Lapsi mukaan töihin -päivä
Mielestäni kyse on hyväosaisten ihmisten perseilystä niitä perheitä ja lapsia kohtaan, joilla jostain syystä vanhemmat ovat työelämän ulkopuolella tai vanhemman työpaikalle ei lasta voi viedä.
Asiaa tulisi lähestyä ihan eri tavalla, esim. koululuokat tekisivät retkiä työpaikoille joissa esitellään yritys/ työpaikka ja mitä siellä ihmiset tekevät.
Hyväosaiset ihmiset eivät käsitä että tämä on jälleen kerran yksi tapa eriarvoistaa lapsia. Ne joiden vanhemmilla ei ole mahdollisuutta ottaa lasta mukaan töihin jäävät kouluun.
Kommentit (72)
En nyt tajua, että miksi hyväosaiset vedetään tähän. Olen sellainen, mutta lapsi ei ole koskaan päässyt mukaan töihin noina päivinä. Koska lapsi mukaan-päivä ei poista deadlineja ja sitä, että sillon pitää tehdä töitä. Enkä näe, että lapsi saisi siitä mitään, että istuu toimistolla selaamassa puhelinta koko työpäiväni ajan. Teen useimmiten etätöitä, niin lapsi on kyllä päässyt näkemään, etten töitä. Mitään töihin liittyvää taas ei saa nähdä tietosuoja syistä. Minusta tuo koko päivä on ihan älytön keksintö.
En minäkään ymmärrä miksi lapsi pitäisi vanhempien työpaikalle viedä. Kuitenkin yleensä työt pitää tehdä eikä viihdyttää lasta. Lisäksi moni työpaikka ei ole sopiva ympäristö ihan jo pelkästään turvallisuus- ja salassapitosyistä.
Viekö palstamammat miehensä töihin, sanovat sen olevan lapsi?
Elämässä harva asia nyt vaan menee tasan. Nykyisessä loukkaantumisyhteiskunnassa ei voisi kyllä kukaan tehdä yhtään mitään. Rasittavaa.
Tämä on kyllä yksi älyttömimmistä keksinnöistä. Mitä alakouluikäinen lapsi saa siitä että istuu kännykkä kourassa tai piirtää / lukee koko päivän, kun todella harvassa ammatissa lapsi voi tehdä mitään. Ylääkouluikäinen alkaa jo miettiä ammattia ja se alkaakin olla jo jossakin mielessä järkevämpää. Toinen vaihtoehto on että työantaja järjestää lapsille ohjelmaa, joka tietysti on ihan jees, jos työnantaja tykkää, joko kustantaa tekijöille palkallisia vapaapäiviä, tai maksaa lapsenvahdeista kun aikuiset tekee sillä välin töitä. Toinen yhtä älytön keksintö on lauantaikoulupäivät. Kukaan ei halua niitä, mutta joku ne on keksinyt. Ja sitten vanhemman pitää vielä keksiä mihin sen lapsen laittaa loppiaisen jälkeen kun itse tekee töitä. Sinne voisi laittaa sen työnantajan kustantaman tuo lapsi töihin päivän. Win win.
En ymmärrä, miksi lapsi viedään työpaikalle, johon on hommattu taikureita ja herkkuja. Mitä lapsi siitä oppii? Eihän työpaikalle tai työpaikka oikeasti sellainen ole.
Osa lapsista ei edes tiedä, missä on päivänsä viettänyt ja osaa vain kertoa, että siellä oli taikuri ja syötiin pullaa. Jep jep.
Turha päivä, harvalla työpaikalla lapsen läsnäolo on edes mahdollista.
Voisi olla myös "ota mies mukaan töihin" - päivä.
ota vaimo mukaan
ota anoppi mukaan
jne
Aivan järkyttävän paska idea, meillekin noita paskaperseitä on huomenna tulossa toistakymmentä!
Kuuluu samaan sarjaan, mitä kaikki muukin performartiivinen töissä oleskelu, mitä keskiluokka Suomessa harrastaa. Ylipaisunut johtoporras palkitsee näkyvimmät ja kuuluvimmat, joiden ainoa osaaminen on varastaa muiden saavutukset omiin nimiinsä.
Mun poikani lähtee huomenna aivan innoissaan työpaikalleni amikseen. Oppilaskunta järjestää lapsille jotain toimintaa, keittiö tarjoaa ruokaa ja pullaa ja lopun ajan voivat vaikka pelailla lautapelejä vapaassa teorialuokassa tai koulun kirjastossa. Tyttäreni puolestaan lähtee isänsä työpaikalle katsomaan, miten koodataan.
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys.
Ei se ole niiden vanhempien vika joilla on hyvä työpaikka.
Minulla on nähdäkseni hyvä työpaikka ja korkea koulutus, mutta käsittelen työssäni jatkuvasti ehdottoman salassapidettävää tietoa. Työni on myös niin abstraktia lapsen näkökulmasta, että ei sinne lasta kannata ottaa. Joutuisi istumaan koko päivän kahvihuoneessa yksin, kun eivät asiakkaatkaan lapsia halua paikalle.
Ei minullakaan ole mahdollisuutta viedä lasta töihin. Työpäivät on joko a) 8 tuntia tietokoneella ja kokouksissa, lapsiko istuisi siinä vieressä b) rakennustyömaalla, ei sinne voi viedä lapsia tai c) asiakkaiden luona kokouksissa, ei sinne voi tuoda mitään lapsia sotkemaan ja häiritsemään.
Toisaalta ei minulla ole edes lapsia. Onko tuo tuo lapsi töihin -päivä joku koulujuttu vai työpaikkojen järjestämä? Ei meillä toimistolle kukaan tuo jälkikasvuaan.
t.arkkitehti ammatiltaan
Vierailija kirjoitti:
Tehtävä lasu lapsityövoiman käytöstä. Tunnusmerkit täyttyvät, työpaikalla kaikki tekevät töitä.
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettei mulla ole juuri nyt työpaikkaa. Mulla on erityislapsi joka huutaa välillä kirosanoja, uhkailee yms. Olis ollut tavallaan viihteellistä viedä hänet entiselle työpaikalle. Valitettavasti paloin loppuun, joten jää nyt tämä huvitus väliin.
"Huutaa välillä kirosanoja, uhkailee yms."
Ja mammat yläpeukuttaa.
Ai niin, kyseessähän on "erityislapsi".
Kasvattakaa mukulanne ja menkää töihin!
Sitten on meidän kaltaisia perheitä, joissa eletään perinnöllä ja pääomatuloilla. Lapsi siis menee normaalisti kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävän paska idea, meillekin noita paskaperseitä on huomenna tulossa toistakymmentä!
Hah! Ihan oikein kaikille sitruunaa syöneille veloille ja lapsivihaajille.
Mä kävin lapsena vanhemman työpaikalla :D en muista tai tiiä oliks se joku tommonen vieraile työpaikalle päivä
Meillä tuo päivä ainakin avasi pienelle konkreettisesti sen, että minne äiti/isä menee, kun sanomme menevämme töihin. Minusta ihan hyvä päivä, koska yläkoululaisissakin on paljon nuoria, joilla ei ole mitään havaintoa, mitä heidän vanhempansa tekevät työkseen tai missä he edes ovat töissä.
Lapsi mukaan töihin päivä ei mielestäni ole kuitenkaan mikään TET. Tarkoitus ei ole, että lapsi tekee töitä, vaan että hän seuraa vanhempansa työskentelyä. Joskus olen kuullut kritiikkiä, kun joku on tuonut pikkulapsen töihin, "että eihän se mitään töitä voi tehdä". Hassu ajatus. Eivät ne lapset sinne töihin tule, vaan tutustumaan ja katsomaan vanhemman työpaikkaa.
Mun muksut varmasti tulis todella mielellään putkityömaalle ronklaamaan työkaluilla, mutta ehkäpä työturvallisuuden kannalta parempi jättää kotiin. Tai vielä päiväkotiin.