Kasvissyöjät! Miten huolehditte raudan saannistanne ja oletteko mitanneet rauta-arvojanne?
Itsellä takana yli 10 vuotta ilman lihaa ja tuloksena vakava raudanpuute kaikkine oireineen. En edes tiennyt, että kärsin raudanpuutteesta, kunnes menin lääkäriin. Toki tähän tilaan pääsyä on jouduttanut erittäin runsaat kuukautiset, jotka jo yksinään voivat saada naisen raudanpuutteeseen.
Miten teillä? Mistä yritätte saada sen raudan ja tiedättekö rauta-arvonne?
Kommentit (52)
Täältä löytyy tietoa siitä, mistä rautaa saa. https://fineli.fi/fineli/fi/ravintotekijat/2160
Otan joskus kuureina rautaa (mm. Ferrodan 100mg, saa apteekista ilman reseptiä.) Muuten käytän sellaista monivitamiinia kuin VegVit. Sitten syön tietenkin monipuolisesti ja paljon kasviksia, syön siis vegaanisesti ja lähes viljattomasti. Täytyy myös mainita kikhernejauho, se on hyvä raudan lähde!
Syön kasviksia ja kalaa. Hemoglobiinini on yli 130, mutta ferritiini on surkea 19. Normaaliarvo naisilla on 10-150. Suolistoni magneettikuvataan ja saan sen jälkeen mahdollisesti tiputuksena rautaa sairaalassa. Taustalla syöpähoitovuodet.
Olen huolissanne kasvisaivojenne toiminnasta, sillä monista teksteistä ilmenee outoja kysymyksiä ja sekoja päättelyjä.
Apteekistahan vegaanit ja kasvissyöjät hakevat ravintonsa.
Vierailija kirjoitti:
Apteekistahan vegaanit ja kasvissyöjät hakevat ravintonsa.
Aivan, eihän ne ruuasta saatavasta ravinnosta ymmärrä.
Lopettakaa se ruualla pelleily ja syökää kunnolla normaalia ruokaa. 🙄
Syön kasvisruokaa mutta lisäksi kaikkea muutakin, myös lihaa. Siten pysyn varmimmin terveenä.
Syön vain kasviksia. Hemoglobiini runsaan verenvuodon jälkeen 130.
Tervetuloa vuoteen 2018, juntit.
Itse otan satunnaisia rautakuureja ja syön paljon pinaattia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä muualta saa hyvin rautaa, jos lihatuotteita ei lasketa?
Muistaakseni ainakin pinaatti, kaali, ruisleipä ja pähkinät on hyviä raudanlähteitä. Mulla takana 15 vuotta kasvisruualla, ja hemppa yli 150. Blenderi on muuten mahtava laite koska smoothieissa menee näppärästi ne pinaatit ynnämuut mistä ei muutoin tulisi kokkailtua ikinä mitään, suosittelen :) nyt luettuani enemmän rautavarastoista mietin että vois varmaan jonkun rautakuurin aina sillointällöin vetästä kuitenkin.
Kai ymmärrätte, että hemoglobiini voi olla hyvä (eli ei anemiaa), vaikka ferritiini eli varastorauta olisi jo vakavan raudanpuutteen puolella (eli silloin teillä on raudanpuute)? Ferritiiniä ei mitata missään rutiinisti. Sitä pitää erikseen pyytää.
Hemoglobiini ei siis kerro oikeastaan raudan tasosta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vuoteen 2018, juntit.
Itse otan satunnaisia rautakuureja ja syön paljon pinaattia.
Pinaattia? Oletko katsonut liikaa Kippari Kallea :-)
Esim muroissa ja linsseisn on melkein kymmenen kertaa enemmän rautaa /100g kuin Pinaatissa. Syö mielummin niitä.
Missä on eniten rautaa:
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?component=2160&sortByColumn=…
Eiks pinaatissa oo aika paljon nitraattia, että jos joka päivä smoothiessa sitä imeskelee niin sama kuin vetäis nakkeja joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Eiks pinaatissa oo aika paljon nitraattia, että jos joka päivä smoothiessa sitä imeskelee niin sama kuin vetäis nakkeja joka päivä.
Kyllä.
Ja mitä nitraatti tekee? Jos sitä saa todella todella paljon liikaa voi tulla anemia :D nimittäin methemoglobinemia (saa googlata)
Että älkää nyt mitään pinaattia tankatko anemiaan hoitoon.
Silloin kun olin kasvissyöjä ja söin maitotuotteita, anemiahan sieltä jatkuvasti tuli, sillä kalsium vaikuttaa merkittävästi raudan imeytymiseen. Käytin siis lähes joka ruoassa juustoa, söin ruoan ohessa raejuustoa jne. ja iltapalalla usein jogurttia/rahkaa.
Jätin maitotuotteet pois, hb ollut 135-140 parin vuoden ajan.
Vetelen säännöllisesti rauta+c -kuureja. Olen vähentänyt maitotuotteita ja korvannut kaurapohjaisilla tuotteilla. Ferritiiniä ei ole mitattu, hemppa ollut aina ok.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin kasvissyöjä ja söin maitotuotteita, anemiahan sieltä jatkuvasti tuli, sillä kalsium vaikuttaa merkittävästi raudan imeytymiseen. Käytin siis lähes joka ruoassa juustoa, söin ruoan ohessa raejuustoa jne. ja iltapalalla usein jogurttia/rahkaa.
Jätin maitotuotteet pois, hb ollut 135-140 parin vuoden ajan.
Hb voi ollakin tuo, mutta mites varastorauta? Se on tärkeämpi kuin hemppa.
Mistä muualta saa hyvin rautaa, jos lihatuotteita ei lasketa?