Mitä alhaisempi koulutus vanhemmilla, sitä huonommin lapsi tulee pärjäämään
Mitä aiot tehdä alhaisen koulutuksen vanhempana tämän estämiseksi? Haluatko, että lapsesi pärjää?
Digitalisaatio vie duunari työpaikat massoilta. Pelkkä tekoäly (joka on jo nyt käytössä lukuisissa firmoilla, myös omallani) kehittyy jatkuvasti eikä tulevaisuutta voi enää laskea ns. Perusteiden varaan. Jos ei ole koulutusta, ei ole lapsella tulevaisuutta.
Pisa tutkimuksessa löytyy valtava korrelaatio alemman koulutustason vanhempien ja huonomman menestyksen taustalla. Tässä yksi näkökulma lisää:
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt aiheeseen liittyvän huomion: ne, jotka ovat peruskoulun jälkeen muuttaneet pois kotipaikkakunnalltaan, ovat todennäköisemmin opiskelleet korkeamman tutkinnon, kuin ne , jotka ovat jääneet kotikulmien oppilaitoksiin.
Usein nämä poismuuttaneet ovat olleet tyttöjä ja pojat ovat jääneet lukion tai amiksen ajaksi tai niiden jälkeenkin kotiin asumaan.
Voisiko olla, että kotipuolessa siitä perhetaustansa stigmasta on vaikea pyrkiä eroon, kun monet tuntevat, mutta vieraassa kaupungissa voi ns aloittaa tyhjältä pöydältä?
Mistä ihmeen stigmasta. Jos ei opiskele niin löytyvät työt ovat sitten niitä hanttihommia mitä löytyy. Jos opiskelee, niin työpaikkojakin on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt aiheeseen liittyvän huomion: ne, jotka ovat peruskoulun jälkeen muuttaneet pois kotipaikkakunnalltaan, ovat todennäköisemmin opiskelleet korkeamman tutkinnon, kuin ne , jotka ovat jääneet kotikulmien oppilaitoksiin.
Usein nämä poismuuttaneet ovat olleet tyttöjä ja pojat ovat jääneet lukion tai amiksen ajaksi tai niiden jälkeenkin kotiin asumaan.
Voisiko olla, että kotipuolessa siitä perhetaustansa stigmasta on vaikea pyrkiä eroon, kun monet tuntevat, mutta vieraassa kaupungissa voi ns aloittaa tyhjältä pöydältä?
Miten siellä perähikiällä opiskellaan se korkeampi tutkinto ylipäätään...
Vierailija kirjoitti:
Miehen vanhemmat kansakoulun käyneitä maanviljelijöitä... kaikki lapset lukion käyneitä, jonka jälkeen opisto- tai yliopistotutkinto. Kaikki töissä.
Maanviljelijäthän ovatkin uutteraa porukkaa. Vähän kuin yksityisyrittäjiä. Ei ihme, että lapset ovat menestyneet.
Olin sairaala-apulainen ja sittemmin perushoitaja. Eronnut, pääosin kasvatin lapseni yksin. Ovat akateemisia ja työelämässä molemmat.
tämä ilmiö on totta, mutta ei luonnonlaki. sosiaalista evoluutiota joka osaltaan kehittää biologista evoluutiota. Ihminen on uskomattoman muovautuva jopa yhden eliniän aikana. ajattele vaikka kehonrakentajia, jotka näyttävät ulkoisesti aivan eri lajilta kuin perus kynäniska. samanlaista kehitystä voi tapahtua myös henkisellä puolella. mitä teet, määrittää sen millaiseksi tulet.
itse olen molempien sukuhaarojen osalta ensimmäinen, joka on peruskoulun jälkeen opiskellut, ja tähän mennessä korkeakoulututkintoja on kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun koulukaverin isä oli bussikuski ja äiti kampaaja. Poika on lentokapteeni.
lentokapteenin koulutus on ammattikoulutus, vaikka hyvin siitä maksetaankin.
Meitä on yhdeksän serkusta, jotka kaikki olemme köyhien duunareittan lapsia. Kolme meistä on maistereita hyvissä työpaikoissa, kaksi on menestyneitä yrittäjiä ja neljä on ihan tavallisissa duunarihommissa.
Mutta kaikki me yhdeksän ollaan kuitenkin tyytyväisiä omiin ammatteihimme. Ja se on pääasia.