Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomaako tyhmä itse olevansa tyhmä?

Pönttö
17.11.2018 |

Aina sanotaan, että tyhmyys on ominaisuus, jota on vaikea peittää. Mutta jos on tyhmä, huomaako sitä itse? Mistä sen huomaa? Onko se noloa? Kertokaa kokemuksia!

Kommentit (290)

Vierailija
261/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo aloituksessa sanoit niin tietää, ainakin vaistoaa.

Vierailija
262/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

se,joka tietää ettei tiedä mitään,tietää enemmän kuin se joka ei tiedä mitään,mutta ei tiedä ettei tiedä mitään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työhaastatteluissa mukana olleena oppinut, että ne, joilla homma on kaikkein vähiten hanskassa, kehuvat itseään estottomimmin. Ne jotka oikeasti osaavat asioita, tajuavat myös omat puutteensa ja sen, että on paljon, mitä he eivät vielä tiedä. Tyhmä ihminen on onnellisena mainostamassa ylivoimaisia kykyjään ja sitten, kun tulee työssä oikeasti taitoa vaativa paikka eikä hän osaakaan, niin hän syyttää kaikkia muita.

Meillä esim. on yksi henkilöstöhallintoa hoitava sihteeri, joka on aivan vakuuttunut siitä, että puolet hänen tehtävistään ei oikeasti kuuluisi hänelle, koska ne vaikuttavat työntekijöiden palkkaan. Hän on tyhmä eikä ymmärrä, että kyllä: henkilöstöhallinnollisilla päätöksillä on nimenomaan vaikutusta palkkaan. Palkanlaskijan työ on siitä vielä erikseen meillä ja sitä hän ei tee. Emme ole saaneet häntä ymmärtämään näiden kahden asian eroa monen vuodenkaan aikana.

Henkilöstöhallinnon sihteerikö teillä sijoittelee ihmisiä palkkaluokasta toiseen?  Asiaan liittyy työsopimus, työehtosopimus, neuvottelu, tai riita oikeudessa. Korkeintaan välittää tiedon päätöksestä palkanlaskijalle.  Jos se nyt olisi kuitenkin kirjattu hänen työsopimukseensa, on se peruste irtisanomiseen koska työtehtäviä on laiminlyöty.  Tyhmiäkö ootte?

Et sinäkään taida ihan penaalin terävin kynä olla. Sihteerin tehtäviin kuuluu esimerkiksi työsopimusten tekeminen siihen asti, että pomo laittaa nimensä niihin alle. Sen jälkeen se sihteeri jakelee ne sinne palkanlaskijalle, joka toteuttaa muutokset palkanlaskentajärjestelmään. Tämän kyseisen yksilön kohdalla hän ei vain tajua, miksi hänen pitää tehdä mitään sitä valmistelutyötäkään. Se ei ole vain selvinnyt, mitä hänen sitten mielestään pitäisi tehdä.

Tavanomaista sihteerin työtä. Viesti antoi ymmärtää että k.o. sihteeri ei haluaisi ottaa sitä  vastuuta, että hän työssään jotenkin oma-alotteisesti vaikuttaisi palkkoihin, mitään ja ketään kuulematta ja siksi ei kokenut sitä tehtävää omakseen, "vaikuttaa palkkaan".  Vain siksi että hänen firman ehtojen ja ohjeiden puitteissa puhtaaksi kirjoittamansa sopimuspaperi palkkoja käsittelee?  Niin tyhmää sihteeriä ei voi olla olemassakaan.   Miten muuten ei vuosienkaan mittaan ole saatu asiaa, miten päin se nyt meneekään, selvitettyä?

Vierailija
264/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Mikään Ruudinkeksijä kirjoitti:

Uskon ettei tyhmät edes itse tajua olevansa tyhmiä. Ehkä he tajuaa oman rajallisuutensa jollain tavalla, mutta jos ajattelee esim älyllisesti kehitysvammaisia. Eikö heillä ole juuri kuvitelma että he pystyvät vaikka mihin, vaikka oikeesti saattavat olla lapsen tasolla?

Sen varmasti normaaliälyinen tajuaa, ettei ole yhtä älykäs, jos keskustelee älykkäämmän henkilön kanssa. Siinä voi tuntea itsensä tyhmäksi, mutta älykäs keskustelukumppani osaa säätää keskusteltavat aiheet niin, ettei toiselle tule olo omasta tyhmyydestä. Älykkäät ovat usein myös huomaavaisempia, koska heillä riittää kapasiteettia nähdä asioita laajemmin.

Oletpa tyhmä! Kyllä minä ainakin tiedän olevani tyhmä, ja siksi vaikenen seurassa ettei tyhmyyteni näy muille. On se aika raskasta yrittää piilotella omaa tyhmyyttään jatkuvasti. Siksi parempi erakoitua ja vältellä sosiaalisia tilanteita ettei tyhmyys pääse loistamaan.

Vierailija
265/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi, eli siinä mielessä ihan armeliasta. Miksi kysyt? Etkö ole huomannut (vielä) olevasi tyhmä?

Vierailija
266/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on paljon tutkimuksia ja niiden tulokset ovat selviä: tyhmä ei tajua olevansa tyhmä.

Vierailija
267/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä toinen hullu tietää että,toinenkin on hullu?

Vierailija
268/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin tajuan olevani tyhmä, lähes joka päivä sen töissäkin huomaa.

ÄO-testeissä olen aina saanut  129 -132 pistettä ja se kertoo kaiken noista testeistä. Luulen, että oikea pistemäärä on ehkä jotain 99-100 pistettä. Hyvänä päivänä.

Vierailija
269/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyhmyys määritellään? Onko tyhmyys sama kuin alhainen testitulos älykkyystestissä vai onko se viisauden puutetta? Vai onko se sinisilmäisyyttä? Vai kyvyttömyyttä keskustella henkevästi vai epäkäytännöllisyyttä? Vai noita kaikkia?

Vierailija
270/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on paljon tutkimuksia ja niiden tulokset ovat selviä: tyhmä ei tajua olevansa tyhmä.

Joo ei. Tyhmä vetoaa rasismiin tai rotuteoriaan kun on yksinkertaisesti tyhmä ja kognitiivisesti kyvytön. Näitä on ihan yliopistossakin "opettajina".

Vierailija
271/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämässäni on muutama oikeasti tyhmä ihminen. Yksi on ihan sujut asian kanssa ja tietää rajallisuutensa. Toisinaan jopa perustelee juttunsa tyhmyydellään ja on siten ihan hiton fiksu.

Muut sitten taas välillä paukuttavat päätään seinään ja huutavat "mä en oikeesti ole tyhmä!" < mitä kovaa huutavat ja todistavat asiaansa, tekee se asiasta enemmän nolompaa. Eli kyllä heillä on joku käsitys omasta tyhmyydestään, mutta eivät halua olla tyhmiä.

Vierailija
272/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä huomaan usein olevani muita tyhmempi, koska en ymmärrä asioita yhtä hyvin kuin muut. Tai siis ymmärrän jonkun asian kun se ensin selitetään minulle, mutta muut huomaavat sen itsestään ilman mitään erillistä selitystä tai rautalangasta vääntämistä. Minun älykkyysosamääräni on testien mukaan hiukan keskivertoa alempi eli minulta ilmeisesti puuttuu se älykkyyden terävin kärki joka ihmisillä on ja jonka vuoksi minulla usein niin sanotusti sytyttää hitaammin kuin muilla. Eli minun nuotio syttyy vasta kun se jo muilla sammuu, jos siis syttyy ollenkaan. Enkä osaa selittää asioita lyhyesti ja tiivistää niitä lyhyeen viestiin.

Vierailija
273/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä huomaan usein olevani muita tyhmempi, koska en ymmärrä asioita yhtä hyvin kuin muut. Tai siis ymmärrän jonkun asian kun se ensin selitetään minulle, mutta muut huomaavat sen itsestään ilman mitään erillistä selitystä tai rautalangasta vääntämistä. Minun älykkyysosamääräni on testien mukaan hiukan keskivertoa alempi eli minulta ilmeisesti puuttuu se älykkyyden terävin kärki joka ihmisillä on ja jonka vuoksi minulla usein niin sanotusti sytyttää hitaammin kuin muilla. Eli minun nuotio syttyy vasta kun se jo muilla sammuu, jos siis syttyy ollenkaan. Enkä osaa selittää asioita lyhyesti ja tiivistää niitä lyhyeen viestiin.

Ilmeisesti selitit tässä asian kuten haluaisit, että sinulle selvitetään. Ymmärsimme asiasi jo kahden virkkeen jälkeen.

Vierailija
274/290 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan pari esimerkkiä tyhmästä ihmisestä:

-Olin käsi kantolaitteessa kolmisen kuukautta. Tänä aikana tämä tyhmä kysyi minulta viikottain: Oletko käynyt missään töissä?

-Möi koivupuita metsäfirmalle 20 euroa kuutiometri. Osti viikon päästä itselleen samasta firmasta polttopuuksi koivupuita 60 eurolla kuutiometri. Eli osti omat puunsa takaisin 3x hintaan.

Tapa keskustella on päällehuutava ja joka asia "tiedetään" paremmin kuin vastapuoli. Eikä auta perustelut miksi asiat on juuri noin.

Vierailija
275/290 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä on se joka kehuu itteensä ja luulee olevansa parempi kuin muut. Varsinkin semmoiset ittensäkehujat jotka ei edes vastaa siihen mitä kysytään alunperin. Eli on tyhmiä ihmisiä. Paljon.

Tyhmyyttä ei yleensä voi edes parantaa.

Vierailija
276/290 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä itsekin joskus arvelen olevani vähän tyhmä. Ja luultavasti jutut on joskus vähän rasittavia. Pitää yrittää kuunnella enemmän ja puhua vähemmän niin viisaus virtaa sisäänpäin ja tyhmyys poistuu ruoansulatuksen kautta.

Vierailija
277/290 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tajua ja sen huomasi nyt pandemian aikaan, pököpäät sauhusi kaiken maailman salaliitto teorioitaan :)

Vierailija
278/290 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmyys määritellään? Onko tyhmyys sama kuin alhainen testitulos älykkyystestissä vai onko se viisauden puutetta? Vai onko se sinisilmäisyyttä? Vai kyvyttömyyttä keskustella henkevästi vai epäkäytännöllisyyttä? Vai noita kaikkia?

Niinpä,, ja kenellä on valtuudet päättää missä tyhmyyden ja viisauden raja menee ja lajitella ihmiset rajan kummallekkin puolelle. Vai onko se niinkuin luulen että ihmiset ihan oman mielesä mukaan päättävät kuka on tyhmä ja kuka viisas ja miksi..

Vierailija
279/290 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää on kiistellä selvistä asioista, jos vaikka sanoo osaavansa arabian kieltä melko sujuvasti ja kuitenkaan ei osaa. Tyhmyyttä on myös olla tosi laiska.

Asioista voi ottaa selvää ei ole tyhmyyttä.

On kuitenkin muistettava, että tieto lisää tuskaa.

Vierailija
280/290 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi mahdollista edes?

Puhut nyt oikeasti tyhmästä. Mietipä ihan itse paradoksista kysymystäsi.

Tai kukas se tyhmä nyt siis onkaan? Ihan oikeasti tyhmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi