Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13v kysyy, mikä muka on parempaa vanhanaikaisissa paperikirjoissa verrattuna e-kirjoihin?

Vierailija
21.11.2018 |

Vanhemmilta serkuilta kysyin ja he sanoivat vaan ilman perusteita että paperikirjat ovat parempia.

Miksi?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kindlejen polttaminen nimestään huolimatta ei muodosta yhtä hyviä rovioita.

Vierailija
22/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleesta puusta veistetyissa kirjoissa ei ole keinotekoisia käytönrajotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei saa e-kirjoina. Esim suurinta osaa harrastekirjoista.

Silmät eivät muuten rasitu kun käyttää lukulaitetta eikä pädiä tai puhelinta.

Riippuu henkilöstä. Esim. mulla rasittuu, vaikka on kuinka lukulaite.

No sitten rasittuu yhtä lailla kirjasta. Tai vaan silmien auki pitämisestä. Mikä siinä voisi rasittaa kun ei ole mitään taustavaloa?

Jos laitteessa ei ole tausta valoa = pimeänä oleva musta ruutu. Joo, katsele sitä, ei rasitu. Toki senkin tuijottaminen pitkään rasittaa, ellei laite ole kymmenen metrin tai sadan metrin päässä, koska myös pitkäkestoinen lähelle katsominen rasittaa silmiä (koskee siis myös perinteistä kirjaa). 

Vierailija
24/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilta serkuilta kysyin ja he sanoivat vaan ilman perusteita että paperikirjat ovat parempia.

Miksi?

Kirjojen lukemisen yksi hyvä puoli on sen löytäminen. Ikävä kyllä vanhoja kirjastoja on purettu ja rakennettu tilalle supermarketin näköisiä kirjataloja.

Muistan vielä ajan kun Tampereen pääkirjasto sijaitsi mielettömän upeassa kiinteistössä Tammerkosken rannalla. Kirjasto oli sokkeloinen ja siellä pystyi istahtamaan tutkimaan jotain teosta yksinäisyydessä hyllyjen välissä. Ja se tuoksu, mikä kirjastossa oli silloin aikoinaan :-)

Koko lapsuuteni ja nuoruuteni kävin kirjastossa muutamia kertoja viikossa ja mitä teoksia sieltä löytyikään.  Maailmankirjallisuuden huiput yhdessä paikassa ja sen teoksen pystyi avaamaan ja katsomaan miltä se teksti näyttää, kuinka se on suomennettu, kannen graafinen ilme ym. ym. ym.

Jossain vaiheessa aikuisuutta, kun Aku-Ankan taskukirjan hinta ylitti laatukirjan hinnan kirpputoreilla, aloin keräämään kirjoja. Niitä laadukkaiksi tietämiäni teoksia joihin pystyi palaamaan aina uudelleen ja haistamaan painomusteen ja vanhan kirjan ihanan tuoksun.

Rakensin asuntooni hyllymetreittäin hyllyjä ja nautin kun kokoelmani kasvoi viikko viikolta ja piti rakentaa lisää kirjojen säilytystiloja.

Ja sitten, simbsalabim, kaikki katosi avioeron myötä ja minä en enää pystynyt lukemaan vakavan masennukseni vuoksi, edes päivän lehteä.

Paljon on vettä virrannut vantaassa ja kuolema lähempänä kuin syntymäni hetki, mutta ikuisesti olen kiitollinen niille alakoulun opettajille jotka kannustivat minua lukemaan.

Ihan oikeita kirjoja :-)

Vierailija
25/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä te silmät kiiluen luette näyttöpäätteeltä av:ta ja paheksutte e-kirjoja? Taattua av-mammojen settiä😂

Vierailija
26/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten rasittuu yhtä lailla kirjasta. Tai vaan silmien auki pitämisestä. Mikä siinä voisi rasittaa kun ei ole mitään taustavaloa?

Jos laitteessa ei ole tausta valoa = pimeänä oleva musta ruutu. Joo, katsele sitä, ei rasitu. Toki senkin tuijottaminen pitkään rasittaa, ellei laite ole kymmenen metrin tai sadan metrin päässä, koska myös pitkäkestoinen lähelle katsominen rasittaa silmiä (koskee siis myös perinteistä kirjaa). 

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sähköpaperi

Vierailija
27/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä te silmät kiiluen luette näyttöpäätteeltä av:ta ja paheksutte e-kirjoja? Taattua av-mammojen settiä😂

Kirja on kulttuuria, AV viihdettä, huonoa sellaista, mutta parasta mitä tässä paskatuutissa on tarjolla :-)

Vierailija
28/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei olla täällä silloin kun ollaan lukemassa kirjoja. Ei niiden parissa kuitenkaan kaikki aika mene, kuten ei täälläkään.

Lisään kirjojen erinomaisuuteen sen seikan, että kirja ei mene lopullisesti rikki tai lukukelvottomaksi, jos se tippuu esim. lattialle. Kerran mulla tippui kirja jopa kylpyammeeseen, mutta pystyin lukemaan sen luvun vielä loppuun läpimäriltäkin sivuilta. :D

Vierailija
29/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakaan paheksu e-kirjoja, tykkään vain henkilökohtaisesti enemmän lukea paperikirjoja. Ei se tarkoita että minulla olisi jotain näyttöpäätteitä vastaan, tai etten voisi sekä lukea paperikirjoja että selailla av:ta läppärini näytöltä.

Vierailija
30/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paperikirjassa vain mustaa kun ei ole taustavaloa? Ei ole. Kuten ei ole ekirjassakaan.

Vierailija
31/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se ettei tarvita sähköä lainkaan, mutta eipä sillä hirveästi ole väliä kun e-kirjanlukijoiden akut kestää viikkoja. Siihen mahtuu tuhansia kirjoja, eikä rasita silmiä.

Vierailija
32/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se Muka.

Vierailija
33/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa on on aivan ihanaa selailla eri sivuilta, etsiä tietoa (mitä milloinkin tarvitsee ja olla klikkaamatta hiirellä), katsoa rauhassa kuvaa & tekstiä. Uppoutua kirjaan. Kirja tuoksuu hyvältä paperisine sivuineen kuten monesti todettu. Nykyään on saatavana lukemattomia aiheita tietokirjoissa yöpöydälle tai olohuoneeseen (joita ei ole e-kirjoissa tai ei ollut vanhaan aikaan saatavilla), jokaiselle löytyy omat kiinnostukset. Kirja kannustaa ostamaan ovellisen kirjahyllyn tai kaksi, johon voi laittaa muitakin aarteita ja esineitä. Kirjan voi ottaa mukaan, eikä se katoa yhtäkkiä jos sähkökatkos tulee, netti ei toimi tai kone on huollossa. Kukaan ei stalkkaa kuten netissä kirjan lukemisen aikaan hakkeri voisi tms. Kirjoissa on historiaa, vaikka maalaisjärkeä saa käyttää lukiessa.

Kirja ei ole kylmä, sähköinen, "tunteeton" valkoinen näyttö joka rasittaa silmää (kun on oltu jo netissä muutenkin) tai metallinen kone. Kirjan kuvat voivat olla kuin taideteoksia minimuseossa ja kirja on aina saatavilla, kirjaan voi koskea käsin. Jos koneella lukisi pelkkiä e-kirjoja, tuntuisi että olo on kuin robotilla joka toistaa lukusarjaa ja koska se mustavalkoinen jono loppuu. Jokainen saa valita silti lukupaikkansa. E-kirjaa ei tulisi mentyä katsomaan uudelleen helposti, ellei sanahakuna löydä tiettyä kohtaa, kun tulee kysymys. Kirjojen sivuille /kansiin kirjailija tai painotalo voi laittaa yllätyksiä mukaan, koska sidontatapoja +materiaaleja kirjoihin on monia ja joskus myös takakannessa on cd-levy, kortti, linkkejä jne. Kirjat edustavat monille erittäin tärkeitä asioita, älykkyydestä vaikkapa tietoon joka saavutti vihdoin vuosien jälkeen tai kirjan kansi väreineen on tärkeä elementti kotona. Pysyvyyden ja turvallisuuden tunne

Vierailija
34/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chameleon kirjoitti:

Yhteiskunnan infran hajotessa esim. sotatilassa e-lukijat eivät toimi sähkön puuttuessa.Huonoina aikoina myös takapuolen pyyhkiminen paperikirjan sivulla parempaa kuin e-kirjalla.

Kirjoja voi myös hätätilassa polttaa! Kuten The day after tomorrow -leffassa.

juu, tosin paremman lämmityksen olisi saanut polttamalla niitä puisia huonekaluja.

Vierailija
35/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys. Koska pidän perinteisiä kirjoja positiivisena asiana, e-kirjasta tulee tunne että se katoaa bittiavaruuteen hetkenä minä hyvänsä ja ihminen jää huitomaan käsillä tyhjää ilmaa. :) Joku muu taho hallinnoi e-kirjaa, maksuja ja sivustolle kirjautumista evästeineen. Paperikirja on omassa hallinnassa

Vierailija
36/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paperikirjassa vain mustaa kun ei ole taustavaloa? Ei ole. Kuten ei ole ekirjassakaan.

Eli siis ekirjan ruutu on off-tilassa valkoinen? Itse olen lukenut e-kirjoja vain taustavalolliselta tabletilta. 

Vierailija
37/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä on 13-vuotias ap mieltä näistä vastauksista? :)

Vierailija
38/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis ekirjan ruutu on off-tilassa valkoinen? Itse olen lukenut e-kirjoja vain taustavalolliselta tabletilta. 

Kyllä on. Useimmat ovat nähtävästi lukeneet vaan tabletilla kun höpöttävät silmien rasittumisesta.

Vierailija
39/39 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pidellyt Kindleä käsissäni mutta minusta se oli kolkko ja kylmä kapine kirjoihin verrattuna. Näyttö oli kyllä silmille tablettia tai tietokonetta miellyttävämpi, mutta ei pärjää mitenkään kirjan sivuille.