Joulukinkun keittäminen
Katselin eilen Youtubesta Patakakkosen jouluspesiaalia, olisikohan ollut 1970-luvun lopulta. Ohjelmassa kokit ottivat ilmeisesti tuoresuolatun (?) kinkun ja keittivät sen ensin, keräten samalla jonkin verran rasvaa pois vedestä ja maustaen keittolientä pippureilla, laakerinlehdillä, sipuleilla ja valkosipuleilla. Neilikoitakin (tai jotain muuta yrittiä, meni vähän ohi) saattoi lentää sekaan. Jonkin aikaa keiteltyään kokit laittoivat kinkun sitten vielä uuniin, mutta sitä ennen peittivät kinkun ilmeisesti ruisjauhopohjaisella taikinalla. Lopputuloksessa yhdistyi sekä valmistunut leipäkuori ja taikinakuoren sisällä paistunut kinkku, jonka rasvaisuus oli jotenkin erilaista keittämisen seurauksena. Kysymykseni kuuluu, oletteko valmistaneet joulukinkkua tällä tapaa ja jos olette, oliko kokemus parempi kuin tavanomainen paistettu kinkku?
Kommentit (9)
Itse keitän kinkun aina puurokattilassa. Tulee kätevästi samalla joulupuuron kanssa
jouluasuunnittelemassa kirjoitti:
Katselin eilen Youtubesta Patakakkosen jouluspesiaalia, olisikohan ollut 1970-luvun lopulta. Ohjelmassa kokit ottivat ilmeisesti tuoresuolatun (?) kinkun ja keittivät sen ensin, keräten samalla jonkin verran rasvaa pois vedestä ja maustaen keittolientä pippureilla, laakerinlehdillä, sipuleilla ja valkosipuleilla. Neilikoitakin (tai jotain muuta yrittiä, meni vähän ohi) saattoi lentää sekaan. Jonkin aikaa keiteltyään kokit laittoivat kinkun sitten vielä uuniin, mutta sitä ennen peittivät kinkun ilmeisesti ruisjauhopohjaisella taikinalla. Lopputuloksessa yhdistyi sekä valmistunut leipäkuori ja taikinakuoren sisällä paistunut kinkku, jonka rasvaisuus oli jotenkin erilaista keittämisen seurauksena. Kysymykseni kuuluu, oletteko valmistaneet joulukinkkua tällä tapaa ja jos olette, oliko kokemus parempi kuin tavanomainen paistettu kinkku?
En ole vielä keittämistä testannut, mutta suunnitelmissa tämä itselläkin on.
Viimeksi tein niin, että paistoin kinkun ruiskuoressa ja lopputulos oli oikein mehevä. N. 7 kg:n kinkulle tuli kuori ohjeella: n. 1 l vettä ja 2.5 l ruisjauhoja (+ suolaa laitoin hiukan). Leikkaa verkko kinkun ympäriltä pois ja levitä taikina kostutetuin käsin kinkun päälle. Voin kertoa, että tuoksu on todella huumaava :)
Vierailija kirjoitti:
Parasta tulee kun paketoi kinkun rosvopaistityyliin ja pitää 100°c uunissa kauan.
4-5 kg kinkkua olen paistanut 16h
Pysyy kaikki nesteet tallella ja tulee ylikypsää ja todella mehevää. Lopuksi paketin kulma auki ja kaataa liemet talteen ja tekee siitä kastikkeen.
Tässä paketoinnissa pitää jättää veks sanomalehdet. Muutama kerros ensin voipaperia ja päälle reilusti alumiinifoliota tiukkaan pakettiin.
Joka keitetyn paistaa se makean maistaa.
Äiti teki noin ja hyvää tuli.
60-luvulla tämä.
Yleensä olen paistanut pienen kinkun, ehkä tänä vuonna voisi kokeilla sekä keittämistä että kuoren tekemistä.
-ap
Ruotsissahan kinkku perinteisesti keitetään. Ja kun se kypsä, se kuorrutetaan uunissa. AP, kannattaisi ehkä selailla netissä ruotsalaisten lehtien sivustoja, Jouluvalmistelut on jo siellä monessa lehdessä aloiteltu.
Mielestäni keitetty ja ruistaikinakuoressa paistettu kinkku on parhaimman makuista! Olen joskus näin sen valmistanut. Nykyisin kinkku on vaihtunut lampaaseen ja kalaan.
Parasta tulee kun paketoi kinkun rosvopaistityyliin ja pitää 100°c uunissa kauan.
4-5 kg kinkkua olen paistanut 16h
Pysyy kaikki nesteet tallella ja tulee ylikypsää ja todella mehevää. Lopuksi paketin kulma auki ja kaataa liemet talteen ja tekee siitä kastikkeen.