rahojen jakaminen avoliitossa
Olemme asuneet useamman vuoden avoliitossa. Olen tienannyt koko ajan noin kolme kertaa mieheni tulojen verran ja tästä syystä maksanut suurimman osan kuluista. Nyt mieheni saisi rahaa ja haluaisi siirtää sitä minulle, koska olen maksanut suurimman osan kaikista kuluista viime vuosina. Onko tämä mahdollista ilman lahjaveroa? Voimmeko ajatella, että hän on lainannut minulta viimeiset vuodet rahaa ja maksaa nyt lainansa takaisin? Pitäisikö tästä tehdä jokin lainapaperi? Yhteiseen elämiseen edelleen rahat menisivät, mutta hän haluaisi siirtää rahaa minulle.
Kommentit (11)
Mies ei valitettavasti halua naimisiin, mutta ei halua erotakaan...
Mies maksaa käteisellä. Laitat max 5000 vuodessa tilillesi niin pankki ei kysele. Koska saat ilmeisen isoa palkkaa, niin tilillesi pitäisi ilmaantua kymppitonneja, että verottaja ryhtyisi uteliaaksi.
Haluaisimme, että se olisi laillista myös verottajan silmissä. Tällä hetkellä olemme työttömiä, mies sai perustyömarkkinatukea ja minä ansiosidonnaista, kunnes se nyt loppui. Toivon tietenkin, että pääsisin töihin. Mutta mies sai asunnon myynnistä nyt rahaa ja haluaisi maksaa minulle laillisesti rahat, joilla olen häntä elättänyt useamman vuoden. Onko se mahdollista laillisesti?
Yhteinen tili ja teet yhteiset ja omat ostokset siltä tililtä jonkin aikaa, säästät omat tulosi.
Yhteisiä lapsia? Silloin verottaja kohtelee avioparina.
Ei ole yhteisiä eikä muitakaan lapsia. Eikä mies halua maksaa luonnossa... Vaan kyse on siitä, miten laillisesti saa avopuolisolle siirrettyä rahaa. Tähän asti kun minä olen maksanut lähes kaiken ja haluaisi maksaa nyt takaisin. Ehkä tuo yhteinen tili voi olla yksi mahdollisuus...
4999 voi lahjoittaa verottomasti kolmen vuoden välein.
Mies voi kyllä lisäksi maksaa kaikki laskunne ja ostoksenne sekä livauttaa sinulle käteistä. Tuo käteinen on sitten jo veronkiertoa.
Tai sitten vaan maksatte ne lahjaverot.
Annat vain miehen ”elättää” vuorostaan sua muutaman vuoden ajan ja laitat itse tienaamasi rahat säästöön pahan päivän varalle...
Kosi sitä - ilman avioehtoa on ihan sama kenen nimissä omaisuus on ja kuka on mitäkin maksanut.