Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuorotyöläiset miten saatte perhearjen rullaamaan?

Tralalaa

Meidän perheessä rutiinit ovat aivan hukassa sekavassa elämänrytmissä. En osaa rentoutua kun yritän vapaa-ajalla aina ehtiä hoitamaan tuon ja tuon jutun jne. Kaaoksen tunne ja kalenterin kyttääminen ovat lähes kokoaikaista. Teen itse vähemmän töitä kuin mieheni, mutta toisaalta enemmän kotitöitä. Joskus haaveileen kahdeksasta neljään rytmistä, mutta en tiedä helpottaisiko se todella tilannetta. Miten te muut pärjäätte? Meillä lisähaastetta hoitoapujen puute. Työt on pakko sopia niin että me vanhemmat itse ehdimme hakemaan päiväkodista jne. Olisiko jotain vinkkejä miten saada arki hallintaan?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Me tehtiin molemmat vuorotyötä. Tosi harvoin koko perheen yhteistä vapaata. Sellasta kalenterin kyttäystä tosiaankin. Kasvettiin erilleen. Erottiin. Ei ole kaduttanut. Välillä mietin normityöaikaa mutta toistaiseksi vielä vuorotyötä. Lapset ovat aina olleet vuoropäiväkodissa. Tosi harvoin saatiin mitään lastenhoitoapua ja jos joskus olivat arkena päiväkodissa että saatiin miehen kanssa joku yhteinen vapaa kerran kahdessa kuussa, tuli sieltä napinaa ja ehdotettiin hoitopäivien vähentämistä vaikka muutenkin olivat vain 15pv/kk siellä. Että sellasia kokemuksia.. 

Aloittaja

Eikö ole ketään muita vuorotyöläisiä? Kaipaan ihan käytännön vinkkejä. Onko teillä joitakin sopimuksia milloin ja kuka tekee kotityöt? Käyttekö aina muutaman viikon välein kalenterin puolison kanssa läpi? Mikä auttaa jaksamaan?

Vierailija

Vuorotyö on toisaalta kivaa mutta raskasta, oma tila on vain otettava, ilman muuta kukaan ei ymmärrä itsestään selvää asiaa kuten nukkumista yötyön jälkeen.  Perheettömät jaksavat enemmän ihmissuhdepeliä.

Vierailija

Aika kamalaa tämä on. :( Meillä lapset on tavallisessa päivähoidossa, koska haluttiin säilyttää edes heillä rytmi ja rutiinit elämässä. Aika usein menee niin, että toinen on aamuvuorossa ja toinen iltavuorossa. Vain minä teen viikonloppuisin töitä, mutta silti tuntuu, ettei silloinkaan ehditä nähdä, kun joutuu juosta paikasta toiseen. Lastenhoitoapu olisi tavallaan mahdollista, mutta isovanhemmilla ei ole intoa hoitaa vaikka lähellä asuvatkin, joten emme viitsi enää edes pyytää.

Jos ollaan samaan aikaan illasta vapaalla niin monesti itse käytän ajan hyödyksi liikkumalla ja toisaalta aina jompi kumpi on niin väsynyt, ettei mitään yhdessä jaksettaisi tehdä. Alkaa jo riitaa tulla aika herkästi, kun ei ehditä mitään yhdessä.

Mies on laiska siivoamaan, joten kaikki se jää minulle. Enimmäkseen harrastuskuskaamiset on miehen vastuulla, koska hänellä sattuu työajat enemmän niin, että voi viedä.

Vierailija

Mä pidän meillä paketin kasassa. Itse teen 12h vuoroja ja mies myös vuorotöissä. Lapset vaan 10pv/kk hoidossa. Sumplimista on kyllä jonkun verran, varsinkin sovittaessani omat työvuorot miehen vuorojen mukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä pidän meillä paketin kasassa. Itse teen 12h vuoroja ja mies myös vuorotöissä. Lapset vaan 10pv/kk hoidossa. Sumplimista on kyllä jonkun verran, varsinkin sovittaessani omat työvuorot miehen vuorojen mukaan.

Oletko poliisi?

Vierailija

Elintasosta kannattaa vähän tinkiä. Itse ajattelen niin että ne vuorolisät on ylimääräistä ja ostan niillä vapaa-aikaa ja palveluja.

Teen 78 % työaikaa joka auttaa tosi paljon eikä oikeasti tunnu palkassa kamalasti. Meillä on yksityinen siivoja 10 e tunti ( siivousfirmidsahan on kai jotain 30-40 e tunti)

Lapset tavallisessa pk ssa lyhyttä päivää säännöllisesti vähintään 4 päivää viikossa juuri siksi että heillä säilyisi normaali rytmi.

On myös hoitaja ätätilanteiden varalle jos kumpikaan ei ehdi hakea lapsia tai on joku yhteinen meno.

Asumis ja auto kuluissa säästetään ( ei autoa, lapsilla ei omia huoneita) Ei myöskään tod näk matkusteta mihinkään ennen kuin lapset niin isoja että hoitsjaa ei tarvita ja minäkin ehkä olen kokopäiväinen töissä.
Arkielämää laatu on minulle tärkeämpää kuin yksi kiva loma vuodessa johon menee tonneja.

Vierailija

Meillä toinen vanhemmista on kolmivuorotyössä. Toisella taas muuten vaan epässäännölliset työajat, töitä on siis myös viikonloppuisin. Meillä tämä ei ole tuottanut oikeastaan ollenkaan ongelmia. Mitä nyt työvuoroja silloin tällöin joudutaan sumplimaan. Kunnon kalenteri, johon sopiin kummankin vanhemman työvuorot, lapsen päiväkotiajat ja koululaisen ip- ja apkerhoajat on kaiken a ja o. Lisäksi meillä on käytössä korostuskynät, joilla merkitään satunaiset menot. Joka ilta katson, kalenterin ja kerron lapsille menevätkö hoitoon, kuka vie ja kuka hekee, onko iltsua vaiko ei. Tää puoli toimii.

Perhearkikin toimii hyvin. Kaikilla meidän perheessä on kaksi harrastuskertaa viikossa. Ainoat jotka joustavat vuorotyön vuoksi harrastuksistaan ovat aikuiset, jotka jättävät omat juttunsa väliin toisen ollessa iltavuorossa. 

Mitäs muuta? No ruoan laittaa se vanhemmista, joka on syöntiaikaan kotona. Meillä on siis säännölliset ruokailuajat. Kaupassa käydään ku jääkaappi vaatii sitä. Siivotaan (imurointi, pölyt,) kerran viikossa, yleensä la tai su aamu. Minä teen sen, mutta miehen ollessa kotona, hän imuroi. Viikolla järjestellään paikkoja joka päivä ja tarvittaessa pikaimuroidaan. 

Niin, ja tykkään siitä, että vuorotöistä johtuen saan säännöllisesti itselleni hyvin tärkeää aikaa. Aikaa, joka on tarkoitettu vain minun omille ajatuksille. 

Vierailija

Ei se onnistu mitenkään. Siksi olen itse jäänyt kotiin lasten kanssa kunnes molemmat ovat koulussa. Muuten hajoaa perhe. Ja se on meille maailman tärkein asia.

Nyt eletään vähän tiukemmin.

Vierailija

Yksi vinkki vielä kaikille aikataulu ongelmaisille : tilaa ruokaostokset nettikaupasta , esim Citymarketista . Usein yövuorossa / viikonloppuna ehtii tekemään töissäkin tai sitten kotona sohvalla yhdessä.viikon ruokien suunnittelu myös säästää rahaa ainakin meillä kun ei tuli hädissään osteltua jotain pikaratkaisuja .kun ei tarvitse käydä kaupassa töiden jälkeen ehtii jo tehdä sillä ajalla vaikka vaikka puolen tunnin lenkin .
T: 8

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yksi vinkki vielä kaikille aikataulu ongelmaisille : tilaa ruokaostokset nettikaupasta , esim Citymarketista . Usein yövuorossa / viikonloppuna ehtii tekemään töissäkin tai sitten kotona sohvalla yhdessä.viikon ruokien suunnittelu myös säästää rahaa ainakin meillä kun ei tuli hädissään osteltua jotain pikaratkaisuja .kun ei tarvitse käydä kaupassa töiden jälkeen ehtii jo tehdä sillä ajalla vaikka vaikka puolen tunnin lenkin .
T: 8

Aikataulut ei ole ongelma vaan yhteisen ajan puute ja jatkuva väsymys.

Ei sitä kokoajan jaksa suorittaa. Kaipaan lepoa ja rauhaa. Yhdessäoloa.

Aloittaja

Hei , toi kauppatavaroiden tilaaminen kuulostaa kokeilun arvoiselta. Tulevatko ne teillä kotiin vai pitääkö noutaa jostakin? Onko eri kauppojen palveluissa eroja? Meillä ei ole autoa, joten kotiin toimitus olisi varmaan paras ratkaisu jos mahdollista.  Tuntuuko teistä muista elämä yhdeltä rumbalta? Meillä on miehen kanssa molemmilla myös sellainen työ, että työpaikan toimipiste muuttuu välillä. Välillä päivittäin. Sitten sen muistaminen miten julkiset kulkevat ja monelta kukin ehtii kotiin jne. Huh huh. Välillä tuntuu että läheiset muut ihmiset eivät oikein käsitä.. Mietin että olenko tavallista stressaantuvampaa sorttia vai rassaisko tämmönen muitakin.. Koko ajan kattelen kuitenkin muita töitä.

käyttäjä-3584
Seuraa 
Liittynyt19.4.2014

Tämä minuakin mietityttää. Ammattini on sellainen, että vuorotyön mahdollisuus suuri. Sinänsä jo itseäni ajattelisin, niin minulle sopisi iltavuorot, koska inhoan aamuherätyksiä, mutta iltavuorot tarkoittaisivat käytännössä sitä, ettei lapsia näkisi juuri ollenkaan. Minusta vuorotyö vaan ei kuulu perheelliselle. Onhan se myös ihan tutkitusti todis tettu, että kolmivuorotyö altistaa naiset rintasyövälle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat