ssg tehty, pco todettiin ja kummalliset lääkkeet sain
ssg:n yhteydessä nähtiin pco. Oli hyvät helminauhat molemmilla puolilla. Munatorvet olivat auki. Sain lääkkeeksi Clomifenia 2 kpl päivässä alkukierrosta ja ultra kp 11. Tämä kai normaali lääkitys. Lisäksi sain sokeriaineenvaihdunnan lääkettä, jotain Metformia, kun PCO:hon kuulemma liittyy insuliinijuttuja, jotka heikentää hedelmällisyyttä.
Kommentit (5)
Otin eilen ensimmäiset kaksi Metforemia ja kyllä oli tänä aamuna maha kuin pallo ja kouristeli kamalasti. Ja sängystä ei meinannut päästä ylös, kun oli niin paha olo, joten sivuvaikutuksia tuli mullekin näistä lääkkeistä. Totuttelen niihin hiljalleen lääkärin ohjeiden mukaan.
Tarinasi vain kuulosti niin samalta kuin meillä. Mulla on niinikään PCO, ja eilen lääkäri määräs mulle ssg:n sekä Metforminit. Clomifenit meillä on jo kokeiltu. Esikoinen sai niillä alkunsa eka kierrosta, mutta nyt kakkosta yritettäessä niillä on saatu aikaan vaan yksi kohdunulkoinen raskaus, jonka myötä on toinen munatorvi poissa.
Mikäli siis nyt toinen munatorvi todetaan avoimeksi, kokeillaan pistoshoidolla saada ovulaatio aikaan ja sitten kokeiltain inseminaatiota. Mikäli se jää tuloksettomaksi, sitten vuorossa IVF.
Tällaista siis meillä!
Otin ekan metformiinin tänä aamuna, mun lääkäri kehotti ottamaan yhtä tablettia viikon ja sit nostaa kahteen ja taas viikon päästä kolmeen tablettiin. Saas nähdä tuleeko oireita.
Mutta, aurinkoista päivää kaikille!
T: auris
Tulin just ultraäänesta (kp10), oli vaan yksi 9mm:n rakkula eli tuskin tässä kierrossa inssiin asti päästään. Takana n. 4 kk sitten clomeilla alkuun saatu raskaus, joka päättyi keskenmenoon (tyhjennys rv 8+0), ja nyt siis ekaa kertaa km:n jälkeen ollaan hoitojen parissa.
Tänään lääkäri puhui -ensimmäistä kertaa ikinä- mulle noista Metformeista, että mun kannattais myös aloittaa ne koska clomit ei tällä kertaa olleet oikein tehonneet - mutta ennen aloittamista joudun sokerirasitustestiin. Clomi-kiertoja mulla takana varmaan jotain 8-9 (oon menny laskuissa sekasin) joissa kaikissa muissa kierroissa saatu rakkulat kasvamaan paitsi yhdessä. Mulla taustalla myöskin pco-tyyppiset munasarjat.
Kaiken lisäks lääkäri sanoi et mun pitäs syödä Metformeja ensin joku pari kiertoa pelkästään ja sitten vasta aloittaa clomit uudestaan.. ihan p***estä, ei miehen kanssa haluttais enää mitään ylimääräisiä " luppokuukausia" . Mulla on tosin ens ma uä eri lääkärillä - voi olla että hän onkin ihan eri mieltä siitä miten näitä hommia jatketaan.
Niin no, kiinnostaisi kuitenkin tietää onko Metformit jollakin auttaneet raskautumisessa?
Harmistus on nyt tällä hetkellä suuri (juuri ultrasta tultuani), mikä ihme siinä on että tää hiton kroppa ei voi toimia niinkuin pitää!! Tuntuu että aina tulee jotain uutta hankaluutta vaan entisten päälle. No, tämmöstä tää on. Onneksi edes aurinko paistaa...
ihan normaalilta noi sun lääkkeet kuullostaa.
seurataanko sitä clomifenin toimivuutta jotenkin? ultralla? ovulaatiotestillä?
mulla clomifenin sivuoireina on kuumat aallot, ja unettomuus.
se metforem on II-tyypin diabeteksen hoidossa käytetty lääke, olen itsekin sitä pco:n tiimoilta ottanut syksystä asti.
ekat 2-3 viikkoa voipi sulla olla maha sitten sekaisin, ihan sillee kunnolla, että hankippas imodiumia tai tannoponia tms, jos olet työssä käyvä ihminen.. sitten myöhemmin ei ole ollut mahan kanssa ongelmia.
mulla metforemin annostus on 2000mg/vrk, eli 4 kapselia.
metforem teki mulla myös alussa ruokahaluttomuutta ja lievää huonovointisuutta. huono olo, ja valitettavasti myös ruokahaluttomuus katosivat aikanaan.
onnea matkaan!!
-ennis-