Ihmiselle riittää varsin hyvin kahdet eri vaatteet - Muu on tuhlausta
Riittää, että kullekkin vaatteelle on vaihtopari pesun ajaksi
Kommentit (52)
No, itse ainakin tykkään muodista ja haluan näyttää hyvältä, jolloin myös itsevarmuuteni nousee. Samat vaatteet joka päivä, voiko tylsempää olla? Ihan yhtälailla tykkään välillä suoristaa hiukset, välillä kihartaa ja välillä pitää kiinni. Jos et ole vielä herännyt tähän maailmaan, niin vaatteet ja muoti ovat aika suuressa osassa elämää, ainakin itseilmaisun kannalta. Varsinkin yliopistossa, jossa suurinosa on suht tyylikkäitä ja siistejä, en edes kehtaisi mennä päivästä toiseen samoissa vanhoissa rytkyissä.
-N23
Vierailija kirjoitti:
No, itse ainakin tykkään muodista ja haluan näyttää hyvältä, jolloin myös itsevarmuuteni nousee. Samat vaatteet joka päivä, voiko tylsempää olla? Ihan yhtälailla tykkään välillä suoristaa hiukset, välillä kihartaa ja välillä pitää kiinni. Jos et ole vielä herännyt tähän maailmaan, niin vaatteet ja muoti ovat aika suuressa osassa elämää, ainakin itseilmaisun kannalta. Varsinkin yliopistossa, jossa suurinosa on suht tyylikkäitä ja siistejä, en edes kehtaisi mennä päivästä toiseen samoissa vanhoissa rytkyissä.
-N23
Miten teillä opiskelijoilla riittää rahat uusiin rytkyihin koko ajan?
Mulle on aivan sama miten ap pukeutuu tai on pukeutumatta, itse pukeudun sään ja tilanteen mukaan. En esimerkiksi todellakaan pukeudu samoihin vaatteisiin häissä, hautajaisissa, syntymäpäivillä, asiakastapaamisessa, erävaelluksella, arkipäivänä, lomamatkoilla... ihminen joka sanoo farkkujen riittävän juhliin, ei lienee käy juhlissa tai tunne etikettiä.
Mulla on haaroista ratkenneita alushousuja todella kattava kokoelma. Miten ne aina voi ratketa/kulua haaroista? Ihmeellistä.
Kyllä noinkin pärjää, jos on pakko, mutta minusta tuo olisi epäkäytännöllistä. Eri vaatteet likaantuvat eri aikoihin ja toiset useammin kuin toiset.
Tuolla vaatemäärällä joutuisi koko ajan olemaan salamama pesemässä jotain, jotta on varmasti aina puhdas vaate. Minusta on kätevämpää pestä harvemmin isompi määrä pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että kullekkin vaatteelle on vaihtopari pesun ajaksi
Periaatteessa joo, eli parit samanlaiset/samankaltaiset housut, verrarit, paidat, juhlavaatteet, shortsit, pitkähihaiset jne. riittää. Eli esimerkiksi parit siniset farkut, parit mustat farkut, parit juhlahousut, pari valkoista t-paitaa, pari juhlamekkoa, parit juhlakengät ja näin eteenpäin. Vaatekappaleet ja niiden eriytyksen voi jokainen sitten itse päättää, vaikka niin, että kahdet nilkkurit viiden sentin korolla, Kahdet nilkkurit seitsemän sentin korolla, kaksi kirjavaa paitaa puoli pitkillä hihoilla, kaksi vaalean sinistä paitaa puolipitkillä hihoilla... :) Näin minullakin on, periaatteessa.
Reissut on todella kiva toteuttaa tuollaisella kahdella vaatekerralla. Nyrkkipyykillekö joka ilta ja sitten toivotaan, että vaatteet kuivuvat aamuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-N23
Miten teillä opiskelijoilla riittää rahat uusiin rytkyihin koko ajan?
Katos kun "paremmalla väellä" pappa betalar ;)
Sikäli kun Suomessa säät vaihteleat +40 ja -40 välillä niin on todellakin tarvetta useammalle vaatekerralle.
Kotivaatteet: colleget ja pitkähihainen aluspaita. Kesäksi t-paita. Muhkea villatakin joka sopii myös siistimmäksi vaatteeksi.
Työvaatteet: farkut, työpaita, työkengät
"Siistimmät" vaatteet: tummanharmaat farkut, pitkähihainen (kesäksi lyhythihainen) musta löysän mallinen yläosa. Nahkaiset nilkkurit.
Ulkoilu syksyllä: välikausihousut ja -takki. Kumpparit, villasukat.
Ulkoilu talvella: toppahousut ja -takki. Talvisaappaat jotka kestävät myös vettä.
Urheilu: ohuet juoksuhousut (ei ihonmyötäiset), ohut takki. Tekninen kerrasto. Talvijuoksuhousut ja ohut fleece.
Tämä on minimi jolla minä tulisin toimeen. Oikeastaan tulenkin🤔
Saisin olla joka päivä pesemässä vaatteita enkä jaksaisi sitä, muuten hyvä ajatus. Olen myös niin turhamaisen jakomielinen, että eri päivinä tykkään pitää erilaisia vaatteita. Toisina päivinä haluaa olla naisellinen ja toisina päivinä teinipoika.
Vierailija kirjoitti:
Kotivaatteet: colleget ja pitkähihainen aluspaita. Kesäksi t-paita. Muhkea villatakin joka sopii myös siistimmäksi vaatteeksi.
Työvaatteet: farkut, työpaita, työkengät
"Siistimmät" vaatteet: tummanharmaat farkut, pitkähihainen (kesäksi lyhythihainen) musta löysän mallinen yläosa. Nahkaiset nilkkurit.
Ulkoilu syksyllä: välikausihousut ja -takki. Kumpparit, villasukat.
Ulkoilu talvella: toppahousut ja -takki. Talvisaappaat jotka kestävät myös vettä.
Urheilu: ohuet juoksuhousut (ei ihonmyötäiset), ohut takki. Tekninen kerrasto. Talvijuoksuhousut ja ohut fleece.
Tämä on minimi jolla minä tulisin toimeen. Oikeastaan tulenkin🤔
Lenkkarit unohtui
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä23337 kirjoitti:
Mulla on n5 erilaista mustaa teepaitaa,pitkää ja lyhyttä.sitten leveälahkeiset collegehousut ja kapealahkeiset stretchousut. Talvilenkkarit ja syys/kevätlenkkarit ja kesäksi sandaaleita. Yks taivitakki ja yks sadetakki,muutama huivi. Laukkuja yks kerrallaan.
Hyvin tulee toimeen niillä. Kun jonnekki lähtee ni puhdas pari päälle.
Ei tartte kantaa roskiin.
Ne toiset housut on ostettu 2002 ja vielä ihan siistit. En tiedä mitä ainetta. Vähän alkaa hiutua,kai ne kohta hakoaa.
EN ymmärrä muotia miks pitää ostaa ja ostaa ja maksaa vaikka käsilaukusta tuhansia euroja.
Kyllä mulla menee useammat housut vuodessa D:
Mullakin on käytössä yli kymmenen vuotta vanhoja housuja. Ehkä kuluisivatkin vuodessa värittömiksi ja muodottomiksi, jos käyttäisin samoja joka päivä ja pesisin samaa tahtia. Housujeni kesto tosin voi johtua siitä, että minulla on useampi vaatekerta ja kotona käytän kotivaatteita. "Edustusvaatteet" siirtyvät kotivaatteiksi, kun nukkaantuvat tai kuluvat. Vaatteet siis kuluvat vain ollessani julkisuudessa, eli hitaasti.
No periaatteessa näin, mutta harvalla onnistuu käytännössä. Juttelin juuri kaverini kanssa vaatteista, hän kertoi ostavansa tosi harvoin vaatteita ja käyttävänsä kaikki ns. loppuun. Itsekin pyrin kyllä pitkäikäisiin vaatehankintoihin enkä ostele mielitekojen ja muodin mukaan.
Meillä on vain se ero, että hänen ei tarvitse miettiä työpukeutumista yhtään, koska töissä on työvaatteet ja töihin voi mennä vaikka verkkareissa koska työvaatteet vaihdetaan joka tapauksessa päälle. Minun työhöni taas kuuluu kokouksia, seminaareja ym. Vaatteet pitää olla sen mukaiset, samoin kengät, työlaukku ym. Minun on pakko ostaa enemmän ja siistimpiä vaatteita.
Mutta olen myös sitä mieltä, että yllättävän vähällä vaatemäärällä sitä tulee toimeen silti. Kunhan on eri tilainteisiin sopivat vaatteet. Töihin riittää yhdet siistit housut ja hame, yläosia muutama enemmän ja päälle sään mukaan bleiseri, neuletakki tms. Tai sitten muutama mekko, joihin saa myös vaihtelua koruilla, huiveilla, kylmällä kelillä neuletakilla jne. Vapaa-ajalle riittää parit olohousut, farkut, neuleet, hupparit, t-paidat jne. Muutaman treenivaatteet salille (toiset pesussa, toiset käytössä). Ulkoiluun sään mukaiset vaatteet eli talveen, kevääseen/syksyyn ja kesään. Kengät samoin. Lenkkarit ja vaelluskengät sään mukaan ulkoiluun, tennarit vapaa-ajalle, nilkkurit, nahkasaappaat, kesäksi ballerinat ja siistit sandaalit. Juhliin korkkarit.
Mä ostan melko paljon vaatteita, myönnetään, mutta parempi se on kuin tuhlata rahat tupakkaan, viinaan tai aineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan melko paljon vaatteita, myönnetään, mutta parempi se on kuin tuhlata rahat tupakkaan, viinaan tai aineisiin.
tupakka ja iso osa aineista on kuitenkin uusiutuvia luonnonvaroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tupakka ja iso osa aineista on kuitenkin uusiutuvia luonnonvaroja
Siinä missä puuvilla tai bioöljypohjainen polyesteri ei ole?
Hyvin kirjoitit, noin se juuri on!