Miksi uudelleenkouluttautuvalle naiselle tyrkytetään aina hoitoalaa miltei ainoana vaihtoehtona?
Tai sosiaalialaa. Eikö 30-40v naiselle ole enää mitään käyttöä muilla aloilla? Helvetti sentään.
Kommentit (49)
Joka kerta joku mies baarissa kysyy mitä teen työksi, "ooks sä hoitaja?" Miksi ihmeessä olisin aina just hoitaja? Onko tuo joku pelimiesten opettelema negaus, joka tarkoittaa, että et muuten vaikuta kovin lukeneelta? Vai vaan helppo arvaus, koska lähes kaikki naiset on tai ainakin sietäisi olla hoitajia? Kummaa, todella.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kun lähäri koulutusta suorastaan tyrkytetään ihmisille ja sitten jos haluisit hakea vaikka kätilöksi tai terkkariksi AMK:hon niin et pääse sisään sitten millään. Iso on kuilu tuossa välissä. Hain monta kertaa kätilöksi ja th:ksi koska ne ammatit aidosti kiinnosti, mutta en ollut lähelläkään sisäänpääsyä koskaan ikinä. Jo hakutilanteessa huomasi sen, miten motivoitunutta jengiä sinne haki joten sinänsä en yhtään ihmettele.
Luojan kiitos on iso kuilu välissä! En todellakaan halua ketä tahansa kätilökseni. Kätilön täytyy olla todella, todella asiantunteva ja super ammattilainen.... Mokailuun EI OLE varaa! Onneksi kätilöksi on todella vaikeaa päästä sisään. Ja tuo th:kin.... Haluan luottaa terkkariin esim. Neuvolassa ja hän toimii tietopankkina. Tai vaikka työterveydessä.. luojan kiitos siellä ei ole mitään lähäriä.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta joku mies baarissa kysyy mitä teen työksi, "ooks sä hoitaja?" Miksi ihmeessä olisin aina just hoitaja? Onko tuo joku pelimiesten opettelema negaus, joka tarkoittaa, että et muuten vaikuta kovin lukeneelta? Vai vaan helppo arvaus, koska lähes kaikki naiset on tai ainakin sietäisi olla hoitajia? Kummaa, todella.
Miehet tuntuu haluavan hoitajia, siksi kysyvät jo heti alkuun sen... Joku ihmeen seksisymboli se on.
Vierailija kirjoitti:
Jäin yt-neuvotteluissa työttömäksi, pitkältä uralta media-alalta 52 vuotiaana ja te -toimisto patisti minut lähihoitajaksi, karenssin uhalla. Kävin koulun Diakissa helsingissä, inhosin työharjoitteluita, sain kuitenkin lähihoitajan pätevyyden. Tein 2 lyhyttä sijaisuutta vanhusten hoivapaikoissa. En ole sopiva alalle, inhoan eritteitä, olen epäsosiaalinen, inhoan kosketusta vieraan ihmisen kanssa ja en ole empaattinen. Minun kaltaisiani pakoitetaan lähihoitajiksi, te-toimiston käskystä.
Ottaisin mieluummin karenssin kuin tuon. En vain pystyisi lähihoitajaksi ja tuntisin sen kouluttautumisen, jos siihenkään pystyisin, olevan niin järjetöntä tuhlausta että en kykenisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
No onhan kaikki muut hoitajat hyvinkin paljon lukeneita paitsi lähihoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin yt-neuvotteluissa työttömäksi, pitkältä uralta media-alalta 52 vuotiaana ja te -toimisto patisti minut lähihoitajaksi, karenssin uhalla. Kävin koulun Diakissa helsingissä, inhosin työharjoitteluita, sain kuitenkin lähihoitajan pätevyyden. Tein 2 lyhyttä sijaisuutta vanhusten hoivapaikoissa. En ole sopiva alalle, inhoan eritteitä, olen epäsosiaalinen, inhoan kosketusta vieraan ihmisen kanssa ja en ole empaattinen. Minun kaltaisiani pakoitetaan lähihoitajiksi, te-toimiston käskystä.
Diak on amk eikä siellä kouluteta lähihoitajia.
Diakoniiseen kun jokuu psyko idioootti ehdooottaa selllaista.
Alalla on töitä, ja alanvaihtajillakin on hyvät mahdollisuudet työllistyä. Mitään normaalista yleissivistyksestä poikkeavia pohjatietoja ei vaadita, eikä tiedossa ole hullua pääsykoepänttäystä. Alaa opiskelemaan pääsee varmasti johonkin, jos on pienintäkään motivaatiota.
Siinä monia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sinne tungeta ton ikäiset miehetkin nykyään? Ja syystä että varma työllistyminen. Luepa vaikka insinööriksi ja etsi töitä.
Kyllä.
Tunnen 2 uudelleenkouluttautunutta miestä, molemmat lähihoitajaksi.
Toinen rakennusmaalari, toinen FM(historia).
Työkkäri ei pakota ketään opiskelemaan alaa joka ei kiinnosta. Tuo on taas urbaanilegenda. Jos omalla alalla ei ole töitä, aletaan jossain vaiheessa keskustella alan vaihdosta ja etsiä sitä uutta vaikka ammatinvalinnan-ohjauksessa tai uravalmennuksessa. Mutta että sen seurauksena pakotettaisiin opiskelemaan lähihoitajaksi vastoin omaa tahtoa on ihan kukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diak on amk eikä siellä kouluteta lähihoitajia.
Diakoniiseen kun jokuu psyko idioootti ehdooottaa selllaista.
Kannattaiisi hakea rikospoliisiksi kosska olen eteväämpi kuin valheenoaaaljastuskone.
Yleisin syy on se, että alalla on paljon töitä Suomessa ja ulkomailla. Olen itsekin alkanut miettiä hoitoalaa.. kyllä siinä aika hyvin takaa itselleen työllistymisen. En kyllä haluaisi lähihoitajaksi vaan jotain muuta.. ja niihin sitten taas vaikeampi päästä sisään. Ennemmin mä kyllä sairaanhoitajaksi hakisin kuin lähihoitajaksi. En edes usko, että lähihoitajakoulutuksessa on kovin motivoivaa ilmapiiriäkään. Varmaan paljon semmosia jotka ei niin kiinnostuneita.. varmaan sh-opinnoissa olisi ihan eri meininki.
Vierailija kirjoitti:
Alalla on töitä, ja alanvaihtajillakin on hyvät mahdollisuudet työllistyä. Mitään normaalista yleissivistyksestä poikkeavia pohjatietoja ei vaadita, eikä tiedossa ole hullua pääsykoepänttäystä. Alaa opiskelemaan pääsee varmasti johonkin, jos on pienintäkään motivaatiota.
Siinä monia syitä.
Nämä sopii lähihoitajaan
Ehkä realismia. Keski-ikäinen nainen ei välttis enää työllisty miesaloille, jos nuoremmillakin on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kun lähäri koulutusta suorastaan tyrkytetään ihmisille ja sitten jos haluisit hakea vaikka kätilöksi tai terkkariksi AMK:hon niin et pääse sisään sitten millään. Iso on kuilu tuossa välissä. Hain monta kertaa kätilöksi ja th:ksi koska ne ammatit aidosti kiinnosti, mutta en ollut lähelläkään sisäänpääsyä koskaan ikinä. Jo hakutilanteessa huomasi sen, miten motivoitunutta jengiä sinne haki joten sinänsä en yhtään ihmettele.
Sotealojen amk -linjat ovat todella suosittuja. Itsekin kun hain, niin aloituspaikkoja oli ~50 ja hakijoita yhteensä liki tuhat. Vain osa noista tuhannesta siis pääsi edes pääsykokeisiin, silloin niihin päästiin edellisen todistuksen ka:n antaman pistemäärän mukaan.
Motivoituneita on paljon, vaan kun vaikka tuhannesta hakijasta edes puolet on huippumotivoituneita, niin sisään ei silti päässyt kuin se ~50, ja ~450 jäi ilman paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Etpä juuri kuulosta media-alallekaan sopivalta... Ehkä voisit ruveta poliitikoksi?
Vierailija kirjoitti:
Yleisin syy on se, että alalla on paljon töitä Suomessa ja ulkomailla. Olen itsekin alkanut miettiä hoitoalaa.. kyllä siinä aika hyvin takaa itselleen työllistymisen. En kyllä haluaisi lähihoitajaksi vaan jotain muuta.. ja niihin sitten taas vaikeampi päästä sisään. Ennemmin mä kyllä sairaanhoitajaksi hakisin kuin lähihoitajaksi. En edes usko, että lähihoitajakoulutuksessa on kovin motivoivaa ilmapiiriäkään. Varmaan paljon semmosia jotka ei niin kiinnostuneita.. varmaan sh-opinnoissa olisi ihan eri meininki.
Sairaanhoitajaksi voi opiskella sen lähihoitajakoulutuksen jälkeen. Jos todella haluaa, eikä pääse suoraan sisään, niin ottaa vauhtia lähärikoulutuksen kautta.
Tunnen tällaisia jotka ovat lähihoitajakoulutuksen kautta taas huomanneet olevansa hoitoalalla kuin kotonaan ja jatkaneet siitä eteenpäin opiskelua hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Tai sosiaalialaa. Eikö 30-40v naiselle ole enää mitään käyttöä muilla aloilla? Helvetti sentään.
Mä suosittelisin insinöörialoja. Toisin kuin väitetään, että tässä mikään erityisen matemaattinen tarvitse olla, kunhan on keskitasoinen ja ymmärtää mittayksiköt sekä osaa peruslaskut. Pienissä yrityksissä on kysyntää vanhemmillekin naisille, varsinkin rakennus- ja siihen liittyvillä aloilla. Tarkkuutta vaativia ja pienissä firmoissa ei kukaan tuuraa, jos olet pois, joten soveltuu hyvin sellaisille jotka eivät paljon ole pois. Muuten oma projekti vain seisoo. Itse valmistuin insinööriksi yli nelikymppisenä ja ryhmässäni oli toinenkin aikuinen nainen. Molemmat olemme työllistyneet toistaiseksi voimassa oleviin suhteisiin, aika nopeasti vielä löytyi töitä. Voi olla, että meillä oli hyvä tuurikin, voi olla toisenkinlaisia tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä realismia. Keski-ikäinen nainen ei välttis enää työllisty miesaloille, jos nuoremmillakin on vaikeaa.
Vaiettu totuus, tietylle insinöörialoille otetaan mieluiten "lapset on tehty" -ikäisiä naisia. Pienissä firmoissa ei ole aikaa eikä varaa äitiyslomiin. eihän tätä ääneen saa sanoa. Mutta esim. minun kohdallani paikkaa ei ole edes laitettu avoimeksi, vaan työnantaja tietoisena tuosta, että jos laittaa paikan avoimeksi, teki niin päin, että etsi itse sopivia henkilöitä netticv-palveluista. Minä olin omaan paikkaani sopivin. Jos on lahjakas, rakennusalalla voi perustaa oman firmankin. Tiedän pari yhden naisen insinööritoimistoa ja ovat hyvin työllistettyjä.
Rakennusalasta puhutaan, meillä on erikoistuminen korjausrakentamiseen.
Jos minun pitäisi uudelleenkouluttautua, menisin kyllä oppimaan insinöörialoille, tai teollisuuteen joku cnc-koneistaja tai instrumentti, tai sähköasentaja tai automaatioasentaja. Tai rakennusalalle. Varmasti töitä tarkalle ihmiselle joka ei ryyppää. Tietysti täytyy olla valmis muuttamaankin työn perässä, tai kestää että saa pienempää palkkaa kuin vieressä istuva mies. Mutta silti parempaa kuin hoitajana, eikä tarvitset tehdä sitä hoitotyötä, minusta ei olisi siihen.