Saastuttavien dieselautojen rajoitukset laajenevat: Saksassa oikeus kielsi ensi kertaa dieselillä kulkevien vanhojen autojen pääsyn moottoritielle
Saksalainen tuomioistuin on ensimmäistä kertaa päättänyt kieltää vanhojen ja saastuttavien dieselautojen pääsyn moottoritielle. Kielto koskee henkilöautoja, busseja ja kuorma-autoja.
Essenin kaupungin alueella sijaitseva A40-moottoritien vilkasliikenteinen osuus on ensi heinäkuusta lähtien sallittu vain Euro 5 -päästöluokituksen dieselautoille ja sitä uudemmille. Syyskuusta lähtien tiellä saavat ajaa vain uusimmat Euro 6 -luokituksen dieselautot, linjasi Gelsenkirchenin hallinto-oikeus torstaina.
Oikeus velvoitti Nordrhein-Westfalenin osavaltion asettamaan dieseleiden ajokieltoja kaikkiaan 18 kaupunginosaan Essenissä ja laajensi Gelsenkirchenin kaupungin ajokieltoja.
Osavaltio aikoo valittaa päätöksestä, ilmoitti Nordrhein-Westfalenin ympäristöministeri Ursula Heinen-Esser saksalaislehti Der Spiegelille.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005903130.html
Kommentit (15)
Euro-5 normi on otettu käyttöön syksyllä 2009. Suomessa autojen keski-ikä on lähes 12 vuotta. Dieselautot taitavat olla pisimpään liikenteessä.
Onneksi NOX-päästöt eivät ole meillä suuri ongelma. Suuri maa, harva liikenne ja vähän autoja liikenteessä. Saksassa tilanne on pahempi kaupunkialueilla, joissa on vilkas liikenne.
Suomen autokanta pitäisi saada uusiutumaan, muutoin kaikki Euroopan vanhat nokivasarat kertyvät tänne käytettyinä.
Jos meillä nyt päätäjät pelaavat kortit oikein eivät suostu viherpiiperöiden vouhotuksiin, niin tuo Saksassa arvottomaksi jäävä dieselautokanta pitää saada uusimmasta päästä Suomeen. Näin saadaan pilkkahintaa autoja ja dieselautojen kanta uudistuu vähempi saastuttaviksi. Jos taas mennä viherpiiperöiden mielen mukaan ja tehdää (kuten tavallista) kansaa vahingoittava päätös seuraamalla Saksan esimerkkiä jää hyöty Saksan typeryydestä saamatta ja täälä vanhat dieselit jatkavat saastuttamista ja nuo Saksan autot suuntavat itä-eurooppaan, jossa kansalaisten etu painaa vielä päätöskiä tehdessä, tai vaihtoehtoisesti ne siirtyvät kasvattamaan Afrikan vauhdilla kasvavaa autokantaa. Varmaa on, että nuo autot jatkavat sitä saastuttamista, mutta se on epävarmaa sallivatko meidän päättäjät sen, että kansa voisi hyötyä tuosta toisen maan typeryydestä.
Mikä vammainen tekosyysi spämmätä tämä tänne, kun me muutkin osaamme tuon jutun amppareista klikata auki.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vammainen tekosyysi spämmätä tämä tänne, kun me muutkin osaamme tuon jutun amppareista klikata auki.
Tämä on keskustelu palsta. Jollei aihe kiinnosta, niin älä klikkaa auki.
Dorka
Saastuttaa vanhat bensa-autotkin.
Ja uudet pienet bensa TSI moottorit ne vasta saastuttavatkin, koska niillä on suuret hiukkaspäästöt.
Kaikkein eniten saastuttaa laivat : 20 suurinta rahtilaivaa saastuttaa öljyllään ja jätevesillään enemmän kuin koko lentoliikenne ?
Jos mietitään vaikkapa Helsingin keskustaa, siellä liikkuvat ei-Euro 6 normin mukaiset dieselit ovat käytännössä raskasta liilennettä. Busseja, rahtia ja kuljetuksia liikkeisiin. Iso osa autokannasta siellä päiväsaikaan on liisareita, tai muuten uudehkoa vuosikertaa. Nämä ovat käytännössä kaikki sallittuja myös Saksan kieltoalueilla.
Eli jäitä hattuun. Ja kiivaimmat kieltojen kannattajat voivat miettiä, milläs ne pullat, kauramaidot ja sisustustuotteet sinne piskuisiin kivijalkakauppoihin atkossa saadaan, ekologisesti?
Tekopyhyyden markkinat. Samaan aikaan valtamerillä purjehtivat rahtilaivat ns. bunkkeriöljyllä, jossa on rikkiä 3500-kertainen määrä autojen dieseliin nähden ja sen sallitaan jatkua.
Autokaupan lobbausta. Dieselit vaihdetaan uusiin ja vanhat viedään Puolaan, Latviaan, Suomeen ja muihin köyhiin maihin.
Tässä minun mesen tiedot:
Dieselöljy
Kulutus maantieajossa (l/100km)
3,8
Kulutus kaupunkiajossa (l/100km)
4,5
Yhdistetty kulutus (l/100km)
4
CO2 Yhdistetty (g/km)
105
CO2 Kaupunki (g/km)
118
CO2 Maantie (g/km)
100
CO (mg/km)
94,2
NOx (mg/km)
55,6
Savutus [m-1] (Joutokäynti %)
0,5
Hiukkaset (mg/km)
0,42
HC/THC+NOx (mg/km)
67,2
Hiukkasten lkm * 1011 (mg/km)
0,01
Vierailija kirjoitti:
Saastuttaa vanhat bensa-autotkin.
Ja uudet pienet bensa TSI moottorit ne vasta saastuttavatkin, koska niillä on suuret hiukkaspäästöt.
Kaikkein eniten saastuttaa laivat : 20 suurinta rahtilaivaa saastuttaa öljyllään ja jätevesillään enemmän kuin koko lentoliikenne ?
Ei vaan 20 pahiten saastuttavaa rahtilaivaa saastuttaa enemmän kuin koko maailman autot. Uskomaton juttu, näin väitti telkkarin asiaohjelma. Löytynee Ylen Areenasta, tosin useampi kuukausi kun tuo ohjelma esitettiin. Asettaa asiat kokonaan uuteen mittasuhteeseen...
Hyvä edes että kerrankin mukana oli se olennainen sana: vanhat. Tällä hetkellä kiivaimmin diesel-vihaa lietsovat ihmiset jotka niputtavat kaikki dieselit samaan kasaan, vaikka vanhoilla ja uusilla on yön ja päivän ero. Eli ihmiset jotka eivät tiedä mistä puhuvat. Faktumihan on että euro6 (ja jo monet euro5) -strandardin dieselit pesevät uudemmankin bensakoneen mennen tullen. Dieselhybridi on jo niin pienipäästöinen että sitä vähemmän päästää enää vain sähköauto. Kun tähän yhdistää sen tosiseikan että Neste on jo jonkin aikaa valmistanut 100% uusiutuvaa polttoainetta (MyDiesel) on dieselhybridi aivan lyömätön vaihtoehto. Tajuntaani ei mahdu miksi valtio ei tue ko. polttoaineen laajempaa valmistusta ja jakelua.
Kuka dorka vielä ajaa dieselillä?
Hakekaa oman autonne tiedot "trafi ja
Julkiset ajoneuvotiedot ja veron maksu"
rekisterinumerolla. Ei tarvitse kirjautua.
Vierailija kirjoitti:
Kuka dorka vielä ajaa dieselillä?
Yhä useampi ajaa. Suomeen tuodaan valtavia määriä diesel autoja
Hyvä, saadaan Suomeen käytettyjä dieseleitä edullisesti.