Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko vauvalle pitää hankkia vaatteita?

Vierailija
22.11.2018 |

Syntyy tammikuussa. Miten paljon pitää varata vaatteita per koko? 10 bodyä ja samanverran housuja/sukkiksia? Lisäksi villatakkeja ja villahaalareita, kun on kylmä. Sukkia, pipoja, tumppuja... Ajatus on käyttää kestovaippoja, joten varavaatetta kannattaa kuitenkin olla.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täältä vauvapalstalta saa tällaisiin kysymyksiin vastauksia.

Vierailija
2/27 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kaiken tarpeellisen siinä pahvilaatikossa. Pääset vielä liikkumaan kauppaan ostamaan lisää sen vauvan syntymänkin jälkeen, joten älä ylireagoi. Et ole maailman ensimmäinen synnyttäjä etkä halvaannu siinä tilanteessa. Ota vaan ihan rauhassa....sukulaiset kantaa myöskin niitä vaatteita niin että kohta olet kirppiksellä myymässä kerran/pari käytettyjä bodyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienintä kokoa vain maltillisesti; kasvaa nopeasti ulos.

6-12 bodyä per koko varmaan ihan ok, riippuu teidän pesutottumuksistanne (minkä kokoinen kone, kuinka usein pesette jne.) Välillä bodeja ja alaosiakin likastuu hurjaa tahtia (ohikakkoja, pukluja, mitä milloinkin), mutta pahimman kulutuksen hetken vara-asuiksi kelpaa vaikka seuraavankin koon body tai muu vaate, eli ei ehkä ihan pahimman kulutuksen laajuista vaatevarastoa välttämättä tarvitse. Siellähän se vauva köllii melko liikkumatta hiukan väljemmässäkin vaatteessa sen hetken. Muutamat sukat, parit villasukat ja parit tumput, pari kypärämyssyä (meillä pienen pää hikoili nukkuessa, joten toinen oli aina kostea), pari lämmintä muuta päähinettä. Villahaalari ja ulkohaalari. 

Vierailija
4/27 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu oikeastaan aika paljon vauvastakin. Meillä oli kamalasti vaatteita, mutta loppujenlopuksi puklasi niin vähän, että vähemmälläkin olisi pärjätty, vaippa taisi tursuta kerran niskaan saakka. Ehkä kaksi vaatekappaletta/pvä.

Syntyessään vauva oli 48cm pitkä, onneksi olin ostanut pääasiassa 52cm bodyja ja housuja alkuun, enkä niinkään pienempiä bodeja. Siitä eteenpäin olen hankkinut aina seuraavaa 10 numeroa isompia vaatteita, n. 12 kappaletta. Eli kun vauvalla alkoi nuo 52cm bodyt olemaan liian pieniä, niin siirryimme kokoon 62cm.

Toisille taas meidän määrämme voi olla tosi vähäisiä. Ihan riippuu vauvasta.

Vierailija
5/27 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kasvaa tosi nopiaa, ei tarvi hirveesti hamstrata vaatteita.

Vierailija
6/27 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkausta en ottanut, koska sain lahjoituksena joitakin vaatteita ja nyt mammaloman alkaessa on aikaa kiertää kirppiksiä. Pienimpiä kokoja alkaa olla jo aika hyvin kasassa. Huomasin muun muassa että minulla on jo 10 kpl:ta housuja/sukkiksia kokoa 56cm! Bodeja ei ehkä vielä ihan niin paljoa, ja lämmintä vaatetta tarvii vielä enemmän. Pienen villa ja/tai fleecehaalarin toppapuvun alle, sekä varmaan just noita kypärämyasujä.

T. Ap

Vierailija
7/27 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hommaamaan myös äitiyspakkauksen makuupussia vastaavan tuotteen. Meillä talvivauvalle oli tosi hyvä rattaisiin kun ihan pikkuinen vauva hukkuu toppapukuihin ja niitä on jotenkin hankala pukea.

Vierailija
8/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paksumpi makuupussi vaunuihin. Ehkä ohuempi olisi syytä hankkia myös kevääksi...

Mitäköhän muuta kaikkea pitäisi vielä hankkia? Turvakaukalo ja sänky on hoidossa, mutta eipä juuri muuta. Sitterikin saadaan jos halutaan. Kylpyammeen haluan ostaa uutena. Harsoja on, varmaan joku tuttipullo ja tuttujakin pitäisi hankkia..

Vierailija
9/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paksumpi makuupussi vaunuihin. Ehkä ohuempi olisi syytä hankkia myös kevääksi...

Mitäköhän muuta kaikkea pitäisi vielä hankkia? Turvakaukalo ja sänky on hoidossa, mutta eipä juuri muuta. Sitterikin saadaan jos halutaan. Kylpyammeen haluan ostaa uutena. Harsoja on, varmaan joku tuttipullo ja tuttujakin pitäisi hankkia..

Imetysliivit ja liivinsuojia.

Vierailija
10/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetysliivejä löytyy, olen käyttänyt niitä melkein koko raskausajan, kun rinnat kasvaneet valtavasti, eikä tavisliivini enää mahtuneet päälle ja satuin löytämään halvalla 😅

Onkohan jotain tietynlaisia kestoliivinsuojia, jotka olisivat hyviä?

T. Ap

Vierailija
11/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetysliivejä löytyy, olen käyttänyt niitä melkein koko raskausajan, kun rinnat kasvaneet valtavasti, eikä tavisliivini enää mahtuneet päälle ja satuin löytämään halvalla 😅

T. Ap

Mun ei tarvinnut ihan hirveästi liivinsuojia käyttää, mutta ostin käytettynä sellaisia, joissa oli PUL-kangas toisella puolella ja coolmax tai fleece toisella puolella.

Vierailija
12/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy koittaa katsoa jos löytyisi käytettynä. Kestovaippoja olen löytänyt paljon uusia ihan puoli-ilmaiseksi kirpputoreilta. Onkohan noita kestoimetyssuojia tullut joskus äitiyspakkauksen mukana? Saisi tulla jos ei ole tullut!

T. Ap

Mun ei tarvinnut ihan hirveästi liivinsuojia käyttää, mutta ostin käytettynä sellaisia, joissa oli PUL-kangas toisella puolella ja coolmax tai fleece toisella puolella.

Vierailija
13/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy koittaa katsoa jos löytyisi käytettynä. Kestovaippoja olen löytänyt paljon uusia ihan puoli-ilmaiseksi kirpputoreilta. Onkohan noita kestoimetyssuojia tullut joskus äitiyspakkauksen mukana? Saisi tulla jos ei ole tullut!

T. Ap

T. Ap

Hämärä muistikuva on, että on tullut. Nuo, mitä mulla oli, oli itse tehtyjä, tais muuten olla niin, että äitini osti mulle niitä huutonetist, ja osa oli ehkä uusiakin.

Saanko antaa sulle muuten vinkkejä kestovaippojen pesuun? Käytin molemmilla lapsilla kestovaippoja, joten kokemusta on siitä runsaasti! Kaikki pyykki, jossa on eritteitä (pätee niin vaippoihin kuin maitoakin sisältäviin pyykkeihin), kannattaa huuhdella ensin kylmällä vedellä joko käsin tai koneellisesti. Sappisaippua on paras tahranpoistaja vaipoista. Pesin normaalisti vaipat 60 asteess.a, mutta noin kerran kuukaudessa tein 90 asteen pesun

Vierailija
14/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta liikaa pienimpiä kokoja, meillä ei edes kaikki mahtuneet koskaan päälle, vaikkei vauva ollut kovin iso syntyessään. Viikon päästä ei mahtunut enää osaan vaatteisiin, kasvaa todella nopeasti alkuun.

