Vesirokkotartunnasta OV
Moi,
uskallankohan mennä lapsen kanssa serkuilleen, heillä on ollut vesirokkoa pari viikkoa, toisella serkulla tuli ensin ja toiselle alkoi ihottuma n viikko sitten ja puhkesi näppylöiksi,
nyt kuitenkin sanoivat että näppylät on kuivuneet n 3 päivää sitten, että viimeinen vesikello kuivahti 3 päivää sitten ja nyt on enää kuivia näppylöitä..
Hmm..
Olen raskaana rv16 ja minulla ei ole ollut vesirokkoa, lapsellammekaan (4v) ei ole ollut vesirokkoa...
Uskalletaanko mennä serkuille siis, minä olisin mieltä että en uskalla, mutta mummo ja serkkujen vanhemmat sanoo että lääkäri on sanonut ettei enää tartu jos kerta näpyt jo kuivia, en vaan oikein tiedä onko tieto luotettava ettei märkiä näppyjä enää olisi, viikko sitten epäilivät vielä märkärupea kun ei ollut vielä kelloja vaan ihottumaa, sittemmin lääkäri diagnisoi vesirokoksi kun puhkesi ne vesikellot.
Mitenhän on, voiko tarttua yhä?
Kommentit (4)
En menisi sun sijassa. Olet raskaana etkä ole sitä sairastanut!!
Googlasin lisää faktaa raskaudesta ja vesirokosta ja päätökseni varmistui, ei todellakaan ole sen arvoinen riski, mennään ensi viikonloppuna vaikka sitten kun ei ne kaukana edes asu :)
mutta jos olisit tullut meille esikoisen vesirokon jälkeen niin olisit saanut tartunnan minulta. Sairastuin vesirokkoon kaksi viikkoa esikoisen jälkeen, vaikka mulla oli ollut jo se lapsena. Puutteellinen immuniteetti tai jotain.