Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erittäin tiukka rahatilanne. Miten/mistä hommata joululahjoja, joihin ei uppoa omaisuutta?

Vierailija
14.11.2018 |

En haluaisi kuitenkaan olla ostamatta mitään.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukat. Ale langasta. Ehtii vielä.

Vierailija
22/38 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä ihmisiä sinun pitäisi lahjoa? Lapsille voisi varmaan löytää jotain kirppikseltä ja aikuisille oman kokemukseni mukaan itsetehdyt lahjat kelpaavat hyvin. Me tehdään mieheni kanssa joka joulu sinappia niin paljon, että siitä riittää lahjoiksikin. Hyvää omatekoista sinappia lasipurkkiin (tyhjä pilttipurkki kelpaa hyvin) ja nätti etiketti purkin kylkeen. Jos haluaa hifistellä, voi ostaa halvan tiiviskantisen lasipurnukan ja/tai askarrella kannen päälle kangaskoristeen. Toinen vaihtoehto on leipoa pikkuleipiä ja ostaa niille edullinen peltirasia tai lasipurnukka. Mä oon pari kertaa tehnyt kaverini kanssa kynttilöitä vanhoista kynttilänjämistä, mutta se vaati tietenkin suunnitelmallisuutta ja aikaa, jotta saatiin kerättyä niitä kynttilänjämiä riittävän paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, itse ilahtuisin käsintehdystä palasaippuasta tosi paljon. Voi tehdä itse tai ostaa valmiina. N. 100 g pala maksaa valmistajasta riippuen muutaman euron ja sellaisen voi kääriä nättiin paperiin. Kaikki eivät tosin käytä palasaippuaa, joten en suosittele sellaista jollei tiedä että vastaanottaja ilahtuisi sellaisesta.

Vierailija
24/38 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hyvin jättää ne lahjat ostamatta.

Se ei HALUA. Etkö lukenut aloitusta? Miksi se on vaikea usko tai ymmärtää, et ihmiset voi haluta antaa lahjoja? Kunnioita tätä toivetta.

Vierailija
25/38 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus, ihania kirjoja, cd levyjä, videoita, kuppeja, kulhoja jne... Ja minimaaliset hinnat.

Aivan upeita pelejä lapsille, lautapelit ja palapelit on tarkistettu, niissä on kaikki osat! Barbeja, autoja jne...

Sieltä itse olen ostanut lapsilleni lahjat.

Myös spr kontti toreilla on hyvää tavaraa, mutta hinnat kalliimmat.

Vierailija
26/38 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehtyjä herkkuja, esim karkkeja tai leivonnaisia. Tai sit arpoja, joulukoristeita, Selaa netistä tarjouksia, sit just jotain tekemistä kuten yhteinen brunssi/kahvittelu tai illallinen kotona, ulkoiluretki, joku ilmaistapahtuma tai halpa.

Vierailija
27/38 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-bay

Vierailija
28/38 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta en oikeesti ymmärrä miksi pitää antaa lahjoja jouluna. Eikö synttärit riitä? Lapsista tulee vuosi vuodelta ahneempia ja tämä kulutushysteria muutenkin kuormittaa tätä maapalloa tarpeeksi. Ihmisillä ei ole rahaa syödä, mutta on pakko antaa lahjoja? Miettikää, millaisia lellikakaroita lapsistanne kasvaa, ihan oikeasti. Rauhan juhlasta on tullut stressaavin aika vuodesta.

Ja sitten pikkujoulut!! Miten työpaikalla kännissä örveltäminen, konttaaminen ja itsensä nolaaminen (sekä pettäminen!!!!) liittyy Jeesuksen syntymään?

Vierailija
29/38 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparit jo mainittiinkin. Lidlistä saa halvalla kelvollisia joulukukkia, vaatteita ja askartelutarvikkeita. Suklaakin on siellä oikein hyvää, ostat vaikka jonkun nätin rasian ja täytät konvehdeilla.

Aikakauslehdistä saa hyviä tilauksia joulun alla, saat vielä tilaajalahjankin, jonka voit pitää itse tai käyttää lahjana. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja laskun voi yleensä maksaa erissä.

Kirjakaupoista Kirjatorit ovat ehdottomia.

Vierailija
30/38 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta en oikeesti ymmärrä miksi pitää antaa lahjoja jouluna. Eikö synttärit riitä? Lapsista tulee vuosi vuodelta ahneempia ja tämä kulutushysteria muutenkin kuormittaa tätä maapalloa tarpeeksi. Ihmisillä ei ole rahaa syödä, mutta on pakko antaa lahjoja? Miettikää, millaisia lellikakaroita lapsistanne kasvaa, ihan oikeasti. Rauhan juhlasta on tullut stressaavin aika vuodesta.

Ja sitten pikkujoulut!! Miten työpaikalla kännissä örveltäminen, konttaaminen ja itsensä nolaaminen (sekä pettäminen!!!!) liittyy Jeesuksen syntymään?

Miksi sen pitäisi liittyä? Hä?

Joulu on kyllä alunperin täysin pakanallinen juhla, jonka kristillinen kirkko vaan omi, jotta ei tarvitsisi sietää pakanoiden juhlintaa.

Kyllä lapsista kasvaa tai on kasvamatta materialisteja ihan riippumatta joululahjoista. He elävät yhteiskunnassa, käyvät päivähoidossa ja koulussa ja seuraavat aikuisten touhuja. Se riittää!

Jos sinä haluat nysvätä murjottamassa kotona järsien pettuleipää, niin fine. Se ei silti tee sinusta sen parempaa kuin muistakaan, vaikka selvästi haluat itse niin kuvitella. Ainoastaan katkeramman.

Vierailija
31/38 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto mulle tuli mieleen vielä. Meillä asuu mieheni kummipoika ja hänen veljensä vanhempineen n. 500 kilsan päässä ja siellä käymme joko yhdessä tai mieheni yksinään vasta tammikuun alussa. Samalla reissulla ollaan viety joululahjat pojille ja ne olemme jo monen vuoden ajan ostaneet joulun jälkeisistä alennusmyynneistä. Kun pojat olivat pieniä, sanottiin että joulupukille oli sattunut virhe ja hän oli erehdyksessä jättänyt meidän kuusen alle myös poikien lahjat. Meni läpi joka joulu! 😁 Ja nyt kun pojat eivät enää usko joulupukkiin, tietävät saavansa lahjat kun tullaan käymään.

Eli jos joku jolle lahjan haluaa hankkia, asuu kauempana, voi ehkä hyödyntää joulun jälkeiset alennusmyynnit ja viedä lahjan vasta joulun jälkeen. Alethan alkaa jo heti välipäivinä.

Vierailija
32/38 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama tilanne kuin aloittajalla, eli rahaa todella vähän (oikeasti ei olisi ollenkaan laittaa lahjoihin...). Onneksi kaikki lahjottavat on aikuisia, joilla tavaraa on riittämiin!

Aion tehdä itse syötäviä lahjoja, eli menen Lidliin ja ostan halpaa suklaata (100 gramman levy maksaa noin 0,50 e), jotain pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, vaahtokarkkeja tmv. ja teen rocky roadia. Fudgea ajattelin myös tehdä, siihenkään ei ainekset paljon maksa. Voisin leipoa jotain erikoisempaa leipää, vaikkapa vaaleata juurileipää, tai jonkun kuivakakun.

Havukranssi tai -pallo olisi myös kiva lahja tai jokin nätti kukkakori. Valmiit kukkakorit on kalliita, mutta jos kirpparilta löytyy joku nätti ruukku tai kori, ei tarvita kuin vähän multaa, hyasintti (maksavat pari euroa kappale) ja metsästä vaikka jäkälää/sammalta/varpuja... Jos haluaa erikoisempaa tai tietää lahjansaajan tykkäävän vaikka blingblingistä, kilikalimaalikaan ei ole kallista -havupallon/kukkakorin voisi suihkuttaa kevyesti kultaiseksi/hopeiseksi sillä? 

Kosmetiikkaakin voi tehdä itse: (jalka)kylpypallot on helppoja tehdä ja aineet saa edullisesti lähimarketista, pakkaa vaan lasipurkkiin, johon askartelee kauniin etiketin. Bambulangasta voi virkata mukaan vielä vaikka jalkapyyheen. 

Jos tietää lahjansaajan tykkäävän lukemisesta, kirpparit on väärällään kirjoja, osa ihan uudenveroisia, jotka ei maksa juuri mitään. Varsinkin pienemmille lapsille voi ihan hyvin ostaa leluja käytettyinä, ei niillä kauaa leikitä kuitenkaan. Jos on aikaa ja kädentaitoja, virkkaamalla saa kivoja pieniä pehmoleluja tehtyä -täytteet vanhasta tyynystä tai huonokuntoisista vaatteista leikkaa lumppua. Tällainen saattaa lapsella kulkea mukana koko loppuelämän, toisin kuin joku muovinukke, joka viskataan syrjään ja unohdetaan viimeistään, kun leikki-ikä on ohi.

Lahjoihin ei oikeasti tarvitse mennä paljon rahaa. Kun käyttää vähän mielikuvitusta ja tekee itse, saa edullisesti paljon kivempia lahjoja kuin ostamalla jotain krääsää kaupasta. Olisi ihanaa itsekin saada enemmän käsin tehtyjä, syötäviä tai muuten ns. poiskuluvia, lahjoja, mutta harva sellaisia antaa. Yleensä lahjoiksi tulee jotain turhaa roinaa, joka ei edes vastaa omaa makua.

Tykkäisin myös saada lahjaksi aineetonta, eli vaikka leffaliput (ne on nykyään tosi kalliita kyllä!) tai "lahjakortin", jossa luvataan yhteistä aikaa. Voithan tehdä sellaisia, jos tiedät, että joku on kiireinen tai kaipaisi vaikka lapsivapaata joskus, anna hänelle lahjakortti, jolla sinut saa lapsenvahdiksi x kertaa tai jolla ulkoilutat koiraa x kertaa tai mitä vaan apua ko. henkilö voisi tarvita. Tai jos sulla on ystävä, jota tapaat harvoin, anna lahjaksi tyttöjen ilta-lahjakortti: lainaat vaikka kirjastosta leffan, jollei ole mitään suoratoistopalvelua, hankit jotain naposteltavaa tai teet vaikka hyvää pastaa, ja pullon pari viiniä (ihan kelpo viiniä saa alle kympillä pullo!) ja jos sulla on sauna, lämmität sen. Itse ainakin ilahtuisin valtavasti, jos saisin tällaisen lahjan.

Kun rahaa ei ole paljon, joutuu käyttämään aivoja lahjojen laittamisessa. Mieluummin kuitenkin itse annan kauniisti pakattuja itse tehtyjä makeisia, joihin tarvikkeet saa noin 5 eurolla kuin jonkin samanarvoisen valmiina ostetun tavaran. Minibudjetilla ei nimittäin saa kaupasta valmiina yhtään mitään järkevää, enkä usko, että kukaan haluaa mitään kiinankrääsää nurkkiinsa.

Vierailija
33/38 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

CDONin varastontyhjennyksestäkin voi löytyä jollekulle

https://cdon.fi/varastontyhjennys/media/elokuvat/dvd/

Vierailija
34/38 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee sinappia, kotikaljaa tai leivo kakku.

Tee hilloa itse  ja leivo pipareita, jotka koristelet kauniisti - Itsetehdyille annetaan eniten arvoa.

Vierailija
35/38 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ainakaan itse odota mitään lahjoja jos tiedän jonkun ystäväni tai sukulaiseni olevan tiukoilla.

Vierailija
36/38 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiisiin kehyksiin voi laittaa nätin kortin tai esim. mietelauseen aikuiselle tai satukuvan lapselle. Kehystä voi vielä tuunata. Tietysti jos osaa piirtää vaikka perheen lapsen kuvan, niin tulee hauska muisto.

Vierailija
37/38 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeita kuvia voi löytää vaikka kirpparikirjoista sitten.

Vierailija
38/38 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityöihmisellä on helppoa, voi ostaa perustyynyn ja tehdä siihen esim. applikoimalla päällyksen, kukkia, eläimiä, kirjottua tekstiä. Ja jos osaa painaa vanhanajan romanttisen valokuvan. Itse en näitä osaa.