Aargh! Teinipoikani ei ymmärrä
että samojen vaatteiden pitäminen on yksinkertaisesti outoa. Kaappi on täynnä vaatteita ja esim. kenkäpareja on monet, mutta SILTI hän menee yksi ja sama huppari päällä kouluun vaikka koko viikon. Viikonloppuna se pestään, ja seuraavalla viikolla sama jatkuu. Ja sitä seuraavana, ja sitä seuraavana. En kestä! Sukat ja kalsarit sentään vaihtaa.
Miten saan tuon tajuamaan, että leimautuu pian tosi kummaksi tyypiksi, jos jatkaa noin?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
No hyi hitto! Mikä teitä vaivaa, kun ymmärrätte moista käytöstä? Ei ihme, että Suomi on peräkammarin poikia pullollaan, jos katselette tuollaista sormien lävitse.
Käyhän huviksesi lukemassa heppatallia, niin tajuat, että naiset ne todellisia sottapyttyjä ovat. Oikein kehuvat miten eivät välttämättä käy kuukauteen tai kahteen suihkussa kun eivät mielestään likaannu siellä tallilla ollessaan. Minäkin tiedän muutaman todella epäsiistin naisen.
Eihän ne toiset tiedä onko sillä vain yksi huppari vai monta samanlaista. Samanlaisiin vaatteisiin pukeutuminen on ihan fiksua, ei tarvitse miettiä joka päivä mitä laittaa päälleen. Tätä metodia ovat käyttäneet/käyttävät esim. Steve Jobs ja Mark Zuckerberg. Jobsin asu oli farkut ja musta poolopaita, Zuckerberg pukeutuu farkkuihin ja valkoiseen teepaitaan. Toimii!
Seuraavan kerran kun menette vaateostoksille, niin anna pojan etsiä mieluisat farkut ja huppari (ja ehkä joku teepaita sen hupparin alle). Sitten ostatte niitä 2-3 kpl että saat ne pyykättyä useammin.
Jos miehet ja pojat vaihtaisivat joka päivä koko vaatekertansa, alkaisi itku siitä pyykkäämisen määrästä. Miten voikin normaali toiminta riipiä noin monen naisen hermoja. Outoa on, jos mies pynttää ja vaihtaa kamppeita jatkuvasti.
Jos poika siitä hupparista tykkää, mikset osta hänelle useampaa samanlaista hupparia? Silloin hänellä ainakin olisi useammin kuin kerran viikossa puhdas paita.
Onhan mm. Michael Korsillakin aina samat vaatteet päällään. Perustelu taisi olla, että kun hänen ei tarvitse käyttää aamuisin aikaa ja energiaa paidan valitsemiseen, hänelle jää enemmän aikaa ja energiaa käytettäväksi luovempiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne toiset tiedä onko sillä vain yksi huppari vai monta samanlaista. Samanlaisiin vaatteisiin pukeutuminen on ihan fiksua, ei tarvitse miettiä joka päivä mitä laittaa päälleen. Tätä metodia ovat käyttäneet/käyttävät esim. Steve Jobs ja Mark Zuckerberg. Jobsin asu oli farkut ja musta poolopaita, Zuckerberg pukeutuu farkkuihin ja valkoiseen teepaitaan. Toimii!
Seuraavan kerran kun menette vaateostoksille, niin anna pojan etsiä mieluisat farkut ja huppari (ja ehkä joku teepaita sen hupparin alle). Sitten ostatte niitä 2-3 kpl että saat ne pyykättyä useammin.
Nimenomaan ja siksi olisikin syytä vaihdella niitä vaatteita kun helposti tulee muuten monelle mielleyhtymä että täysin samat vaatteet on päällä viikosta, kuukaudesta ja jopa vuodesta toiseen. Kyllä siihen alkaa pikkuhiljaa kiinnittämään huomiota ja ihmettely heräämään.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun itse olin teini, lähes kaikki kouluni teinipojat pitivät kuukausitolkulla samoja farkkuja ja samaa collegea.
Mulla oli lukiossa kaveri, jolla oli aina samat farkut. Ne ostettiin ysin keväällä ja lukion ekan luokan syksyllä ne lahkeet alkoi näyttää jo vähän tönköiltä kun hänellä oli aina ne samat farkut eikä niitä ilmeisestikään pesty koskaan. Jossain välissä jo sitten ihmettelin, että etkö aio pestä noita? Hän sanoi hämmästyneenä, että "eihän farkkuja pestä!" Ja ihan oli DI-lääkäripariskunnan poika. Tästä pojasta tuli tekniikan tohtori.
Tämän valossa povaan ap:n pojalle hyvää akateemista uraa.
No meillä teini-poika ei voi mennä kouluun samoissa vaatteissa kahta kertaa samalla viikolla. Teinit toimii ääripäässä. Moni käyttää yhtä "uniformua" koulussa. Ja osa on toisessa ääripäässä. Eiköhän se siitä tasaannu ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ja siksi olisikin syytä vaihdella niitä vaatteita kun helposti tulee muuten monelle mielleyhtymä että täysin samat vaatteet on päällä viikosta, kuukaudesta ja jopa vuodesta toiseen. Kyllä siihen alkaa pikkuhiljaa kiinnittämään huomiota ja ihmettely heräämään.
Höps, kyllä siitä vaatteesta näkee onko se pesty hiljattain vai viime vuonna. Ja univormupukeutuminen on ihan juttu, monet harrastaa sitä työelämässäkin. Sun pojan univormu on farkut ja huppari. Miksei se kelpaa, kun tämä malli toimii miljardööreilläkin ja heitä vaan ihastellaan siitä, että käyttävät fiksusti aina samanlaisia vaatteita?
Kotimaasta voisin heittää Peter Westerbackan niiltä ajoilta kun oli vielä Roviossa. Hänellä oli aina se punainen Rovio-huppari päällä. Aina, oli tilaisuus mikä hyvänsä. No linnan juhliin laittoi frakin päälle, mutta siellä vaimolla oli iltapuvussaan Angry Birds.
Anna sen pojan vaan nyt pukeutua omalla tyylillään. Hankitte vaan niitä samanlaisia vaatteita muutamat niin pyykkäys pelittää paremmin.
Muistan itse mikä rumba oli lapsen vaatteiden pesussa, kun koko vaatekerta meni päivittäin pesuun. Joskus ala-asteella sitten sovittiin, että pitää paitaa ja housuja kaksi päivää, että vaihtaa vain sukat ja alushousut päivittäin. Helpotti kummasti. Sitten yläasteella hän alkoi pitää housuja jo muutaman päivän ja lukiossa pidempäänkin. Itsekin pidän housuja viikon ennen pyykkäystä, samaa paitaa 2-3 päivää. Minulle riittää perusgarderoobiksi kahdet housut ja 6 paitaa. Niistä riittää kahdeksi viikoksi ja on vaihtelua, kun paidat on eri värisiä vaikka muuten samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
No meillä teini-poika ei voi mennä kouluun samoissa vaatteissa kahta kertaa samalla viikolla. Teinit toimii ääripäässä. Moni käyttää yhtä "uniformua" koulussa. Ja osa on toisessa ääripäässä. Eiköhän se siitä tasaannu ajan myötä.
Varmaan homo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan homo
Ilmeisen oikea diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Ap onko sun poika saanut ostaa ja valita vaatteensa itse? Jos ne muut eivät ole sellaisia joita hän haluaa pitää.
On todellakin saanut. Olen ostanut HÄNEN toiveestaan myös hintavia Calvin Kleinin ja Hollisterin vaatteita, ja sielläpä nekin lojuvat käyttämättöminä kaapissa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap onko sun poika saanut ostaa ja valita vaatteensa itse? Jos ne muut eivät ole sellaisia joita hän haluaa pitää.
On todellakin saanut. Olen ostanut HÄNEN toiveestaan myös hintavia Calvin Kleinin ja Hollisterin vaatteita, ja sielläpä nekin lojuvat käyttämättöminä kaapissa. Ap
Provo sai uuden käänteen, kun Hollister on halpamerkki, jota ei saa Suomesta. Toki nettikaupoista saa kyllä.
Menkää vaatekauppaan pojan kanssa yhdessä ja ostakaa viisi samanlaista hupparia, sellaisia joita poika haluaa käyttää. Niitä voi sitten vaihdella viikolla. Saa varmaan turvallista oloa siitä hupparistaan. Ohimenevä ilmiö, ei kannattaisi tehdä suurta numeroa, jos muuten sujuu pojan kanssa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo sai uuden käänteen, kun Hollister on halpamerkki, jota ei saa Suomesta. Toki nettikaupoista saa kyllä.
Mikä tästä provon tekee? Hollisteria ostimme Lontoosta, Tukholmasta ja nettikaupasta. Calvin Kleiniä Helsingistä ja netistä. Ihan itse poika valikoi, mutta päälleen ei laita. Suosikkihuppari on H&M:ltä ja niitäkin on pojan toiveesta kolmea väriä, mutta käyttää vain yhtä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No, et pese sitä hupparia. Joutunee katsomaan jonkin toisen hupparin tilalle.
Mutta eikö liene syynä se että on fiksoitunut siihen miltä tietty huppari tuntuu päällä. Kun se "oman identiteetin" etsiminen on vaikeaa, niin identifioituu vaan niihin tiettyihin vaatteisiin.
Miksi huppari pitää edes pestä joka viikko? Eihän se edes hikeenny. Mä pesen pari kertaa vuodessa ja sama on käytössä aina viileään vuodenaikaan.
vaari66 kirjoitti:
Menkää vaatekauppaan pojan kanssa yhdessä ja ostakaa viisi samanlaista hupparia, sellaisia joita poika haluaa käyttää. Niitä voi sitten vaihdella viikolla. Saa varmaan turvallista oloa siitä hupparistaan. Ohimenevä ilmiö, ei kannattaisi tehdä suurta numeroa, jos muuten sujuu pojan kanssa,
Niin poika siis nimenomaan on valinnut itselleen kaapillisen vaatteita, mutta ei käytä niitä. En ole vaikuttanut ostoksiin ala-asteen jälkeen. Poika on nyt lukiossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun itse olin teini, lähes kaikki kouluni teinipojat pitivät kuukausitolkulla samoja farkkuja ja samaa collegea.
Mulla oli lukiossa kaveri, jolla oli aina samat farkut. Ne ostettiin ysin keväällä ja lukion ekan luokan syksyllä ne lahkeet alkoi näyttää jo vähän tönköiltä kun hänellä oli aina ne samat farkut eikä niitä ilmeisestikään pesty koskaan. Jossain välissä jo sitten ihmettelin, että etkö aio pestä noita? Hän sanoi hämmästyneenä, että "eihän farkkuja pestä!" Ja ihan oli DI-lääkäripariskunnan poika. Tästä pojasta tuli tekniikan tohtori.
Tämän valossa povaan ap:n pojalle hyvää akateemista uraa.
No ne mun koulukaverit kyllä pesivät vaatteet ja ostivat uudet, kun pituutta tuli.
Ois pitänyt jo aikaa sitten tehdä jotain toisin, painottaa pienestä pitäen vaatteiden vaihdon tärkeyttä. Oma teini pukee joka päivä uudet vaatteet, ei ikinä kahta päivää mitään samoja vaatekappaleita, käy myös suihkussa päivittäin, eikö poikasi huppari ala jo haisemaan? Teinipojan hiki kun voi haista aivan järkyttävälle
Muistan kun olin ala-asteella, niin jollain poijalla oli aina samat vaatteet. Joku siltä kysyi, etteikö vaihda vaatteita. Selitti, että nämä vaatteet on viikonloppuna pesussa.
Aikuinen mies on eri asia, nyt puhutaan teineistä.