Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjät! Miten huolehditte raudan saannistanne ja oletteko mitanneet rauta-arvojanne?

Vierailija
13.11.2018 |

Itsellä takana yli 10 vuotta ilman lihaa ja tuloksena vakava raudanpuute kaikkine oireineen. En edes tiennyt, että kärsin raudanpuutteesta, kunnes menin lääkäriin. Toki tähän tilaan pääsyä on jouduttanut erittäin runsaat kuukautiset, jotka jo yksinään voivat saada naisen raudanpuutteeseen.
Miten teillä? Mistä yritätte saada sen raudan ja tiedättekö rauta-arvonne?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkis kirjoitti:

Vetelen säännöllisesti rauta+c -kuureja. Olen vähentänyt maitotuotteita ja korvannut kaurapohjaisilla tuotteilla. Ferritiiniä ei ole mitattu, hemppa ollut aina ok.

Kaurapohjaisissa on melkolailla kaikissa rypsiä. Se ei ole pitemmän päälle hyväksi. Ylläpitää matala-asteista tulehdusta.

Vierailija
22/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut joskus cronometerillä että saan rautaa jopa 25 mg päivässä. Olen vegaani. Tavoite olisi kai 14-15 mg eli saan yli suositusten. Hemoglobiini on ollut aina yli 135, ferritiini kiinnostaisi mitata.

Cronometerin voi ladata kännykkään, se on enkuksi ja vaatii hieman viitseliäisyyttä kyllä. Toinen on tuo fineli, sekin on nykyisin jotenkin hankala. Näillä voi laskea vitamiinien saantia.

Joku suositteli maltoferia apteekista. Itse olen käyttänyt silloin tällöin floravitalia mutta joku kertoi että sillä ei ollut ferritiini noussut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa vuoteen 2018, juntit.

Itse otan satunnaisia rautakuureja ja syön paljon pinaattia.

Pinaattia? Oletko katsonut liikaa Kippari Kallea :-)

Esim muroissa ja linsseisn on melkein kymmenen kertaa enemmän rautaa /100g kuin Pinaatissa. Syö mielummin niitä.

Muroissa ja linsseissä 😳 Taitaa olla muroissa rautaa lisättynä. Linsseissä ja muissa kasvikunnan tuotteissa rauta on non-hemi-muodossa, toisin kuin eläinkunnan tuotteissa. Imeytyminen paljon heikompaa.

Vierailija
24/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkis kirjoitti:

Vetelen säännöllisesti rauta+c -kuureja. Olen vähentänyt maitotuotteita ja korvannut kaurapohjaisilla tuotteilla. Ferritiiniä ei ole mitattu, hemppa ollut aina ok.

Kaurapohjaisissa on melkolailla kaikissa rypsiä. Se ei ole pitemmän päälle hyväksi. Ylläpitää matala-asteista tulehdusta

Tutkimuspohjaiset perusteet väitteellesi lähteineen, kiitos.

Vierailija
25/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkis kirjoitti:

kaurapohjaisissa "maito"tuotteissa on myös kalsiumia, usein saman verran kuin vastaavassa maitotuotteessa

Vierailija
26/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim muroissa ja linsseisn on melkein kymmenen kertaa enemmän rautaa /100g kuin Pinaatissa. Syö mielummin niitä.

Pinaatissa rauta on heikosti imeytyvässä muodossa. Luin tästä edesmenneen Prof. Toivo Rautavaaran kirjoituksesta n. 20v. sitten.

Vierailija
27/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pinaatissa rauta on heikosti imeytyvässä muodossa. Luin tästä edesmenneen Prof. Toivo Rautavaaran kirjoituksesta n. 20v. sitten.

tuota en tiennytkään

Vierailija
28/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkis kirjoitti:

Kaurapohjaisissa on melkolailla kaikissa rypsiä. Se ei ole pitemmän päälle hyväksi. Ylläpitää matala-asteista tulehdusta.

Näin on! Kaikki siemenöljyt vaikuttavat samalla tavalla!

Vierailija
29/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas harvinaisen typerä aloitus. Kaurapuurossakin on rautaa. Niin junttia tämä ihmisten tietämättömyys "vain lihassa on protskua, vain leivässä on kuitua, vain maidossa on kalsiumia".

HUOH.

Vierailija
30/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas harvinaisen typerä aloitus. Kaurapuurossakin on rautaa. Niin junttia tämä ihmisten tietämättömyys "vain lihassa on protskua, vain leivässä on kuitua, vain maidossa on kalsiumia".

HUOH.

Jos ei syö lihaa ja on runsaat menkat, on nainen melko pian raudanpuutteinen, jos ei yhtään hoksaa miettiä, mitä syö.

Ei se rauta itsestään elimistöön pomppaa, jos tekee vääriä arkisia valintoja niissä muissa ruuissa.

Lihasta ihminen saisi parhaiten imeytyvää rautaa.

Vierailija
31/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä moni kertoo kuinka on hyvä hemoglobiini - koittakaa nyt ymmärtää, että se voi olla hyvä vaikka

sulla olisi raudanpuutos. eli hemoglobiini ei kerro raudanpuutoksesta.

itselläkin on hemoglobiini 129-134 välillä, mutta ferritiini matala - ja kovat raudanpuutteen oireet (jotka siis ovat samoja kuin anemian oireet ja esim kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet sekä masennuksen oireet..)

sain tiputuksena "rautaa suoneen", ferritiini nousi hyvin, mutta hemoglobiini pysyi paikoillaan, eli ei se hemoglobiini nouse vaarallisen ylös, vaan pysyy siinä mikä on sun ns geneettinen/luontainen hemoglobiinitaso.

Vierailija
32/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä takana yli 10 vuotta ilman lihaa ja tuloksena vakava raudanpuute kaikkine oireineen. En edes tiennyt, että kärsin raudanpuutteesta, kunnes menin lääkäriin. Toki tähän tilaan pääsyä on jouduttanut erittäin runsaat kuukautiset, jotka jo yksinään voivat saada naisen raudanpuutteeseen.

Miten teillä? Mistä yritätte saada sen raudan ja tiedättekö rauta-arvonne?

Floradix - neste apteekista. Mä kärsin myös raudanpuutteesta, vaikka syön välillä lihaa. Nyt 2kk käyttänyt tota ensimmäinen syksy vuosiin kun en ole esimerkiksi aivan kaamosmasentunut. Raudanpuute aiheuttaa väsymystä mikä herkästi kääntyy masentuneisuudeksi, kun mitään ei jaksa. Huomasin muutokset noin kolmen viikon jälkeen. Kallista litkua joten kannattaa noudattaa ohjeita ja ottaa tyhjään mahaan! Eikä ole pahanmakuista edes.

Vierailija
33/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huolehdi enkä ole mitannut. Syön aika vähän rautaa sisältäviä ruokia ja lisäksi lähes aterialla maitotuotteita joten voi kyllä olla että rauta-arvot on alhaiset.

Vierailija
34/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön monipuolisesti, tpsin myös ajoittain kalaa ja munia. Rauta-arvot on silti olleet teini-iän jälkeen aina hyvät ja varastorautaa (=ferritiiniä) on runsaasti. Syön päivittäin runsaasti kokojyväviljaa, palkokasveja ja siemeniä, pähkinöitä jne. sekä tuoreita kasviksia, näistä tulee sekä rautaa että imeytymisen kannalta tärkeää C-vitamiinia. Mun etu on varmasti niukat kuukautiset, sekä vähäinen kahvin ja maitotuotteiden käyttö, jotka vähentää raudan imeytymistä.

Vierailija
35/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkis kirjoitti:

Näin on! Kaikki siemenöljyt vaikuttavat samalla tavalla!

Vaikuttaako camelinaöljy miten? Luulin sen olevan terveellistä ja paras keino saada omega3:sta ja alentaa kolesteroliarvoja.

Vierailija
36/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täällä moni kertoo kuinka on hyvä hemoglobiini - koittakaa nyt ymmärtää, että se voi olla hyvä vaikka

sulla olisi raudanpuutos. eli hemoglobiini ei kerro raudanpuutoksesta.

itselläkin on hemoglobiini 129-134 välillä, mutta ferritiini matala - ja kovat raudanpuutteen oireet (jotka siis ovat samoja kuin anemian oireet ja esim kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet sekä masennuksen oireet..)

sain tiputuksena "rautaa suoneen", ferritiini nousi hyvin, mutta hemoglobiini pysyi paikoillaan, eli ei se hemoglobiini nouse vaarallisen ylös, vaan pysyy siinä mikä on sun ns geneettinen/luontainen hemoglobiinitaso.

Juuri näin. Raudanpuute vaikuttaa muuten myös kilpirauhasen toimintaan. Eli jos on raudanpuute, on hyvin todennäköistä, että voi olla myös sitten kilpirauhasen vajaatoiminta. Kilpirauhanen tarvitsee rautaa toimiakseen. Vasta ferritiinitasolla 90-100 kilpirauhanen kykenee toimimaan optimaalisesti. Eli raudanpuutteen korjaus voi korjata kilpirauhasenkin toiminnan.

Ja tosiaan, sekä kilpirauhasen vajaatoiminnassa ja raudanpuutteessa on lähestulkoon samanlaiset oireet.

Vierailija
37/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä hölmöintä, menkat ovat sitä runsaammat, mitä enemmän keho kärsii raudanpuutteesta. Outoa, että tässä kohtaa keho ei osaa toimia järkevämmin.

Vierailija
38/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi päinvastoin, kasvissyönnin aloittaminen ja maitotuotteiden rajoittaminen minimiin pelastivat anemian kourista. Luulen että isoimmat vaikuttajat omalla kohdalla ovat maidonjuonnin lopetus (estää rautaa imeytymästä) ja se että saan ruuasta rutkasti c-vitamiinia (auttaa rautaa imeytymään.) Saa toki korjata jos oletukseni on ihan outo. Joka tapauksessa olo on reippaampi kuin koskaan ja hemoglobiini 140. Ferritiiniä en muista, mutta oli hyvässä jamassa keväällä mitatessa.

Vierailija
39/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjänä 22 vuotta, ferritiini mitattu vain kahdesti, kerran raskaana ollessa ja kerran pieleen menneen leikkauksen jälkeen jossa menetin runsaasti verta. Molemmilla kerroilla tulokset loistavat. Hemoglobiini on koko ajan pysytellyt yli 140:n, paitsi leikkauksen jälkeen, mutta palautui parissa viikossa ilman mitään rautalisiä.

Syön ihan normaalia kotiruokaa, paljon kasviksia, perunaa, pastaa, munakkaita, leipää, juustoja, hedelmiä jne. Esimerkiksi eilen kahvia, fetasalaattia, parsakaaligratiinia, pari ruisleipää päällisineen, banaani, mansikkajogurtti, pala mozzarellapizzaa.

En ole koskaan syönyt mitään ravintolisiä. Voin hyvin ja olen normaalipainoinen. Luulen rauta-arvoihin vaikuttavan myöskin geenien, ei vain ruokavalion.

Vierailija
40/52 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hemoglobiini oli matalalla jo ennen kuin aloin kasvissyöjäksi kiitos runsaiden kuukautisten, joten otan rautaa suosiolla purkista. Ja syön paljon linssejä ja C-vitamiinipitoisia hedelmiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan