Miksi autoilijoille on niin vaikeaa hiljentää suojatietä lähestyessä?
Tuntuu unohtuvan, että alueella, jossa on suojatie, ei olla missään valtatiellä. Moottoriteillä saa mennä pysähtymättä, mutta sitten se toimintatapa jää päälle ja kaupunkikeskustassakin kirmataan kuin raketti. Se on alue, jossa pitää ottaa muut liikenteenkäyttäjät huomioon! Se ei ole pelkästään autokaista. Mikä siinä on niin vaikeaa? Kun päättäväisesti astun suojatielle, aina on joku auto joka tekee mielenosoituksellisen äkkijarrutuksen ja kaasutuksen. Ja olen kyllä luonut katsekontaktin etukäteen, mutta kun jotkut autoilijat luulevat että se on lupa autoilijalle mennä... kun katson häntä! Ja ei, en ole se jalankulkija, joka kävelee kauheaa vauhtia suojatielle ja sitten pysähtyy sen eteen katsomaan pysähtyykö autot. Se on hidas tyyli niin autoilijalle kuin jalankulkijallekin. Pysähdyn ainoastaan, jos näyttää siltä, että siinä ollaan ihan tulossa päälle.
Kommentit (26)
Suomessa ajetaan manuaalivaihteisilla autoilla joten moni ei jaksa vaihtaa vaihdetta pienemmälle hiljentämisen takia. Siksi mennään samalla vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että tämän Autoilijan logiikka on se, että jos suojatietä on vaikkapa 1000 niin silloin suojateillä sattuvia onnettomuuksia on enemmän kuin jos suojateitä on vain 100.
Lähinnä siis se että kun niitä on kymmeniä peräkanaa lyhyellä matkalla niin eihän siihen jaksa keskittyä enää kukaan. Laitettaisiin ennemmin suojatiet sellaisiin kohtiin missä on pakko hidastaa muutenkin ja olla erityisen tarkkaavainen. Silloin kaikki toimisi "automaattisesti" eikä kellekään tulisi paha mieli kuten nyt.
Jos ei jaksa keskittyä, ei kuulu auton rattiin.
Juu, täydellisessä maailmassa kaikki on skarppina joka ainoa sekunti, mutta ihmiset nyt on inhimillisiä, eikä siihen pykälät auta.
Eraassa USAn kaupungissa kokeillaan hauskaa temppua. Tiehen on maalattu realistisen ja kolmiulotteisen nakoiset sementtilaatat joiden yli ei kukaan voisi ajaa vahingoittamatta autoa. Suoraan nahtyna niin uskottavat etta kaikki pysahtyivat, jalkakaytavalta katsottuna vain erivarisia harmaita geometrisia kuvioita.
Vierailija kirjoitti:
Minä astelen ihan huoletta suojateille vaikka näen auton lähestyvän (mainittakoon, että mulle ei ole henkikulta niin tavattoman kallis asia). Pitäähän niitä pitää vähän hereillä ja muistuttaa, että kävelijät menee ensin. Olen autoilija itsekin ja päästän kyllä kaikki, suojatien ylittävät pyöräilijätkin. Autoilu on tosiaan kuin sohvalla istuisi, mikä hätä mulla siinä vähän nilkkoja taivutellessa, auto tottelee kyllä ja lähtee odottamisen jälkeen nollasta liikkeelle sangen vaivatta.
Tuo pyöräilijöiden päästäminen yli on vähän typerää, liikennesäännöt kun koskevat heitäkin. Pyöräilijöillä on etuajo-oikeus jos suojatie on pyörätien jatkeena, muilla suojateillä pitää pyörä taluttaa. Tai saa toki ajaa, mutta silloin pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Tuollainen johtaa vain siihen, että muutenkin vaarallinen pyöräilijä vain oppii sen, että häntä väistetään.
Jos ei jaksa keskittyä, ei kuulu auton rattiin.