Olen usein laittanut tyttöni helposti takkuuntuvat hiukset pikkuleteille, nyt se onkin kulttuurista omimista
ja jopa rasistista?
Jotenkin vaikea uskoa että vain afrotaustaiset olisivat keksineet tuon kampauksen. Sikälikin ironista että kyseistä letitystapaa kutsutaan hollantilaiseksi...
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/761742d7-7712-4c64-9675-0bbdd8…
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, kun tietyissä "tiedostavissa" piireissä nämä rastat* ovat melkein pakollinen kampaus uskottavuuden vuoksi. Kuvittelivat, raasut, osoittavansa veljeyttä ja tasa-arvoa (millähän perusteilla?), mutta ovatkin halpamaisia kulttuurin omijoita. Kuolen nauruun.
*Siis rastaletit
Mitenköhän pukeutumiselle kaftaaniin käy? Isotkin muotitalot pitävät niitä kokoelmissaan. Ovatko vain soveltuville etnisille asiakkailleen?
On se kumma, että turisteille mustat naiset haluvat tehdä näitä kampauksia melkein väkisin.
Varokaakin syömästä kalakukkoa. Kuuluu vain savolaisille. Ja Tamperelaista loukkaa jos näkee stadinkundin kädessä mustaa makkaraa. Ja Farkkuja ei nyt ainakaan saa pitää- loukkaavaa. Elämä menee tosi vaikeaksi!
Suomen romanit ovat kulttuuriomineet komean samettihamepitsiröijyasunsa tsaarin hovista. Tämä on faktatietoa. Mitäs nyt sitten?
Mustien on lopetettava heti perinteisten länsimaisten soittimien käyttö!
Näpi irti kanteleesta ja heti!
Jimi Hendrix oli omija pahimmasta päästä! Niisk!
Jotenkin sitä ajattelisi, että kun valkoinen laittaa pikkuletit tai rastat, niin hän tekee palveluksen - on osaltaan normalisoimassa kampausta. Eikä päin vastoin. Sitä paitsi jos yksityishenkilöllä on pikkuletit, ei siitää ole mitään helkkarin kaupallista tai muuta hyötyä kellekään, eli ei se nyt sikälikään ole kulttuurista omimista :D Itselläni on ollut rastat (olen vaaleahko suomalainen) kymmenisen vuotta, ja voin kertoa, että ihan järkyttävän paljon minäkin koen syrjintää ja epäluuloja hiustyylini vuoksi. EN SIIS HYÖDY SIITÄ MITENKÄÄN, mutta koska itse pidän hiuksistani (ne menevät takkuun ihan itsestään), käytän kyseistä kampausta silti. Toivon, että joku päivä syrjintä lakkaa ihan kaikkien osalta mutta turha kuvitella, että minä jotenkin hyötyisin siitä, että minua katsotaan nenänvartta pitkin tai pikkukaupoissa seurataan ja poikkeuksetta luullaan huumeidenkäyttäjäksi, vaikka pukeudun ihan normaalisti (muodikkaasti, en hippimäisesti). Kiitos ja anteeksi.
Entäs Kiina sitten? Tuossa oudossa kapitalistisessa kommunismissa miljoonat naiset leikkauttavat silmänsä "länsimaisiksi"? Tässä olisi nyt monellakin puuttumisen paikka.
Niin siis onko joku tullut syyttämään sinua kulttuurisesta omimisesta? Jos ei niin melko turha aloitus. En todellakaan jaksa uskoa että Suomessa ketään hetkauttaa vaikka miten kieputat tukkasi ja lastesi tukat.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis onko joku tullut syyttämään sinua kulttuurisesta omimisesta? Jos ei niin melko turha aloitus. En todellakaan jaksa uskoa että Suomessa ketään hetkauttaa vaikka miten kieputat tukkasi ja lastesi tukat.
Kyllä mulle on muutama muka-tiedostava, omasta mielestään varsin sujuvasanainen hyypiö näinkin irvailemaan.
t: 30
Lapsena 80-luvulla noita lettejä väkerrettiin. Niissä ei kylläkään ole mitään kätevää helposti takkuuntuville hiuksille. Päänahka vain kipeytyy.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena 80-luvulla noita lettejä väkerrettiin. Niissä ei kylläkään ole mitään kätevää helposti takkuuntuville hiuksille. Päänahka vain kipeytyy.
Ei niitä tarvitse niin tiukalle repiä että päänahka venyy ja paukkuu. Omasta mielestäni tuo on hirmu kätevä kampaus esim. leirille, kun lapsi ei vielä kunnolla osaa itse pitää hiuksistaan huolta.
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu, että tämä toisten puolesta mielensä pahoittaminen menee liian pitkälle. Ei nyt KAIKKI voi olla kulttuurillista omimista ja riistoa!
Kuitenkin ollaan kaikki samalla pallolla.
Ei helkkari. Kaveri ajoi päänsä kaljuksi ja sai rumaa palautetta siitä, että pilkkaa syöpäpotilaita.
Hankin huivin. Eiku enhän mä voi.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli viikon paras :D kaikesta sitä jaksetaan närkästyä... käyttäisivät tuonkin energian todellisten epäkohtien korjaamiseen.
Naureskele vaan, ihan kohta samaa p**kaa vouhotetaan Suomessakin.
Ennen täällä osattiin olla järkeviä ja naureskeltiin jenkkien kaksinaismoralismille, nykyään apinoidaan kaikki närkästymiset tännekin heti.
että #metoo vaan sullekin, senkin rasistinen kulttuuriomija.
Täällä on luvallista pitää takkutukkaa ja Väinämöisen hattua, kaikki muu saattaa loukata jotakuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvitse niin tiukalle repiä että päänahka venyy ja paukkuu. Omasta mielestäni tuo on hirmu kätevä kampaus esim. leirille, kun lapsi ei vielä kunnolla osaa itse pitää hiuksistaan huolta.
Mulla sattuu kyllä tuon tyyppiset kampaukset aina, jos ovat niin tiukkoja että pysyvät monta päivää kiinni. Kaikkein eniten sattui Afrikassa teetettynä, kun mukaan punottiin lankaa.
Huoh. Ei se, että laitat valkoisen kakarasi tukan tuolla tavalla siksi, että se takkuuntuu, ole sama asia kuin se kun joku valkoinen teini laittaa tukkansa pikkuleteille, vetää solariumissa ihonsa kärtsäksi ja alkaa kutsumaan itseään "ghetto babyksi". Toi jälkimmäinen on sitä kulttuurista omimista, ei se, että käytät noita lettejä tasan siihen, mihin afron omaavat sitä itsekin alunperin ovat käyttäneet. Ottakaa asioista selvää ennen näitä öyhötyksiänne.
Ymmärrän tämän, jos kyseessä on maa, jossa kaikki eivät todellakaan ole tasa-arvoisia ja tämä "omittu" asia on todella tärkeä kyseiselle kulttuurille ja tätä halvennetaan. Mutta missään tapauksessa ei voida puhua kulttuurillisesta omimisesta kun puhutaan hiustyylistä. Jotain rajaa nyt tähänkin. Ymmärrän, jos kyseessä olisi vaikka kansallispuku ja sitä käytetään halventavassa mielessä, mutta nyt puhutaan hiuksista.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Ei se, että laitat valkoisen kakarasi tukan tuolla tavalla siksi, että se takkuuntuu, ole sama asia kuin se kun joku valkoinen teini laittaa tukkansa pikkuleteille, vetää solariumissa ihonsa kärtsäksi ja alkaa kutsumaan itseään "ghetto babyksi". Toi jälkimmäinen on sitä kulttuurista omimista, ei se, että käytät noita lettejä tasan siihen, mihin afron omaavat sitä itsekin alunperin ovat käyttäneet. Ottakaa asioista selvää ennen näitä öyhötyksiänne.
Tekiko Sara noin?
Huvittavaa, kun tietyissä "tiedostavissa" piireissä nämä rastat ovat melkein pakollinen kampaus uskottavuuden vuoksi. Kuvittelivat, raasut, osoittavansa veljeyttä ja tasa-arvoa (millähän perusteilla?), mutta ovatkin halpamaisia kulttuurin omijoita. Kuolen nauruun.