Olenko menossa psykoosiin???
Pelkään että olen tulossa hulluksi. Taustalla vuosien masennusta ja ahdistusta. Viime aikoina olen alkanut miettiä ihan hulluja: pelkään demoneita, pahoja henkiä, kadotusta ym. En siis ole koskaan ollut uskovainen varsinaisesti.
Olen aina pelännyt nukkua yksin ja pimeä pelottaa ja yölliset äänet, koska pelkään että joku paha henki on läsnä. Olen alkanut ajattelemaan oudosti, esim. tunnen sympatiaa Saatanaa kohtaan ym ja tämä on yksi syy miksi pelkään kadotusta. En edes tiedä onko sitä olemassa, en enää tiedä mikä on totta ja mikä ei.
Ei ole näköharhoja ollut (ainakaan vielä) mutta en uskalla olla pimeässä silmät auki koska pelkään mitä mahdollisesti näkisin. Onko kenelläkään kokemusta psykoosin ennakko-oireista ja itse psykoosista?
En uskalla puhua psykiatreille/psykologeille ajatuksistani kun pelkään että tiedot tulevat Omakantaan, olen siis myös aika epäluuloinen viranomaisia kohtaan.
Ps. En ole trolli, tiedoksi ilkkujille
Kommentit (23)
Kuulostaa enemmän pakkoajatuksilta. Psykoosiin menevä ei tiedosta tilaansa eikä ole sairaudentunnetta. Pakkoajatuksissa taas pelkää sairauksia ja kuvittelee asioita mitä voisi tehdä, ja yleensä kyse on kilteistä ja terveistä, herkistä ihmisistä jotka vain ajattelevat näitä asioita ja se ajaa heidät hulluksi. Esim. joku voi maanisesti pelätä olevansa pedofiili tai hyppäävänsä katolta.
Yhteistä heille on, että he ovat niin kaukana pelkäämänsä asian tekemisestä kuin olla ja voi. Mutta heille se pelko esim. toisen vahingoittamisesta on niin todellinen etteivät esim uskalla hakea apua.
Ahdistuslääkitys tarvitaan ja terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole terveen kuuloista tuo, joten suosittelisin menemään juttelemaan jollekin.
Psykoosiin en usko, koska psykoosissa oleva ihminen ei tiedosta harhojaan, vaan elää niitä totena.
Vaikka oireesi huolestuttavan kuuloisia onkin, tiedät sentään niiden olevan harhoja.
Psykoottisia oireita on erilaisia ja eriasteisia. Lisäksi psykoosi voi kehittyä hiljalleen paheten niin, että jossain vaiheessa ei enää ymmärrä outojen ajatusten olevan kuvitelmaa.
Ap:lle ainoa oikea neuvo on lääkärireissu. Toivottavasti saat apua. Jo noista ajatuksista puhuminen toisen ihmisen kanssa voi helpottaa niihin liittyvää ahdistusta. Saatat tarvita myös jotain psykoosia ehkäisevää lääkitystä.
Tuon tyyppinen oireilu voi liittyä ihan masennukseen, ahdistuneisuushäiriöön tai esim. OCD:hen (pakko-oireinen häiriö), ei siis liity vain psykooseihin. Psykoosiin vaipumassa oleva henkilö ei yleensä osaa hyvin kyseenalaistaa oireita. Toisaalta masennuskin voi olla psykoottista. Jos puhut asiasta MT-toimistossa (tai psykiatrisella pkl:lla tai yksityisellä terapeutilla tms) voit kieltää tietojen näkymisen esim. TK:ssa. Eli TK-lääkäri ei näe Kannasta psykiatrisen puolen tietoja. Kannattaa myös pitää mielessä, että esim. pregabaliinin harvinainen sivuvaikutus on hallusinaatiot. Toisaalta kuvailit pelkääväsi sitä, mitä ehkä voisit nähdä, eli et todellisuudessa aisti sellaista, vaan ongelmana ovat häiritsevät ajatukset.