Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mummoni muistaa minut vaikka on demontoitunut?

Vierailija
20.11.2018 |

Mummoni joutui hoitokotiin muistisairauden vuoksi, ollaan oltu aina tosi läheisiä mutta sairauden edetessä mummoni muuttui aika kireäksi ja välimme olivat poikki jonkin aikaa. Olen käynyt mummoa tapaamassa ja hän muistaa aina minut mutta ei muita, edes isääni joka on siis ollut hänelle läheinen poika. Kun soittelelemme hän tietää heti äänestä kuka soittaa vaikka en edes sanoisi nimeäni heti.Mummoni muistaa kaikki vaatteet jotka hän on minulle ommellut ja koot ja kaikki.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö vastannut omaan kysymykseesi?

Vierailija
2/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Vanhoille ihmisille on tyypillistä muistaa välillä jotain merkityksellisiä asioita ja pätkittäinen muisti kuuluu myös dementiaan. Eikö mummo muista isääsi kun hän käy vai kun puhutte isästä? Oletko ensimmäinen tai ainoa lapsenlapsi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi muistaa vaikka ei muistaisi joitain muita. Myös voi olla ns parempia ja huonompia päiviä.

Vierailija
4/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ensimmäinen lapsenlapsi. Jos isäni on käynyt tapaamassa, sanoo, että joku mies kävi mutta ei muista mitään muuta yhteyttä häneen.Mummolla olisi jotenkin hirveästi kerrottavaa minulle mutta hän ei saa jotenkin puhuttua niitä.

Ap

Vierailija
5/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mummo dementoitui, hän ei heti muistanut, kuka olen. Sitten katseltiin valokuvia, vanhemmistani ja itsestäni, niin johan muisti palasi. Sitten mummo muisti jälleen melko uusiakin asioita, mutta menneisyydestä piti aina tauon jälkeen aloittaa.

Vierailija
6/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta mummoltani katosi parikymmentä vuotta. Hän siis muisti minut, mutta lapsena, vaikka minulla joskus oli omakin lapseni mukana.

Vierailija
7/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä ensimmäinen lapsenlapsi. Jos isäni on käynyt tapaamassa, sanoo, että joku mies kävi mutta ei muista mitään muuta yhteyttä häneen.Mummolla olisi jotenkin hirveästi kerrottavaa minulle mutta hän ei saa jotenkin puhuttua niitä.

Ap

No ei se mummo välttämättä muista sinuakaan sen jälkeen kun olet lähtenyt. Saattaa isäsi muistaa lapsena, eikä tunnista aikuisena. Riippuu myös sairaiden vaiheesta, onko jo keskivaikea vai vasta alkuvaihe. Ja tosiaan niitä selkeitäkin hetkiä saattaa tulla. Jotkut muistisairaat ovat myös taitavia lukemaan tilanteesta, kuinka heidän odotetaan käyttäytyvän, ja turvautumalla fraaseihin ynm. peittävät muistamattomuuttaan.

Vierailija
8/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän saattaa elää siinä hetkessä kun olit lapsi ja ehkä sieltä tulevat noi ompelujutut ja olet ollut tärkeä ihminen mummon elämässä.

Mun mummi muisti ja tunsi yhden lapsenlapsensa äänen perusteella ja puhui hyvinkin yksityiskohtaisia asioita.

Ja mummosi ei ole kireä tai paha ilkeyttää, vaan dementtia vaikuttaa hänen aivotoimintaan, jolle hän ei itse voi mitään.

Vierailija
9/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot on pahoja ja ilkeitä, Demontoituessaan... hrrr...

Vierailija
10/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 8, oli mukava viesti.

Ap

Vierailija
11/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani muisti mutta ei aina :(  Loppuvaiheessa tosin muisti ainoastaan minut. Isäni jota hän vihasi koko ikänsä, halusi pitää isääni kädestä eikä laskea irti, ja jos isäni ei tullut perheen kanssa mummoani katsomaan toisteli mummoni hänen nimeään ja kyseli missä hän on.

Varmaan halusi sopia asiat ennen poismenoaan :(

Vierailija
12/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänä hetkenä muistaa sinut, toisena sekoittaa johonkin toiseen, vaikka omaan äitiinsä. Ääni esim samassa suvussa saattaa olla monella samanlainen ja siten tuttu.

Vierailija
13/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on hetkiä, että yksittäinen muisto tulee esille. Kasvot voivat muistuttaa jostain tietystä ihmisestä, vaikka ei muista täysin kenestä. Mummot muistavat lapsuuden aikaisia asioita, esim. aamulla on kova hätä lehmien lypsämisestä, tai kaivataan äitiä ja isää, mutta kaikki vuodet sen jälkeen ovat hävinneet. Luullaan hoitajia omiksi lapsikseen. Joskus mummo on tuntenut lapsensa hänen käydessään, 10 minuutin kuluttua ihmettelee, kun kukaan ei ole käynyt moneen vuoteen kylässä. Joku haluaa koko ajan soittaa lapsilleen, pyytä apua puhelimen kanssa, vaikka lapset ovat kuolleet. T. vanhushoitaja.

Vierailija
14/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei saa puhuttua, kun unohtaa sanat. Äitini dementia paljastui sillä, hän jäi pitkäkksi aikaa ihmettelemään esim ovea eikä saanut päähänsä että sana jota hakee on ovi.

Oli kanssa mielenkiintoinen tilanne kun 70v isäni kuvitteli että olen äitini ja alkoi lämmitellä sillä mielellä....

Vierailija
15/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole välttämättä mitään logiikkaa kenet dementoitunut muistaa. Ei tunnista ehkä lapsiaan, mutta jonkun uudemman tutun saattaa tunnistaa helposti.

Vierailija
16/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat sekaisin kuin seinäkellot. Onneksi kehitteillä rokotus.

Vierailija
17/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummi puhui aina hirmu nätisti ja kehuen minusta. Minulle, tajuamatta kuka olin.

Vierailija
18/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi muistaa puhelimessa mutta kun tapaat ei yhdistä kasvoihin.

Ja välillä muistaa ja välillä ei.

Tää mun äitini tilanne. Silti muistisairaat nauttii seurasta. Välillä olen äitini ystävä ja välillä tytär.

Muistisairasta ei saa hylätä.

Vierailija
19/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko koskaan lapsena laulanut mummon kanssa. Laulun sanat yllättävästi tulevatkin jostain muistin komeroista.

Vierailija
20/23 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat sekaisin kuin seinäkellot. Onneksi kehitteillä rokotus.

Kyllä jotkut asiat saattavat säilyä ja nousta mieleen. On monen tasoista dementiaa.

Tärkeää on, että läheiset käyvät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän