Aargh! Teinipoikani ei ymmärrä
että samojen vaatteiden pitäminen on yksinkertaisesti outoa. Kaappi on täynnä vaatteita ja esim. kenkäpareja on monet, mutta SILTI hän menee yksi ja sama huppari päällä kouluun vaikka koko viikon. Viikonloppuna se pestään, ja seuraavalla viikolla sama jatkuu. Ja sitä seuraavana, ja sitä seuraavana. En kestä! Sukat ja kalsarit sentään vaihtaa.
Miten saan tuon tajuamaan, että leimautuu pian tosi kummaksi tyypiksi, jos jatkaa noin?
Kommentit (103)
Säikähtänyt äidin tapaa vaihtaa miestä samaan tahtiin pikkareiden kanssa ja kapinoi touhullaan sitä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Säikähtänyt äidin tapaa vaihtaa miestä samaan tahtiin pikkareiden kanssa ja kapinoi touhullaan sitä vastaan?
Ap:han sanoi pojan vaihtavan alushousut kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap onko sun poika saanut ostaa ja valita vaatteensa itse? Jos ne muut eivät ole sellaisia joita hän haluaa pitää.
On todellakin saanut. Olen ostanut HÄNEN toiveestaan myös hintavia Calvin Kleinin ja Hollisterin vaatteita, ja sielläpä nekin lojuvat käyttämättöminä kaapissa. Ap
Provo sai uuden käänteen, kun Hollister on halpamerkki, jota ei saa Suomesta. Toki nettikaupoista saa kyllä.
Mitä höpäjät? Meidän koulussa puolella pojista on Hollisterin huppari.
T. Yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun psykologin mukaan heteropojan kehitykseen kuuluu teini-iässä ns.sottavaihe, jolloin esim.vaatteita ei vaihdeta usein, ja ilman tätä vaihetta poika jää ikuiseksi äidinpojaksi.
Ai että jos on itseohjautuva, itsestä huolehtimisen taidot ovat kehittyneet ja oman toiminnan ohjaus kunnossa, jää ikuiseksi äidinpojaksi? Eihän sellainen mikään mammanpoika ole vaan juuri päin vastoin :D
Noh, eihän psykologit ole aina oikeassa. Ehkä siinä haettiin sitä, että pojalla on tarve irtautua äidistä ja toimia vastoin tämän toiveita tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun psykologin mukaan heteropojan kehitykseen kuuluu teini-iässä ns.sottavaihe, jolloin esim.vaatteita ei vaihdeta usein, ja ilman tätä vaihetta poika jää ikuiseksi äidinpojaksi.
Ai että jos on itseohjautuva, itsestä huolehtimisen taidot ovat kehittyneet ja oman toiminnan ohjaus kunnossa, jää ikuiseksi äidinpojaksi? Eihän sellainen mikään mammanpoika ole vaan juuri päin vastoin :D
Noh, eihän psykologit ole aina oikeassa. Ehkä siinä haettiin sitä, että pojalla on tarve irtautua äidistä ja toimia vastoin tämän toiveita tai jotain.
Ei tämä kapinaa minua vastaan ole. Ap
Fiksu teini sinulla. Nykyinen kulutushysteria tulee muuttumaan ja nuoriso on edelläkävijöitä.
Vierailija kirjoitti:
että samojen vaatteiden pitäminen on yksinkertaisesti outoa. Kaappi on täynnä vaatteita ja esim. kenkäpareja on monet, mutta SILTI hän menee yksi ja sama huppari päällä kouluun vaikka koko viikon. Viikonloppuna se pestään, ja seuraavalla viikolla sama jatkuu. Ja sitä seuraavana, ja sitä seuraavana. En kestä! Sukat ja kalsarit sentään vaihtaa.
Miten saan tuon tajuamaan, että leimautuu pian tosi kummaksi tyypiksi, jos jatkaa noin?
Sitä suosikkihupparia kannattaa ostaa kaks tai kolme samaa mallia ja väriä.
Ihan normaali jätkä.
Ja semmoisena suht hyvätuloisena, pikkuisen vaatehulluna äitinä täältä kommentoin.
Ihan normaalia. Pitää vain ostaa samanlaisia vaatteita muutamia kappaleita, niin voi pestä niitä likaisia välillä.
Kautta vuosikymmenenten teineille on ollut tärkeää "heimoutua". Ja samaan heimoon kuuluminen näytetään mm. vaatteilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Pitää vain ostaa samanlaisia vaatteita muutamia kappaleita, niin voi pestä niitä likaisia välillä.
Kautta vuosikymmenenten teineille on ollut tärkeää "heimoutua". Ja samaan heimoon kuuluminen näytetään mm. vaatteilla.
Totta. Meillä ei pojalle kelpaa mitkään muut kuin Adidaksen verkkarit ja hupparit. Samaa näkyy olevan yllä kaikilla kavereillansakin.
Vierailija kirjoitti:
Yäk.
Sano, että miettii kuinka tärkeää ulkonäkö on tytöille. Monet heistä laittautuvat aamuisin hiuksia ja meikkiä laittaen ja valitsevat vaatteita pitkään. Ei nyt ikuisuutta kannata moiseen tuhlata mutta kyllähän nyt paidan voi sentään vaihtaa, kun sellaisia kerran on eikä ole rahasta yms. kiinni. Hygieniajuttukin tuo, teinithän hikoilevatkin jo enemmän kuin aikuiset.
En ikinä ottais miestä joka ei vaihda vaatteitaan.
Poitsu on järkimiehiä. Se on tajunnut että suominaiselle ei kelpaa ellet ole sentileen tietyn pituinen, tumma, erikoisen varakas ja sellainen mies joka kelpuuttaa millaisen meikittömän, miestenvaatteisiin pukeutuvat pyryharakan. Helpompaa on säästää rahansa johonkin tärkeämpään ja jos se puoliso on pakko hankkia niin sitten jostain muualta kuin kotimaasta.
Hah, ai että samalla kertaa kandeis ostaa kolme 80e hupparia.. joo ei näillä tuloilla..
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne toiset tiedä onko sillä vain yksi huppari vai monta samanlaista. Samanlaisiin vaatteisiin pukeutuminen on ihan fiksua, ei tarvitse miettiä joka päivä mitä laittaa päälleen. Tätä metodia ovat käyttäneet/käyttävät esim. Steve Jobs ja Mark Zuckerberg. Jobsin asu oli farkut ja musta poolopaita, Zuckerberg pukeutuu farkkuihin ja valkoiseen teepaitaan. Toimii!
Seuraavan kerran kun menette vaateostoksille, niin anna pojan etsiä mieluisat farkut ja huppari (ja ehkä joku teepaita sen hupparin alle). Sitten ostatte niitä 2-3 kpl että saat ne pyykättyä useammin.
Googlatkaapa Zuckerbergin ja Jobsin kuvia. Jobsilla ei tosiaan ole ollut kuin mustia poolopaitoja, paitsi harvoina kertoina, kun on ollut puku päällä.
Zuckerbergillä näyttää olevan myös harmaa t-paita + sininen pitkähihainen ohut neule sekä puku. Googlen lukuisissa kuvista 95%:ssa sillä on joku noista päällä. Tosin nuorempana se on omistanut myös ruskean t-paidan sekä hupparin!
Tää trendi alkoi joskus 2000-luvun IT-huumassa, kun farkut & t-paita -uniformuun pukeuneet nörtit alkoivat rikastua. Nykyiset teini-ikäiset ovat kasvaneet maailmassa, jossa on ollut hyvin menestyneitä henkilöitä, jotka eivät ole "leijuneet" pukeutumisellaan vaan heidät on nähty käytännössä aina ne samat tavanomaiset paidat päällään.
Toisin kuin joitakin vuosikymmeniä sitten, ei tarvitse enää vaatteita vaihtamalla todistella, että on varmaa useampaan kuin yhteen vaatteeseen ja omistaa pesukoneen. Se on itsestäänselvää, joten tästä käyttäytymiskoodistosta johon me ja vanhempamme olemme kasvaneet on alettu luopua. Lisäksi ympäristöarvojen nousu aiheuttaa sen, että paljon eri vaatteita ei ole enää samalla tavalla arvostettavana pidettävä asia.
Eli osta pari samanlaista hupparia ja anna pitää niitä.
Itse olin tuollainen ylä-asteella. Ja olen siis nainen :D Toki pesin aina niitä vaatteita useammin ja niin, että varmasti oli kuivuneet aamuksi taas kouluun. Olin epävarma kehostani ja jostain syystä nämä samat paita ja housut oli ainoat, joissa koin oloni itsevarmaksi. En leimaantunut. Päinvastoin koen,että itsevarmuus on tärkeää jottei joudu silmätikuksi, eikä kukaan koskaan maininnut sanallakaan samoista vaatteistani. Muistan, että äitini yritti saada minua välillä käyttämään muita vaatteita, varsinkin kun näitä samoja piti jo paikkailla kun tietysti kuluivat jatkuvasta käytöstä ja pesemisestä, mutta kun muut ei vaan tuntuneet/näyttäneet omasta mielestä hyvältä päällä, niin minkäs teit. Nykyäänkin omistan samanlaisia lempivaatteita, mutta niitä on useampia ja en sentään kulje AINA samoissa kuteissa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun itse olin teini, lähes kaikki kouluni teinipojat pitivät kuukausitolkulla samoja farkkuja ja samaa collegea.
Mulla oli lukiossa kaveri, jolla oli aina samat farkut. Ne ostettiin ysin keväällä ja lukion ekan luokan syksyllä ne lahkeet alkoi näyttää jo vähän tönköiltä kun hänellä oli aina ne samat farkut eikä niitä ilmeisestikään pesty koskaan. Jossain välissä jo sitten ihmettelin, että etkö aio pestä noita? Hän sanoi hämmästyneenä, että "eihän farkkuja pestä!" Ja ihan oli DI-lääkäripariskunnan poika. Tästä pojasta tuli tekniikan tohtori.
Tämän valossa povaan ap:n pojalle hyvää akateemista uraa.
Mulla oli yliopistossa opettemassa professori, joka omisti kolme t-paitaa. Käytti niitä aina viikko kerrallaan ja samassa järjestyksessä. Eli tällä viikolla harmaa, ensi viikolla yy-mainospaita, sitä seuraavalla musta ja sitten taas harmaa jne. Kävin tämän luennoilla kaksi vuotta, enkä koskaan nähnyt hänellä mitään muuta päällä.
Minullakin oli yläasteikäisenä lempivaatteeni joihin pukeuduin joka ikinen päivä tai ainakin lähes. Tietysti ne aina pestiin välissä, mutta niitä oli mukava pitää päällä. Päälyvaatteet eivät sitäpaitsi edes rupea haisemaan mitenkään nopeasti ja aikuisena vielä hitaammin kuin teininä. Nytkin minulla on selkeät lempivaatteet joita pidän suurimman osan ajasta. Hupparini alkaa tosin olla jo kulahtanut ja risa, niin ehkä pitäisi etsiä kaupasta seuraaja, vaikka onhan minulla noita vaatteita kaapissa. Ne vain eivät ole niin mukavia. Päälyvaatteet pesen aina, kun ovat likaisia tai rupeavat haisemaan edes miedosti, eli en kovinkaan usein. Ehkä kerran kaksi kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä rikkaalla rock-tähdellä oli vain yksi t-paita,nosti takkiaan ja siellähän se sama paita.
Vai olisiko monta samanlaista?
Vierailija kirjoitti:
Steve Jobsilla oli aina samat vaatteet. Ei mitään outoa. Enemmän outoa on äidin pakkomielle lapsen vaatteista. Jonkinlaista epävarmuutta ja kontrollifriikkeyttä, veikkaan.
Stevellä oli monta samaa sorttia.Osta pojallesi pari samanlaista hupparii kun toi favoriitti. Ei haise hielle vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Hah, ai että samalla kertaa kandeis ostaa kolme 80e hupparia.. joo ei näillä tuloilla..
Okei sori ku oot köyhä. Harkitkaa sitten pojan kanssa vaihtoehtoa, että hän hankkii tuloja, joilla ostaa lisää huppareita.
Oudot tyypit on paljo kivempia ku normaalit.
Osta useampi kappale sitä samaa hupparia. Onpahan joka päivälle puhdas vaate.