Kun uni ei tule
Kun uni ei tule, niin mitä teette?
Olen turvautunut luontaislääkkeisiin ja tsopikloniin. Hirveitä pelkotiloja, jotka eivät halua mennä pois. Minua kiusataan myös, olen aika vanha ja sitä on jatkunut lapsuudesta saakka. Helposti ihmiset löytävät kyykytettävän. En oikein osaa antaa rennosti ja napakasti takaisin. Olen ehkä hieman oppinut, enkä aina välitä mitä toiset ajattelevat - ainahan ne luulevat olevans aoikeassa.
Niin, lääkitystä luontaistuotteita: valeriaanaa, melissaa, humalaa, laventelia ja melatoniinia. Nyt viimeisimpänä illan ja yön uneen kärsimyskukka ekstraktia.
Mitä te käytätte?
Kommentit (34)
Piikkimattoa ja kaljaa en suosittele, molemmat piristää mua. 🙂mutta huoneen pitäminen viileänä ja ilma raikkaana auttaa. Nukun vieläkin usein ikkuna auki. Lämmin untuvapeitto ja kuvittelen nukkuvani ulkona laavussa. Siellä nukun parhaiten. Kokeile akanatyynyä, minulla kaksi, toinen pään alla ja toinen painona tai selkää vasten nojaamassa. Minulla pitkä historia unihäiriöistä. Lääkitystäkin löytyy, mirtatsapiini 7,5mg, melatoniini ja tarvittaessa imovane. Usein käyn ylikierroksilla vielä iltaisin ja rauhoittuminen on vaikeaa.
Kysyit painopeitteiden materiaalista. Tuttuni ompeli sellaisen itse, täytti sen kauranjyvillä. Rakenne koostui monesta eri ”pussista” jotta jyvät pysyivät peitossa tasaisemmin eivätkä valuneet vain yhteen kohtaan.
Oon kärsinyt nukahtamisvaikeuksista jo kauan. Nyt olen kokeillut 4 6 7 hengitystekniikkaa ja se todellakin auttaa.
Kokeilkaa yötyötä. Lehdenjakoa, siivousta, sairaanhoito, lumenauraus, poliisi. Nukutte sitten päivisin.
Voisiko tavalliseen peittoon kehitellä joitakin tilkkulaattoja, joiden sisään laittaisi jotain painavaa materiaalia, joka ei kahise?
Niin se ulkoilma voisi olla hyvä asia. Muistan nukkuneeni varsin hyvin meidän volkkarissa kun nuorempana oltiin sillä reissussa. Sisällä oli viileää ja raikas ilma. Asunnossa ei voi jättää ikkunaa auki.
Täysin pimeä makuuhuone. Vaikka yöllä avaisit silmät aivot ei herää koska täysin pimeää. Pysy erossa pelottavistaasioista . Älä katso tv sta mitään ikäviä ohjelmia. Älä syö melatoniinia-aiheuttaa kummallisia unia joihin herää!
Vierailija kirjoitti:
Kysyit painopeitteiden materiaalista. Tuttuni ompeli sellaisen itse, täytti sen kauranjyvillä. Rakenne koostui monesta eri ”pussista” jotta jyvät pysyivät peitossa tasaisemmin eivätkä valuneet vain yhteen kohtaan.
Tämäpä oli hyvä vinkki! Katsoin nimittäin että nuo valmiit painopeitot ovat melkoisen arvokkaita.
Minulla on jonkin verran auttanut se kun investoin kunnon sänkyyn. Aiempi oli minulle liian kova, kierin levottomasti kun aina joku paikka puutui. Lisäksi kuuntelen nukkumaan mennessä silmät kiinni radiota tai jotain podcastia, siihen keskittyminen estää ahdistavia ajatuksia valtaamasta päätä.
Käytän kolmea nukahtamislääkettä, jos jätän yhden pois en saa unta. Eli Mirtatsapiini 7.5 mg tai puolet siitä, melatoniini 1.5 mg ja Atarax 12.5 mg. Jos olen juonut alkoholia, otan melatoniinia 3 mg. Otan ataraxin ja melatoniinin pari tuntia ennen kuin haluan nukahtaa ja mirtatsapiinin tuntia ennen. Näillä nukun helposti 12 tuntia putkeen, jos ei ole tarve herätä aiemmin. Herään virkeänä ja jos herään yöllä vessaan, saan unenpäästä kiinni heti. Vaikka heräisin 7-8 tunnin jälkeen, en ole tokkurainen. Tuntuu lähes ihmeeltä, että saan nukuttua niin hyvin näillä.
Olen ollut herkkäuninen aina mutta viimeiset vuodet nukkuminen on ollut todella huonoa stressin vuoksi. En ole nukkunut koko yönä tai jos olen nukahtanut, niin olen herännyt yöllä neljältä.
Olen jo aiemmin hankkinut hyvän patjan sänkyyn. Nukun korvatulpat korvissa ja silmäsuoja auttaa pimennykseen ja pieni paine silmien päällä tuntuu rauhoittavalta. Lisäksi minulla on pimennysverhot ja makuuhuone on viileä. Ennen kuin nukahtamislääkkeet alkavat vaikuttamaan, katselen youtubesta asmr/reiki- videoita.
En pysty nukkumaan kenenkään kanssa samassa sängyssä, koska herään jos joku kääntyy vieressä. Saan siis nukkua isossa parisängyssä ja voin vaihtaa puolta, jos toisella puolella tulee kuuma tms.
Ap, jos olet ennakkoluuloton niin tässä pari kikkaa.
1) silittele itseäsi nukahtamisvaiheessa niinkuin emo nuolee poikastaan. Erittää oksirosiinia ja rauhoittaa hermostoa
2) onvestoi 150-200 reiikursdiin. Olen itse hoitanut pahan unttomuuteni reikillä. Hoidn itseäni illalla joko itse tai kaukohoidolla ajastetusti. Googlailereiki ja unettomuus.
Lisää vinkkejä! Ja kiitos jo edellisistä!
T. Ei ap mutta toinen uneton
Se painava peitto kiinnostaa minua, aloitin leskustelun.
Ei tarvitsisi syödä lääkkeitä.
Jos teen "vanhasta peitoata2 painavan peiton, niin mikä materiaali olisi sellainen, joka ei kahise kun kääntyy yöllä?
Olen kuullut painavasta peitosta myönteistä. Keski-Euroopassa niitä käytetään vilkkaiden lasten peittoina, ja lapset rauhoittuvat nukkumaan. 10% kehon painosta tuliso peiton olla. On siinä höpsyttelemuistä kun tuulettaa sellaista
ennen herätystä töihin siis *