Perheelliset! Pystyttekö 3-vuorotyöhön? Tuntuu tosi rankalta.
Siis puhun nyt jo ennakkoon kun ajatuskin tästä tulevasta viikosta saa mahan sekaisin;
Maanantai iltavuoro
Tiistai aamuvuoro
Keskiviikko yövuoro
To-pe vapaa
Lauantai aamuvuoro
Su vapaa
Maanantai yövuoro
Tiistai yövuoro
Keskiviikkona on henkilökunnan koulutus iltapäivällä.
Meillä on kaksi alle kouluikäistä ja ovat päiväkodissa. Esimies toivoi että olisin valmis ttekemään yövuoroja silloin tällöin. Tähän asti olen tehnyt aamua ja iltaa sekaisin ja jo se vaatii melkoista taiteilua arjen sujuvana pitämiseen.
Lasten isällä tavallinen klo 8-16.00 työaika ja olen jotenkin alkanut haaveilemaan samasta...
Kommentit (27)
Joo. Opiskeluaikana totesin että tähän kätilönhommaan en kyllä ryhdy, kuka voi elää omaa elämänsä noilla listoilla eikä vain selviytyä? Päivätyöhön päädyin hoitajana ja 8kk uran jälkeen päätin vaihtaa alaa palkan ja kainen muun paskan takia.
Minulle rahaa tärkeämpi asia on olla perheeni kanssa silloin, kun hekin ovat kotona.
Sinänsä olen pitänyt vuorojen tuomasta vaihtelusta ja työstä itsestään, mutta kun perheen ja työn merkityksen pistän itse vaakaan, kallistuu se perheen puolelle. Tästä syystä olen parasta aikaa jatkokouluttautumassa mahdollisemmakseni itselleni päivätyön.
Ja neljä lasta täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena totean pari asiaa. Ei ole kokemusta vuorotyöstä.
Luulin, että kolmivuorotyö tarkoittaa yleisesti rytmiä aamuvuorot - iltavuorot - yövuorot - pitkät vapaat. Miten yleinen aloittajan kaltainen täysin epäsäännöllinen työvuorolista on?
Ja ilmauksesta ”ei tukiverkkoja” sen verran, että jotain sellaisia ois välttämätöntä hankkia. Edes vähän.
En ole Ap, mutta... Monella varmasti pieniä tukiverkkoja on. Mutta et sä voi pidemmän päälle viedä lapsia ympäri kylää hoitoon. Ei kivaa tutuille (niilläkin oma elämä!), eikä lapsille. Meillä tukiverkot käytössä vain hätävarana. Vain yksi pappa, joka itsekkin vielä työelämässä. Samoin kummit ja muut meidän kaverit auttaa kyllä. Mutta ei elämää voi luoda tukiverkostojen päälle ainoastaan.
Olen aina ihmetellyt, miten nimenomaa hoitoalalla nuo työvuorot on miten sattuu. Kun monessa muussakin katkeamattomassa 3-vuorotyössä työvuorot ovat säännöllisiä. Viikko iltaa, viikko aamua ja viikko yötä ja tietty sinne väliin ne vapaat.
Kolmivuorotyöläisiltä pitäisi kieltää lisääntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, miten nimenomaa hoitoalalla nuo työvuorot on miten sattuu. Kun monessa muussakin katkeamattomassa 3-vuorotyössä työvuorot ovat säännöllisiä. Viikko iltaa, viikko aamua ja viikko yötä ja tietty sinne väliin ne vapaat.
Eräs hoitotyön negatiivisista puolista on nimenomaan tuo epäsäännöllinen vuorotyö. Itse tekisin paljon mieluummin aina viikon samaa vuoroa.
Ap:n kaltainen työvuorolista on erittäin yleinen. Yksittäiset vapaat, aamu-ja iltavuoroja sekaisin peräjälkeen jne. Ja ihan normaalia ja laillista on.
Ja missä välissä niitä tukiverkkoja hankitaan, kun olet aina joko töissä tai rättiväsynyt. Maksamalla kyllä saa lastenhoitoapua nopeastikin.
Että vastauksena ap:n kysymykseen: Kyllähän sitä pystyy, kun vaan pinnistelee. Mutta kyllähän tämä todella h****n rankkaa on.