Millä saa teinin tekemään kotitöitä?
Pienestä pitäen on otettu mukaan kotitöihin. On pyydetty, kannustettu ja palkittu. On ollut tarrataulua, sopimusta ja viikkorahakytkyä. On huudettu ja riidelty. On otettu pelikoneet pois.
Silti kotitöihin osallistuminen on aina yhtä vaikeaa. Paljoa ei vaadittaisi, ihan perushommia. Taidon puutteesta ei ole kiinni vain laiskuudesta.
Ei ole mitään, mitä haluaisi niin paljon, että suostuisi esim. tyhjentämään tiskikoneen säännöllisesti saadakseen palkinnon. Ei haluttaisi ottaa kaikkea kivaa (=tietokone, harrastukset) pois rangaistukseksi.
Kaiken muun elämässään hoitaa esimerkillisesti. Menestyy koulussa ja harrastuksissa. On kiva kaveri ja raahautuu mukisematta mukaan tapaamaan vanhoja sukulaisia. Juttelee ja puuhailee vanhempiensa kanssa. Mutta kotitöt ei vaan nappaa.
Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Odotella että muuttaa asumaan itsekseen?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakotat teinin kotitöihin? Kotityöt kuuluu aikuisille ja mitäs aloit lapsia puskemaan maailmaan jos et jaksa ottaa vastuuta lapsista.
Olen täysin samaa mieltä. Haluan, että teinini keskittyvät kouluun ja harrastuksiin. Taloudenhoito on mieheni ja minun ongelma. Olen kaikki tarpeelliset kotitaloustaidot niin pojille kuin tyttärilleni opettanut ja osaavat kyllä sitten touhuta kun omilleen lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakotat teinin kotitöihin? Kotityöt kuuluu aikuisille ja mitäs aloit lapsia puskemaan maailmaan jos et jaksa ottaa vastuuta lapsista.
Olet väärässä, kyllä kotityöt kuuluvat ihan jokaiselle saman katon alla asuvalle, kullekin oman ikänsä ja kehitystasonsa mukana. Väittäessäsi noin voit samantien väittää ettei karhuemon tarvitse opettaa poikasiaan hankkimaan ruokaa ja kumpikin väite on yhtä väärin.
Sitten ihmetellään kun jälkikasvu ei pärjää kun perustaitojen opetus - joka kuuluu kodille, ei koululle - on laiminlyöty ihan kokonaan.
Ihminen ja karhu ei tässä tapauksessa ole mitenkään verrannollisia. Se, ettei pistä jälkeläisiään pakkotöihin ja tappele niistä koko ajan niiden kanssa ei tarkoita, etteikö niitä jälkeläisille ole opetettu kotitaloustaitoja. Meillä kesälomalla ne on isolta osin olleet nuorison tehtävänä ja niistä on palkka maksettu. Nyt alkavat olla srn verran vanhoja, että saavat muualtakin kesäduunia, joten nämä asiat täytyy toisin järjestää.
Ei meilläkään hieveästi kotitöitä teini tee.
Itse olen nyt kotiäiti, ollut vuoden niin minä ne suurimmaksi osaksi teen.
Tämä kuitenkin auttaa meillä jos itseä laiskottaa:
Pyydän että poika tyhjentäisi tiskikoneen niin minä täytän. Kerron että itsellä on motivaatio ihan nollassa ja muuten en pääse ylös sohvalta jos ei yhtään auta ja sanon että mulla on sitten vielä se ja se homma niin auttais äitiä vähän alkuun 😃
Toinen on että pyydän laittamaan mulle imurin valmiiksi ja nopeeta raivaamaan eteisen että sieltä mahtuu imuroimaan.
Näitä juttuja teen muillekin lapsille siis ja toimii.
Roskat vie pyydettäessä(yleensä mies hoitaa ne) ja tulee kantamaan kauppakassit ja tyhjentää kaappeihin. Tuon tekee mielellään.
Teini myös leipoo ja tekee ruokaa ja sama juttu, pyydän esim paistamaan jauhelihan ja teen sitten itse loput.
Leipomiset yleensä hoitaa itse ja minä vaan vähän autan.
Helppo juttu meillä. Lapset ovat osallistuneet pienestä pitäen kotitöihin ja nyt 12, 15 ja 17 vuotiaat tekevät paljon vain sanomalla, joskus sanomattakin. Koska kotimme on aina aika siisti, tavaraa ei ole liikaa ja kaikelle on paikkansa, niin saamme hetkessä kaiken siistiksi. Tämä on mielestäni yksi tärkein asia aina muistaa. Eli liiat tavarat menemään ja käytettäville tavaroille paikka säilytykseen!
Tiskikoneessa on kiertävä järjestys ja kun senkin tekee heti, niin keittiöön ei pääse leviämään kaaos. Jokainen korjaa jälkensä tietenkin ja kun kaikki on tehty, voi maata vaikka loppuillan.
Eilenkin täällä oli lakanat vaihdettu ja pöydät siistit, kun töistä ja kaupasta tulin puoli viiden jälkeen. Mies oli vaihtanut meidän lakanat, mutta lapset omansa. Torstaina meillä oli siivouspäivä ja kun kaikki tekivät oman osuutensa, siihen meni vain puolisen tuntia. Se aika ei ole paljon ja sen jälkeen on vapaata.
Yleensä teinin kanssa toimii raha. Eikö teinisi koskaan tee mitään, mihin tarvitsisi rahaa, esim. käy kavereiden kanssa leffassa tai kahvilassa tai pizzalla? Jos tällaista tarvetta on, niin laatisin systeemin, jolla rahat näihin voi ansaita tekemällä kotitöitä. En antaisi mitään rahaa huvituksiin ilman kotitöiden tekemistä. Sen sijaan en rupeaisi rankaisemaan rajoittamalla harrastuksia tai ottamalla pois kännykän tms.
Mutta jos teini ei oikeasti tarvitse rahaa mihinkään, niin sitten menee aika vaikeaksi. Voit kyllä puhua siitä, kuinka epäreilua on, jos kaikki kotityöt ovat vain aikuisten vastuulla ja mikä olisi sinusta minimipanos, jolla teinin pitäisi niihin osallistua. Yritä tuoda esiin se, että eivät ne kotityöt sinustakaan aina niin mukavia, mutta ne on vain pakko tehdä.
Pysy kuitenkin vaatimuksissa kohtuudessa. Jos teini hoitaa kaiken muun esimerkillisesti, niin hän tarvitsee jonkin jutun, jossa rentoutua. Minulla yksi kolmesta lapsesta (nyt jo kotoa poismuuttanut aikuinen) oli teininä monessa suhteessa kuin unelma: huippulukiosta kympin keskiarvo lukuaineissa ja kuusi laudaturia, harrastuksessaan yksi ryhmänsä parhaista, aktiivinen toimija eräässä järjestössä, ja kaiken lisäksi se, joka osasi keskustella mukavasti kaikkien sukulaisten kanssa heitä tavatessa. Tämä teini kyllä teki jonkin verran kotitöitä, mutta olisittepa nähneet hänen huoneensa: lattialla lojui kymmeniä vaatteita, roskis oli täynnä epämääräistä tavaraa jne. jne. En puuttunut tähän. Ajattelin, että jokainen tarvitsee jonkin asian, jossa ei olekaan niin täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen, että meidän vanhempien vastuulla juuri on opettaa lapset tekemään kotitöitä "automaattisesti". Tekemään oman osuutensa. Silloin varmaan käytiin kovin riita asiasta, kun lapsukainen kehtasi sanoa, että ottaa sitten aikuisena puolison, joka siivoaa, jotta hänen ei tarvitse.
Ap
Kyllä se teini osaa ne kotityöt. Anna hänen olla. Teinit on taantuneita. Huoneet sotkussa ja haluton esim siihen tiskikoneen tyhjennykseen.
Kun muuttaa omaan asuntoon, osaa ihan varmasti hoitaa asiansa
Oletko käynyt nuorten miesten asunnoissa?
Vierailija kirjoitti:
Pysy kuitenkin vaatimuksissa kohtuudessa. Jos teini hoitaa kaiken muun esimerkillisesti, niin hän tarvitsee jonkin jutun, jossa rentoutua. Minulla yksi kolmesta lapsesta (nyt jo kotoa poismuuttanut aikuinen) oli teininä monessa suhteessa kuin unelma: huippulukiosta kympin keskiarvo lukuaineissa ja kuusi laudaturia, harrastuksessaan yksi ryhmänsä parhaista, aktiivinen toimija eräässä järjestössä, ja kaiken lisäksi se, joka osasi keskustella mukavasti kaikkien sukulaisten kanssa heitä tavatessa. Tämä teini kyllä teki jonkin verran kotitöitä, mutta olisittepa nähneet hänen huoneensa: lattialla lojui kymmeniä vaatteita, roskis oli täynnä epämääräistä tavaraa jne. jne. En puuttunut tähän. Ajattelin, että jokainen tarvitsee jonkin asian, jossa ei olekaan niin täydellinen.
Tätä se minunkin poikani sanoo. Hän hoitaa kaiken muun hyvin, joten tarvitsee aikaa rentoutua ja ei koe velvollisuudekseen osallistua kotitöihin. Tämän muun "hyvyyden" vuoksi on varmaan saanut vapauksia kotona. En kuitenkaan ajattele, että kotitöistä voisi täysin laistaa tuolla perusteella. Eniten toivon sitä pientä, jokapäiväistä osallistumista. Tiskit tiskikoneeseen, roskat roskikseen, märkä pyyhe kuivumaan. Miten voi olla, että pojalla on koulussa koko koulu-urallaan alle 5 unohdusmerkintää, mutta ei jokapäiväistä muistutuksesta huolimatta muista (omien sanojensa mukaan) laittaa tiskejä koneeseen?
Ap
Meillä on kahden päivän keittiövuoro viikossa. Sis roskien vienti. Ei se itsestään suju, vaan aina pitää muistuttaa, mutta tekee silti.
Olen sanonut pojalle, että minä en ole mikään palvelija täällä. Siksi.