Pitääkö käytännössä etsiä työpaikka, ennen kuin voi muuttaa pois vanhempien luota?
Olen valmistunut viime keväänä ammattiin ja tehnyt nyt erinäisiä töitä. Mitään vakituista en ole löytänyt, se on toki tähtäimessä. Suunnitelmissa on myös vanhempien luota pois muuttaminen, nyt kun opiskelut on opiskeltu. Tuntuisi turhalta olla täällä, mieluusti menisin aloittamaan jo oman elämän. Mutta mitenkäs se käytännössä tapahtuu? On vähän sellainen tuntuma, että pitäisi löytää ensin jotain vakituista, että pystyy asettumaan aloilleen. Toisaalta vakituinen työpaikka tuntuu olevan niin pitkän ajan päässä. En haluaisi mennä asustelemaan yhteiskunnan maksamana liian pitkäksi aikaa. Vanhempienkaan katon alla en kyllä voi olla enää pitkään. Alan olla jo aika kypsänä. Juu, helppoa olisi etsiä töitä tältä paikkakunnalta ja muuttaa sitten, mutta tämä paikkakuntakaan ei enää kiinnosta samalla tavalla kuin vielä muutama vuosi sitten. Eikä täällä niitä työmahdollisuuksiakaan ole kauhean paljon.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mitäs luulet? Siis vastauksena otsikon kysymykseen.
Niin, mietin että jos pystyisinkin pitämään itseni lyhyilläkin työsuhteilla asumassa. Silloin ei tarvitsisi jumittaa täällä. Kuusesta asti töiden etsiminen toisista paikkakunnista tuntuu vähän hankalalta, kun olen täälläkin lähes koko ajan töissä, kun ei oikein viitsi paljon turhaa paussiakaan pitää.
Vierailija kirjoitti:
Oisit muuttanut jo opiskeluaikana...
16-vuotiaana? Jep, jotkut on valmiita muuttamaan pois jo silloin, mutta itse en olisi todellakaan ollut. Yksityiskohtia en viitsi avata, kun ei niitä ehkä täysin ymmärrettäisi täällä.
No ei mulla mitään työpaikkaa ollut kun vanhemmat melkeinpä heitti pihalle kun täytin 18. Ei ollut yhtään mitään paitsi vaatteeni. Kiva kun sulla on mahdollisuus miettiä vaihtoehtoja eikä kovaa kiirettä muuttaa, mutta aika moni muuttaa pois vanhemmiltaan ennen mitään vakituista työtä tai työtä ollenkaan... tee ihan mitä haluat, ei tuota kukaan voi sun puolesta päättää :)
Työttömänä ei tahdo saada vuokrakämppää niin kannattaa etsiä eka töitä. Ei ne määräaikaiset työsopimukset välttämättä huonoja ole 👍 Itse muutin vieraalle paikkakunnalle kesätöiden perässä ja sille tielle jäin.
M32
Me ainakin autamme lapsiamme muutossa. Yhdessä on etsity asuntoja ja edelleenkin esim maksamme puolipäivätyössä olevan tyttömme puhelin- ja sähkölaskut. Parhaillaan haemme kimppakämpän 19 ja 20 vuotiaille poijillemme. Minusta ei ole mitään väärä ottaa yhteiskunnan tukea vastaan työelämän alussa. Enemmän on vääryyttä, että esim. Kotona asuvat opiskelijat eivät saa opintotukea - vanhempien tulit eivät tarvitse edes olla kovin suuret, ettei tukea makseta. Meillä on voisi lasta ja kyllä me olemme maksaneet veroa niin paljon, että lapsemme saavat muutama vuotta ottaa vastaan asumis- ja muita tukeja
Saa työttömänäkin vuokrakämpän helpolla, jostain Helsingistä en tiedä.
Itse ei ollut asiaa asua enää vanhemmilla kun 18v täytin, joten luonnollisesti muutin omilleni. En olisi koulun ja työssäoppimisten ohella töihin pystynyt panostamaan, joten tuilla elelin.
Miten tämä työn perässä muuttaminen käytännössä tapahtuu? Takuuvuokria, alkuhankintojen kuluja jne. varten minulla on säästössä jo tarpeeksi, mutta miten saa tahdistettua työpaikan ja asunnon hankinnan toisiinsa? Ensin luonnollisesti työpaikka, mutta miten sen varmistuttua voi olla varma, että saa riittävän nopeasti asunnon? Vai onko vain yksinkertaisesti luotettava siihen, että kyllä asunto löytyy? Entä ensimmäisen kuun vuokra, jos sen maksun aika tulee ennen ensimmäisen palkan tulemista? Täytyykö tämäkin summa sitten pyrkiä olemaan valmiiksi säästettynä?
Kysymykset voi kuulostaa ihan hölmöltä, mutta itse en näe tätä lainkaan kirkaasti selvänä mielikuvissani.
Miten työttömänä voi edes muuttaa? Eihän Kelalta voi hakea mitään tukea, kun sillä hetkellä asuu jossain? Vaikka sitten vanhempien luona, mistä pyrkisi pois, mutta silti juridisesti henkilö 'asuu jossain'. Miksi tällainen tapaus saisi tukia?
Kimppakämppä aluksi? Ja sitten kun sopiva työ on löytynyt muutto omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten työttömänä voi edes muuttaa? Eihän Kelalta voi hakea mitään tukea, kun sillä hetkellä asuu jossain? Vaikka sitten vanhempien luona, mistä pyrkisi pois, mutta silti juridisesti henkilö 'asuu jossain'. Miksi tällainen tapaus saisi tukia?
Saa kotona asuva täysi-ikäinen kyllä tukea. Alle 20 vuotiaiden kotona asuvien tukeen (toimeentulo tai työmarkkina) vaikuttavat vanhempien tulot. Yli 20 ei taida vaikuta (asiantuntijat voivat korjata). Mutta asumistuki voit hakea heti kun vuokrasopimus on allekirjoitettu
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ei tahdo saada vuokrakämppää niin kannattaa etsiä eka töitä. Ei ne määräaikaiset työsopimukset välttämättä huonoja ole 👍 Itse muutin vieraalle paikkakunnalle kesätöiden perässä ja sille tielle jäin.
M32
Höpsis, esim. Lumo vuokraa kelle tahansa, joka vain pystyy maksamaan 1. kuukauden vuokran.
Eli jos saat AP jostain säästettyä haluamasi kämpän vuokran verran rahaa + yhden kuukauden "ruokarahat", niin voit esim. Lumon Vuokraa heti -palvelun kautta vuokrata kämpän parilla klikkauksella.
Heti kun kämppä on sinun, esim. jos muuttaisit vaikkapa tammikuussa, niin laitat vain heti muuttosi jälkeen helmikuun asumis- ym. tukihakemukset vetämään (asumistuen lisäksi siis joko työmarkkina- tai toimeentulotuki, tilanteestasi riippuen).
Sitten, kun olet saanut asetuttua taloksi, voit alkaa katselemaan työpaikkoja.
Minulla ei ollut työpaikkaa, kun muutin omilleni. Kummasti sitä sai motivaatiota etsiä työtä pikkuisen äkkiä, kun piti vuokra ja laskut maksaa. Aluksi se oli osa-aikaista hanttihommaa, mutta siitä se alkoi. Jos olisin rauhassa odottanut työpaikkaa, asuisin varmaan vieläkin 36-vuotiaana kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mietin että jos pystyisinkin pitämään itseni lyhyilläkin työsuhteilla asumassa. Silloin ei tarvitsisi jumittaa täällä. Kuusesta asti töiden etsiminen toisista paikkakunnista tuntuu vähän hankalalta, kun olen täälläkin lähes koko ajan töissä, kun ei oikein viitsi paljon turhaa paussiakaan pitää.
sen, että työpaikan etsimien toiselta paikkakunnalta tuntuu vähän hankalalta, ei pitäisi olla mikään este. Jos elämäänsä haluaa tehdä muutoksia, niihin kuuluu usein ponnistelua ja pitää olla valmis sietämään epämukavuutta ja epävarmuutta. Aseta itsellesi tavoite, mihin mennessä haluat asua omillasi ja sitten alat määrätietoisesti toteuttamaan askel kerrallaan sitä tavoitettasi. Sun itsesi se muutos on tehtävä, ei se tule itsestään!
Vierailija kirjoitti:
Miten nykyään ollaan näin avuttomia?
No eihä nuori voi tietää vielä kaikkia juttuja. Lähinnä ihmettelen, eikö ap voi kysyä vanhemmiltaan neuvoja? Millaisia nykyvanhemmat oikein ovat, jos täältä pitää kysellä neuvoa oman elämän aloittamiseen?
Olisiko sinulla joku tuttu, esim. Pääkaupunkiseudulla, jonka luo voisit majoittua yöpymään, niin pitkäksi aikaa, että saat työpaikan ja asunnon. Tietysti joudut korvaamaan majoittumisen mahdollisen tuttavan luona vaikka se olisikin tilapäistä. Lähdin joskus kauan sitten maalta Helsinkiin ja olin aivan ällistynyt näistä lähes rajattomista mahdollisuuksista, joita täällä oli. Asumisen kalleutta vähän paisutellaankin, mutta työ- ja opiskelumahdollisuuksia on joka lähtöön. Älä jää mihinkään pieniin kaupunkeihin, missä elämisen mahdollisuudet ovat kapealla alustalla
Itse mietein missä haluaisin asua. Sitten tutkin työtarjontaa näillä alueilla ja selvitin mitä yrityksiä siellä olisi mihin voisin työllistyä. Ja sitten tehtailin työhakemuksia, ja kun pääsin haastateluun ja kysyttiin milloin voisin aloittaa kerroin että parin viikon päästä niin kerkeän hommata asunnon ja muuttaa. (Toki viimeistään ennen haastatteluun menoa kannattaa selvittää kyseisen paikkakunnan vuokra-asuntotilanne).
Sain työpaikan. En löytänyt hyvää vuokrakämppää joten otin halvan kämpän johon toin vain sängyn, yhden tuolin jne joilla pärjäsin kuukauden. Samalla kävin töissä ja etsin paikkakunnalta mieluista asuntoa. Kun löysin sen irtisanoin väliaikaiskämpän niin että muutin siitä suoraan uuteen vuokrakämppään ja sitten hain kotoa loput tavarani ja asetuin aloilleni.
Jos minulla olisi ollut kyseisellä paikkakunnalla tuttuja olisin varmaan kysynyt heiltä apua vuokrakämpän löytymiseen/kysynyt olisiko heillä saanut majoittua pariviikkoa korvausta vastaan kun etsin asuntoa.
Ja ykkösasiana nyt kannattaa säästää mahdollisimman paljon tuloistasi koska sen helpompaa on sitten se alku uudella paikkakunnalla. Muutossa tahtoo tulla aina jotain yllättäviä kuluja. Ja yleensäkin elämä on helpompaa aina jos jemmassa on hätävaraa.
Etsi aluksi työpaikka (voi olla määräaikainen tai vakinainen) haluamastasi kaupungista. Kun työ löytyy, niin ei se välttämättä ihan saman tien ala, vaan voitte työnantajan kanssa sopia alkupäivän vaikkapa nyt seuraavan kuukauden alkuun. Sitten etsit asunnon. Joku ehdottikin jo Lumoa / VVO:ta, kannattaa sieltä kysyä, jos et yksityiseltä löydä. Jos asunnon löytämisellä on kiire, niin ei kannata liian nirso olla asunnon suhteen, voithan aluksi muuttaa mihin tahansa kämppään & aloittaa työt ja siinä sitten samalla etsiä uutta, parempaa asuntoa. Jos asuntoa ei kuitenkaan ihan heti työn alkuun löydy, niin kaipa sitten voit vaikka hetken asua edullisessa hostellissa tms. työn alettua ja etsiä asuntoa työajan jälkeen. Mikäli sinun on hankittava omaan kämppääsi kaikki tavarat (astiat, huonekalut yms.), niin hyödynnä kierrätyskeskusta, voit hienommin sisustaa asuntoasi pikkuhiljaa asettauduttuasi. On toki hyvä, jos sinulla olisi omia säästöjä jonkin verran ennen muuttoa (edes parin-kolmen kuukauden vuokran verran).