Huomaako tyhmä itse olevansa tyhmä?
Aina sanotaan, että tyhmyys on ominaisuus, jota on vaikea peittää. Mutta jos on tyhmä, huomaako sitä itse? Mistä sen huomaa? Onko se noloa? Kertokaa kokemuksia!
Kommentit (290)
Netin myötä Paltamon peräkammarin markokin saa äänensä ja kokee lopultakin olavansa viksu.
Kuuntele vaikka Ano Turtiaista tai Jouko Pihoa ja huomaat, että ei tajua.
Antiikin Kreikassa tyhmä oli se joka makasi maassa tiedottomana kun älykäs seisoi voittajana pystyssä.
Mun yksi läheinen on erittäin korkeasti koulutettu ja työskennellyt korkeavirkaisessa asemassa. Hän on ehdottomasti älykäs, joskus mensassa saanut yli 160.
Mutta asian toinen puoli, hän ei selvinnyt joistakin helpoista asioista itsekseen vaan tarvitsi niihin apua. .
En yleensäkään huomauttele ketään tyhmyydestä, mutta jos tekee jotain järjenvastaista, niin saatan tokasta, että teit tyhmästi, ihminen ei välttämättä ole tyhmä mutta teko voi olla tyhmä.
Onko teidän mielestänne vähän tyhmä jos sanoo esim. Isepeak eikä "aispiik" tai Nike eikä Naik näistä tietyistä vaatemerkeistä :P Vaiko että ei vaan osaa näiden englanninkielisten merkkien ääntämistä?
Huomaan useasti olevani melko tyhmä. Yleensä kun avaan harvoin suutani, niin ulos tulee pelkkää tyhmyyttä. Aivan kuin ÄO putoaisi samantien alle sadan.
Kaikki ihmiset ovat yhtä tyhmiä, toiset vain ovat tyhmempiä kuin toiset.
Korkeakoulututkinto ei ole mikään erottava tekijä tyhmän ja ei tyhmän välillä. Huvittavaa luettavaa täällä.
Olen työssä jossa näkee ihan kaikenlaisia ihmisiä. Kärsivällisyyteni tyhmyyden kanssa on rajallista, enkä pidä tietylaisen tyhmyyden sietämistä millään tavalla toivottavana. Usein tyhmyyteen liittyy suunnaton itsekeskeisyys, uhriasenne ja itsekritiikin puute. Tällaiselle ihmiselle sattuu koko ajan vastoinkäymisiä (muka täysin ilman hänen omaa panostaan) ja muut ovat velvollisia korjaamaan hänen elämänsä, samalla kun henkilö on kuitenkin aina oikeassa ja voi jaella ohjeita ja viisauksia ympärilleen. Sanomattakin selvää että henkilö ei silloin ymmärrä tyhmyyttään, ei opi omista virheistään ja on ylipäätään aivan äärettömän raskasta seuraa. Melkein jokainen tietää mistä puhun ja tuntee esimerkin aiheesta.
Sen sijaan tyhmyys ilman itsekritiikin puutetta on ihan tavallista eikä mitenkään raskasta ympäristölleen. Kaikki joutuvat joskus aloittamaan uutta tai kysymään apua, toiset useammin kuin toiset mutta tilanne on sama. Itsestään tietoinen ihminen myös tunnistaa omat rajoitteensa, silloinkin kun ne ovat tavallista suurempia.
Ehkä älykkyys helpottaa kyseenalaistamaan omat ajatukset ja toimintatavat, mutta ei se ole välttämätön ehto kumpaankaan suuntaan.
Kaikkein tyhmimmät pääsevät tämän vauva palstan modeiksi
Vierailija kirjoitti:
No se vasta tyhmä on kun pitää itseään viisaampana kun muut eikä huomaa olevansa juuri tyhmä.
Aivan. Ne muita aina mollaavat eivät vaan älyä katsoa itse peiliin. Ensin nälvivät ja sitten kuitenkin matkivat. Lienevätkö sitten jotain psykopaatteja tms.
Minä olen mittausten perusteella keskivertoa älykkäämpi, puolisoni taas tyhmempi. Mutta hän on se, joka pärjää huomattavasti paremmin esim. sosiaalisissa tilanteissa ja luovassa ongelmanratkaisussa. Jälkimmäinen on eduksi erityisesti hänen työssään, jossa onkin loistava ja palkittu. Arjessa sen sijaan tuo haasteita, kun hänen ratkaisunsa hyvin harvoin ovat millään tavalla järkeviä tai tehokkaita.
Sarkasmin ystävälle voi monesti henkilö, joka ei niitä ymmärrä, näyttäytyä tyhmänä. Myönnän joskus sortuvani siihen ajatukseen itsekin, vaikkei se tietenkään välttämättä totta ole.
Jos on todella tyhmä, ei sitä tietenkään itse huomaa. Olisiko sellainen ihminen oikeasti tyhmä edes?
Minun ei tarvitse huomata olevani tyhmä, koska olen ollut aina tyhmä. Turha sitä on kierrellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en varsinaisesti ole tyhmä (on korkeakoulututkinto), mutta minulla on todella huono muisti. En esim.koskaan suostu tietopeleihin, koska en muista sellaisia asioita, jotka pitäisi muistaa. En muista mitään paikkojen/ihmisten nimiä, mihin tietopelit usein perustuvat. Olen hyvä matematiikassa, liikunnassa ja musiikissa. Mutta muisti on huono, enkä osaa ääntää englantia ja unohtelen ihan perussanastoa, jota kyllä ymmärrän. Koen tietyllä tavalla siis olevani tyhmä, koska en pysty näissä asioissa siihen mihin muut.
Itselläni on käynyt aika lailla samoin, että muisti on varsinkin vanhemmiten alkanut pettää hyvin yksinkertaisissakin asioissa. Joku sana vieraalla kielellä ei tahdo enää tulla millään mieleen. Pahinta on oikeastaan se, kun muistaa aivan väärän sanan. Samaten nimet unohtuvat todella nopeasti.
Onneksi nykyään on tuo googlen kääntäjä. Mutta sepä ei auta nimien muistamisessa. Ja jos sanoo jonkun nimen totaalisen väärin saattaa saada itsestään todella typerän vaikutelman aikaiseksi. Sama koskee tietenkin jotakin räikeää käännösvirhettä vieraalle tai vieraasta kielestä.
Vierailija kirjoitti:
Minun ei tarvitse huomata olevani tyhmä, koska olen ollut aina tyhmä. Turha sitä on kierrellä.
Harvalla meistä on munaa myöntää tuo. Yleensä ihmiset kuvittelevat itsestään paljon enemmän älyllisesti.
Eikös sen huomaa lopputuloksesta? Kaikki menee päin pyllyä, koska on tyhmä.
Pokerissa on sanonta "Jos et pelatessa huomaa kuka on se onneton kynittävä pöydässäsi, niin silloin se olet juurikin sinä itse!"
Vierailija kirjoitti:
Eikös sen huomaa lopputuloksesta? Kaikki menee päin pyllyä, koska on tyhmä.
Harvinaisen tyhmä ja subjektiivinen kommentti.
Eihän ihminen nyt sentään ihan tyhmä ole, jos on huomaavinaan itse olevansa tyhmä. Havaintojeni mukaan monet tyhmät väittävät ääneen, ettei hän ole tyhmä!
Minäkö tyhmä? Anteeksi, nyt en kyllä ymmärrä!