Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomaako tyhmä itse olevansa tyhmä?

Pönttö
17.11.2018 |

Aina sanotaan, että tyhmyys on ominaisuus, jota on vaikea peittää. Mutta jos on tyhmä, huomaako sitä itse? Mistä sen huomaa? Onko se noloa? Kertokaa kokemuksia!

Kommentit (290)

Vierailija
221/290 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sinä? Tai kait tästä voi jo päätellä ettet huomaa sitä itse.

Vierailija
222/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huomaa aina, ei esim sellainen , voi olla esim ihminen ,joka on ns tynnyrissä kasvanut, ts, ollut kotona ja muutenkin hieman yksinkertaisten ihmisten keskellä . Toinen ryhmä on henkilöt ,jotka eivät lue tai ota selvää asioista , mistä muut ihmiset yleensä keskustelee. Kolmas ryhmä, joista saa tyhmän vaikutelman ,ovat neurologisen seikan vuoksi rajoittununeita ymmärtämään tai puhumaan eri tasoisten ihmisten kanssa, mutta toinen ei voi tietää tästä seikasta , koska se ei näy muuten päällepäin.

Usein nämä ns tyhmät ihmiset eivät tajua itse tyhmyyttään, vaan änkeävät itsensä sellaisiin toimiin, jotka se toinen hoitais paljon sutjakammin, mutta tämä ns tyhmä ei tajua sitä .Iskee vaan päätänsä seinään kuvannollisesti. Usein näillä ihmisillä myös menee sukset ristiin monien älykkäämpien kanssa, kun eivät tajua tai myönnä omaa tyhmyyttään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan tyhmyyteni kun sanon mielestäni jotain ihan järkevää ja muut alkavat nauramaan. Ja siitä kun asiakaspalvelijat tai vastaavat puhuvat minulle kuin lapselle tai vähän-älyiselle.

Mulla on kuitenkin hahmotushäiriö puheen kuulemisessa, eli olen kuitenkin normaaliälyinen ja jopa hyvässäkin työpaikassa.

Työkaverini tulkkaavat mulle esim palavereissa mitä puhutaan kun en ymmärrä. Ja huomaan tosi usein tekeväni asiat kummallisesti ja hölmösti joten vastaisin että kyllä huomaan!

Vierailija
224/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän mielestänne vähän tyhmä jos sanoo esim. Isepeak eikä "aispiik" tai Nike eikä Naik näistä tietyistä vaatemerkeistä :P Vaiko että ei vaan osaa näiden englanninkielisten merkkien ääntämistä?

Mamma Kardashian/Jenner lausuu kaikki ulkomaalaiset merkit väärin, Kimillä hauskaa.

Mutta eikai kukaan meistä pidä häntä tyhmänä? Viisas ja etevä nainen.

Vierailija
225/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin huomaan oman tyhmyyteni.

En hoksaa asioita, en osaa olla oma-aloitteinen, kyselen tyhmiä,..

Möläytän aina jotain tyhmää mistä joku vetää herneet nenään.

Koetan käyttäytyä paremmin, silti aina sama lopputulos, että olen tyhmä ja saan hävetä :(

Ikää melkein 40 joten tän ikäisen odotetaan osaavan enemmän.

Vierailija
226/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en huomaa itse.

Vierailija
227/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työhaastatteluissa mukana olleena oppinut, että ne, joilla homma on kaikkein vähiten hanskassa, kehuvat itseään estottomimmin. Ne jotka oikeasti osaavat asioita, tajuavat myös omat puutteensa ja sen, että on paljon, mitä he eivät vielä tiedä. Tyhmä ihminen on onnellisena mainostamassa ylivoimaisia kykyjään ja sitten, kun tulee työssä oikeasti taitoa vaativa paikka eikä hän osaakaan, niin hän syyttää kaikkia muita.

Meillä esim. on yksi henkilöstöhallintoa hoitava sihteeri, joka on aivan vakuuttunut siitä, että puolet hänen tehtävistään ei oikeasti kuuluisi hänelle, koska ne vaikuttavat työntekijöiden palkkaan. Hän on tyhmä eikä ymmärrä, että kyllä: henkilöstöhallinnollisilla päätöksillä on nimenomaan vaikutusta palkkaan. Palkanlaskijan työ on siitä vielä erikseen meillä ja sitä hän ei tee. Emme ole saaneet häntä ymmärtämään näiden kahden asian eroa monen vuodenkaan aikana.

Vierailija
228/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen vierestä kommentoin, mutta jokaisella tänne syntyneellä on paikkansa täällä. Heikot vaeltajat etsivät totuuden ns. paremmista ihmisistä,siitä mikä on todellinen henkinen taso. Pelkkä kylmä älykkyys voi tuottaa kauheaa jälkeä lähimmäisten keskellä . Kehitysvammaiset ovat helliä ja rakastavia ihmisiä usein,he ottavat usein esiin sen,mitä toinen oikeasti on. Jumalan edessä näin tutkitaan ihmiset,siinä ei auta teeskentely. Kerran seisoo jokainen Jumalan edessä tekemässä tilin elämästään. Jakaannutaan oikealle ja vasemmalle ,sen mukaan,mitä on maan päällä ollessa tehty,onko eletty pahoin,synnissä vai Herran yhteydessä heikkonakin vaeltaen. Se ratkaisee,onko kelvannut armo kun se on tarjolla ollut,peittämään syntimme kaikki. Emme saa ketään nimitellä tyhmäksi,sekin on synti, Jumalan luomistyön halveksimista.

Vierailija
229/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät huomaa. Tässä esimerkkejä tyhmien kirjoituksista tämän ketjun ekalta sivulta.

---

Aika harva on oikeasti tyhmä. Monesti vaan ihmisillä on eri määrä tietoa samasta asiasta ja molemmat osapuolet perustaa oman mielipiteensä niihin tietoihin mitä heillä sattuu olemaan.

Tyhmimpiä on yleensä ne jotka huutelee toisia tyhmäksi. Tyhmä ei tajua tuota seikkaa että kukin perustaa mielipiteensä sille tiedolle joka heillä on asiasta. Älykäs pystyy lisäämään toisen osapuolen tietämystä niillä asioilla jotka itse tietää aiheesta mutta jota se toinen ei.

Sitten aidosti tyhmiä on ihmiset joilla on jokin selkeä psykologinen häiriö tai kehitysvamma.

---

Useilla miehillä on se vika että tahallaan tulkitsevat naisten puheita väärin. Se on kummallinen toimintamalli joillakin miehillä. Varsinkin vähän vanhemmilla miehillä. Ja usein se johtuu siitä että mieshenkilö ei kuuntele eikä edes yritä ymmärtää mitä nainen sanoo. Miehellä monesti ns. Putkiaivoajattelua jossa tavoitteena on väärintulkinnalla osoittaa naisen esitys virheelliseksi. Vääristellään vähän asiaa jolloin se vaikuttaa tyhmältä enkä minä naisena jaksa ainakaan töissä alkaa vääntämään rautalangasta kun mies ei tajua. Ja sitten mies selittää mun idean mutta eri näkökulmasta tai eri sanoin ja se on sitten se ratkaisu asiaan. Mut vanhemmilla miehillä tuntuu olevan sisäänrakennettuna kyvyttömyys tasa-arvoon tai naisen ammattitaidon kunnioittamiseen. Vaimoistaankin ne puhuu äkäisinä akkoina.

---

Jaa-a. Usein tyhmyys ja eri mieltä oleminen sekoitetaan samaksi asiaksi.

---

Vierailija
230/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miellä tällaista janaa tyhmä-älykäs erityisen mielekkääksi. Vastatakseni kysymykseen, en pidä itseäni tyhmänä, mutta mieleni on usein jotenkin rajoittunut ja hahmotan sen kyllä itse ja varmaan nekin, joiden kanssa keskustelen. Vastakkaisesti koen joskus tiloja, jolloin olen terävä ja luova ja toivoisin, että aina olisi sellaista. En tiedä, onko kyseessä jokin ominaisuus aivoissani, ponnistelun vastustus vai estynyt persoonani tms.

Vierailija
231/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut kiusallisen tietoinen älyni vähäisestä määrästä.

Vierailija
232/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työhaastatteluissa mukana olleena oppinut, että ne, joilla homma on kaikkein vähiten hanskassa, kehuvat itseään estottomimmin. Ne jotka oikeasti osaavat asioita, tajuavat myös omat puutteensa ja sen, että on paljon, mitä he eivät vielä tiedä. Tyhmä ihminen on onnellisena mainostamassa ylivoimaisia kykyjään ja sitten, kun tulee työssä oikeasti taitoa vaativa paikka eikä hän osaakaan, niin hän syyttää kaikkia muita.

Meillä esim. on yksi henkilöstöhallintoa hoitava sihteeri, joka on aivan vakuuttunut siitä, että puolet hänen tehtävistään ei oikeasti kuuluisi hänelle, koska ne vaikuttavat työntekijöiden palkkaan. Hän on tyhmä eikä ymmärrä, että kyllä: henkilöstöhallinnollisilla päätöksillä on nimenomaan vaikutusta palkkaan. Palkanlaskijan työ on siitä vielä erikseen meillä ja sitä hän ei tee. Emme ole saaneet häntä ymmärtämään näiden kahden asian eroa monen vuodenkaan aikana.

Henkilöstöhallinnon sihteerikö teillä sijoittelee ihmisiä palkkaluokasta toiseen?  Asiaan liittyy työsopimus, työehtosopimus, neuvottelu, tai riita oikeudessa. Korkeintaan välittää tiedon päätöksestä palkanlaskijalle.  Jos se nyt olisi kuitenkin kirjattu hänen työsopimukseensa, on se peruste irtisanomiseen koska työtehtäviä on laiminlyöty.  Tyhmiäkö ootte?

Vierailija
233/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut kiusallisen tietoinen älyni vähäisestä määrästä.

Useimmat heiluu siinä keskivaiheilla eri syistä.  Tyhmyyttä on varmaan montaa lajia kuten älykkyyttäkin.  Mutta jos vertaa siihen muuankin jässiin, joka jo  alaikäisenä istuu opiskelemassa astrofysiikkaa, niin melko läskipäitä oomme.  

Vierailija
234/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilöstöhallinnon sihteerikö teillä sijoittelee ihmisiä palkkaluokasta toiseen?  Asiaan liittyy työsopimus, työehtosopimus, neuvottelu, tai riita oikeudessa. Korkeintaan välittää tiedon päätöksestä palkanlaskijalle.  Jos se nyt olisi kuitenkin kirjattu hänen työsopimukseensa, on se peruste irtisanomiseen koska työtehtäviä on laiminlyöty.  Tyhmiäkö ootte?

Et sinäkään taida ihan penaalin terävin kynä olla. Sihteerin tehtäviin kuuluu esimerkiksi työsopimusten tekeminen siihen asti, että pomo laittaa nimensä niihin alle. Sen jälkeen se sihteeri jakelee ne sinne palkanlaskijalle, joka toteuttaa muutokset palkanlaskentajärjestelmään. Tämän kyseisen yksilön kohdalla hän ei vain tajua, miksi hänen pitää tehdä mitään sitä valmistelutyötäkään. Se ei ole vain selvinnyt, mitä hänen sitten mielestään pitäisi tehdä.

Vierailija
235/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Mikään Ruudinkeksijä kirjoitti:

Uskon ettei tyhmät edes itse tajua olevansa tyhmiä. Ehkä he tajuaa oman rajallisuutensa jollain tavalla, mutta jos ajattelee esim älyllisesti kehitysvammaisia. Eikö heillä ole juuri kuvitelma että he pystyvät vaikka mihin, vaikka oikeesti saattavat olla lapsen tasolla?

Sen varmasti normaaliälyinen tajuaa, ettei ole yhtä älykäs, jos keskustelee älykkäämmän henkilön kanssa. Siinä voi tuntea itsensä tyhmäksi, mutta älykäs keskustelukumppani osaa säätää keskusteltavat aiheet niin, ettei toiselle tule olo omasta tyhmyydestä. Älykkäät ovat usein myös huomaavaisempia, koska heillä riittää kapasiteettia nähdä asioita laajemmin.

Minä olin nuorena poikana tyhmä koska en halunnut lukea mitään. Jos ei lue mitään ei myöskään opi ajattelemaan laajemmin ja saattaa olla heikko koulussa. Siinä 25-vuotiaasta eteenpäin alkoi maailma ja tieto kiinnostamaan. Nykyään pystyisin keskustella lähes mistä tahansa ja vaikka englanniksi, mikäli sitä tarvittaisiin.

Eli omaa älyään voi kehittää, se pitää vain tajuta.

M40

Vierailija
236/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä luulee tietävänsä kaiken, viisas ymmärtää epäillä omaa tietämystään.

Kukaan ei ole niin varma kuin se, joka ei mistään mitään ymmärrä.

Vierailija
237/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti joutui viimeisiksi vuosiksi hoivakotiin dementian vuoksi. Vierailulla totesi, että nämä muut täällä ei ole ihan viisaita.

Vierailija
238/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Mikään Ruudinkeksijä kirjoitti:

Uskon ettei tyhmät edes itse tajua olevansa tyhmiä. Ehkä he tajuaa oman rajallisuutensa jollain tavalla, mutta jos ajattelee esim älyllisesti kehitysvammaisia. Eikö heillä ole juuri kuvitelma että he pystyvät vaikka mihin, vaikka oikeesti saattavat olla lapsen tasolla?

Sen varmasti normaaliälyinen tajuaa, ettei ole yhtä älykäs, jos keskustelee älykkäämmän henkilön kanssa. Siinä voi tuntea itsensä tyhmäksi, mutta älykäs keskustelukumppani osaa säätää keskusteltavat aiheet niin, ettei toiselle tule olo omasta tyhmyydestä. Älykkäät ovat usein myös huomaavaisempia, koska heillä riittää kapasiteettia nähdä asioita laajemmin.

Sinusta siis kehitysvamma on synonyymi tyhmyydelle?

Vierailija
239/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Voisi ajatella, että ei huomaa, mutta eiköhän nyky-yhteiskunnassa joudu niin monenlaisten asioiden kanssa tekemisiin, että saattaa huomata, että tätä en nyt vaan tajua, vaikka muut tajuavat. Verrattuna siis aikaan ennen kaupungistumista ja modernia tietoyhteiskuntaa, jolloin juuri kenenkään ei tarvinnut osata pahemmin muuta kuin lypsää lehmät tai kyntää peltoa.

Tajuaako sitten dementikko, että on dementikko, vähän sama juttu. Riippuu varmaan tilan vakavuudesta.

Tajuaako ns. hullu, että on hullu? Sama juttu.

Mutta se on kai varmaa, että pöljä ihminen ei tajua olevansa pöljä tai ns. kusipää. Sehän on ihan omassa vallassa kuitenkin, eikä kukaan kai tahallaan ole sellainen.

Vierailija
240/290 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin olevan tyhmä ja tyhmempi muihin lapsiin verrattuna jo 1 luokalla. Ylä-asteella se vain vahvustui. Eli kyllä, minä tiedän että olen tyhmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme