Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko menossa psykoosiin???

Vierailija
17.11.2018 |

Pelkään että olen tulossa hulluksi. Taustalla vuosien masennusta ja ahdistusta. Viime aikoina olen alkanut miettiä ihan hulluja: pelkään demoneita, pahoja henkiä, kadotusta ym. En siis ole koskaan ollut uskovainen varsinaisesti.

Olen aina pelännyt nukkua yksin ja pimeä pelottaa ja yölliset äänet, koska pelkään että joku paha henki on läsnä. Olen alkanut ajattelemaan oudosti, esim. tunnen sympatiaa Saatanaa kohtaan ym ja tämä on yksi syy miksi pelkään kadotusta. En edes tiedä onko sitä olemassa, en enää tiedä mikä on totta ja mikä ei.

Ei ole näköharhoja ollut (ainakaan vielä) mutta en uskalla olla pimeässä silmät auki koska pelkään mitä mahdollisesti näkisin. Onko kenelläkään kokemusta psykoosin ennakko-oireista ja itse psykoosista?

En uskalla puhua psykiatreille/psykologeille ajatuksistani kun pelkään että tiedot tulevat Omakantaan, olen siis myös aika epäluuloinen viranomaisia kohtaan.

Ps. En ole trolli, tiedoksi ilkkujille

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosilääkitys auttaa tuohon, mene heti lääkäriin.

Vierailija
2/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit puhua ongelmistasi te-toimistossa. heidän ammattinsa on auttaa sinua. keskustelut ovat täysin luottamuksellisia, joten voit huoletta kertoa näistä asioista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime keväänä tuollaisia ajatuksia. Oli valtavan iso helpotus tajuta että ne johtuivatkin yhden lääkkeen sivuvaikutuksista. Onko sulla jotain muuta lääkitystä nyt päällä?

Vierailija
4/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua elämässäsi ahdistaa ja masentaa? Mulla oli juuri tuollaisia kohtauksia kun aloitin stressaavassa työssä. Ihmettelin itsekin miksi tuntuu että joku demoni hengittäis niskassa ja joku paha vahtii koko ajan, normaalisti en usko tuollaisiin. Myös dissosiaatio oli todwlla voimakas. Nyt on tasaantunut kun olen tottunut työhön ja ihmissuhteet kunnossa.

Syytätkö jostain itseäsi joka voisi selittää sen että pelkäät? Mikä stressaa?

Puhu kuitenkin psykiatrillesi ennenkun olet siinä kunnossa ettet enää tiedosta pelkääväsi satuolentoja.

Vierailija
5/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ihan terveeltä kuulostaa nuo ajatuksesi...Kyllä sinuna menisin juttelemaan jollekin ammattiauttajalle!

Vierailija
6/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, sen sijaan jos toistelet maanisesti taikaseinää ja mielikuvitusrahaa, olisin huolissani. Sellaista on ollut liikkeellä, eikä se ihan terveeltä kuulosta.

Vierailija
7/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sua elämässäsi ahdistaa ja masentaa? Mulla oli juuri tuollaisia kohtauksia kun aloitin stressaavassa työssä. Ihmettelin itsekin miksi tuntuu että joku demoni hengittäis niskassa ja joku paha vahtii koko ajan, normaalisti en usko tuollaisiin. Myös dissosiaatio oli todwlla voimakas. Nyt on tasaantunut kun olen tottunut työhön ja ihmissuhteet kunnossa.

Puhu kuitenkin psykiatrillesi ennenkun olet siinä kunnossa ettet enää tiedosta pelkääväsi satuolentoja.

Kertoisitko sun dissosiaatio-oireista?

Ei-ap

Vierailija
8/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea asut, asutko lähellä rajaa? Olisiko mahdollista että kävisit norjalaisella tai ruotsalaisella psykiatrilla (tai miksei virolaisella tai venäläisellä) jos Suomen viranomaiset pelottavat sinua?

Vierailija
9/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnolliset kokemukset ja psykoosi ovat pohjimmiltaan samaa kokemusta. Tulkinta vain vaihtelee.

Jos ymmärrät ettei kokemukset ole fyysisesti todellisia ei sinulla ole mitään hätää. Vain omat reaktiosi ja toimintasi voi olla vaarallista sinulle tai muille.

Lääkkeet on henkilökohtainen valinta mutta suosittelisin välttämään jos vain kykenet.

Vierailija
10/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pregbalin ja Triptyl päivittäisessä käytössä ollut jo pari vuotta

ap

Vierailija
11/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, suoraan psykoosiin, kulkematta lähtöruudun kautta.

Vierailija
12/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tulossa hulluksi. Pahat henget on todellisia, mutta niin on myös Kristus.

Pelko ja piina lakkasi kun sydämestäni käännyin pois pahuudestani Kristuksen puoleen.

