Uusperheiden isät ja äidit
Miten lapset kutsuvat uusperheiden vanhempia teidän perheissänne tai tuttavapiirissänne? Meillä lapsen biologinen isä on lapsille isä, isi tai iskä ja biologinen äiti on äiti tai äiskä. Molempien uusia puolisoita kutsutaan etunimillä.
Tässä lähipäivinä tällä palstalla oli ketju, jossa neljävuotias tyttö oli alkanut kutsua isänsä uutta vaimoa äidiksi ilmeisesti isän (ja uuden puolisonsa tekemän) huoltokiusaamistapauksen yhteydessä. Omalla kohdallani taas on sattunut niin että miehen ja uuden vaimonsa tuttavat ovat lapsille puhuneet isänsä uudesta vaimosta äitinä ja kun eromme on muutenkin ollut vähän hankala ja puheyhteys ei ole aina toiminut niin lapsilla ei pienempänä aina ollut ihan selvää että kuka heidän äitinsä on. Lasten puheista olen ymmärtänyt että isänsä ja tuo uusi vaimokin ovat asiaan olleet oikein mielissään ja pitäneet lastenkin perheenä tuota uusperhettä, jonka lasten kanssa minulla kuitenkin pitäisi olla huoltajuus. Tuo pienten lasten sekoittaminen ja omiminen on helppoa, toisessa vanhemmassa ei tarvitse olla mitään vikaa vaan jos toinen vanhempi yksin tai puolisonsa kanssa on kilpailuhenkinen, voimakas persoona, mustasukkainen tai kostohaluinen niin pienen lapsen manipuloiminen mielistelemällä on yhtä helppoa kuin sormien napsautus.
Kaikkien, joiden lähipiirissä on eroperheitä ja uusperheitä pitäisi kiinnittää huomiota tähän asiaan että lapsilla säilyy mielessään ja elämässään tieto ja kosketus oikeisiin vanhempiinsa.
Kommentit (5)
Surullista niin surullista. "Uusperheet."
Uusperheet, Uus-suomalaiset, Uusnazit...
Mihin tämä maailma onkaan menossa!
Uusperheellisenä en pidä asiaa mitenkään surullisena ja olen samaa mieltä että tietenkin isä on isä ja äiti on äiti mutta kaikki eivät valitettavasti ajattele niin eivätkä toimi niin. Harmillisinta kaikista on se, että ihmisten isä- ja äiti-käsitykset ovat kovin erilaisia. Minun mielestäni äiti voi olla kotiäiti, työssäkäyvä äiti, uraa tekevä äiti, opiskeleva äiti, lapsia hoitava äiti, lapsia hoitamaton äiti, kotitöitä tekevä äiti tai kotitöitä tekemätön äiti , lasten kanssa asuva äiti tai lasten kanssa asumaton äiti mutta äiti kuitenkin. Samoin isä. On kuitenkin ihmisiä, jotka ovat määrittäneet itselleen ja määrittävät muille sitä, millainen on äiti ja millainen on isä tai mitä he tekevät. Minun mielestäni äiti on se, joka lapsen on halunnut ja synnyttänyt, isä on se joka on lapsen halunnut ja siittänyt. Kenellekään muulle ei äiti- tai isänimikettä saa antaa. Tilanne tietysti vähän vaikeampi siinä tapauksessa että miehestä on tullut isä ilman omaa tahtoaan mutta kyllä minä silloinkin isäksi nimittäisin sitä, joka lapsen on siittänyt. Lapsella on oikeus olla tietoinen geneettisestä alkuperästään ja äiti- ja isä-sanojen tunneperäisyyttä pitää vähentää. Lapsella on myös oikeus tuntea molemmat geneettiset vanhempansa. Äitiyden ja isyyden tunneperäisyys ja lasten tunneperäinen suhtautuminen vanhempiin pitää olla biologisten lasten ja vanhempien välinen suhde, ei uusperhevanhemman ja uuden puolison lapsen välinen suhde. Poikkeuksena tietenkin se että lapselta tosiaan puuttuu kokonaan toinen tai molemmat vanhemmat. Aivan liikaa lastenkasvatuksessa ja perhe-elämässä korostetaan lähivanhemman tai lähi-isä tai -äitipuolen merkitystä vain sillä perusteella että kyseinen henkilö on lapsen elämässä mukana joka päivä. Ei läheinen ihmissuhde edellytä jatkuvaa yhdessäoloa vaan tunnetason yhteyttä ja tunnetason yhteys nimenomaan on se, mikä pitää antaa lapselle ja hänen biologisille vanhmmilleen. Uusvanhemmat ja uusperhekuviot eivät saa sitä yhteyttä sotkea tarkoituksella eikä vahingossa.
Minun mielestä uusperheissä uudet puolisot eivät ole edes mitään äiti- tai isäpuolia, jos oikeat vanhemmat on elossa. Ei siia ole äitejä ja isiä kenelle tahansa. Etunimet käyttöön.
Totta kai biologiset vanhemmat ovat niitä isiö ja äitejä.