Oon saamassa aika ison summan rahaa. Huimaa ja oksettaa.
Sain tietää viikko sitten, että saan ennakkoperintönä aika ison summan rahaa (40 000). Tuo on mulle valtava summa rahaa, sillä olen elänyt koko elämäni kädestä suuhun minimituloilla. Mua on koko viikon ajan huimannut ja tosi epätodellinen olo. Paha ja huono olo. Tuntuu vaan niin epätodellisesta. En todellakaan tiedä mitä teen tuollaisella summalla rahaa. Raha ei todellakaan aina tuo onnea.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Sain tietää viikko sitten, että saan ennakkoperintönä aika ison summan rahaa (40 000). Tuo on mulle valtava summa rahaa, sillä olen elänyt koko elämäni kädestä suuhun minimituloilla. Mua on koko viikon ajan huimannut ja tosi epätodellinen olo. Paha ja huono olo. Tuntuu vaan niin epätodellisesta. En todellakaan tiedä mitä teen tuollaisella summalla rahaa. Raha ei todellakaan aina tuo onnea.
Sun pitää maksaa siitä verot myös. Eli et sinä sitä koko summaa käyttöösi saa.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeista en ymmärrä mitään. Eikö niihin liity riskejäkin eli voi menettää sijoittamansa summan? En näe osakkeisiin sijoittamisessa järkeä.
Oman asunnon ostoon summan voisi laittaa. Mutta onko järkevämpää maksaa opintolainaa vähitellen pois ja ottaa pienempi asuntolaina. Vai maksaa opintolaina heti pois ja ottaa isompi asuntolaina. Käsittääkseni ensimmäinen vaihtoehto on parempi, koska opintolaina valtion takaamaa.
Ap
Et sä saa lainaa jos olet kerran minimituloilla. Pitää olla niitä tulojakin.Ei tuo summa riitä yksinään asunnon ostoon kuin jostain Kemistä.
Jos elät tuilla niin et hyödy rahoista mitenkään, niistä on sinulle vain haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeista en ymmärrä mitään. Eikö niihin liity riskejäkin eli voi menettää sijoittamansa summan? En näe osakkeisiin sijoittamisessa järkeä.
Oman asunnon ostoon summan voisi laittaa. Mutta onko järkevämpää maksaa opintolainaa vähitellen pois ja ottaa pienempi asuntolaina. Vai maksaa opintolaina heti pois ja ottaa isompi asuntolaina. Käsittääkseni ensimmäinen vaihtoehto on parempi, koska opintolaina valtion takaamaa.
Ap
Ei ole parempi. Se riippuu lainojen KOROISTA. lähtökohtaisesti pitäisi ajatella että itse pystyy velan hoitamaan. Ainoastaa korot merkitsevät, mitä vähemmän menee korkoihin, sitä enemmän jää kaikkeen muuhun, esim lyhennyksiin ja elämiseen ja säästöihin. Kyllä siihenkin liittyy riskejä että makuutat tilillä niitä rahoja. Esim se sinun pankkisi voi mennä nurin etkä saa rahoja ulos (sieltä talletussuojasta ei välttämättä saa samalla sekunnilla rahoja vaan siinä voi mennä pitkäkin aika). Todennäköisyys että pitkään toimineet hyvät yhtiöt tekisivät yhtäkkiä konkurssin on olematon, eli sitä riskiä on helppo hallita että kuinka todennäköistä on että yhtiö johon sijoittaa tekee konkurssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta helvetissä raha tuo onnea, varsinkin tuollainen loppupeleissä aika pieni summa. Se on eri asia jos voittaa Eurolotossa vaikka 115 miljoonaa, silloin olisi useimmilla sulattelemista ja miettimistä.
Mutta tuo on tosiaan sen verran vähän että ei esim. sen sijoittamisesta kannata kovin suuria murheita ottaa. Tuotot jäävät joka tapauksessa pieniksi.
Jos et ole varma millainen rahankäyttäjä olet, ja miten pahasti sekoat tuon kanssa, niin maksa esim. vuokrasi kahden vuoden ajalta ennakkoon. Siihen jo menee mukavasti rahaa, ja voit olla varma että et tuhlaa kaikkea älyttömyyksiin.
Ei mun tarttis tuota sulatella hetkeäkään, mulla ois sijoitussuunnitelma valmiina jopa tuota suuremmalle summalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro rahoista muille. Tarvitsijoita löytyy ja huomaat pian, että kaikki meni eikä mitään jäänyt.
Älä kerro kellekään. Mun poikaystävä näki vahingossa mun tiliotteen, ja alkoi sen jälkeen painostaa tonnien lainaa hänelle.
Kai se on jo ex? Omalta osalta suhde loppuis painostamisyritykseen välittömästi.
Ei sitä opintolainaa kannata välttämättä maksaa pois. Opintolainassa saattaa olla korko vain 0,5% ja jos tuosta summasta sijoittaa suurimman osan, osingoilla saa maksettua helposti osinkolainan korot ja jää vähän lyhennyksiinkin.
Tärkeintä ehkä tässä kohtaa on ymmärtää, että tuo ei ole iso raha, jos sitä lähtee kuluttamaan. Mutta tavalliselta palkansaajalta kestää helposti neljä vuotta säästää tuollainen summa, joten siinä mielessä se on iso. Niin kuin täällä on sanottu, se saattaa auttaa pääsemään omaan asuntoon kiinni, jos talous muuten kestää asuntolainan maksamisen. Eli pitkällä tähtäimellä siitä voi olla iso apu.
Mitään kiirettä tai hätää ei ole päättää, kuinka tuon rahan käyttää tai sijoittaa. Kannattaa nyt ottaa aikaa asioihin perehtymiseen ettei tule tehtyä mitään hätiköityä.
Itselleni, jos tuollainen 40 000 € tupsahtaisi tilille yhtäkkisesti, "sijoittaisin" sen juuri nyt ehkäpä neljään tai viiteen mielestäni potentiaalisimpaan virtuaalivaluuttaan, tosin muihin kuin Bitcoiniin. Muutaman vuoden päästä olisin joko monimiljonääri tai huonoimmassa tapauksessa elämä jatkuisi aivan, kuten tähänkin asti. Tämä ei siis ole mikään toimintasuositus, vaan ainoastaan toteamus, miten itse tämänhetkisessä tilanteessa tekisin.
Asunnon ostaminen mahdollisimman nuorena on aina paras sijoitus omaan elämään. Joten noin pieni summa ei ole mikään iso summa siinä mielessä että kun ostaa asuntoa kalliista kaupungista tai vähän isomman kuin yksiön se menee eikä riitäkään.
Summa on loppujen lopuksi yllättävän pieni ja sen tuhlattua nopeasti ihan hömppään.
Nimimerkki kokemusta on... Saimme miehen kanssa 30 000€ ns ylimääräistä ja ne katosi nopeasti eikä edes eletty leveästi.
Ei ostettu autoja eikä matkusteltu ym ja nyt kun mietin, niin en muista mitä niillä ostettiin
Muutama lantti kukkarossa.
Kuolen ja pyörryn.
Voisitko ostaa jollekkin köyhälle perheelle viikon ruuat tai kassillisen ruokaa. Saisit hyvän mielen itsellesi ja köyhälle perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Älä pelkää. Kyse on ensireaktiosta.
Ei ole kiirettä mihinkään, eikä rahaa tarvitse ns käyttää heti jos koskaan.
Pyri pitämään elämäsi mahd entisellään, jos huippaa. Jos velkoja, maksa ne pois.
Anna itsellesi aikaa vuosi tai pari päättää, sijoitatko, ostatko, lahjoitatko, mitä sitten teetkään.
Kyllä ne rahat ihan tavallisella tilillä pysyy.
Nimenomaan velat pois ja elä muuta elämääsi liikaa. Tee siitä turvaa ja puskuria vaikeiden päivien varalle niin et kaadu heti jos satut sairastamaan tai muuta ikävää tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kai ne voi polttaa jos ei muuta keksi.
Ne on tilillä, Dorka - ei tili pala.
Vetun dämäri !
Perin isovanhempieni jälkeen muutama vuosi sitten saman summan.
En maksanut opintolainaa pois, mutta suurensin lyhennyserää.
Nyt se on pois maksettu.
Olen velaton, minulla on tilillä vielä xxxxx €, muuten tuulen huuhtoma olen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on opintolainaa 15 000, mutta mietin kannattaako sitä maksaa kerralla pois?
Joo taidan hetken aikaa miettiä mitä teen.
Ajattelin myös lahjoittaa rahaa jonnekin, missä se oikeasti päätyy muillekin kuin johtajan taskuun.
Ap
Älä lahjoita rahaa. Osta muutama purkki kissanruokaa ja vie paikalliseen löytöeläintaloon, niin menee oikeaan kohteeseen. Älä kuitenkaan liioittele senkään suhteen. Itse lahjoitan hyväntekeväisyyteen työtäni ja käyttötavaraa, en rahaa. Kun itse olen myös ruokkimassa ja siivoamassa, näen, että oikeaan kohteeseen menee.
Vierailija kirjoitti:
Jos et vielä omista omaa asuntoa, saisit tuolla maksettua jonkun uuden pienehkön asunnon myyntihinnan ja loput maksaisit taloyhtiölle.
Vuokralla ei kannata olla, eikä toisen seiniä maksaa, vaan ostaa oma asunto.
Joo ei se enää tunnu niin isolta summalta ku oon tässä vähän sulatellut asiaa. Enää ei huimaa eikä okseta. Oon jopa vähän innoissaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo ei se enää tunnu niin isolta summalta ku oon tässä vähän sulatellut asiaa. Enää ei huimaa eikä okseta. Oon jopa vähän innoissaan.
Ap
Hienoa. Nyt vaan tuhlaamaan heti.
minäkin "lahjoitan" 40% tuloistani, en tosin vapaaehtoisesti. Saa luvan riittää. Ainiin tuen urheilua ja kulttuuria yhdellä lottorivillä viikossa.