Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Miksi autat ulkomaan ihmisiä, kun kotimaassakin on apua tarvitsevia"

Vierailija
11.11.2018 |

Kuulun yhteen Facebook-ryhmään, jonka teemaan sopien hyväntekeväisyysasiat nousevat aina välillä esille. Kukaan ei koskaan pysty ottamaan ulkomaille suuntaavaa hyväntekeväisyyttä esiin ilman, että joku syyllistää ulkomaisten ihmisten auttamisesta, kun Suomessakin on "niin paljon apua tarvitsevia".

Mutta hei oikeasti, näissä viimeisimmissä ketjuissa kysymys on ollut Romanian lapsia auttavasta Joulun lapsi -keräyksestä ja Jemenissä nälänhädästä kärsivien ihmisten auttamisesta. Voiko joku käsi sydämellä väittää, että suomalaisten (lasten) kurjuutta voi samana päivänäkään verrata niihin lapsiin, jotka KUOLEE NÄLKÄÄN tai elää maapohjaisissa hökkeleissä Romanian maaseudulla?

Suomessa kahden alle 10-vuotiaan lapsen yksinhuoltajavanhemmalle taataan 1134 euroa rahaa kohtuullisen vuokran, sähkön, veden, kotivakuutuksen, lääkkeiden ja lääkärikulujen jälkeen. Ylimääräistä on mahdollista saada mm. kodinkoneisiin tai lasten harrastuksiin sekä oppimateriaaleihin. Suomessa on ilmainen peruskoulu ja köyhien lapsille ilmainen päivähoito. Seurakunnat ja kunnat tarjoavat ilmaisia tai todella kohtuuhintaisia harrastuksia.

Näitä kotimaan huono-osaisia tuetaan 44,1 prosentin kokonaisveroasteella joka ainoa vuosi. Ja sitten sekään ei riitä, vaan ollaan kateellisia siitä, että joku lahjoittaa mieluummin pehmolelun Romanian köyhälle lapselle tai antaa kaksikymppisen sellaisten lasten ruokintaan, jotka muuten kuolevat, ei niille lapsille, jotka ovat huono-osaisia ja syrjäytymisvaarassa, koska heillä ei ole Adidaksen huppareita tai iPhonea.

Mulle on tietenkin täysin ok, että joku lahjoittaa pelkästään suomalaisille ja ihan fine sekin, ettei lahjoita yhtään mihinkään. Saataisiinko kuitenkin mekin jatkossa olla rauhassa, jotka annamme mieluummin koulukirjoja Tansaniaan kuin GoPro-kameroita Tampereelle (bongattu aito lahjatoive Joulupuu -keräyksestä)?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä kun joku trokari ne kuitenkin ostaa ja myy kovalla voitolla. Vaikka nekin ovat persaukisia niin mieluummin sitä antaisi KÄYTTÖÖN niille oikeille köyhille.

Vierailija
62/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, olen miettinyt, että kuinka Suomessa saisi oikean köyhyyden ja varakkaiden pois heittämät tavarat kohtaamaan?

Siis kun jengi innostuu Konmarittamaan ja heittää pois toimiviakin juttuja ihan vaan siksi, että on liikaa kyniä tai henkareita. Tai liikaa lasten pieniksi jääneitä vaatteita. Tai ihan vaan väärän värisiä verhoja, jotka muuten olisivat ehjiä ja hyviä.

Jollekin vähävaraiselle ne kelpaisivat täysin. Mutta missä näitä voisi jakaa ja hakea?

Just mietin samaa. Mulla olis muutama hyvälaatuinen ja kiva huonekalu ja vaikkapa Myrna kahviastiasto ja muita astioita. Periaatteessa voisin antaa ne ihan nimellistä korvausta vastaan/ ilmaiseksi, jos jollain olisi tarve eikä resursseja itse hankkia. Mutta missä ihmeessä kysyntä ja tarjonta kohtaa..

Laita Tori.fi sivulle myyntiin, jos haluat päästä niistä eroon. Myrnan ostaa joku, joka sillä laskee tekevänsä voittoa myydessään. Oikeasti vähävaraisilla ei ole nettiä eikä älypuhelimia, joten he eivät ole vinkumassa eivätkä ostamassa netin kautta. Myrnasta voisi nauttia vanhus Myrnaa arvostaen, kahvitellen ystävänsä kanssa. Paikallisen ruokakaupan ilmoitustaululle myynti- tai annetaan ilmaiseksi ilmoitus?

Pointti oli se, että joku, jolla ei ole normaalisti varaa täyspuiseen kirjoituspöytään, voisi saada sellaisen halutessaan jne. Torista sen nappaa nopein haukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, olen miettinyt, että kuinka Suomessa saisi oikean köyhyyden ja varakkaiden pois heittämät tavarat kohtaamaan?

Siis kun jengi innostuu Konmarittamaan ja heittää pois toimiviakin juttuja ihan vaan siksi, että on liikaa kyniä tai henkareita. Tai liikaa lasten pieniksi jääneitä vaatteita. Tai ihan vaan väärän värisiä verhoja, jotka muuten olisivat ehjiä ja hyviä.

Jollekin vähävaraiselle ne kelpaisivat täysin. Mutta missä näitä voisi jakaa ja hakea?

Ei ihmiset halua antaa suomalaisille, sillä he kuvittelevat heidän elävän helppoa ellei jopa yltäkylläistä elämää. Ja vika on _aina_ köyhässä itsessään. Tosin itse en edes ottaisi lahjoituksia, en koskaan alentuisi siihen. Haukkua voitte niin paljon kuin haluatte, mutta siitä ette lisäksi pääse sanomaan että muut vielä avustavat eli pitäkää tunkkinne. Vähänpä tiedätte ja ymmärrätte asioita, ei voi muuta sanoa.

Kuules, tiedän tasan mitä köyhyys Suomessa on. Vanhempieni yritys meni konkurssiin 90-luvun lamassa. Olen itse opiskellut, mutten valmistuttuani yliopistosta ole vieläkään päässyt pätkätöitä kummempiin hommiin, 500 €/kk elän tällä hetkellä. Ellei minulla olisi työssäkäyvää miestä ja avokätisiä eläkeläis-vanhempia, olisin rutiköyhä.

Siksi mietinkin, että missä saisi lahjoittaa suomalaisille varattomille ehjiä ja toimivia tavaroita, joita joku heittää surutta pois. Mieluummin minä oman maan ihmisiä auttaisin, koska tiedän, että niitä meillä on. Köyhyys ei ole häpeä, vaan epäonnisten sattumien summa.

Vierailija
64/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta apua heltisi välittömästi, jos tarvitsijana olisi esimerkiksi se isä, joka pienen (n 3v) lapsen kanssa oli perässäni kaupan kassalla. Jonka kortilla ei ollut katetta ja kolkiosta laski sen makaroonipussin hinnan, jota siis se pikku-poika piti kuin aarrettaan käsissään.

Mistä heidät löytää? Ne, jotka ovat oikeasti sitä apua täällä vailla, eivätkä välttämättä saa tai tiedä hakea avustusjärjestöjen suomia apuja.

Siinä hetkessäkin voisi ehkä suttaa. Maksaa sen pussin tai antaa jollain verukkeella suoraan rahaa käteen.

Sain tämän rahan ja haluan antaa rahan ja hyvää mieltä eteenpäin.

Vierailija
65/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuoikeutettujen suomalaisten sosiaaliturvaa pitäisikin leikata ja jakaa ulkomaille.

Sen kyllä haluaisin nähdä mikä älämölö siitä tulisi jos etuja leikattaisiin

Vierailija
66/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani on tehnyt pitkän linjan avustustyötä eräässä Itä-Euroopan maassa ja hän kerran avautui, miten turhauttavaa se oli.

Rahat katosivat"vääriin taskuihin", paikalliset virkamiehet oli järjestään korruptoituneita ja lahjottuja.

Vietiin omalla kustannuksella vaatteita ja petivaatteita esim. Orpokotiin. Seuraavalla viikolla tehtiin yllätysvierailu, niin sisään ei päästykään. Kun joku pääsi livahtamaan sisälle, niin uusia vaatteita ei näkynyt missään. Lapset makasivat likaisilla patjoilla, vaikka uudet oli hankittu.

Vaatteita löytyi myynnistä mm. Läheisiltä toreilta. Työntekijät vei itselleen parhaat päältä ja loput myytiin.

Ei vain orpokodit, vaan myös rescue-koira toiminta on monille julmaa bisnestä. Päätellen siitä dokumentista, mikä reilu vuosi sitten esitettiin. Eli häkit täynnä epämääräisiä hurttia ja raha-avustukset meni omiin taskuihin.

Vierailija
67/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin mielelläni jotain köyhää romanialaista lasta adoptoimalla. Se ei vaan ole mahdollista koska on parempi antaa kuolla nälkään.

Vierailija
68/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, jokainen saa OMILLA rahoilla auttaa ihan sitä mitä haluaa, mutta meidän yhteiset verorahat pitää käyttää suomalaisten hyväksi. Suomessa on paljon vanhusten ja vammaisten palvelutaloja ja laitoksia, joissa hoidon taso ei vastaa läheskään käypähoitosuosituksia. Olen joutunut tutustumaan näihin paikkoihin lähiomaiseni vammauduttua vaikeasti.

Ei ole oikein, että vanhukset mätänevät vaippoihinsa tai kuihtuvat janoon yms. Omaishoitajana oli niin tyhjänpäällä.

Itse annan rahani Mielummin vaikka spurguille ja kodittomille yms. Heidän esi-isänsä kuitenkin taistelivat rintarinnan omien esi-isieni kanssa, jotta heidän lapsensa saisivat turvallisen kotimaan, ja heitä autettais jos he tarvitsevat apua. Monen laitapuolen kulkijan isoisä on antanut henkensä Suomen puolesta ja moni laitapuolen kulkija on tehnyt pitkän raskaan työuran jopa lapsesta saakka ja auttanut Suomea vaurastumaan jotta täällä nyt nykynuori voi opiskella. Me olemme velkaa ennen kaikkea omille esi-isillemme sen, että ketään ei jätetä. Siksi suomalaisten asiat on pistettävä kuntoon. Velka esi-vanhemmille on maksettava. Leipäjonot on poistettava. Aktiivimalli joka rankaisee lähinnä 50vuotiaita, raskasta, ruumiillista työtä melkein lapsesta asti tehneitä henkilöitä ja joilla on jo runsaasti kaikkea kremppaa, on inhimillistettävä yms.

Monelle köyhyys ja huono-osaisuus on täällä "vain" filosofinen ongelma, jota on kiva pohtia tyyliin Romanian kerjäläiset vs. Kotimaan kerjäläiset, mutta monelle suomalaiselle köyhyys on täyttä raakaa, julmaa totta jokaisena päivänä.[/quote

Toiveesi ei tule tapahtumaan. Hoiva-alan yritykset ovat yksityisomistuksessa enimmäkseen. Niiden pitää tuottaa rahaa omistajilleen. Sote-lakikin huonontaa meidän vanhusten asiaa.

Koko nykyisen hallituksen ajan palveluja on huononettu.

Kela myös tiukentaa tukiehtoja koko ajan jopa lain vastaisesti.

Vierailija
69/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi auttaa ja auttaa, auttaa enemmän kuin kukaan muu suhteessa kokoonsa. Auttaa enemmän ja naivimmin kuin sen on mitään järkeä tehdä. Uhraa jopa itsensä, kuten hiljaa on käymässä. 

Vierailija
70/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinulle hyvä kirjoitus. Suomalaiset ei tajua miten etuoikeutettuja me olemme maailmassa.

Sen takia palkkojakin voitaisiin leikata vaikka 30% ja tehdä työviikosta seitsenpäiväisen, sitä voi aina perustella sillä että jossain muualla asiat ovat vielä huonommin, sen takia meilläkin pitää olla

Vierailija
71/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä esim .Romaniassakin niitä rikkaita löytyy auttakoon ne oman maansa köyhiä.

Miksi sen pitäisi olla itseisarvo, että autamme vain samaa kansalaisuutta edustavia ihmisiä? 

Koska ainoat jotka suomalaisia auttavat ovat suomalaiset itse - esim. Romanian köyhät ovat tarpeeksi tapetilla että sinne tulee lahjoituksia kaikkialta maailmasta. Lisäksi valtaosa ulkomaille menevistä lahjoituksista kohdentuu mm. kulttuurisista syistä väärin ja koska ulkomailta tulevaa rahaa pidetään enemmän "ilmaisena" rahana sitä ei siellä vastaanottavassa maassa käsitellä samalla tavalla tarkasti ja varoen kuin jos sen antaisivat ihmiset jotka koetaan omaksi porukaksi ja joita kohtaan tunnetaan jonkinlaista vastuuta käyttää rahat oikein. Valitettavaa kyllä valtaosa kansainvälisestä hyväntekeväisyydestä menee aivan väärään osoitteeseen nykyään. Onhan noita ongelmia jo ihan Suomessakin (esim vaikka tuo Brother Christmas) mutta täällä on sentään joku valvonta - ulkomailla koko homma on täysin retuperällä.

Vierailija
72/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta apua heltisi välittömästi, jos tarvitsijana olisi esimerkiksi se isä, joka pienen (n 3v) lapsen kanssa oli perässäni kaupan kassalla. Jonka kortilla ei ollut katetta ja kolkiosta laski sen makaroonipussin hinnan, jota siis se pikku-poika piti kuin aarrettaan käsissään.

Mistä heidät löytää? Ne, jotka ovat oikeasti sitä apua täällä vailla, eivätkä välttämättä saa tai tiedä hakea avustusjärjestöjen suomia apuja.

Sieltä takanasi he löytyivät. Olisit maksanut heidän ostoksensa tai käynyt nostamassa muutaman kympin rahaa heille.

Ne, jotka oikeasti tarvitsevat apua Suomessa, harvoin itse kehtaavat hakea tai osaavat/jaksavat hakea apua, siksi jos tulee vastaan on hyvä auttaa juuri silloin. Turha on miettiä kehtaako, kunhan avaa suun ja tarjoaa avun. Mä oon nimettömä tiputtanut postiluukusta kuoressa rahaa tai kauempana asuvalta kysynyt tilinumeroa. 

Vierailija
73/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä esim .Romaniassakin niitä rikkaita löytyy auttakoon ne oman maansa köyhiä.

Miksi sen pitäisi olla itseisarvo, että autamme vain samaa kansalaisuutta edustavia ihmisiä? 

Koska ainoat jotka suomalaisia auttavat ovat suomalaiset itse - esim. Romanian köyhät ovat tarpeeksi tapetilla että sinne tulee lahjoituksia kaikkialta maailmasta. Lisäksi valtaosa ulkomaille menevistä lahjoituksista kohdentuu mm. kulttuurisista syistä väärin ja koska ulkomailta tulevaa rahaa pidetään enemmän "ilmaisena" rahana sitä ei siellä vastaanottavassa maassa käsitellä samalla tavalla tarkasti ja varoen kuin jos sen antaisivat ihmiset jotka koetaan omaksi porukaksi ja joita kohtaan tunnetaan jonkinlaista vastuuta käyttää rahat oikein. Valitettavaa kyllä valtaosa kansainvälisestä hyväntekeväisyydestä menee aivan väärään osoitteeseen nykyään. Onhan noita ongelmia jo ihan Suomessakin (esim vaikka tuo Brother Christmas) mutta täällä on sentään joku valvonta - ulkomailla koko homma on täysin retuperällä.

Kuinka suurella summalla sä autat suomalaisia joka kuukausi?

Jos se on nolla euroa, turha nillittää muiden antamasta avusta. Romanian romaneille ei sada apua. Monet lapset kulkevat talvipakkasillakin ilman kenkiä, kun ei omista yhtäkään kenkä paria, joten kummasti he ilahtuvat suomalaisten kutomista villasukista, vaikka joku silmukka olisikin väärin kudottu. Suomessa ei ole yhtään lasta tullut paljain jaloin talvella vastaan. Jos tulee, lahjoitan omat kenkäni.

Vierailija
74/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Suomi laita miljardi euroa joka vuosi kehitysapuna. Miksi se apu ei mene perille vaan kansalaisilta täytyy kerätä lisää?

Vierailija
75/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma kansainvälisessä hyväntekeväisyydessä ja kehitysavussa on se, että sillä ostetaan lähinnä hyvää omatuntoa länsimaalaisille. Mitään hyötyä siitä ei pääsääntöisesti oikeasti ole, vaan sillä vain luodaan varakkuutta joillekin yksilöille jotka pääsevät vetämään välistä ja riippuvuussuhteita joilla keinotekoisesti ylläpidetään rakenteita jotka eivät oikeasti selviäisi ja pidetään ihmisiä löysässä hirressä jossa "työ" jota he tekevät (tms) ei oikeasti ole kannattavaa mutta sillä saa ulkomaisia avustuksia sen verran että sen tekeminen juuri ja juuri selviää, mutta ei oikeasti luo mitään eikä nosta ketään köyhyydestä. Että jos haluaa subventoida jonkun kyläpäällikön pojan uutta autoa tai tuottamatonta korinpunontaa, niin siitä vain. Ainoa todistetusti toimiva kansainvälinen hyväntekeväisyys/kehitysapu on äkilliseen ja odottamattomaan katastrofin ja sen jälkiseuraamusten lyhytaikaiseen hoitoon tarkoitettu toiminta, ja sekin toimii varsin satunnaisesti (negatiivisena esimerkkinä mm. Haitin maanjäristys).

Vierailija
76/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka vetoaa ensin suomalaisten auttamiseen ja sitten vasta muiden auttamisen, eivät itse auta ketään. On vain tekosyy ummistaa silmänsä maailman kurjuudelle.

Vierailija
77/89 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka vetoaa ensin suomalaisten auttamiseen ja sitten vasta muiden auttamisen, eivät itse auta ketään. On vain tekosyy ummistaa silmänsä maailman kurjuudelle.

Hieno olkiukko, ei sulla muuta argumenttia taida ollakaan.

Vierailija
78/89 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on Metallica niin joku kerää Hurstillekin.

Vierailija
79/89 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmin ja kulunein perustelu ikinä... Suomessa elintaso on jotain aivan muuta kuin niillä nälkään kuolevilla lapsilla Jemenissä...

Vierailija
80/89 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun veroistani tuetaan jo niin monia tahoja, että harvemmin enää lahjoitan mitään enää lisää minnekään.