Kumman sinä ostaisit: rivitaloasunnon vai omakotitalon?
Kommentit (2)
Asun rivitalossa ja vaikka toisinaan haaveilen omakotiasumisen rauhasta ja täydestä vapaudesta tehdä asioita, valitsisin silti ehkä realistina jatkossakin rvariasumisen. Molemmissa on puolensa:
Omakotitalo: Plussaa: Täysi vapaus päättää esim. pihan istutuksista, kissa-aitauksen rakentamisesta, kasvihuonene hankkimisesta, kylpyhuoneen hanojen merkistä, remonteista. Oma rauha, jos ei naapuritontilla satu olemaan todella kovaäänistä porukkaa. Miinusta: itse vastuussa kaikesta, kuten lumitöistä koko alueelta, jos jokin menee rikki, selvität itse syyn, hankit itse korjaajan, kilpailutat itse kaikki isommatkin remontit, valvot kaikki työt itse, pidät huolen kaikkien toimivuudesta (lämmitys, vesijohdot, viemäröinti, jätehuolto jne).
Rivitalo: Plussaa: Isännöitsijän ja huoltoyhtiön palvelut käytettävissä. Ammatti-ihminen vastuussa esim. isompien korjausten aikataulutuksesta, teettämisestä, kilpailutuksesta, valvonnasta, parkkipaikan lumityöt tekee joku muu, samoin kuluväylien, jos jotain hajoaa, soitat vain jollekulle ja pyydät paikalle katsomaan, mikä on vialla ja mitä pitää tehdä. Miinusta: taloyhtiöllä valtaa esim. remonttipäätöksiin (materiaalit ja toteutus) ja piharankenteisiin ja jopa istutuksiin, naapurista voi huonolla tuurilla kuulua melua.
Itse arvosta rivariasumisessa juurikin sitä, että on olemassa tuo isännöitsijä/huoltoyhtiö, joten itse ei tarvitse ymmärtää niin syvällisesti talon kunnossapidosta, eikä osata niin paljon tehdä itse. Se on kuitenkin aika ihanaa, että jos patterit ei ilmaamisenkaan jälkeen lämpene, voit soittaa huoltoyhtiölle ja joku tulee paikalle ja fiksaa tilanteen periaatteessa ilmaiseksi (toki siis taloyhtiö maksaa) sen sijaan, että alat kartoittaa putkifirmoja ja tiedustella, koska ehtivät paikalle ja mihin hintaan jne. Samoin arvostan sitä, että joku auraa suurimman osan lumista ja hiekoittaa kulkureitit ja pitää huolta siitä, että putket, viemärit, katot ja ulkopinnat ovat kunnossa ja ajantaisesti uusittuja/huolettuja. Onneksi vielä naapuritkin ovat mukavia, joten ei haittaa, että pihat ovat ihan vieri vieressä. Siksipä en turhaan itkeskele kissatarhan ja kasvihuoneen perään :D.
Rivitalo. Huolettomampi ym.