Siitä on nyt noin 4 vuotta ja olen saanut koko tuon ajan nukkua yöni rauhassa puhtaalla omallatunnolla.

Synti tuo mukanaan kaikkea pahaa, se avaa ovet pahoille hengille, mutta Kristus antaa kestävän rauhan sydämeen.

Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

Johannes 8:34‭-‬36

Vierailija
13/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole terveen kuuloista tuo, joten suosittelisin menemään juttelemaan jollekin.

Psykoosiin en usko, koska psykoosissa oleva ihminen ei tiedosta harhojaan, vaan elää niitä totena.

Vaikka oireesi huolestuttavan kuuloisia onkin, tiedät sentään niiden olevan harhoja.

Vierailija
14/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko sun dissosiaatio-oireista?

Ei-ap

En ole tuo keneltä kysyt, mutta samaistun tuohon dissosiointiin stressaavassa tilanteessa. Itselläni se ilmenee ns. henkisesti paikalta poismisena. Katselen ja kuuntelen kaikkea ympärillä tapahtuvaa ikäänkuin lasin takaa. Ymmärrän ja kuulen kaiken, mutta en ole henkisesti täysin läsnä, ja olo on äärimmäisen ahdistava.

Diagnoosina mulla on ahdistuneisuushäiriö.

Vierailija
15/23 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi psykoosin läpi käynyt.

Ennakko-oireita en mitenkään huomannut, sairastan kaksisuuntaista ja oli mania alkuun päällä. Kovaa mentiin ja päihteitä tuli vedettyä, joka oli varmaan osasyynä psykoosin laukeamiseen.

Itselläni oli laaja skaala harhoja. Näköharhoista pahimpina oli joka kadunkulmassa seisovat "jengit", säntäilin ympäri kyliä näitä pakoon. En uskaltanut liikkua oikein mihinkään.

Kuulin myös satunnaista ihmisten puhetta, sekä musiikkia kuunnellessani kuulokkeet päässä kuulin, kuin kaikki kuuntelemani soisi kaiuttimista kaikille ympärilläni.

Oli myös ikäviä harha-ajatuksia, olin puolitutuillekin lähetellyt viestejä jostain kuvitellusta naishenkilöstä. Syyttelin ihmisiä kuinka he pitivät tästä naisesta minua enemmän ja muuta sekavaa.

Tuota pahinta vaihetta kesti varmaan 3vk, missään vaiheessa en ajatellut mitenkään sekaisin olevani. Onni onnettomuudessa, aloin napsimaan saamiani psyykelääkkeitä, joita luulin rauhoittaviksi. Siitä laantui hiljalleen.

Kannattaa mennä juttelemaan jollekin vielä kun järjissäsi olet. Aivan hirveä tunne näin jälkeenpäin ajatella, mitä kaikkea on tehnyt ja sanonut. Ihan kuin joku toinen olisi vallannut sinun ruumiisi, eikä jälkeenpäinkään voi ymmärtää, että se olit sinä itse.

Vierailija
16/23 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom en ole ammattilainen joten ihan mutua...

Toisen lääkkeesi sivuvaikutus on sekoamisen nupista.

Delirium (latinan ilmauksesta de lira ire ’poiketa suorasta linjasta’) tarkoittaa sekavuustilaa, joka johtuu aivojen vajaatoiminnasta.

Of the TCAs, amitriptyline is said to have the most anticholinergic side effects and to be the most likely to produce delirium.[26]

Ei noi ahdistukset ja masennukset lääkkeillä lähde vaan selvittämällä mistä ne johtuu ja sitten määrittelemällä ja päättämällä muutoksista mitä haluaa.

Noista demoneista varmaan pääsee kun päätät että lopetat uskomisen kaikkeen mitä ei voi mitata ja todistaa. Se ei tarkoita ettei ne voisi olla totta nyt mutta se mihin uskoo aivot yrittävät muuttaa todeksi. Ts. Keskittyisin jonkin konkreettiseen ja jättäisin tvn ja fantasiakirjallisuuden tauolle kunnes saat asiat kunnolla ruotuun. Jos olet jo näin tehnyt niin sitten aseta itsellesi sääntöjä, rajoja, sopimuksia että minkälaisten, jos yleensä minkään henkiolentojen kanssa haluat olla tekemisissä tai edes nähdä. Omiin uniini tuli ahdistelua joka tuntui perusunia fyysisemmältä ja todelliselta joten piti niitä rajata koska tajusin että nyt kyseessä voi olla joku alitajuinen yhteys toisen alitajunnan tms kanssa, jollaisiin en uskonut ennen kuin näyttöä oli riittävästi.

Tietty jos tila on niin paha ettei pysty selkeästi ajattelemaan niin sitten täytyy ensin saada se puoli kuntoon. Jos pystyy noin hyvin kirjoittamaan niin sanoisin että ajattelu on kunnossa. Lähde selvittämään lääkityksen vähennystä pikkuhiljaa kun olet selvillä ahdistuksen yms syistä. Voisi ainakin aloittaa sillä että päättää että ei halua sellaisia juttuja mitkä ahdisti ennen lääkitystä ja nämä visiot voi olla osa tuota mutten oikein saa selvää muuta kuin että isommat porukat kenties ovat ongelma. Tämä ei ole mitenkään erikoista. Jos ne vaivaa, tee itsellesi rajat että et halua olla sellaisissa. Joukossa tyhmyys tiivistyy siitä on tuhansien vuosien näyttö. Joku 6 hlö porukka hyviä tuttuja on joillekin se max ellei sitten halua lähteä omia rajoja rikkomaan menemällä määrätietoisesti siihen ahdistavaan tilanteeseen. Jotain kirjallisuutta esm paniikkihäiriöiden itsehoidosta ehkä kannattaa vilkaista. Kevyt versio olisi tehdä vaikka joku julkinen somejuttu mutta toisaalta IMHO se on huonompi opettelun kannalta koska ei vastaa live irl tilanteita ja kirjoitukset yms voi jäädä elämään nettiin jos enemmän avautuu.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Amitriptyline

Common (≥1% frequency) side effects include dizziness, headache, weight gain, side effects common to anticholinergics, but more such effects than other TCAs, cognitive effects such as delirium and confusion, mood disturbances such as anxiety and agitation, cardiovascular side effects such as orthostatic hypotension, sinus tachycardia, and QT-interval prolongation,[23] sexual side effects such as loss of libido and impotence, and sleep disturbances such as drowsiness, insomnia and nightmares.[11][12][13][24][25][22

Vierailija
17/23 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tuohon vielä että noi ahdistukset johtuu usein joko tiedostetusta tai tiedostamatta jaetusta kokemuksesta. Toinen näkyy silmillä ja toinen näkyy kenties ns. Kolmannella silmällä. Lääkkeet ja huumeet voi sekoittaa pakkaa siten että nuo sekoittuvat. Muistot vielä oma lukunsa.

Jos vaikkapa sattuu samalle aaltopituudelle jonkun pahantekijän kanssa alitajuisesti ja sen henkilön tekemiset sotii omia arvoja vastaan, tämä voi tulla esiin selittämättömänä ahdistuksena. Lääkkeet huumeet ym voi auttaa näkemään nuo ahdistavat tekijät ja siten helpottamaan niiden rajausta tietoisesti omia rajoja ja sääntöjä luomalla, tai sitten ottamalla filosofiasta tai uskonnosta toisten säännöt.

Esim. Tiedetään että jotkut näkevät unissaan mitä oikeat pedot raiskaajat yms tekee mutta heidät lääkitään jotta tekijät ei paljastuisi. Parempi vaihtoehto olisi opettaa lapsille näiden rikollisten piirtäminen ja sitten omien rajojen asettaminen ettei halua nähdä niitä jotka tekee ahdistavia juttuja. Tuo ei pakosti tosin riitä vaan itse rajasin suoraan nii etten halua nähdä lainvastaisia juttuja unissa. Koitin välttää liikaa rajaamista koska voi kuitenkin olla hyödyllistä nähdä ahdistavia unia jos niissä on joku opetus tai enne. Eli olin melko spesifi rajauksissani (esm pedo, homoseks. Yms)

Vierailija
18/23 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin veikkaan että moni henkisempi ihminen kyllä varmaan saa tiedostettua meditoinnin avulla sekä fluoritahnan poisjättämisellä ennen nukkumaan menoa noita juttuja ilman lääkkeitäkin. Jos kyse siis siitä ettei näe unia esm. Tuo fluori ja myös jännitystilat kehossa kun itsellä tuntuu vähentävän selvästi unien näkemistä. Kuulin että joku näki joka yö useita eri unia ja aloin pian nähdä monia unia itsekin. Sitten tuli taas jännitystilat kun aloin stressaamaan talousasioista ja unetkin loppuivat...

Vierailija
19/23 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kuulosta terveeltä ap. Suosittelen pikaista kääntymistä mielenterveyden ammattilaisten puoleen! Saattaa olla psykoosin esioireita tai sitten ei mutta ajatuksesi kuulostavat aika epänormaaleilta

Vierailija
20/23 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mirca kirjoitti:

voit puhua ongelmistasi te-toimistossa. heidän ammattinsa on auttaa sinua. keskustelut ovat täysin luottamuksellisia, joten voit huoletta kertoa näistä asioista

Oletko ihan sekaisin. Taidat olla enemmän sekaisin kun AP.

Sama kuin kertoisi roska-auton kuljettajalle, jos kertoisi TE-toimistoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme