13v kysyy, mikä muka on parempaa vanhanaikaisissa paperikirjoissa verrattuna e-kirjoihin?
Vanhemmilta serkuilta kysyin ja he sanoivat vaan ilman perusteita että paperikirjat ovat parempia.
Miksi?
Kommentit (39)
Verrataan nyt vaikka näin. Sinulla on sylissäsi oikea koiranpentu - vastaan se, että sinulla on kädessäsi koiran kuva.
Molempia luen, mutta tykkään oikeista kirjoista enemmän; näytön tuijottamisesta tulee silmät kipeeksi.
E-kirjojen hyvä puoli taas on se, että eivät vie tilaa.
Yhteiskunnan infran hajotessa esim. sotatilassa e-lukijat eivät toimi sähkön puuttuessa.Huonoina aikoina myös takapuolen pyyhkiminen paperikirjan sivulla parempaa kuin e-kirjalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä täti-ikäinen jo, mutta paperikirjan lukeminen ei rasita silmiä niin paljon, kuin näytöltä lukeminen. Ei ehkä päde nuoriin..?
Kyllä pätee myös nuorten silmiin. Silmiin, kuin silmiin.
Parempi fiilis. Eikä tarvitse hommata mitään elekroniikkaromua (tulevaa elektroniikkajätettä) siksi, että saa sitä "kirjaa" lueskella. Oikeasta kirjasta ei lopu akku kesken eikä sitä tarvitse laittaa laturiin tai muutenkaan tuhlata sähköä siihen, pystyy lukemaan. Oikeasta kirjasta näkee ja tuntee konkreettisesti sen, kuinka paljon tarinaa on vielä jäljellä.
Ja se vaan on old school ja siksi +++++.
Kaikkea ei saa e-kirjoina. Esim suurinta osaa harrastekirjoista.
Silmät eivät muuten rasitu kun käyttää lukulaitetta eikä pädiä tai puhelinta.
Paperikirjan voi ottaa saunaan mukaan.
Chameleon kirjoitti:
Yhteiskunnan infran hajotessa esim. sotatilassa e-lukijat eivät toimi sähkön puuttuessa.Huonoina aikoina myös takapuolen pyyhkiminen paperikirjan sivulla parempaa kuin e-kirjalla.
Kirjat on muutenkin käteviä. Niitä voi käyttää painoina ja prässeinä, niitä voi pinota jos tarvitsee jostain syystä sellaisen. Niitä voi myös laittaa läppärin reunojen alle että pohjassa oleva tuuletin saa ilmaa.
Kirjoissa on tunnelmaa <3
Kirjat tuoksuu hyvältä, sivujen kääntely on mukavampaa kuin näytön pyyhkäisy, paperilta lukeminen on miellyttävämpää kuin näytöltä.
Chameleon kirjoitti:
Kirjoja voi myös hätätilassa polttaa! Kuten The day after tomorrow -leffassa.
Suomenkielisen kirjan voi matkoilla jättää ihan huoletta hetkeksi kahvilan pöytään, junan penkille tai aurinkotuolille. Kukaan ei pölli sitä.
Kirjat jäävät talteen, niihin voi jäädä viestejä, hyviä ja huonoja.
Mullakin on kirjoja mihin ex avokki on kirjoitellut rakkaudella kallelle, päivämäärä, jossain oli piirretty kurvikas naisprofiili ym. Paskaa, todellisuus oli että oli mun kanssa vaan rahan takia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu henkilöstä. Esim. mulla rasittuu, vaikka on kuinka lukulaite.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä täti-ikäinen jo, mutta paperikirjan lukeminen ei rasita silmiä niin paljon, kuin näytöltä lukeminen. Ei ehkä päde nuoriin..?
Riippuu silmistä ja laitteesta. Minulle on alkanut tulla ikänäköä ja muutenkin tarvitsen aika kirkkaan valon että näen lukea. E-kirjat ovat olleet pelastus, lukulaitteelta on mukava lukea, eivätkä silmät rasitu. Pokkareista olen joutunut luopumaan, kun silmät rasittuvat liikaa pienen tekstin tiirailusta.
Pidän paperikirjoista enemmän, monestakin syystä.
Oikean kirjan voi huoletta ottaa esim. etelässä rannalle mukaan, kirja kuivuu jos vähän roiskahtaa vettä päälle, kun menee uimaan ei kukaan varasta paperikirjaa (vaikka on näkyvillä), ja aurinko/paahde ei "kuumenna" (kuten lukulaitetta/tablettia) eikä tarvitse murehtia lataamista.
Minulle kirjat ovat myös tärkeitä esineinä, ne tuovat muistoja mieleen ja niitä on kiva selailla uudestaan, esim. lapsuuden tärkeitä kirjoja. Oikea kirja on myös helppo lainata kaverille.
Jossain tilanteessa voisin harkita sähköisiä kirjoja, esim. pitkä (maailmanympärys)matka jolloin "rinkkaan" ei mahdu riittävästi kirjoja. Joskin useimmissa hotelleissa on kirjojen vaihtopisteet, ja yllättävän usein niissä on suomalaisiakin kirjoja.
Itsellä kirja pysyy paremmin hyppysissä kuin kylmä ja kulmikas tablet, etenkin kun istun ergonomisessa asennossa, tai selälläni maaten lukien.
Hyvin säilytetty kirja on luettavissa 100 vuoden päästä.
Elektroninen on siinä vaiheessa korvattu jo kymmenen kertaa uudella järjestelmällä, eikä vanhaa enää tueta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu henkilöstä. Esim. mulla rasittuu, vaikka on kuinka lukulaite.
No sitten rasittuu yhtä lailla kirjasta. Tai vaan silmien auki pitämisestä. Mikä siinä voisi rasittaa kun ei ole mitään taustavaloa?