Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokia ja herkkuja teidän joulupöydästänne löytyy tänä jouluna?

Vierailija
20.11.2018 |

Meillä on melko vaatimaton joulupöytä, sieltä löytyy kinkku, perus joululaatikot, mahdollisesti hapan viinirypäle-salaatti ja kaupan valmiita salaatteja, glögiä, pipareita, torttuja ja paljon suklaata. Aamulla tietysti syödään joulupuuroa ja ehkä luumukiisseli, tai -rahka.

Mutta haluaisin leipoa jotain ihan uutta joulun kunniaksi, joku suht helppo kakku tms joka sopii jouluun. Ehdotuksia?

Ja kertokaa mitä teidän joulupöydästänne löytyy.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makunsa kullakin, mutta miksi Suomessa syödään niin paskoja jouluruokia? Sianlihaa ja perunaa ja lanttua - siis köyhien ruokaa. Ranskalaisilla taitaa ollaa ankkaa tai hanhea, esimerkiksi. Voisihan sitä syödä vähän juhlavamminkin. Vanhoille vanhemmilleni joulu on tärkeä, joten säälistä syön heidän kanssaan aattona joulumoskaa. Kun heistä aika jättää, en ikinä enää koske kinkkuun, rosolliin, laatikoihin jne.

Vierailija
22/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makunsa kullakin, mutta miksi Suomessa syödään niin paskoja jouluruokia? Sianlihaa ja perunaa ja lanttua - siis köyhien ruokaa. Ranskalaisilla taitaa ollaa ankkaa tai hanhea, esimerkiksi. Voisihan sitä syödä vähän juhlavamminkin. Vanhoille vanhemmilleni joulu on tärkeä, joten säälistä syön heidän kanssaan aattona joulumoskaa. Kun heistä aika jättää, en ikinä enää koske kinkkuun, rosolliin, laatikoihin jne.

No Suomi on ollut todella köyhä maa, että johtuisiko siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me luovuimme laatikoista, tilalla perunamuusia ja höyrytettyjä vihanneksia.

Kinkku+ kastike,rosolli +kastike, graavilohta, savulohta, rullia, saaristolaisleipää.

Illaksi juustoja yms.

Joulukakku suklainen tai juustokakku piparipohjalla, en tiedä vielä mitä teen.

Aamulla joulupuuri tietty.

Luumurahkaa, torttuja glögiä viiniä, kuohuvaa konjakkia kahvin kanssa

Onhan tässä vielä miettimistä..

Vierailija
24/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen: rosolli, graavi, silli, savukala, porkkana- ja lanttulaatikot, kinkun tilalla pieni possun file, majoneesimunia, jotain tuoretta. Jälkkärinä torut, piparit ja glögi.

Jouuna nyt vaan ei tehdä mitään modernia :)

Ootsä jo ottanut glögiä?? Jälkkärinä torut? Onneksi ei sentään vitsaa tms.

Vierailija
25/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa ap tätä omenatiikerikakkua, on todella maukas ja makumaailma sopii hyvin jouluunkin: https://www.meillakotona.fi/reseptit/omena-tiikerikakku-kuivakakkujen-k…

Vierailija
26/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäkin vuonna joulupöydästä löytyy:

-Imelletty perunalaatikko, porkkana- ja lanttulaatikot

-Kinkku ja seitan”kinkku”

-Rosolli

-Vihreä salaatti

-Sienisalaatti

-Savulohi

-Graavilohisiivut

-Kastike

Makeana jouluiset pannacottat jälkkäriksi, sekä fiiliksen mukaan joulutorttuja, pipareita ja suklaata.

Juomina punaviiniä, olutta, glögiä ja vettä. Jälkiruoan kanssa toki kahvia ja mahdollisesti konjakkia.

Vierailija
27/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein joka paikassa jouluruoat on ihan kauheita ja köyhien ruokaa.

Katsokaa vaikka norjankin jouluruoat.

Joku ruotsin kinkku/lihapullat/nakit/kalat yms. on poikkeus, myös ranskan osterit, kukko ja jouluhalko.

Vierailija
28/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kalaa ja mätiä perunan kanssa ja pääruuaksi mahdollisesti ankka confit. Tai sitten pihvit. Jälkkäriksi voisi olla karpalo-kinuski-kermavaahto.

Vierailija
29/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yhtään tiedä. Todennäköisesti jotain nuudeleita ja kanaa, vai mikä mahtaisi Laosin jouluruoka olla.

Vierailija
30/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää miten jotkut ovat niin uusavuttomia että ostavat eineksinä jouluherkut!

Itse teen näin;

Lohta kolmena eri versiona. Itse pyydettyä lohta itse valmistettuna;

-kylmäsavulohta

-Graavilohta

-lämmisavustettua lohta

Lisäksi itse tehdyt laatikot

-porkkanalaatikkoa

-lanttulaatikkoa

Joulukinkkua, itse kypsennettyä.

Vierailija
31/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeitto kirjoitti:

En voi käsittää miten jotkut ovat niin uusavuttomia että ostavat eineksinä jouluherkut!

Olisko monella ihan myös ajanpuutteesta kyse. Mutta onneksi sullekin ainakin kerran vuodessa riittää syitä leijua.

Vierailija
32/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti hirven paisti, jänispataa, porkkanalaatikkoa, keitettyjä perunoita, rosollia, sienisalaattia, silliä, graavilohta, jotain hyvää leipää ja juomat.

Vierailija
33/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä yhtään suomalaista tapaa syödä juhlissa nakkeja ja lihapullia. Vähän sama kun tarjoaisi makkaraperunat tai kaurapuuroa. 

Vierailija
34/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin kotona joten varmaan jotain perus pottuja, soijarouhetta, salaattia. Voishan sitä vaikka porkkanalaatikon ostaa.

Vierailija
35/35 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä yhtään suomalaista tapaa syödä juhlissa nakkeja ja lihapullia. Vähän sama kun tarjoaisi makkaraperunat tai kaurapuuroa. 

Mun mielestä se on ennemmin ruotsalainen tapa, sieltä mä oon sen keksinyt. Meillä on lapsille prinssinakkeja, voi niitä lihaa syövät aikuisetkin ottaa.