään myös migreenin estolääkkeenä.
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta nostan, jos vielä syntyisi keskustelua.
Minullakin tuntui päässä erikoinen humina ja "jumputus" ennen lääkitystä. Varsinkin mahallani maatessani ja päätä nostaessani humisi päässä. Muita verenpaineen oireita minulla ei ole ollut. Migreenit ovat vähentyneet, mutta joitakin verenpainelääkkeitähän käytetään myös migreenin estolääkkeenä.
Päänsärkyjä on minullakin, osa varmasti ihan niskajuntturoista johtuvia. Mutta tälläinen "paineen" tunne päällä on todella ikävän tuntuinen.
Oliko sinulla siis millaiset verenpainearvot, kun sait tuon lääkityksen?
Voiko cardace aiheuttaa pahoinvointia/väsymystä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on alapaine huidellut jo pitkään siinä 90-100 välillä, yläpaine on kohtuullisen normaali. Ylipainoa ja stressiäkin on, johtuu varmaan niistä. Muuten olen terve, kaikki veriarvot yms. ovat kunnossa.
Päätä särkee toispuoleisesti aika usein ja korvissakin jumputtaa, ehkä juuri tämän verenpaineen vuoksi? Millä arvoilla on teile verenpainelääkkeitä määrätty, ja ovatko auttaneet? Onko mitään sivuvaikutuksia tullut? Olisin kiitollinen vastauksista.
Sinun pitäisi olla sairaalahoidossa jos alapaine huitelee sadassa. Ehdottomasti tarvit verenpainelääkityksen ettet saa aivoinfarktia tai verisuoni paukahda päästä.
Ei se laihduttaminen, ruokavalio ja liikunta aina auta, kyllä stressilläkin on vaikutuksensa ja stressiin ei monesti voi vaikuttaa itse ainakaan välittömästi. Ruuhkavuosissa elävällä voi hyvinkin olla tosi korkea verenpaine vaikka kaikki vaikuttaisi olevan ihan kunnossa. Minulla ylipainoa muutama kilo, liikun 3-5 kertaa viikossa mm. kävely- tai hölkälenkkeilyä, joogaa, pyöräilyä, kuntosalia, uintia, laskettelua, syön kasvis- ja kalapainotteisesti ja täysjyväviljaa ja rasvattomia sydänystävällisiä tuotteita silti verenpaine ilman lääkitystä 90/145 aamupaine ja iltapaine saattaa olla jopa 110/145. Syyksi arvelen rakoileva avioliitto, miehen stressaava työ (rikospoliisi) joka aiheuttaa usein ylimääräisiä tilanteita elämäämme, pienet lapset, oma työnikin on aika vaativaa ja aikataulutettua mielenkiintoista kylläkin. Rahatilanne meillä on onneksi ihan hyvä. Vanhemmillani ja isovanhemmillani on myöskin ollut verenpaineen kanssa ongelmia joten voisi olla myös perinnöllistä. Minulla on lääkitys verenpaineeseen ollut jo pari vuotta ja suosittelen muillekin ruuhkavuosia eläville verenpaineen mittaamista silloin tällöin.
Hassu ajatus että puolen tunnin kävely päivässä automaattisesti laskisi verenpainetta. Koiranomistajat kävelevät helposti 1,5 tuntiakin päivässä ja kyllä silti voi olla korkea verenpaine.
Mulla oli parin vuoden ajan alapaine välillä 90-100, yläpaine normaali. Jos olisi jatkunu olisi tullu lääkitys. Yritin ruokavaliomuutoksella ja lisäravinteilla muuttaa arvoja.
Muutin melko paljon ruokavaliota, joiden avulla verenpaine laski muutamassa kuukaudessa niin, että alapaine on alle 85. Ruokavaliota muutin siten, että aloin syömään kunnon terveelliset lounaat ja päivälliset, kun ennen jäi naposteluksi tai ne jäi välistä.
Nämä muutokset / lisäykset tein:
- lisäsin hyviä öljyjä eli joka aamu lusikallinen suoraan suuhun seuraavia
- luomu neitsytoliviiöljy
- luomu kookosöljy
- camolina öljy (todella hyviä tuloksia myös kolesterolin laskuun)
- reishiuute (reishi on sieni, sitä on käytetty tuhansia vuosia mm. kiinalaisessa lääketieteessä)
- ruusunjuuriuute (vähentää stressiä)
- vähemmän kovaa rasvaa
- vähemmän sokeria
- enemmän kalaa ruokavalioon
- Karin havupuu uutetta (tehty 40 vuotta Suomessa, voi alentaa myös verenpainetta, Turun Yliopisto tutkinut, että sisältää satoja hiven- ja kivennäisaineita)
Seuraavia vitamiini tai hivenainelisiä:
- D vitamiini, rauta, magnesium, sinkki, seleeni, B-vitamiinit, K2 vitamiini
Näillä lähti monta vuotta kestäny verenpaine alenee. Käytin jo ennestään hyvin kasviksia ja hedelmiä, joten niihin ei tarttenu tehdä muutosta
Vierailija kirjoitti:
Hassu ajatus että puolen tunnin kävely päivässä automaattisesti laskisi verenpainetta. Koiranomistajat kävelevät helposti 1,5 tuntiakin päivässä ja kyllä silti voi olla korkea verenpaine.
Se ei ole reipasta kävelyä ja siinä on tunti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenpainetta voit alentaa tekemällä päivittäin puolen tunnin kävelylenkki. Kaura myös laskee verenpainetta. Vältä lääkkeitä viimeiseen asti, niistä on aina haittaa. Toki useimmat ihmiset ovat niin laiskoja itsensä hoitamiseen, että ottavat mieluummin napin naamaan ja heittäytyvät sohvalle.
Siinä vaiheessa, kun minulle 50-vuotiaana määrättiin verenpainelääkitys, olin juuri juossut eräässä juoksutapahtumassa kympin alle 55 minuuttiin. Söin joka aamu kaurapuuroa, ja välissä kaurahiutaleita maidon kanssa illallakin. Siitä huolimatta verenpaineeni oli luokkaa 160/105.
Se kyllä varmasti auttaisi, jos lopettaisin työt ja niiden aiheuttama stressi hellittäisi.
Lääkityksen aloittamisen jälkeen monta kertaa viikossa tullut päänsärky jäi pois.
Ei verenpaineeseen autakaan joku kympin juoksu, vaan päivittäinen puolen tunnin kävely.
Et selvästikään tajunnut pointtia: se, että jaksaa juosta kympin alle 55 minuuttiin vaatii selvästi enemmän säännöllistä liikuntaa kuin puolen tunnin kävelyn päivittäin. Näin ainakin silloin, jos on jo viisikymppinen.
Verenpaine alenee sillä päivittäisellä puolen tunnin reippaalla lenkillä, ei hillittömällä lenkkeilyllä.
On myös perinnöllistä verenpainetta. Veljeni sai lääkityksen 23vuotiaana, hoikkana urheilijana. Isäni, laiha, liikunnallinen, fyysistä työtä koko ikänsä tehnyt, kalaa syönyt, sai lääkkeet eläkkeelle jäätyään. Itselleni määrättiin lääkkeet 55 vuotiaana, yhden mittauskerran perusteella, terveysasemalla.