Suuri osa meidän vaatteista ei edes ehtinyt päälle, kun saatiin äitiyspakkaus, ostettiin itse torista pieni vaatepaketti, jossa oli ehkä 10 bodya, mutta sukulaiset raahasivat jätesäkeittäin pieniä vaatteita meille. Muistaakseni tuo 10 bodya oli aika hyvä määrä.

Vierailija
15/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti niitä vaatteita on aina liikaa.. joka kokoa ei kannata hankkia, niitä voi hyppiä välistäkin

Vierailija
16/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies caati minun käyttämään ijetysliivejä jo 4kk ennen vauvan syntymää. Sitten se aina imi mun tissejä ja sanoi että se on harjoitusta miulle.

Vierailija
17/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi myös kaikki onnittelujen mukana saatavat vaatteet. Meillä on jäänyt iso osa käyttämättä kun ei vaan ehtinyt kaikkia pitää.

Enkä ollut heti pienen puklun takia vaihtamassa vaatetta.

Ihan pienimpiä kokoja kannattaa hankkia. Äitiyspakkauksessa niitä oli kaksi. Eli jotain 45-50 senttistä. Sit ne puolipotkarit on hyviä, kun pienellä ei pysy sukat jalassa.

Kannattaa hankkia myös sellainen fleecehaalari. Eli eka on tietty vaippa, sitten body, puolipotkarit, villasukat ja tähän päälle oloasuhaalari. Koko voisi olla heti joku 60 cm niin menee koko talven.

Ps. Lidlin lastenvaatteet ovat olleet laadukkaita ja mukavia vauvalle. Pehmeää kangasta ja ns. konstailemattomia, ilman turhia nyörejä ja nappeja.

Meillä pienimmät vaatteet jäi viikossa pieneksi. Eniten käyttöä oli 60 cm vaatteilla.

Vierailija
18/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös paljon siitä, onko kuivausrumpua tai millaiset tilat kuivattaa (kuivuuko nopeasti). Äkkiä kuitenkin kasvavat, niin ei liikoja.

Vierailija
19/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti niitä vaatteita on aina liikaa.. joka kokoa ei kannata hankkia, niitä voi hyppiä välistäkin

Toisaalta kirpparilta saa hyväkuntoisia sisävaatteita alle euron kappalehintaan. Ei siinä kovin suurta tappiota tule, jos käyttää parikymppiä siihen, että ostaa bodeja ja housuja pienimpiä kokoja niin paljon, että niitä on varmasti tarpeeksi. Jos sattuu runsaasti vaatteita sotkeva vauva, niin arkielämää kuitenkin helpottaa se, että vaatekertoja on tarpeeksi. Esim. yksi omista lapsistani puklaili sen verran paljon, että puhtaat vaatteet piti vaihtaa keskimäärin viisi kertaa päivässä.

Kalliimpien hankintojen kanssa kannattaa sitten käyttää enemmän harkintaa.

Vierailija
20/27 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kirpparilta saa hyväkuntoisia sisävaatteita alle euron kappalehintaan. Ei siinä kovin suurta tappiota tule, jos käyttää parikymppiä siihen, että ostaa bodeja ja housuja pienimpiä kokoja niin paljon, että niitä on varmasti tarpeeksi. Jos sattuu runsaasti vaatteita sotkeva vauva, niin arkielämää kuitenkin helpottaa se, että vaatekertoja on tarpeeksi. Esim. yksi omista lapsistani puklaili sen verran paljon, että puhtaat vaatteet piti vaihtaa keskimäärin viisi kertaa päivässä.

Kalliimpien hankintojen kanssa kannattaa sitten käyttää enemmän harkintaa.

Täsmennän, että tarkoitan nyt kokoja 50, 56 ja 62. Sitä pienempiä kokoja ei minusta kannata hankkia muille kuin keskosvauvoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme