Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Krooniset vatsaongelmat ja ihan mahdoton työpaikan vessa :(

Vierailija
14.11.2018 |

Kärsin vatsaongelmista, jotka vaivaavat kausittain hyvinkin paljon. Esim. kevyenkin lounaan jälkeen saattavat alkaa vatsanväänteet, jotka todellakin pakottavat vessaan. Ja siellä voi pahimmillaan joutua olemaan pitkäänkin. Julkisilla paikoilla pahinta ei edes ole kivut, vaan ne äänet.......

Olen töissä pikkufirmassa, jonka toimitilat olivat aiemmin sellaiset, että vessat olivat kokonaan eri kerroksessa. Se oli ihan hyvä systeemi minun kannaltani. Mutta nyt firma on muuttanut uudempiin tiloihin, ja pelkäämäni kauhuskenaario toteutui: tila on melko pieni, vessoja on vain yksi, ja se on tasan keskellä kaikkea. Itse asiassa erään kollegan huoneen ovi on täsmälleen vessan ovea vastapäätä (ja ovet ovat aina auki meillä). Äänieristys on suorastaan vitsi: vessassa istuessa kuulee kollegojen näppäimistön naputuksen.

Asia on minulle todella, todella stressaava. Mitään muuta vessavaihtoehtoa ei ole kuin tuo yksi. En edes tiedä miksi kirjoitan tätä, ei kukaan voi varmaan tulla työpaikalleni asentamaan äänieristyksiä tai muuta... :D Mutta olisiko kenelläkään mitään ideoita, voiko asiaa helpottaa millään? Ainoastaan sen verran voin asiaan vaikuttaa, että voin yrittää käydä vessassa lounaspaikoissa, mutta ikävä kyllä "ongelmat" eivät yleensä iske tarpeeksi nopeasti...

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täällä saman syyn takia jätin ottamatta vastaan täyspäivätyön, sillä nämä vessaolosuhteet olivat todella rasittavat. Jatkan osa-aikatyöläisenä tehtävissä, joissa voi tehdä välillä myös etänä. Olen erittäin vanhoillisella, hillityllä ja hallitulla alalla töissä (hiukan kuten hautauspalveluala) jossa vähän väliä on kokouksia ja ihmisiä toimitiloissmme vakavien asioiden äärellä. Olen kokenut välillä ihan järkyttävää tuskaa, kun tupa on täynnä hillittyä porukkaa ja itsellä vatsassa kiertää ja olisi pakko päästä kunnolla vessaan.

Wc-tila on pieni ja keskellä toimistoamme, josta kuuluu jopa housujen kahina ulkopuolelle. Aivan jäätäviä valheita olen joutunut kehittelemään ja juoksemaan lähiliikkeiden vessoissa vierailulla. Seuraava tutkimuskohteeni on firman kellaritilat, sillä olen saanut päähäni että siellä saattaisi olla vessa. Sen jälkeen tuleekin varastoon ja kellariin tämän tästä asiaa. Mutta ymmärrän tämän niin hyvin! Tää on ihan kauheaa ja joka työpaikalla pitäisi olla vessa, joka on erillään muusta tilasta ja jossa saa käydä rauhassa.

Vierailija
22/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sympatioista! Mukavaa kuulla että moni ajattelee samoin, ja ymmärtää.

Meillä ei töissä olla kovin avoimia tai läheisiä tuttavia, ja joskus ihan ihmettelen miten coolin robottimaisilta muut vaikuttavat. Tarkoitan robottimaisella sitä, että ihan kuin muilla ei mitään heikkoja kohtia edes olisi. Tunnen itseni usein norsuksi posliinikaupassa muutenkin, ja tämä vessa-asia on kaikkein pahin juttu.

Meillä on kyllä etätyömahdollisuus, 1 päivä viikossa. Yritän hyödyntää sitä aina kun voin!

Ap

Ja edellinen hillityn ja hallitun alan edustaja jatkaa, tunnen myös olevani norsu posliinikaupassa ja juuri samaa, että työkaverit tuntuvat olevan näiden asioiden kanssa niin totaalisen cool. Kukaan ei koskaan käy vessassa pientä pissaa pidempään, kenelläkään ei ole mitään vaivoja, huolia tai murheita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile glutamiinia. Se on halpa aminohappo, mauton, helppo sekoittaa juomaan. Monet ovat saaneet siitä helpotusta vatsaongelmiin.

Vierailija
24/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot varmaan käynyt jo lääkärissä? Kertonut, että vessakäynnit on ongelmallisia?

Mulla on crohnin tauti ja ymmärrän suunnilleen mistä puhut. 

Mulla on myös IBS oireita eli ruokailun jälkeen erityisesti suolisto riehaantuu. Näihin auttaa myös ihan mielen rauhoittaminen ja se, että mukana on nopealiukoisia Immodiumeja. Ne stoppaavat vatsan pörinän nopeasti. Ei niitä voi jatkuvasti käyttää, mutta välillä kehon rauhoittaminen ja tietoisuus lääkkeistä auttaa. 

Varsinaiseen crohnin tautiin ei auta kun lääkkeet, mutta siinä mun oireet onkin hieman erilaiset kun IBS:ssä.

Ja minä olen aika monelle asiasta maininnut. Edellä joku jo kirjoittikin, että avoimuus helpottaa oloa.

Ja jos pieskelet tai pöriset vessassa, niin vessassa ne hommat kuuluukin hoitaa. Jos joku kuuntelee tai ihmettelee toisten vessaääniä, niin mun mielestä ongelma on kyllä isommin sellaisessa ihmisessä. 

Vierailija
25/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla IBS:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00068

Ja kun aloin noudattamaan fodmap- ruokavaliota, niin ongelma hoitui.

Vierailija
26/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama ongelma. Onneksi muutto tapahtui parempiin tiloihin. Ymmärrän kuitenkin tuskasi, sillä olen lähes löysät housussa niin monet kerrat matkustanut kotiin bussilla töiden jälkeen. Tsemppiä!

Vierailija
27/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole valitettavasti neuvoja, mutta tunnen tuskasi :( Minua ihmetyttää miksi Suomessa suljetaan täysin silmät siltä asialta että useimmat toivoisivat vessatiloilta yksityisyyttä. Olen oikeasti miettinyt mistä tämä johtuu. Ihan kuin haluttaisiin kieltää koko asia ja leikkiä ettei kukaan käy vessassa muuten kuin nenäänsä puuteroimassa.

Tämä koskee myös asuntoja. Hylkäsimme hintavan 3 makuuhuoneen perheasunnon koska siinä oli yksi vessa, suihkun kanssa samassa ja kuinka ollakaan, sijoitettuna kirurgisen tarkasti täsmälleen keskelle asuntoa niin että kaikki äänet kuuluvat pahviseinien läpi tasapuolisesti jokaiseen makuuhuoneeseen, keittiöön, olohuoneeseen ja eteiseenkin. Miksi, oi miksi tällaisia tiloja ikipäivänä edes tehdään? Eikö tuollaisessa asuminen ole jo aidosti stressaavaa ihan omankin perheen kesken?

Vierailija
28/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jop meillä töissä vessassa vaan sellaisia koppeja, jotka alhaalta ja ylhäältä auki. Ihan niinkuin jossain ala-asteella. Kuka aikuinen ihminen haluaa käydä asioillaan kun naapurissa kuunnellaan. Ymmärrän tosi hyvin ap:tä, tsemppiä.

Meilläkin on näitä ja vessoja ihan älyttömän vähän, eikä kopeissa ole edes bidee-suihkuja. On todella mukavaa käydä kakalla, kun metrin päässä ohuen levyn ulkopuolella on useampia ihmisiä jonottamassa ja metrin päässä vastapäätä toinenkin ihminen kakkaamassa ohuen levyn takana. Molemmat sitten poistuvat pesemättömien takapuolien kanssa ja väistelevät jonottajia päästäkseen käsipesulle.

Vierailija
30/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä äänieristämättömät vessat on oikeasti ongelma. Itse en älynnyt että ne vessan äänet oikeasti kuuluu läpi, joten kävin surutta vessassa. Vaikkei mulla suolistosairautta ole, niin läpipaskona ihmisenä, voit vaan kuvitella.... No eipä siinä. Kiva pikku nolous on aina mukava lisä muutenkin stressaavan työn lisäksi.

Vierailija
31/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun sitä ei voi oikein hallita (valitettavasti), milloin se vatsa toimii. T.32/32

Vierailija
32/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portapotta ei monta kymppiä maksa. Voit pitää työpisteellä.

Vierailija
33/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoilota jotain biisiä hirveellä volyymilla.

Auttaisiko kuidun lisääminen ruokavalioon? Juotko tarpeeksi vettä?

Meidän firman toimistopuoli on tuollainen. Kokonaan avointa tilaa ja keskellä pieni vessa. Eräs toimiston työntekijöistä tulee päivittäin, joskus useamman kerran päivässä, käymään meidän tehtaan puolen vessoissa. Viipyy aina kauan. On ilmeisesti myös vatsavaivainen ihminen. Ihan ymmärrettävää.

Mä sinuna varmaan luovuttaisin ja antaisin äänten tulla kuin viimeistä päivää. Normipaskantamisestakin lähtee ääntä, niin kaikki varmaan yrittää pantata kotivessaan. Valitettavasti vatsavaivaisella tuo ei onnistu.

Vierailija
34/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oireet tulee aina vaan ruoan jälkeen, jätä lounas syömättä. Ja miksei aamiainenkin, pätkäpaastoilu on tutkitusti terveellistä. Viikonloppuna voit sitten syödä useamman aterian, jos tuntuu että alkaa jäädä energiavajetta. 

Vierailija
35/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firman toimistopuoli on tuollainen. Kokonaan avointa tilaa ja keskellä pieni vessa. Eräs toimiston työntekijöistä tulee päivittäin, joskus useamman kerran päivässä, käymään meidän tehtaan puolen vessoissa. Viipyy aina kauan. On ilmeisesti myös vatsavaivainen ihminen. Ihan ymmärrettävää.

Mä sinuna varmaan luovuttaisin ja antaisin äänten tulla kuin viimeistä päivää. Normipaskantamisestakin lähtee ääntä, niin kaikki varmaan yrittää pantata kotivessaan. Valitettavasti vatsavaivaisella tuo ei onnistu.

Tämä voisin olla minä. Meillä on toimistolla ihan sama juttu, iso toimisto, joka on usein hiljainen ja vessat keskellä kaikkea ja seinät paperia. Hätinä sielä edes pissalla käy, olen jotenkin niin häveliäs, että en haluaisi välttämättä koko toimiston kuulevan kun käyn edes pissalla, yritän pissata tosi hiljaa. Miehet taas lorottaa ihan surutta, ei näytä heitä haittaavan.

Mutta sitten kun on pakko päästä isommalle asialle, yleensä pystyn kyllä asioida hiljaa vaikka vatsa välillä temppuileekin, paperia vaan pönttöön niin ei kuulu äänet, mutta onhan se jumaliste karmeaa yrittää p@skoa kun oven takana on muita. Tai vaihtaa jotain kuukautissidettä "RIIPS RAAPS" kun yrität sidettä irti paketista ja pikkareista. Yleensä siis hiippailen näille asioille tehtaan puolelle, missä kunnon vessat ja yksityisyyttä.

Mutta tiedän, tosi stressaavaa! Enkä ymmärrä, kuka näitä suunnittelee! Vanhoissa toimistoissa ja asunnoissa oli vessat eteisessä, toimistoissa usein monen oven takana. Nykyään keskellä toimistoa ja asunnoissa olkkarissa. Ja suolistovaivat yleistyneet tosi paljon, niin yksityisyyden tarve on vielä isompi kuin ennen.

Tsemppiä aloittaja, meitä on monta samassa veneessä!

Vierailija
36/50 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla monen työpaikan ongelma, meilläkin. Vessoja on kyllä useampia, osa on sijoitettu onneksi esim. alakertaan, jossa lähellä ei ole kenenkään työpistettä. Mutta silti kaikki pienikin ääni kuuluu, todella ärsyttävää. Jos ikinä rakennan omakotitalon, teen vessaan äänieristyksen.

Vierailija
37/50 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain lehdessä oli juttu mitä ulkomaalaiset suomessa ihmettelevät. Yksi oli juuri tuo kuinka vessa sijoitetaan paraatipaikalle kaiken keskelle. En muista mistä sanoja oli kotoisin mutta siellä oli tapana sijoittaa se juuri mahdollisimman perälle.

Vierailija
38/50 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanvaihto.

Ryhdyt vetämään irtoperää tien päällä ja saat piereskellä yksinäsi koko ajan ja siitä maksetaan.

Vierailija
39/50 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut ketjua mutta ensisijaisesti kehottaisin selvittämään miksi elimistö on sekaisin. Suoliston hyvinvointi on yksi tärkeämpiä kokonaisterveyteen pitkällä tähtäyksellä vaikuttavia asioita.

Vierailija
40/50 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuidun lisääminen ei auta, vaan pahentaa.

Tavallinen setiritsiini, eli allergialääke, helpottaa minulla aterian jälkeisiä vatsavaivoja. Hesari uutisoi tutkimuksesta, ja nappasin tiedon sieltä. Mutta ei sitä ehkä päivittäin halua käyttää :/

Tsemppiä ap!