Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi mukaan töihin -päivä

Vierailija
21.11.2018 |

Mielestäni kyse on hyväosaisten ihmisten perseilystä niitä perheitä ja lapsia kohtaan, joilla jostain syystä vanhemmat ovat työelämän ulkopuolella tai vanhemman työpaikalle ei lasta voi viedä.

Asiaa tulisi lähestyä ihan eri tavalla, esim. koululuokat tekisivät retkiä työpaikoille joissa esitellään yritys/ työpaikka ja mitä siellä ihmiset tekevät.

Hyväosaiset ihmiset eivät käsitä että tämä on jälleen kerran yksi tapa eriarvoistaa lapsia. Ne joiden vanhemmilla ei ole mahdollisuutta ottaa lasta mukaan töihin jäävät kouluun.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo päivä ainakin avasi pienelle konkreettisesti sen, että minne äiti/isä menee, kun sanomme menevämme töihin. Minusta ihan hyvä päivä, koska yläkoululaisissakin on paljon nuoria, joilla ei ole mitään havaintoa, mitä heidän vanhempansa tekevät työkseen tai missä he edes ovat töissä.

Lapsi mukaan töihin päivä ei mielestäni ole kuitenkaan mikään TET. Tarkoitus ei ole, että lapsi tekee töitä, vaan että hän seuraa vanhempansa työskentelyä. Joskus olen kuullut kritiikkiä, kun joku on tuonut pikkulapsen töihin, "että eihän se mitään töitä voi tehdä". Hassu ajatus. Eivät ne lapset sinne töihin tule, vaan tutustumaan ja katsomaan vanhemman työpaikkaa.

Minusta on outoa, jollei teini tiedä vanhempiensa työpaikoista mitään. Yleensä jollain verukkeella käydään vanhemman työpaikalla. Tai edes puhutaan jotain omasta työstä joskus. Somekin on monessa työpaikassa jollain tapaa mukana. Miksei perheessä yhdessä katsota sieltä että tämmöstä?

Itse olin apteekissa töissä, siellä takaosassa. Eipä siinä näkemistä ollut. Lääkepaketteja ja isoja laatikoita. Mutta ovella kävi joskus ohimennen moikkaamassa. Mies tekee töitä puolustusvoimille. Juu, ei ole asiaa sinne.

Vierailija
62/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia,mutta onhan tuo nyt väärin osa lapsista menee kouluun osa ei.Kivaa niillä lapsilla,jotka sinne kouluun raahautuvat tietäen,että kaverit Emma ja Elias kuittaa koulupäivän olemalla jossain selaamassa tiktokkia tms koko päivän ( puhelinkielto kouluissa) ja mitä lie aarteenetsintää yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia,mutta onhan tuo nyt väärin osa lapsista menee kouluun osa ei.Kivaa niillä lapsilla,jotka sinne kouluun raahautuvat tietäen,että kaverit Emma ja Elias kuittaa koulupäivän olemalla jossain selaamassa tiktokkia tms koko päivän ( puhelinkielto kouluissa) ja mitä lie aarteenetsintää yms.

Mun lapsen koulussa on kyllä niin, että tietyt koulutehtävät pitää silti tehdä. Siis ne aineet, mitä ne koulussa olevat tekee.

Vierailija
64/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan minnekään tehtaalle joka on vaarallinen työpaikka jo muutenkin. 

Vierailija
65/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapset joka päivä mukana töissä. T. Rainer

"Ota, ota, että kätes tottuu"

Vierailija
66/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan kaksi lasta mukaan töihin kouluun. On kuulemma hauskempaa välillä vaihtaa kouluaja aion tehdä ihan ne työt kuin muutenkin. Voin valvoa hyvin ruokavälkällä 42 lasta 40:n sijaan

Vierailija
67/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hassusti sä käytät tuota "hyväosainen" sanaa tässä. Minä pitäisin vaikkapa lääkäriperhettä hyväosaisena, mutta tuskin he lasta voi töihin viedä. 

Vierailija
68/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä on yksi vuoden odotetuimmista päivistä, jonka perään lapsi on kysellyt syyskuusta asti. Olen ope, ja alakouluikäinen lapsi tulee kanssani yläkouluun. Suunnittelen kurssini jo hyvissä niin, että lapsen on ok olla tuona päivänä paikalla ja toisaalta omien oppilaiden mahdollisesti olla poissa. Yhden päivän vuodessa lapsi näkee minut työroolissa, ja toisaalta isot oppilaani näkevät väläyksen arkiminääni. Minusta tämä tekee meille kaikille hyvää. Tietenkin ymmärrän, ettei kaikille työpaikoille voi mennä eikä kaikilla ole työpaikkaa ollenkaan. Siinä mielessä on ihan validi argumentti, että päivä jossain määrin tuottaa eriarvoisuutta. Toisaalta päivä anotaan koulusta vapaaksi ihan kuten mikä tahansa oma loma, eikä omien lomien anomista muistakaan syistä ole kielletty. Oman lapsen koululla on onneksi erikoiskivaa ohjelmaa huomenna, joten kyllä sielläkin on huomioitu se, että kouluun jäävät oppilaat saavat myös jotain mukavaa.

Teinit ovat muuten joka vuosi suhtautuneet lapseeni aivan ihanasti, ja heistä on myös tullut esiin ihan uusia piirteitä. Eräskin oppilas oli aivan luonnonlahjakkuus silloin 3-vuotiaan kanssa, ja nyt pikkukoululaiseenkin yläkoululaiset suhtautuvat tosi kauniisti. On ollut kiva nähdä myös kollegoiden lapsia. Lapseni on leikkinyt muiden opettajien ja siistijöiden lasten kanssa näinä päivinä, ja kyllä sekin on lisännyt yhteisöllisyyden tuntua. 

Vierailija
69/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä on yksi vuoden odotetuimmista päivistä, jonka perään lapsi on kysellyt syyskuusta asti. Olen ope, ja alakouluikäinen lapsi tulee kanssani yläkouluun. Suunnittelen kurssini jo hyvissä niin, että lapsen on ok olla tuona päivänä paikalla ja toisaalta omien oppilaiden mahdollisesti olla poissa. Yhden päivän vuodessa lapsi näkee minut työroolissa, ja toisaalta isot oppilaani näkevät väläyksen arkiminääni. Minusta tämä tekee meille kaikille hyvää. Tietenkin ymmärrän, ettei kaikille työpaikoille voi mennä eikä kaikilla ole työpaikkaa ollenkaan. Siinä mielessä on ihan validi argumentti, että päivä jossain määrin tuottaa eriarvoisuutta. Toisaalta päivä anotaan koulusta vapaaksi ihan kuten mikä tahansa oma loma, eikä omien lomien anomista muistakaan syistä ole kielletty. Oman lapsen koululla on onneksi erikoiskivaa ohjelmaa huomenna, joten kyllä sielläkin on huomioitu se, että kouluun jäävät oppilaat saavat myös jotain mukavaa.<

80-luvulla en ainakaan muista että olisi ollut vanhempien työpaikalla vierailupäiviä, tosin luokkaretkenomaisesti käytiin paikallisella suurella teollisuuslaitoksella bussilla kiertoajelulla ainakin kerran. Ala-asteelta muistan opettajalla olleen joskus pieni tyttärensä mukana kerran, joka kierteli tunnin aikana ympäri luokkaa :D

Vierailija
70/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes tiennyt että tuollainen päivä on nyt, ei meillä kummankaan lapsen koulusta tullut mitään infoa. Vai oisko jotenkin muuten pitänyt vaan tietää tuo?

Eipä meillä silti ois mitään järkeä ois ollut osallistuakaan. Teen etätöitä koneella ja lapset ois sitten vaan saaneet vapaapäivän ja tuijottaneet ruutua koko päivän. Työt salassapidettäviä eli eivät voi edes tulla tuijottamaan mun työkoneen ruutua.

Vierailija
71/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi syy pysyä tiukast etätöissä. Hrrrrr...

Vierailija
72/72 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikalla järjestetään lapsille "lapsi mukaan töihin"-päivänä paljon erilaista ohjelmaa ja lounaskin on suunniteltu lasten makuun. Tosi kiva päivä, jota lapset odottaa aina innolla. Mutta varmaan tämäkin loppuu näiden mielensäpahoittajien vuoksi...