Lääkärini kirjoittama teksti kanta palveluun.
Kävin vastaanotolla lonkkavaivan vuoksi, joudun työssäni aika paljon nostelemaan ja tekemään eri liikkeitä. No lääkäri oli sitten kirjoittanut kanta palveluun, että hyvässä kunnossa oleva nuori nainen mutta obeesi, eli olen lääkärin mielestä läski. Olen siis 167 cm ja painan 72 kg. En ole tuntenut olevani läski mutta omaan isot rinnat ja kaikki ylimääräinen menee juuri tuonne vatsan seudulle. Omaan vielä vaikean syömishäiriötaustan , olen kiduttanut vuosia itseäni syömättömyydellä ja rankaissut kehoani vesipaastoilla. Olen kuitenkin nyt onnellinen ja pidän kehostani näin. Kaikki muut arvot olivat kunnossa joten mua todella vihastuttaa lääkärin lausunto. Lääkäri ei vastaanoton aikana puhunut mitään erityistä mutta voiko olla niin , että pidän itseäni juuri nyt hyvänä ja kauniina mutta lääkäri ei ?
Kommentit (35)
Tekisin valituksen tuollaisesta lääkäristä. Tarpeeksi kun tulee valituksia tällaisista kirjauksista niin lääkäri saa potkut.
Vierailija kirjoitti:
punnittiinko sinut? tietääkö lääkäri bmi:si?
ehkä rinnat ja vatsa hämäsi luulemaan painavemmaksi kuin olet. joskus on vaikea arvioida toisen painoa.
ehkä se lääkärin vaaka näyttää 30kg oikeammin kuin oma itsepetosvaakasi
Outoja nämä silmämääräiset arviot lääkäreiltä. Olen itse n 160cm ja 65kg, lääkäri oli kirjoittanut kantaan hoikkarakenteinen ja urheilullinen :D olihan sitä ihan kiva lukea, mutta en itseäni tosta tunnistaisi
Ei lääkärit ajattele ulkonäköä. Varmaan painoindeksin perusteella kirjoittanut arvion miettimättä ollenkaan tai sitten laskenut sen väärin ja kirjoittanut miettimättä ollenkaan. Tuskin lääkereillä muutenkaan on muuta termiä kuin laiha tai lihava. Itselleni on todella lihava työterveyslääkäri huomauttanut painostani 163/68 vaikka vaatteet päällä olen ihan hoikahkon näköinen. Sitten nolosti korjasi ettei hänellä olisi varaa sano mutta nämä taulukot näyttävät näin. En tiedä kumpi oli vaivaantuneempi tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
No et todellakaan ole obeesi. Ks. alla obeesi-sanan määritelmä wiki-sanakirjasta:
”(lääketiede) merkittävästä, vaikeasta tai sairaalloisesta lihavuudesta kärsivä”Antaisin tuollaisesta itse ainakin palautetta. Joku raja täytyy olla sillä, mitä potilaasta voi kirjoittaa.
ei muuten pidä paikkaansa. Obeesia on kaikki yli normaalipainon. Itsellenikin kirjoitti lääkäri että obeesia, kun painoin jotain yli 70. Äidilleni oli kirjoitettu että GRAAVIA obeesitettia. ELi kuolettavaa. EIkä hän tainnut painaa kuin jotain 80 jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin valituksen tuollaisesta lääkäristä. Tarpeeksi kun tulee valituksia tällaisista kirjauksista niin lääkäri saa potkut.
Aika paljon enemmän vaaditaan potkuihin.
Mulla luki jossain kuvantamistutkimuksessa, että:
"Ilmaa suolistossa runsaasti. Ilmaa jopa rectumissa!"
Ei siis kannata pidättää pierua kuvantamistutkimuksessa, kyllä ne sen huomaa.
Kannattaa miettiä kahdesti meneekö lääkäriin, jos ei saa riittävää heliumtankkausta ennen punnitusta......
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki jossain kuvantamistutkimuksessa, että:
"Ilmaa suolistossa runsaasti. Ilmaa jopa rectumissa!"
Ei siis kannata pidättää pierua kuvantamistutkimuksessa, kyllä ne sen huomaa.
Keuhkokuvauksessa minullakin oli näkynyt ilmaa suolistossa 😉 Olin syönyt just ennen kuvaukseen lähtöä tuoretta kaalia ja lanttua.
Eipä noista ohjeistettu ennen kuvausta. Tai sitten ajatellaan, ettei kukaan näitä syö. Ainakaan tuoreena ennen kuvausta.
Kannassa voi lukea ihan satuja.
Minullakin lukee monessa eri lääkärintekstissä lievä obeesi. Pituus 161, paino 68. Maha pömpöttää helposti ja istuessa tuolissa tämä maha korostuu. Hyväksyin tämän tekstin mukisemmatta, voisin olla hoikempikin. En tiedä miksi lääkärit aina ensin ottavat tämän painoasian omaan ajatteluunsa, oli käynnin syy mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sun BMI on 25,82 eli olet suurinpiirtein normaalipainoinen. Lääkäriltä osoittaa heikkoa ammattitaitoa jos hän nimittää sua obeesiksi.
Eihän ole mikään suurinpiirtein normaalipainoinen vaan on ylipainoa. Varsinkin jos kertynyt vatsaonteloon niin eikö kannattaisi kannustaa toista terveempään elämään eikä valehdella.
Lievästi lihava kirjoitti:
Minullakin lukee monessa eri lääkärintekstissä lievä obeesi. Pituus 161, paino 68. Maha pömpöttää helposti ja istuessa tuolissa tämä maha korostuu. Hyväksyin tämän tekstin mukisemmatta, voisin olla hoikempikin. En tiedä miksi lääkärit aina ensin ottavat tämän painoasian omaan ajatteluunsa, oli käynnin syy mikä tahansa.
Koska iso vyötärönympärys on terveysriski? Ei se mikään missituomari ole, katsoo lääketieteelliseltä kannalta.
No siis en oikein tiedä mitä tähän sanoisi. Sinä olet ylipainoinen. Sillä on merkitystä terveytesi kannalta, siksi lääkäri kirjasi sen ylös, ei kiusallaan.
Ehkä sait tästä hyvän motivaation laihdutukseen?
Mua ei tuollaiset kirjaukset haittaa ollenkaan, lukee monessa paperissa. Aivan yhdentekevää.
Siis mitä ihmeen väliä tuolla edes on?