Apua, vauva vaan itkee
Vauva torkkuu päivisin 15 min pätkiä, muuten itkee ja haluaa vaan tissiä. Saa lisämaitoa myös kun ei riitä rinnat. Mitä teen, alan olla jo aika puhki :( vauva on 2 viikkoa
Kommentit (57)
Koita vaan jaksaa imettää, vauva pitää imemisellä maidon määrän kyllä sopivana. Itse imetin vastasyntynyttä 9 tuntia putkeen että sain maidon nousemaan...täytyy myöntää, että jos olisi kestänyt vielä pari tuntia kauemmin, olisin kyllä luovuttanut.
Vastasyntyneellä on herkästi vatsavaivoja, sillä hänen suolistonsa vasta tottuu ravintoon. Korvike on lehmänmaitoa, voi myös aiheuttaa lisää vatsavaivoja. Kuplatonia kokeilin itse, mutta enpä huomannut eroa. Parin kuukauden päästä kyllä helpottaa itsestään. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Pienellä vauvalla on vähän tarpeita: kuivat vaipat, ruoka, uni ja läheisyys.
Itkeskelyä ja levottomuutta aiheuttaa useimmiten (jos muu on kunnossa) mahavaivat. Tämä varsinkin kun lisämaitoa tarvitaan. Suosittelen vastikkeiden testailua. Kaikki eivät sovi kaikille. Omalla kohdalla Nutrilon Omneo nousi pelastajaksi.
Sama. Meillä karjui päivät tuskissaan muilla vastikkeilla, Omneon jälkeen parissa päivässä itkut loppuivat ja alkoi nukkua päiväunia.
Siis noin pieni vauva syö melkein koko ajan ja välissä nukkuu.
Osaatko toimia?
Ei meilläkään poika osannut heti laitoksella imeä kunnolla, maitoa mulla olisi kyllä tullut. Mutta rintakumilla onnistui imetys heti ilman ongelmia, ja pysyi nännitkin kunnossa! Koita sitä kumia, se voi auttaa. Poika oppi kuitenkin imemään myöhemmin ilman sitä kumia, kun kokeilin. Vaikka ei mulla ollut väliä syötinkö apukumin kanssa vai ilman....
Meillä poika sai myös pian sairaalasta kotiin pääsyn jälkeen aina kerran päivässä pullosta maidot, että mieskin sai osallistua syöttämiseen ja minä sain tauon.
Ei yksi tai kaksi päivittäistä pulloruokintaa sitä vauvaa pilaa, eikä oma maidontuotanto siihen lopu. Ja se pullo/tissi (eikä myöhemmin velli eikä kiinteätkään ruuat) ei vaikuttanut mitenkään siihen pojan kirkumiseen ja huonoihin uniin. Välillä koitettiin antaa enempi pullosta (jos olisi mun maidossa vikaa) ja välillä oli muutama täysimetetty päivä myös. Poika röyhtäisi hyvin. Ja silti kirkui ja nukkui ne vartin päikkärit!
Sanon vielä: KOKEILE REFLUKSILÄÄKKETTÄ!! :)
Vierailija kirjoitti:
Täytyypä nyt koke eri korviketta! D tipat aloitettiin eilen mutta itkuisuus on ollut jo pidemmän aikaa.. Paino on lähtenyt hyvin nousuun, syntymän jälkeen on nyt kerran käyty neuvolassa.
Eka lapseni ja sydäntä riipii kun tuntuu että teen jotain väärin :(
Oma syöminen on jäänyt kun olen yksin kun mies töissä. En tahdo ehtiä.
Ap
Kun se vauva siinä hetken on ollut, tulet huomaamaan, että ehdit hyvin syödäkin. Tuo on niitä alkuajan tuntemuksia.
Kokeiles kapaloa. Ohje löytyy netistä.
Yleensä vaivat tykkää ja rauhoittuu kovin.
Toinen konsti on vatsallaan sinun käsivarrella, rennosti ” roikottaen”
Kapalointi ikivanha hyvä kikka. Ei pääsee huitoo käsillä ja rauhoittuu yleensä hyvin.
Mitä noin pienelle olisit apteekista ottanut? Siis ilman reseptiä. Huh huh. Gaviscon vai mitä? Näin pienille ei omin päin aloiteta lääkitystä, toki ilman reseptiä ei "kunnon" lääkettä saakaan. Onneksi. Refluksin, oli muoto mikä vaan, diagnosoi lääkäri, ei äiti googlettamalla.
Kelpaako minkäänlainen tutti? Kokeilin itse meidän vauvalle neljää ennenku löytyi viides mikä kelpasi.
Käytä vyöhyketerapiassa tai jäsenkorjaajalla joka erikoistunut vauvoihin jospa löytäisi itkulle syyn.
Kotikaljaa, nokkosta, imetysteetä alat käyttää jospa niillä maitoa nousis lisää. Ja anna pienen olla rinnalla.
Vähän ku kasvaa niin pidentää syönti välejä jotta ei tiheän syönnin vuoksi olis mahavaivoja.
Ethän syö kaalta, ruisleipää, suklaata, mausteisia ruokia ym mikä herkästi aiheuttaa maha vaivoja pienelle?
Voimia kamalasti. Elät raskasta aikaa.
HUHhuhTaas kirjoitti:
Mitä noin pienelle olisit apteekista ottanut? Siis ilman reseptiä. Huh huh. Gaviscon vai mitä? Näin pienille ei omin päin aloiteta lääkitystä, toki ilman reseptiä ei "kunnon" lääkettä saakaan. Onneksi. Refluksin, oli muoto mikä vaan, diagnosoi lääkäri, ei äiti googlettamalla.
Ilmeisesti mesoat mulle? 😄
En ole lääkkeisiin perehtynyt sen kummemmin kuin että refluksiinkin saa jotain reseptivapaasti apteekista, joten kannattaa niitä kokeilla, kun kerran vaiva on suht selkeästi se refluksi! Jos ei tehoa niin sitten toki voi lääkäriltä hakea ne tehokkaammat mömmöt. En käytä itsekään turhaa mitään lääkkeitä, enkä todellakaan halua vauvallekaan mitään ylitehokkaita mömmöjä, jos ne miedommatkin toisivat avun!
Lunitari85 kirjoitti:
HUHhuhTaas kirjoitti:
Ilmeisesti mesoat mulle? 😄
En ole lääkkeisiin perehtynyt sen kummemmin kuin että refluksiinkin saa jotain reseptivapaasti apteekista, joten kannattaa niitä kokeilla, kun kerran vaiva on suht selkeästi se refluksi! Jos ei tehoa niin sitten toki voi lääkäriltä hakea ne tehokkaammat mömmöt. En käytä itsekään turhaa mitään lääkkeitä, enkä todellakaan halua vauvallekaan mitään ylitehokkaita mömmöjä, jos ne miedommatkin toisivat avun!
Ohis. Niiden reseptivapaidenkin käyttöohjeissa sanotaan, että lapsille vain lääkärin määräyksestä. Aika uskaliasta sulta kirjoittaa, että "kannattaa kokeilla".
Ja todellakin, sun pitää syödä!! Meidän poika huusi silloin kun huusi, ei siihen auttanut sylissä kantaminen eikä mikään. Arki helpotti huomattavasti kun tuon tajusi! Laita se vauva pehmoiselle viltille tai kehtoonsa siksi aikaa että saat edes mikrossa pikaruuan tai jääkaapista einessalaatin kaivettua itsellesi, ei siihen mene kuin pari minuuttia.
Sitten voit toisella kädellä silitellä vauvaa samalla kun syöt toisella kädellä. Näin vauva tietää että olet läsnä koko ajan, mutta ehdit itse syödä. Älä näännytä itseäsi ja riko selkääsi kantamalla ja hytkyttämällä vauvaa tuntikausia, kuten me aluksi tehtiin!!
Ohis. Niiden reseptivapaidenkin käyttöohjeissa sanotaan, että lapsille vain lääkärin määräyksestä. Aika uskaliasta sulta kirjoittaa, että "kannattaa kokeilla".[/quote]
No en minä ole niitä purnukoita läpi lukenut! 😆 kuten sanoin, tiedän vain että on olemassa jotain reseptivapaita lääkkeitä. AP voi tietenkin kysyä vaikka sieltä neuvolasta ensin neuvoa jos se mieltä rauhoittaa. Ne sanoo sitten sieltä että voi varovasti kokeilla.
No se on vauva. Ne itkee. Odotitko että olisi hiljaista ja rauhallista? Tervetuloa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos <3 Tarjoan rintaa heti kun näyttää ns nälkämerkkejä ja haluaisin kovasti siirtyä täysimetykseen mutta ei ole vielä onnistunut. Vauva syntyi kovin pienenä niin siksi on jouduttu antamaan..
Paukuttelee ja röyhtäilee paljon niin taitaa olla kovasti ilmaa.. Ei meinaa millään rauhoittua, kanniskelulla tms.
Vaunulenkit nukkuu mutta herää heti kun tullaan kotiin.
Ehkä tämä tästä :(
Ap
Kirjoituksestasi päättelen, että ilmavaivoja kovasti. Kokeile seuraavaa. Istu tukevasti tuolille jalat yhdessä ja laita vauva vatsalleen polviesi päälle poikittain, tue vähän päätä, ettei kovin roiku alas. Hiero selkää ja samalla kevyesti ikään kuin poljet vuoronperään ylös ja alas omia jalkojasi, jolloin lapsen vatsa saa kevyttä hierontaa.
Tällöin lähes varmasti lapsi röyhtäisee ja usein nukahtaa, jolloin voit siirtää vauvan sänkyyn.
Tällä konstilla sain omat lapseni sekä jatkossa kaikkien tuttujenkin lapset eroon vatsakivuista.
Lunitari85 kirjoitti:
No en minä ole niitä purnukoita läpi lukenut! 😆
Mutta ihan pakko on silti neuvomaan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Lunitari85 kirjoitti:
No en minä ole niitä purnukoita läpi lukenut! 😆
Mutta ihan pakko on silti neuvomaan päästä.
Niin, en nyt ymmärrä mitä intät? Tottakai neuvon, että vaivat kuulostavat refluksilta, ja niihin on lääkkeitä saatavilla. Kukin voi itse päättää käyttääkö lääkkeitä vai jättääkö käyttämättä. Pitäisikö jättää neuvomatta, vaikka omat kokemukset ovat tasan samat kuin ap:llä? En ymmärrä vääntämistäsi. Tämä väittely voi puolestani loppua tähän.
Itkeekö rinnallakin? Minä vietin ensimmäisen kuukauden vauvan kanssa nojatuolissa imettäen. Selvästi olin vain tuttina, nälkä ei ollut, mutta halusi olla rinnalla koko ajan. Onneksi kotona on kunnon löhötuoli, siinä sitten oltiin 6-8h päivässä, vuorotellen nukkuen ja syöden. Vähän tylsää, mutta tilapäistä. Nyt vauva on 6kk, syö nopeasti ja touhottaa taas. Vähän ikävöinkin niitä nojatuoliaikoja :)