Hävettää miehen pukeutuminen
Mies pukeutuu kuin päiväkoti-ikäinen lapsi.
Päälle puetaan kauluri(!), toppapipo-ja hanskat (muistuttavat kurarukkasia), jo varhain syksyllä ennen pakkasia. Vain haalari puuttuu, mutta säänkestävä takkikin on kuin 0-5vuotiaiden osastolta jättikoossa.
Paidat ovat korkeakauluksisia rumanvärisiä fleecejä ja kaikki vaatteet istuvat huonosti, ovat liian isoja jne. Housut sentään menettelevät, ainakin jos pitää raksatyylistä.
Lähikauppaan lähtiessä miehellä menee puolisen tuntia pukea kauluri päälle ja kiinnittää kenkien tarranauhat, mikäli jalkaan eivät sitten mene kirkkaan siniset toppasaappaat. On ollut hilkulla, etten itse ala kiskomaan miehelle rukkasia käsiin nopeuttaakseni lähtöä, saatika alkanut irroittelemaan popoja jalasta kotiin tullessa.
Yritin vihjata miehelle siistimmistä (aikuisten!) Vaatteista ja mies loukkantui verisesti. Vaikka päältä päin ei uskoisi, miehen kaikki vaatteet ovat kalliita ja tarkkaan harkittuja. Luulisi että niillä summilla saisi ihan hyvän näköisiäkin vaatteita kestävyydestä tai tarkoituksenmukaisuudesta tinkimättämä.
Ärsyttää myös oma hävetys, en ennen uskonut että kiinnostaisi pätkääkään miten muut pukeutuvat, mutta ilmeisesti raja menee isossa miehessä, joka pukeutuu kuin eskarilainen.
Neuvoja?
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siellä lähikaupassa välitä miltä te näytätte.
Ei se lähikaupassa käynti vaivaa muuten kuin, että kauppa on todellakin lähikauppa toisella puoleen tietä. Siellä käymiseen menee korkeintaan kolmasosa siitä ajasta kuin mies pukee päällensä.
Miten vaatteiden pukemiseen voi mennä niin pitkä aika, puoli tuntia? Pakko kysyä, käykö mies muutenkin jotenkin hitaalla eli onko henkisesti/älyllisesti jälkeenjäänyt tai muuten jäykkä ja yksioikoinen persoona? Myös lapsenomaisesta pukeutumistyylistäkiinni pitäminen ja vuodenaikaan ja lähikaupassa pistäytymiseen nähden liioiteltu varustautuminen tuntuisi viittaavan siihen.
Kuulostaa juurikin tältä. Aivovamman oireet tulee ensimmäisenä mieleen. Jokin neurologinen syy tällaiselle käyttäytymiselle on kyllä oltava. En ole koskaan kuullut aikuisesta miehestä, joka ilman synnynnäistä vammaa tai myöhemmin aiheutunutta aivotraumaa käyttäytyisi tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä nyt ihan suoraan vaan sanoisin sille miehelle mielipiteeni. Että vaatteet on kuin viisivuotiaalla. Että en suostu lähtemään ihmisten ilmoille jos mies ei hommaa aikuisten vaatteita itselleen. Kysypä huviksesi mitä miehesi olisi mieltä jos ostat itsellesi vaikkapa Frozen-paidan, Minni Hiiri -sukat ja askeltaessa vilkkuvat lenkkarit?
Frozen-paita sopii naiselle hyvin. Miksei myös vilkkuvat lenkkarit, enpä ole moisia ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lähikaupassa käynti vaivaa muuten kuin, että kauppa on todellakin lähikauppa toisella puoleen tietä. Siellä käymiseen menee korkeintaan kolmasosa siitä ajasta kuin mies pukee päällensä.
Miten vaatteiden pukemiseen voi mennä niin pitkä aika, puoli tuntia? Pakko kysyä, käykö mies muutenkin jotenkin hitaalla eli onko henkisesti/älyllisesti jälkeenjäänyt tai muuten jäykkä ja yksioikoinen persoona? Myös lapsenomaisesta pukeutumistyylistäkiinni pitäminen ja vuodenaikaan ja lähikaupassa pistäytymiseen nähden liioiteltu varustautuminen tuntuisi viittaavan siihen.
Kuulostaa juurikin tältä. Aivovamman oireet tulee ensimmäisenä mieleen. Jokin neurologinen syy tällaiselle käyttäytymiselle on kyllä oltava. En ole koskaan kuullut aikuisesta miehestä, joka ilman synnynnäistä vammaa tai myöhemmin aiheutunutta aivotraumaa käyttäytyisi tällä tavalla.
Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä nyt ihan suoraan vaan sanoisin sille miehelle mielipiteeni. Että vaatteet on kuin viisivuotiaalla. Että en suostu lähtemään ihmisten ilmoille jos mies ei hommaa aikuisten vaatteita itselleen. Kysypä huviksesi mitä miehesi olisi mieltä jos ostat itsellesi vaikkapa Frozen-paidan, Minni Hiiri -sukat ja askeltaessa vilkkuvat lenkkarit?
Frozen-paita sopii naiselle hyvin. Miksei myös vilkkuvat lenkkarit, enpä ole moisia ajatellut.
Fiksu turvallisuusidea. Valaisee homenna mustaa perjantaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt kuitenkaan mistään aivovammasta ole kyse.
Mies on ihan fiksu, peräti älykäs joillakin mittareilla, mutta kai siinä menee aikaa kun sen pitkäkauluksisen fleecen veroketjua suljetaan, niin ettei kaulan iho jää väliin, takin vetoketjuja ja erilaisia tarrateippejä suljetaan huolellisesti ja sullotaan rukkasten varsia takin hihojen sisään heti sen jälkeen kun ollaan saatu pitkävartiset toppasaappaat ujutettua jalkaan niin, etteivät housujen lahkeet jää sisään ryttyyn painamaan..
Vierailija kirjoitti:
Mun ex varmaan häpesi minua silloin aikanaan, siis ennenkuin minuun iski se "Ei hitto, toltako oikeasti näytän" -herääminen. Esimerkkinä ainoat talvikenkäni olivat pitkävartiset vaelluskengät joita käytin kaiken kanssa ja menin collegeissa ihan joka paikkaan, farkkuja taisi olla yhdet. Mies itse vaihtoi aina olovaatteet vähän siistimpiin jos lähdettiin vaikka kauppaan. Minä en todellakaan. Olen siis nainen.
No, "herätyksen" jälkeen iski kyllä pieni ostomania ja nyt on vähän liikaakin kaikkea. Pitäis laittaa osa myyntiin, kunhan joskus viitsii. Mutta enpähän ole enää ruokoton ja joka tilanteeseen on sovelias vaate. Ja nykyään on tilannetaju. Käytän usein jopa hametta tai mekkoa, ennen en todellakaan käyttänyt.
Rumat vaatteet oli oikeastaan sellaista enemmänkin tiedostamatonta itsensä alentamista. Siinä suhteessa mulla oli TOSI huono itsetunto. En viitsinyt yrittää koska pelkäsin etten kuitenkaan kelpaa, ja olinkin siinä osittain oikeassa.
Ei varmasti ole mitenkään verrannollinen ap:n miehen tapaukseen, mutta kerroin nyt kuitenkin.
Oikeastaan uskon, että miehelläkin saattaa olla kyse tuossa ainakin osittain jonkinlaisesta itsetunto-ongelmasta..
KäKi kirjoitti:
Minä pidän AP:n tyyliä puhua miehestään halveksittavana. Noin ei puhuta läheisestä ihmisestä
Tehdään nyt vielä kerran selväksi, mies on rakas ja kaikinpuolin ihana.
En todellakaan ole pitänyt itseäni mitenkään erityisen pinnallisena, mutta mieli voi muuttua itsekullakin kun pitäisi esitellä se elämänsä rakkaus perheelleen ja rakkaus näyttää katuojasta noukitulle kodittomalle.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onhan Porvoossa vaatekauppoja. Vie sinne ja valitse itse vaatteet
Ja hyviä. Kävin Porvoon stressimiehessä kesällä ja alle vartissa paloi reilu 150 euroa. Sain hyvää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt kuitenkaan mistään aivovammasta ole kyse.
Mies on ihan fiksu, peräti älykäs joillakin mittareilla, mutta kai siinä menee aikaa kun sen pitkäkauluksisen fleecen veroketjua suljetaan, niin ettei kaulan iho jää väliin, takin vetoketjuja ja erilaisia tarrateippejä suljetaan huolellisesti ja sullotaan rukkasten varsia takin hihojen sisään heti sen jälkeen kun ollaan saatu pitkävartiset toppasaappaat ujutettua jalkaan niin, etteivät housujen lahkeet jää sisään ryttyyn painamaan..
Joku autismikirjon häiriö varmaan kyseessä. Muuten toki ihan tavallinen mies.
Mistä ihmeestä saa tarralenkkareita. 70v polvivaivainen sukulaismies juuri kesällä harmitteli että tarralenkkareita ei nykyään enää myydä missään ja kengätnauhojen sitominen on huonojalkaiselle hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
KäKi kirjoitti:
Minä pidän AP:n tyyliä puhua miehestään halveksittavana. Noin ei puhuta läheisestä ihmisestä
En todellakaan ole pitänyt itseäni mitenkään erityisen pinnallisena, mutta mieli voi muuttua itsekullakin kun pitäisi esitellä se elämänsä rakkaus perheelleen ja rakkaus näyttää katuojasta noukitulle kodittomalle.
Ei tuota voi puolustella mitenkään. Jos aikuisen miehen esteettinen silmä on noin avuttomalla tolalla, niin hän ei mitenkään voi olla sivistynyt, kirjaoppinut tai millään tavalla kiinnostava. Vai onko niin, että olette molemmat jotain insinöörejä, joille kulttuuri on yhtä kuin joku Iittalan lasisarja. Koska kukaan jolla on vähänkään sivistystasoa ei pukeudu 5 min kauppareissulle, kuin joku 5v autistilapsi. Missähän se fiksuus mistä niin kovasti puhut sitten ilmenee, aika vaikea kuvitella. Tai sitten käsityksesi fiksuudesta on jotain aivan muuta kuin itselläni.
Pahalta kyllä kuulostaa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KäKi kirjoitti:
Ei tuota voi puolustella mitenkään. Jos aikuisen miehen esteettinen silmä on noin avuttomalla tolalla, niin hän ei mitenkään voi olla sivistynyt, kirjaoppinut tai millään tavalla kiinnostava. Vai onko niin, että olette molemmat jotain insinöörejä, joille kulttuuri on yhtä kuin joku Iittalan lasisarja. Koska kukaan jolla on vähänkään sivistystasoa ei pukeudu 5 min kauppareissulle, kuin joku 5v autistilapsi. Missähän se fiksuus mistä niin kovasti puhut sitten ilmenee, aika vaikea kuvitella. Tai sitten käsityksesi fiksuudesta on jotain aivan muuta kuin itselläni.
Pahalta kyllä kuulostaa joka tapauksessa.
Miehen koulutus on esimerkiksi sellainen, josta pystyy tekemään joitakin päätelmiä siitä, ettei mies ole ainakaan täysin tampio.
Ja autismi rajoittuu noin muuten pukeutumiseen.
Kauluri lähikauppaan?!? :D En olekaan kauluria nähnyt aikoihin todella vuosikausiin) aikuisen miehen kaulassa. Ja rukkasetkin vielä. Ymmärrän kyllä täysin ap:n turhautumisen.
Vierailija kirjoitti:
Naisten mielensäpahoittamiselle ei ole mitään rajoja jos miestä voi siitä mitenkään syyttää.
Pukeutuminen on käytännön kysymys monelle enemmänkin, ja sekin voi jo kertoa henkilöstä ja antaa juuri sellaisen kuvan kuin haluaakin. Eli että ei kiinnosta.
Pukeudun (miehenä) itse yleensä talvella villakangastakkiin, nahkahanskoihin ja kaulaliinaan, sinänsä ymmärrän AP:n miehen vaatteiden funktion täysin identtisenä kuin minulla. Kauluri, takki ja rukkaset vain ovat vähän eri malliset.
Tärkeintä on ihmiselle tuntea itse olonsa hyväksi ja itsevarmaksi vaatteissaan, olisi lapsellista syyttää toisen pukeutumista vääränlaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti, näin niin kuin pohjoisessa asuvana, kuulostaa järkevältä pukeutumiselta. Eikä täällä tarvi pahemmin miettiä mitä muut miettii... ketään ei pahemmin kiinnosta. Enemmän pyöritellään silmiä, jos ei olla pukeuduttu sään mukaisesti. Mutta voin kuvitella, että jossain muualla tuolla tietenkin voi olla paljonkin merkitystä.
Täällä etelässä nainen on aina oikeassa jos miestä kritisoi ja vika on miehessä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä tässä ihmettelee, että jos miehellä on Ap mielestäsi ulkoisesti noin luotaansa työntävä tyyli, niin mikä sai sinut aikanaan kiinnostumaan juuri hänestä, niin paljon, että teistä tuli pari?
Ollaan tutustuttu harrastuksen kautta ja tosiaan hieman lämpimämpänä vuoden aikana. Ei miehen tyyli kyllä ollut silloinkaan se mihin ihastuin, mutta tavatessamme ekoja kertoja vaatteet olivat siedettävät, perusteepaita- ja housut. Vasta parin tapaamisen jälkeen "tyyli" alkoi hahmottua paremmin.
Mies on muuten kaikin tavoin ihana ja haluaisin, että muutkin sen näkevät ilman pelkoa siitä, että luulevat olevan holhouksen alainen.
Sulla on kyllä ihan huippu tapa ilmaista itseäsi. :D
Samaa tässä ajatellut kun olen nauranut vedet silmissä, kiitos ap aamun pelastamisesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama tuli mieleen heti aloituksen luettuani. Miten on, ap, onko mies nepsy tai simppeli tapaus?
Oletkohan AP veljeni vaimo.
Jos olet, niin suosittelen ostamaan hänelle sellaisia vaatteita joista itse pidät. Kyllä veli ne päälle pukee ja varmaan pitääkin niistä. Ainakin jos eivät tunnu epämiellyttävältä päällä.
Hän on vaan itse ihan tonttu vaatteiden kanssa. Ostaa sen minkä saa halvalla. Ainoa kriteeri on että eivät tunnu mitenkään hankalalta. Eikä kengissä saa olla nauhoja 😁
Jos huomauttelet vaatteista tai pyydät ostamaan toisenlaisia, niin varmasti vetää herneet nenään.
Varmasti se kun on niin epämiehekästä jos mies palelee tai valittaa kylmyyttä ja jokin kerrospukeutuminen ärsyttää jollei sitten urheilusta kyse?
Voi jestas. Lähinnä hämmästelen ap.ta