Paljonko aiot heittää ruokaa roskiin jouluna?
Viime joulun jälkeen oli keskustelu siitä, kuinka paljon meni safkaa roskiin. Kun kerroin heittäneeni pois vain yhden homeisen mandariinin, sain paljon aggressiivisia vastauksia ja tukun alapeukkuja. Olin kuulemma törkeä ja ylimielinen.
Miten on, pidätkö vaikeana hävikin vähentämistä tai aiotko edes tavoitella sitä? Miksi on mahdotonta hallita ruuan määrää suhteessa kulutukseen?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
N 8-10 kg. Suunnilleen kinkun painon verran.
Onko sitä kinkkua pakko ostaa, jos se lentää kokonaan roskiin? Vai sisältyykö tohon 8-10kg jotain muuta ruokaa?
Eiköhän kinkusta mene taas kerran kolmasosa roskiin, kuten aina. Joka vuosi sanon miehelle että ostetaan pienempi kinkku, mutta ei se usko. Itse syön pari siivua ja tuo ahtaa sitä niin paljon kuin pystyy mutta jossain vaiheessa ei enää sitten pystykään...
Naurettava kysymys. Ihan kuin joku oikein suunnittelisi, että mikähän olisi kiva määrä tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Joulukinkusta nahan ja rasvan (en lientä). Luun. Kaloista ruodot. Muuten ei taida mitään mennä kompostoriin. Jos joku homehtuu niin se tietenkin, mutta siihen en usko.
Mutta oikeestiko olet muistanut koko vuoden joidenkin randomien valitukset?
Ketju jäi minulle mieleen, koska olin yllättynyt siitä, miten itsestään selvänä suurin osa keskustelijoista piti sitä, että jouluruokia menee kilokaupalla roskikseen. Moni tuntui pitävän täysin mahdottomana ennakoida, kuinka paljon x ihmistä voi syödä muutamalla aterialla.
Aihe tuli mieleen, kun joulumarkkinat ovat taas alkaneet. Nyt voisi tänä jouluna ottaa opikseen, jos viimeksi meni roskiin puolikas lohi, kymmenen torttua, pari laatikkoa ja keko kinkkua jne.
Tässä ketjussa on kyllä yllättäen ihan toinen meininki. Hyvä niin.
Ap
Meillä joulupöydässä on vain niitä ruokia joista tykätään.
Kaikki syödään kun määrätkin on kohtuullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulukinkusta nahan ja rasvan (en lientä). Luun. Kaloista ruodot. Muuten ei taida mitään mennä kompostoriin. Jos joku homehtuu niin se tietenkin, mutta siihen en usko.
Ketju jäi minulle mieleen, koska olin yllättynyt siitä, miten itsestään selvänä suurin osa keskustelijoista piti sitä, että jouluruokia menee kilokaupalla roskikseen. Moni tuntui pitävän täysin mahdottomana ennakoida, kuinka paljon x ihmistä voi syödä muutamalla aterialla.
Aihe tuli mieleen, kun joulumarkkinat ovat taas alkaneet. Nyt voisi tänä jouluna ottaa opikseen, jos viimeksi meni roskiin puolikas lohi, kymmenen torttua, pari laatikkoa ja keko kinkkua jne.
Ap
Pelle
Vierailija kirjoitti:
Naurettava kysymys. Ihan kuin joku oikein suunnittelisi, että mikähän olisi kiva määrä tänä vuonna.
Anteeksi mitä? Joka kerta, kun mietin ja teen ruokaostokset, mietin, mikä on oikea määrä, eikä joulu muodosta mitään poikkeusta. Siksi meillä ei menekään ruokaa juuri koskaan roskiin.
Suuri osa kotitalousjätteestä on hävikkiruokaa, jonka kasvattamiseen, kuljettamiseen ja valmistukseen on käytetty valtavasti luonnonvaroja. Esimerkiksi ilmastovaikutukset ovat merkittäviä.
Kotona en heitä mitään ruokaa roskiin.
Töissä joudun joskus heittämään ja se vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kinkusta mene taas kerran kolmasosa roskiin, kuten aina. Joka vuosi sanon miehelle että ostetaan pienempi kinkku, mutta ei se usko. Itse syön pari siivua ja tuo ahtaa sitä niin paljon kuin pystyy mutta jossain vaiheessa ei enää sitten pystykään...
Meillä on pieni kinkku, mutta laitan siitä heti tuoreeltaan osan pakkaseen.
Meillä sitä kinkkua ei ole edes tarjolla pöydässä joka aterialla, vaan esim. Lounaaksi on jotain ihan muuta ruokaa, vaikka sitten se maksalaatikko/karjalanpaisti/kalat jotka monilla on kai siellä joulupöydässä, meillä siis vain yhtä lajia kerrallaan.
Ei pääse niin kyllästymään, ja maistuu kinkku ihan hyvin taas viikon-parin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pelle
Sinun kaltaistesi takia seuraavat sukupolvet käristyvät lämpenevän ilmaston kourissa. Jos on pelleilyä yrittää elää ilman kaikkein turhinta tuhlausta, niin voin olla pelle sitten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi on mahdotonta hallita ruuan määrää suhteessa kulutukseen?
Vastaan ihan yleisesti, en jouluun liittyen.
Jos sairastuu, ei useinkaan voi syödä niitä ruokia, mitä kaapissa on. Jos olen jo sulattanut pakastimesta ottamani annoksen, en laita sitä takaisin pakkaseen.
Joskus olen joutunut jäämään ylitöihin niin, että on ollut pakko ostaa työpaikalle ruokaa jaksaakseen iltaan asti. Tällöin myöskin jääkaapissa ollut ja päivälliseksi tarkoitettu ruoka jää syömättä, etenkin jos se on jo muutenkin yli viimeisen päiväyksen.
Perheelliset varmaankin voivat näissä tapauksissa syöttää ruuat puolisolleen tai lapsille. Yksinelävä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En usko että siinä ketjussa oli kovin monta jotka oli tosissaan, varmaan sua ja muita yritti trollata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En usko että siinä ketjussa oli kovin monta jotka oli tosissaan, varmaan sua ja muita yritti trollata.
No eipä täällä tietenkään ole kehenkään luottamista 😁. Mutta ei siinä ketjussa kuitenkaan asialla kehuskeltu. Lähinnä harmiteltiin, kun meni taas niin paljon hukkaan, ikään kuin kyse olisi ollut säätilan surkuttelusta. Kyse on kuitenkin asiasta, jolle voi itse tehdä hyvin paljon.
Oli trolleja tai ei, kotitaloudet laittavat ruokaa roskiin 23 kiloa per henkilö joka vuosi. Kun itseltä eikä monelta muultakaan mene juuri mitään hukkaan, se tarkoittaa, että on pakko olla perheitä, joissa hävikki on yhteensä jopa useita satoja kiloja vuodessa.
Ap
Kaikki syöjään ja lopusta kinkusta tehjåån viellä keittokin.
T. Yksi mummi vain
Valitettavasti olen heittänyt hävyttömän paljon roskiin laatikoita, rosolleja, sillejä , matiäkin koska seisseet liian kauan
Pöydässä , eikä ole uskaltanut enää tarjota. Herkkujakin, kun on varannut liikaa ka joulun jälkeen heitän mielummin pois kun syön itse tai että mies syö.
Ei meilläkään heitetä mitään pois. Jouluruokia syödään niin kauan, että loppuvat. Yleensä vaan jouluaatto ja -päivä, ja sitten tapaninpäiväksi saattaa jäädä jotain jämiä muun ruuan lisukkeeksi.
Yleensäkkin meillä on periaate, että kaikki syödään pois tai käytetään leivontaan yms jos vaan mahdollista.