Kolmivuorotyö ja lapset
Minulle tarjottiin kolmivuorotyötä ja vanhempi lapsi tokalla, nuorempi 3v. Mitä hyviä ja huonoja puolia tällaisissa vuoroissa on verrattuna päivätyöhön, etenkin siis lasten kannalta? Miehellä päivätyö.
Kokemuksia?
Kommentit (18)
Jos toisella säännöllinen päivätyö niin silloin ei ole ongelma. PAITSI se että perheellä on vähemmän yhteistä aikaa kuin ns. normaalilla perheellä jossa molemmat vanhemmat päivätyössä! Iltaisin voi olla myös raskaampaa olla yksin lasten kanssa kun itsekin väsyttää töiden jälkeen.
Hyviä puolia ovat juuri nuo että vuorotyöläinen voi usein viedä lapsia lääkäreihin ja parturiin tms. Huonoja puolia ehkä tulee enemmän kouluiässä jos vuorotyöläinen just lähtee töihin kun koululainen tulee kotiin koulusta... Missä vaiheessa siinä tekevät sitten läksyt yhdessä?
Ittelläni 3- vuorotyö ja miehellä "liukuva" päivätyö, sis. työmatkoja.
Ihan hyvin koin jaksavani. Lapset on 3- ja 4- vuotiaita, pari vuotta tein töitä ja nyt äitiyslomalla.
* Aamuvuoroni alkoi kuudelta. Heräsin ennen perhettä. Mies vei lapset hoitoon (seitsemäksi), hain päästessäni.
* Iltavuoro alkoi kahdelta. Vein yhdeksäksi ja mies haki neljältä.
* Yövuoroon menin kymmeneksi. Lapset nukkuu sängyssä. Mies vei kun ehdin kotiin puoli seitsemäksi. Pusut kerkesin ovella antamaan ja nukkumaan.
Hain lapset klo 15 kun olin herännyt.
Lapsilla hoitopäivät oli siis aika hyvin 7-15. Joskus lyhyen päivän 9-16.
Sain nukkua rauhassa kun kotona ei ole ketään. Tulevaisuus näyttää millasta on kun lapset herää yövuoron aikana tai tulee kotiin vaikka puolelta päivää.. ?
Mutta mitä työkaverit on sanonut niin hyvin on lapset antanut nukkua. :)
Meillä miehen työmatkat on ollu ikäviä kun olen turvautunut isovanhempiin, ovat hakeneet lapsia hoidosta ja olen stressannut kodin siisteydestä enempi. Samaten yövuoron jälkeen olen herättänyt lapset, vienyt hoitoon ja kyydinnyt isovanhempia kotiin.
Mutta miehen ollessa kotona arki on pelannut meillä mukavasti. Minulle sopii vuorotyö, se on säännöllisesti viikko yhtä vuoroa jonka jälkeen vaihtuu toinen vuoro.
Iltavuoro oli raskain ehkä jos ajattelee että lapsia näkee ainoastaan aamupalaan saakka, lapset herää automaattisesti viimestään seitsemältä. :/
Onnistuu, jos mies on osallistuvaa tyyppiä ja hän hyväksyy sen, että on toisinaan yksin iltoja ja viikonloppuja lasten kanssa. Mun mies on osallistuva isä, mutta ei tykännyt mun 3-vuorotyöstä.
Lasten kannalta elämän epäsäännöllisyys ei ole aina hyvä juttu, tosin sitten on vähemmän hoitopäiviä ja arkivapaita. En tiedä, miten sitten tokaluokkalainen suhtautuu siihen, että molemmat vanhemmat eivät ole illalla kotona.
Itse olen tehnyt sekä päivätyötä että kolmivuoroa alle kouluikäisten lasten kanssa, ja mielummin teen päivätyötä. Varsinkin ilta-aamu yhdistelmät ovat ankeita lasten ja oman itsen kannalta.
Lapseni ovat 3- ja 5- vuotiaat. Miehelläni on päivätyö, mutta sisältää ajoittain myös työmatkoja ulkomaille asti. Koen, että nyt tehdessäni päivätyötä elämme kaikki samassa rytmissä ja voimme hyvin. Lapsillekin tämä tuntuu sopivan, sillä nyt rytmi on jatkuvasti sama, säännöllinen ja siis ennustettava.
Aiemmin hoitoon meneminen oli joskus tuskaa useamman vapaan jälkeen ja myös hoitoajan ajoittuminen epäsäännöllisesti tuntui vaikuttavan lapsiin hämmentävästi. Tietenkin hoitopäiviä on enemmän, mutta tämä toimii meillä hienosti. En enää vaihtaisi epäsäännölliseen 3- vuoroon.
eli kokeilin ja totesin 6kk:n jälkeen että 3-vuorotyö ja pienet lapset eivät sovi yhteen.
varsinkaan jos miehen työ, josta siis maksetaan maltaita enemmän palkkaakin, vaatii tuota ulkomaan reissausta.
Lapseni ovat 3- ja 5- vuotiaat. Miehelläni on päivätyö, mutta sisältää ajoittain myös työmatkoja ulkomaille asti. Koen, että nyt tehdessäni päivätyötä elämme kaikki samassa rytmissä ja voimme hyvin. Lapsillekin tämä tuntuu sopivan, sillä nyt rytmi on jatkuvasti sama, säännöllinen ja siis ennustettava.
Aiemmin hoitoon meneminen oli joskus tuskaa useamman vapaan jälkeen ja myös hoitoajan ajoittuminen epäsäännöllisesti tuntui vaikuttavan lapsiin hämmentävästi. Tietenkin hoitopäiviä on enemmän, mutta tämä toimii meillä hienosti. En enää vaihtaisi epäsäännölliseen 3- vuoroon.
Kyllä meilllä on yhteistä aikaa, ja lapset ei joudu asumaan hoidossa. 6-10 hoitopäivää viikossa hoitoa lapsilla.
Kouluiässä sitten eri juttu, mutta pienten kanssa en vaihtaisi tästä pois.
joskus kolmivuoro työt ovat myös esim. 1 viikko aamua, seuraava iltaa jne. Minusta paras on 5 vuorotyö.
Teen töitä tällä hetkellä vain muutaman vuoron viikossa ja silti elämä jokseenkin hankalaa sumplimista. Miehen työ on tuolla työajalla pääasiassa 5-6 päivää viikossa.
Kun mulla yövuoro ja miehen työ osuun samaan on tilanne melkoisen hankala, yritän ensiksi vaihtaa vuoroa jonkun kanssa, pienessä työpaikassa välillä vaikeaa.
Perheessä alle-kouluikäisiä ja koululaisia. Olen tosi paljon miettinyt, miten nämä hoitokuviot järjestäisi. Pienet saisi varmaankin vuoropäiväkotiin, mutta mihin ihmeessä järjestää alakouluikäisten yksinäiset yöt/illat?
Työvuorolistat meillä menee myös sillä lailla ristiin, että minulla on nyt tiedossa työvuoroni 14.12 asti, miehellä 30.11 asti. Minä pystyisin aika paljon toivomaan työvuorojani etukäteen, mutta kun miehen lista tulee näin, niin en pysty paljon toivomaankaan...
Eli meillä homma toimii aika mutkikkaasti, mutta jos miehelläsi säännöllinen päivätyö, niin luulisin, että kuvio huomattavasti helpompi!
Minulla mahdolisuus (jo koulutuksenkin puolesta tehdä päivätyötä), mutta satunnaisesti teemme vuorotyötä "päällekkäin".
Mitä tulee miehen vuorotyöhön, kehotan kiertään kaukaa! Mies siis tekee kolmivuoroa/ katkeematonta viisvuoroa ja koko meidän perhe-elämä pyörii tän ympärillä! Lapset 10 v. ja 0,5 v. Vanhempi harrastaa jääkiekkoa, mikä todella vie aikaa ja kaikki tämä jää luonnollisesti minun harteille...
Mies välillä todella väsynyt, etten raaski edes iltapäivällä herätellä. Itsekin vuorotyötä tehneenä, tiedän päivällä nukutun unen olevan kehnoa :( Alan osittain olla huolissani mieheni terveydestä, tästähän on tuloksia, että vuorotyötä tekevillä on merkittäviä terveydellisiä riskejä muihin verrattuna.
Lapset nyt 6 ja 9v. Mun mielestä vuorotyötä tehdessä on eniten aikaa olla lasten kanssa ja arkivapailla saa hoidettua asiat helposti. Kauppa, siivous yms asiat tulee hoidettua aina arkivapailla/ ennen iltavuoroa, samoin voi välillä viettää omaa aikaa sohvalla löhöten, kavereita tavaten tms nyt kun molemmat on poissa aamupäiväm koulussa/ eskarissa. Lasten ollessa pienempiä en juuri "omia" vapaita viettänyt, vaan molemmat oli kotona kun mulla oli vapaata.
Päivätyötä kokeilin ja totesin että illat on tosi lyhyet lasten kanssa. Kotiin, ruokaa, harrastuksiin, nukkumaan. Ei jäänyt aikaa itselle eikä lapsille.
Jonkin verran haastetta on tuonut yövuorojen jälkeen nukkuminen. Arkisin ei ongelmaa, kun lapset on hoidossa/ koulussa, mutta viikonloppuisin sitten yleensä isä lähtee kyläilemään tms ja mulla on korvatulpat.
Mä kannatan ehdottomasti vuorotyötä, toisaalta en ole juuri koskaan töitä tehnyt "normaalisti" päivätyönä joten tämä on normaali tapa tehdä töitä.
Kolme lasta.
Tässä on hyvät ja huonot puolensa. Hyvää onse, että meillä mies vie lapset pääsääntöisesti hammaslääkäreihin ja muihin arkivapaillaan, tai makuupäivänä jne. Mun on vaikea lähteä töistä, niin nämä hoituvat hyvin näin.
Meillä keskimmäinen on ekaluokalla ja hänellä on yksi kymmenen aamu, jolloin on tosi kiva, jos isällä sattuu olemaan iltavuoro tai vapaa.
Mies on usein kotona koululaisten kotiutuessa. Jos menee iltaa, niin näkee lapset ennen sitä.
Miehellä on yleensä niin, että on iltavuoro sekä seuraavana aamuna aamuvuori ja sitten samana päivänä yö. Tässä ilta- aamu yhdistelmässä tulee pitkä tauko, että näkee lapsia (ja minua).
Päiväkotikäinen näkee isää sitten hieman vähemmän, koska esim. iltavuoroon mennessään isä vie lapsen kymmenen aikoihin pk:hon ja inä haen sitten iltapäivällä pois. Isä on koko illan töissä, tulee vasta kun lapset nukkuvat (usein minäkin) ja on aamulla jo töissä ennen lasten heräystä.
Tänä vuonna on kiva, kun meillä ei ole eskarilaista. Eli jos isällä arkivapaa päiväkotiin ei mennä ollenaan. Viimevuonna eskarilainen tarvitsi sinne kuitenkin eskarin ajaksi viedä. Joten lapsilla oli säännöllinen elämä, vaikka isällä ei ollutkaan. Nyt päiväkotilaisen kanssa ovat sitten vapaalla ku on vapaata.
Perheen yhteistä aikaa on vähemmän, koska kun meillä muilla on vapaata, niin mies saattaa olla töissä.
Olen niin kovin monelta äidiltä kuullut, että vaihtoi vuorotyöstä pois kun oli pienet lapset. Luulisi että päiväkoti-ikäiselle järjestely on ok,mutta ehkei sitten koululaiselle niin kiva. Meillä vuoroni alkaisivat jo 13/14, niin en välttämättä näe tokaluokkalaistani ennen kuin lähden iltavuoroon.
Ääh, en osaa päättää mitä tehdä!
Meillä tämä toimii, kun itse en tee täyttä työvikkoa, vaan vain 35h/vko.
Paljonhan riippuu myös siitä miten paljon lepoa sinä tarvit.
Itselläni on kaveri joka on kolmivuorotyössä ja jos mieheni nukkuisi yhtä paöjon kun tämä minun kaverini, niin sitten tämä ei kyllä toimisi.
Mieheni nukkuu nimittäin aika vähän. Esim. yövuoron jälkeen hakee lapsen pk:sta puolenpäivän aikaan.
Kaverini taas nukkuu yövuoron jälkeen vähintään klo 16 asti.
Eli kannattaa miettiä saatko nukutua helposti (lapset kuitenkin pitää ääntä) ja tarvitsetko tosi paljon unta saadaksesi valvomisen normalisoitua.
En suosittele, jos tarvitset kauheasti unta. Vähillä unilla olet sitten tosi kiukkuinen lapsillekin. Meillä huomaa, jos mies ei ole oikein hyvin nukkunut silloin huutaa lapsille vähän joka asiasta...
-2-
Milloin sun miehes lepää tai nukkuu, kun tuntuu olevan lasten kanssa silloin kuin ei ole töissä? kysyn siksi, että kuulosti siltä, että miehes on lasten kanssa myös lepopäivänä.
Älä ota tätä vittuiluna, rupesi vain kiinnostamaan.
itse olen tehnyt epäsäännöllistä vuorotyötä koko ajan töihin palattuani. Lapsi, nyt 4v. on kyllä saanut olla kotona enemmän kuin "normaalia" työtä tekevien lapset. Arkivapailla oli kanssani kotona ja kaikki neuvolat ym. on helppo järjestää. mies viikonloput kotona joten hoitopäiviä on ollut vähemmän kuin muilla. Toki viikonlopputyöt verottavat perheen yhteistä aikaa, mutta puolensa kaikella.
Usein vie lapsia kouluun tai minua töihin. Iltavuorosta tultuaan (klo 22-23) käy nykkumaan ja herää aamulla aamuvuoroon. Aamuvuron jälkeen menee siis samana iltana yöksi töihin. Joskus saattaa pikkutorkut nukkua aamuvuoron jälkeen jossain vaiheessa iltaa.
Ja yövuoron jälkeen nukkuu n. 11-12 asti ja hakee lapsen päiväkodista. Pääsee nukkumaan 5.30-6.00.
Töissä saattaa nukkua aamuvuorossa joskus tunninkin, samon yövuorossa nukkuu välillä ehkä tunnin.
-2-
niin äidin vuorotyö ei ole mikään ongelma. Mutta yksinhuoltajalle vuorotyö ei vaan sovi. Tai siis yh:n lapsille.