Olen usein laittanut tyttöni helposti takkuuntuvat hiukset pikkuleteille, nyt se onkin kulttuurista omimista
ja jopa rasistista?
Jotenkin vaikea uskoa että vain afrotaustaiset olisivat keksineet tuon kampauksen. Sikälikin ironista että kyseistä letitystapaa kutsutaan hollantilaiseksi...
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/761742d7-7712-4c64-9675-0bbdd8…
Kommentit (71)
Sivusta. Eikös sitä ole koko ajan toivottu, että kulttuurit sekoittuisvat keskenään iloisesti monikulttuurisessa hengessä. Näin keski-ikäisen, lihaa syövänä, valkoisena heteromiehenä vaan pohdin. Vai onko niin, että jonkun toisen totuus oin parempi kuin toisen? Miksi mua alkoi naurattamaan :D?
Monella urheilijalla on tuollaisia. Ne on kätevät, pitää pikkuhaivenet tehokkaasti pois silmiltä ja otsalta ja ohimoilta kutittamasta.
"hairstyling with cornrows can be traced as far back as the early 5th century BC within Ancient Greek sculpture and artwork, typically shown on warriors and heroes"
Eli tää olikin alun perin Euroopasta.
Vierailija kirjoitti:
"hairstyling with cornrows can be traced as far back as the early 5th century BC within Ancient Greek sculpture and artwork, typically shown on warriors and heroes"
Eli tää olikin alun perin Euroopasta.
No totta kai on, nuo typerät rasistiset mustat kun eivät tiedä muiden maiden historiasta mitään, luulevat että heidän savimaja persehytkytys kulttuuri oli jotain suurenmoista kun muissa maissa tehtiin jo mahtavia keksintöjä rakennettiin palatseja ja pidettiin vaatteita.
Ihmisten hiukset rastoittuvat ihan itsestään kun niitä ei pese ja kampaa(jokainen voi kokeilla), päänahka siis on rasisti mustia kohtaan?? lol
Eikös hiusten värjääminen punaiseksi ole samalla logiikalla kulttuurista omimista?
Ai niin, mutta luonnostaan punahiuksiset ovat vaaleaihoisia, ja heidän kulttuurinsa on vapaata riistaa, joten jatkakaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta. Eikös sitä ole koko ajan toivottu, että kulttuurit sekoittuisvat keskenään iloisesti monikulttuurisessa hengessä. Näin keski-ikäisen, lihaa syövänä, valkoisena heteromiehenä vaan pohdin. Vai onko niin, että jonkun toisen totuus oin parempi kuin toisen? Miksi mua alkoi naurattamaan :D?
Ei kun meidän pitäisi omia niiltä se kulttuuri ihan kokonaan, niin hyvine kuin huonoine puolineenkin, eikä vain jotain yksittäisiä kulttuurisia piirteitä. He sen sijaan saavat vapaasti omia meidän kulttuuristamme ne piirteet, mitkä he haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Siis... kulttuurinen omiminenhan on sitä, että laittaisin nyt rastat tai bantu knotit ja väittäisin, että se on suomalaista perinnettä tai itse keksimäni juttu. Käsittääkseni kaikkien hiustyylien pitäminen on okei, kunhan muistaa mistä kyseinen tyyli on lähtöisin. Silloinhan siinä ei omita yhtään mitään. Letteihin ei mielestäni ole kenelläkään yksinoikeutta, tuollaisia lettejä on täällä suomessakin tehty tuhansia vuosia ennen kuin täällä oltiin yhtäkään afrikkalaista nähty.
Sama kuin sanoisin, että mustien ihmisten balettiharrastus on kulttuurin omimista. Sehän on alunperin ollut valkoisen ylimystön harrastus. Siitä menivät vielä amerikassa mustat tekemään oman versionsa, hipletin, jossa on siis otettu osa valkoista kulttuuria ja törkeästi muokattu siitä ”mustaan kulttuuriin” sopiva laji, jota sitten yllättäen valkoisen ihmisen olisi sopimatonta harrastaa.
Näinhän sen pitäisi olla, mutta nykyaikana on saanut vähän eri merkityksen...
Mun mielestä noi tiukat letit eivät ole edes hyvännäköiset. Kun jättää letin vähän löysemmäksi ja ikään kuin kampauksen kuohkeammaksi se sopii monelle paremmin. Ja niin kuin joku jo kirjoitti ei näytä hyvältä tummassa tukassa jos vaalea iho paistaa lettien välissä. Kiva ainoastaan tummassa tukassa tummahipiäisellä tai vaaleessa tukassa vaaleaihoisella. Mutta en nyt lähtisi syyttämään ketään mistään omimisesta, aivan älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun meidän pitäisi omia niiltä se kulttuuri ihan kokonaan, niin hyvine kuin huonoine puolineenkin, eikä vain jotain yksittäisiä kulttuurisia piirteitä. He sen sijaan saavat vapaasti omia meidän kulttuuristamme ne piirteet, mitkä he haluavat.
Tai vieläkin kuvottavampaa, he saavat kirjoittaa valkoisen historian uudestaan..miksi ihmeessä nämä viimeiset mehtäläiset jotka imevät muiden kansojen kulttuuria(olisivat vieläkin savimaja tasolla ilman älykkäämpien kansojen sekaantumista, tietyllä tavalla orja-aika potkaisi mustien kehityksen vasta alkuun,tästähän ei saisi puhua..) ovat saaneet näin ison merkityksen, afrikka maana on kaunis ja tuottoisa mutta itse afrikkalaiset ovat vähän..no,tiedätte mitä.
Vierailija kirjoitti:
Monella urheilijalla on tuollaisia. Ne on kätevät, pitää pikkuhaivenet tehokkaasti pois silmiltä ja otsalta ja ohimoilta kutittamasta.
Siis myös vaaleilla urheilijoilla.
Siis... kulttuurinen omiminenhan on sitä, että laittaisin nyt rastat tai bantu knotit ja väittäisin, että se on suomalaista perinnettä tai itse keksimäni juttu. Käsittääkseni kaikkien hiustyylien pitäminen on okei, kunhan muistaa mistä kyseinen tyyli on lähtöisin. Silloinhan siinä ei omita yhtään mitään. Letteihin ei mielestäni ole kenelläkään yksinoikeutta, tuollaisia lettejä on täällä suomessakin tehty tuhansia vuosia ennen kuin täällä oltiin yhtäkään afrikkalaista nähty.
Sama kuin sanoisin, että mustien ihmisten balettiharrastus on kulttuurin omimista. Sehän on alunperin ollut valkoisen ylimystön harrastus. Siitä menivät vielä amerikassa mustat tekemään oman versionsa, hipletin, jossa on siis otettu osa valkoista kulttuuria ja törkeästi muokattu siitä ”mustaan kulttuuriin” sopiva laji, jota sitten yllättäen valkoisen ihmisen olisi sopimatonta harrastaa.